„Ženy si stříhaly vlasy, mohly kouřit a nosit pánské klobouky. To je také důvod, proč si ženy adoptovaly podpatky – šlo o snahu maskulinizovat své oblečení.“
Vysoké boty, lodičky, jehly, sandálky... Jednoduše obuv na podpatku, která je v módě už několik století. Ale nejen v té ženské. Jako první podpatky v minulosti nosili muži a tento malý vynález se později těšil velké popularitě i u žen. Podpatky dodávaly lidem nejen fyzickou výšku, ale i tu symbolickou.
- Jak se pojí podpatky s jízdou na koni.
- Odkud tento trend přišel a jak se dostal do Evropy.
- Která panovnice si jako první obula dosud čistě pánskou obuv.
- Proč byl král Slunce posedlý podpatky.
- Proč ženy přebraly mužský módní trend.
- Jak souvisí podpatky s pornografií v minulosti.
- Co a kdo se zasloužil o opětovné zavedení podpatků do mužské módy.
Od herců a válečníků až po panovníky a různé společenské skupiny. Podpatky milují ženy i muži, ať už pár takových bot vlastní a aktivně nosí, nebo jen hledí s patosem na jejich nositelky (a nositele).
Odkdy se vlastně obouváme?
První důkazy o obuvi jako takové pocházejí z doby 40 tisíc let před naším letopočtem. Prototyp bot představoval sešitou kůži pokrytou vysušenou trávou a pravděpodobně se používal v nepříznivém terénu či podnebí. Na území dnešního Španělska využívali předchůdce dnešních sandálů už 10 tisíc let př. n. l. Důkazy o obuvi pocházejí i od Egypťanů z roku 1550 před n. l., na svůj otevřený typ bot využívali tkanou třtinu.
Podpatky součástí umění
I když vědci nemají zcela zřejmé důkazy, kdy přesně byly podpatky vynalezeny, lidé je využívali již ve starověkém Řecku. Šlo výhradně o herce v divadlech, kteří využívali tzv. koturny, tedy boty s vysokou podrážkou. Svůj účel plnily tím, že vzhledem k často velké vzdálenosti mezi jevištěm a hledištěm mohli být herci lépe viditelní, a tedy i blíže k publiku.
Na divadelním umění se mohli podílet pouze muži. Hráli různé mužské i ženské role. Podrážky svou výškou 8 až 10 centimetrů sloužily i na odlišení jednotlivých postav v divadelních hrách. Kromě větší důležitosti se postavě s vyššími koturny přičítalo i vyšší společenské postavení. Diváci tedy hned mohli odlišit, kdo je kdo.
Peršané a kovbojské holínky
V 10. století podpatky využíval i tento starověký národ. Opět muži, ale tentokrát bojovníci. Perští vojáci je nosili jako součást bojové výstroje. Při jízdě na koni jim podpatky umožňovaly lepší stabilitu.
„Vysoký podpatek se na Středním východě nosil po celá staletí jako forma jezdecké obuvi. Když se voják postavil do třmenů, podpatek na patě mu pomohl zajistit pevný postoj, aby mohl při boji efektivněji střílet z luku šípy,“ uvedla pro BBC Elizabeth Semmelhack z Muzea obuvi Bata v Torontu.
Podobnou technologii o několik tisíciletí později využívali i kovbojové. Praotec kovbojských holínek vznikl z obuvi odvážných perských válečníků.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V minulosti podpatky zvýrazňovaly mužské nohy
Ačkoliv Evropané věděli o perské obuvi už jistý čas, kouzlo podpatků si zamilovali až na přelomu 16. a 17. století. Nástup tohoto trendu se shoduje s počátkem vlády šáha Abbáse I., perského vládce toho období, který začal čile navazovat kontakty s evropskými zeměmi a obchodovat s nimi, aby tak zvýšil svůj vliv na Osmanskou říši.
Právě on se stal inspirací pro Evropany. Aristokracie si všimla, že boty využívá jako symbol moci a mužnosti, a podobnou obuv si začali navrhovat také. Mužská móda se v tomto století vyznačovala tím, že zdůrazňovala nohy. Právě barevné punčocháče a podpatková obuv zvýrazňovaly lýtka a stehna aristokratické mužské populace ještě důkladněji.
První žena na podpatcích
Říká se, že francouzská královna Kateřina Medicejská se svou výškou 150 centimetrů chtěla na vlastní svatbě působit vyšším dojmem. Využila proto dosud čistě mužskou obuv a stala se první ženou na podpatcích.
Před tím, než do Evropy přišly podpatky, ženy nosily boty na platformě, někdy vysoké i 60 centimetrů. Nazývaly se chopinky a obouvaly se hlavně ve Španělsku a Itálii. Jejich úkolem bylo pozvednout ženskou nositelku, ale zatímco ve Španělsku se zdobené korkové platformy odhalovaly jako doplněk, v Itálii jejich dřevěnou verzi ženy nesměly nikdy odkrýt. Podobně jako podpatky i platformy symbolizovaly sociální status.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„Platformy předcházely botám na podpatcích, ale protože mnoho žen, často právě těhotných žen, v takové obuvi utrpělo úrazy, přijaly se v souvislosti s platformovou obuví právní úpravy,“ uvedl pro ABC News pediatr a historik obuvi Cameron Kippen.
Král Slunce v červených podpatcích
Jednou z nejslavnějších historických postav spojenou s tímto trendem je nepochybně francouzský král Ludvík XIV. Podpatky byl posedlý a jeho sbírku tvořily hedvábné a sametové materiály nejčastěji v modré a červené barvě.
Jeho módní závislost zašla tak daleko, že přikázal své šlechtě nosit pouze červené podpatky. Francouzský dvůr se tedy zaplnil posledním výstřelkem panovníka a lidé tak vizuálně potvrdili svou loajalitu vůči králi. Později červenou barvu podpatku přebrala královská rodina po celé Evropě.
Už nejen samotné podpatky, ale i jejich barva znamenala moc, bohatství a postavení. Král Slunce tak v historii módy sehrál velkou roli a podnítil tvorbu slavného designéra obuvi o několik století později. Červená podrážka na obuvi designéra Christiana Louboutina se v období svého vzniku stala stejným symbolem francouzského luxusu.
Čím se lišily ženské a mužské podpatky
Po smrti Kateřiny Medicejské se vysoké podpatky na jistý čas ze ženské módy vytratily. Změna však nastala, když se ženy na počátku 17. století snažily napodobit muže. „Ženy si stříhaly vlasy, mohly kouřit a nosit pánské klobouky. To je také důvod, proč si ženy adoptovaly podpatky – šlo o snahu maskulinizovat své oblečení,“ potvrdila Elizabeth Semmelhack z Muzea obuvi Bata v Torontu.
Trend tzv. unisexové módní obuvi se začátkem 18. století začal měnit. Pánská obuv se stala více praktickou. Zatímco špička boty se více zakulatila, podpatek se snížil, stal se robustnějším a čtvercovějším. Dámská obuv se naopak zvedla a stala se více ladnou, přičemž špička boty se prodloužila.
Změně trendu předcházela změna myšlení. Osvícenství v té době mělo silný vliv na společnost a hlavně na muže. Filozofie hlásala, že muži jako zástupci logičtějšího pohlaví by se měli zženštilé módě a jejím výstřelkům vyhýbat. Proto většina mužů od vysokých podpatků upustila a dosavadní symbol moci přenechali ženám. Velká francouzská revoluce však podpatky z nohou zula i ženám.
Podpatky jako okamžitá dávka sexappealu
Ve viktoriánské éře se boty na podpatku vrátily trochu jiným způsobem. Díky vynálezu šicího stroje, snadnějšímu přišití „svršku“ k podrážce a jemněji zakřivenému nártu se obuv s podpatkem konečně nepovažovala za mužskou. Ženě dodávala ženskost a sofistikovanost.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Proč byly podpatky erotizované.
- Který designér ze slavného módního domu vynalezl dnešní jehly.
- Proč se po světových válkách vzkřísil tento trend.
- Proč se mužům za podpatky vysmívali a jak souvisela výška s jejich atraktivitou.
- Jak souvisela Peacocková revoluce s podpatky.
- Proč jsou jehly dodnes tak oblíbené i nenáviděné zároveň.