Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 22. 6. 2021 svátek má Pavla

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Osobnosti

Tvůrce CGI Vladimír Valovič: U Supermanova obličeje s vousy jsem si pomyslel: No, hodně štěstí tomu, kdo to bude dělat (Rozhovor)

Vladimír Valovič vytvářel jako lead compositor vizuální triky pro kinoverzi Justice League. Jaký má názor na Snyder Cut a změnu scén?

Dominik Vetrák
25. březen 2021, 14:30 Čas čtení: 10:36
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Filmy a Seriály - Osobnosti
0
Dominik Vetrák
25. březen 2021, 14:30
Čas čtení: 10:36

Tvůrce CGI Vladimír Valovič: U Supermanova obličeje s vousy jsem si pomyslel: No, hodně štěstí tomu, kdo to bude dělat (Rozhovor)

Vladimír Valovič vytvářel jako lead compositor vizuální triky pro kinoverzi Justice League. Jaký má názor na Snyder Cut a změnu scén?

Dominik Vetrák
25. březen 2021, 14:30
Čas čtení: 10:36
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Za posledních pár dnů jsi už určitě slyšel o Snyder Cutu. Jde o režisérskou verzi filmu Justice League od původního režiséra Zacka Snydera, který opustil tvorbu filmu půl roku před premiérou a nahradil ho Joss Whedon.

 

Ten společně se studiem Warner Bros. přetočil množství záběrů a do kin poslal celkem odlišný film, než jaký jsme čekali. Dnes ale máme možnost prohlédnout si původní Snyderovu vizi. A i když stále nejde o úžasný film, je mnohem lepší než kinoverze. 

 

Obrátili jsme se proto na Vladimíra Valoviče, jehož jméno už bude našim dlouholetým čtenářům známé. S Vladem jsme v minulosti hovořili o jeho bohaté kariéře, o jeho programu Compozitive, kde učí lidi dělat vizuální triky a rozebírali jsme i kinoverzi Justice League, na níž pracoval celé měsíce.

 

 

V rozhovoru budeme používat termíny VFX a CGI. Můžeš ve zkratce vysvětlit, jaký je mezi nimi rozdíl?

VFX je obor, to jsou vizuální efekty (visual effects), a pak je ještě SFX, což jsou speciální efekty (special effects). Vizuálními efekty může být cokoliv od retušování, změny pozadí, modrého a zeleného plátna, integrace různých počítačových elementů či explozí až po výměnu oblohy a tak. Speciální efekty jsou zase tvořeny přímo na natáčení, takže jde o reálné záběry, jako když například Michael Bay či Christopher Nolan natočí akční scénu a nechají něco opravdu vybuchnout. 

 

Pak je tu CGI, což je zkratka pro Computer Generated Images (počítačem generované obrázky). Čili VFX a SFX jsou odbory a CGI je typ obrázku/záběru. CGI ale není vázáno jen na filmy. Může to být reklama či obrázek. Vizuální efekty se oficiálně dále nerozdělují, ale my je označujeme jako FULL CG (plně počítačově generované) a Plate + CG (jako natočený materiál a integrace s CG).

 

Budeme zmiňovat i záběry a vrstvy. Dá se říci, že záběr je v podstatě jedna scéna ve filmu ohraničená střihem na začátku a na konci a vrstva je jedna složka vizuálního triku?V podstatě ano. Vrstvou může být blesk, pozadí, budova, kamínek a všechno, co se tam přidává.

 

Ty jsi na Justice League pracoval jako lead compositor. Co taková role přesně zahrnuje?

Lead je taková nejnižší manažerská pozice, přičemž máš na starosti tým lidí. Jako lead máš pak se svým týmem na starosti jistou sekvenci. My jsme měli štěstí a dostali jsme velkou sekvenci finální bitvy ve filmu. Kromě toho jsme dělali i scénu v reaktoru. Jiný lead měl zase na starosti Flashovu scénu Reverse Time, která se nakonec nedělala. Je ale dokončena ve Snyder Cutu, když Flash na konci bitvy vrátí čas a spojí Cyborga s Mother Boxes.

 

Zdroj: Vladimír Valovič

 

Jako lead compositor děláš i na konkrétních scénách a vytváříš benchmarky pro ostatní compository, aby věděli, jakou kvalitu a styl vyžaduješ, nebo více ty lidi spíš vedeš?

Já jsem měl na starosti tým nejprve deseti, nakonec i 40 až 50 lidí a pracovali jsme na velké sekvenci, která měla asi sto záběrů. Komunikoval jsem s více supervizory, jako například s 2D supervizorem, který má na starosti celou tu 2D kompozici nebo s VFX supervizorem.

 

Já jako lead dostanu ty první 3D rendery záběrů a najdu si nějaké reference podobných záběrů a událostí. Následně to ladím podle potřeb a žádostí supervizora. Jako reference jsem použil například i protesty z Hongkongu, když tam byly ty hořící ulice. Začal jsem zbarvením toho ohně na té ulici, aby seděl poměr barev, teplota ohně a podobně. Ještě jsem dělal šablonu (template), jak skládat triky a záběry.

 

Ještě před schválením šablony se předává návrh na první vizuál, který se nejprve využije na trailer. I proto někdy scény z trailerů vypadají jinak než ve finálním filmu. Nejsou to zdaleka hotové scény a často se mění i celý styl triků a vizuálu jako takového.

 

Na začátku března jsem dostal ty záběry a do tří týdnů jsme měli odevzdat hotovou práci pro trailer. Tehdy to ještě mělo tu původní, modrou oblohu. Tam jsme hlavně řešili, jak bude to město osvětlené. Odehrávalo se to v opuštěném městě, takže tam nebyly žádné lampy. A co teď? To jsou takové problémy, které řešíme my jako VFX. Musíme tomu dát logiku a zároveň se postarat o to, aby to vypadalo dobře.

 

Jak jste tedy vyřešili problém s osvětlením ještě před tím, než tam dali tu červenou oblohu, která nahradila světlo?

Mezi mraky tam bylo cítit nějaký měsíční svit a rozmístili jsme po ulicích hořící koše a kusy havarovaného Batfoxu (letadlo, ve kterém Batman na konci filmu létal a ničil věž — pozn. red.). Když se tedy Batman vracel v Batmobilu, tak tam pak kolem byly ty hořící části Batfoxu.

 

Můžeš říci více o té šabloně, kterou jsi zmínil?

V takovém projektu je strašně moc vrstev triků. Mnoho záběrů z našich sekvencí bylo FULL CG, když jsme museli přidávat exploze, budovy, postavy, kusy kamenů, kouř z výfuku na Batmobilu. A různé takové věci je třeba složit do renderu, aby to aspoň jakžtakž vypadalo, že to točila kamera.

 

Tím, že si předem vytvoříš kvalitní šablonu, ušetříš si spoustu práce do budoucna a udrží se větší konzistentnost záběrů. Kdyby to každý dělal zvlášť, vznikne z toho guláš. Některé ty záběry mají i 2 — 3 terabajty dat a to když se špatně složí a neoptimalizuje se to, tak se s tím nedá pracovat. Vloží se tam jeden efekt a renderuje se to v důsledku toho namísto 10 minut klidně i 3 hodiny.

 

Kdybys měl porovnat, kolik času si jako lead strávil u počítače a efektů a kolik vedením týmu, jak bys to vyjádřil?

Ze začátku jsem byl dlouho za počítačem. V pozdějších fázích jsem už rozdával komentáře k úpravám jednotlivých triků, vedl lidi k finální kvalitě. V pokročilé fázi jsme dost často seděli v kině, kde jsme o záběrech diskutovali se supervizorem as dalšími compository a řešili jsme, co změnit, co upravit a co je dobré. V závislosti na projektu a stavu, v jakém je, když se k němu dostaneme, je to vždy rozdílné.

 

Ty jako lead ses dostal i na natáčení, abys se štábem řešil, které scény mají být jako natočené, aby se tam daly udělat ty vizuální triky co nejlépe?Já ne, většinou se tam dostávají supervizoři. Občas se tam dostane i někdo jiný, což záleží na vztazích jednotlivých lidí ve studiu či na náročnosti projektu.

 

Zdroj: Vladimír Valovič

 

Přibližně jakou část filmu jste měli hotovou, když odstoupil Zack Snyder a Joss Whedon s Warnery rozhodli, že se jdou vyhazovat hotové i nedokončené záběry a nahradí se novými?

Velmi malou, protože on odstoupil ještě v květnu. Měli jsme však hotový konečný vizuál a styl, šablony a mohli jsme se naplno pustit do vytváření triků. Jenže tehdy se to celé zlomilo, nastoupil Joss Whedon. Chtěli jiný vizuál a začaly se natáčet nové scény do filmu. Následně se odložila premiéra a i nám se deadline posouval asi dvakrát.

 

Joss Whedon s tím filmem pomáhal ještě před tím, než Snyder odstoupil, že?

Článek pro předplatitele REFRESHER+
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮM
nebo Odemkni 1 článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 96227 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak probíhala výměna režisérů a jak to ovlivnilo práci compositorů pracujících na vizuálních tricích.
  • Jak to bylo s červenou oblohou na konci filmu.
  • Jak se dělají scény s Flashem a proč byl Cyborgův kostým vytvořen počítačovými triky.
  • Jaký má Vlado názor na Supermanovu tvář, ze které digitálně odstraňovali Cavillovy vousy.
  • Vypadal Steppenwolf jinak i ve Snyderově původní verzi, nebo jej upravili po kritice fanoušků?
  • Jaké největší změny si Vlado všiml mezi oběma verzemi jako compositor, který vytvářel triky.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Vladimír Valovič/Warner Bros.
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu filmy a seriály
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít