Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Vladimír Valovič vytvářel jako lead compositor vizuální triky pro kinoverzi Justice League. Jaký má názor na Snyder Cut a změnu scén?
Za posledních pár dnů jsi už určitě slyšel o Snyder Cutu. Jde o režisérskou verzi filmu Justice League od původního režiséra Zacka Snydera, který opustil tvorbu filmu půl roku před premiérou a nahradil ho Joss Whedon.
Ten společně se studiem Warner Bros. přetočil množství záběrů a do kin poslal celkem odlišný film, než jaký jsme čekali. Dnes ale máme možnost prohlédnout si původní Snyderovu vizi. A i když stále nejde o úžasný film, je mnohem lepší než kinoverze.
Obrátili jsme se proto na Vladimíra Valoviče, jehož jméno už bude našim dlouholetým čtenářům známé. S Vladem jsme v minulosti hovořili o jeho bohaté kariéře, o jeho programu Compozitive, kde učí lidi dělat vizuální triky a rozebírali jsme i kinoverzi Justice League, na níž pracoval celé měsíce.
V rozhovoru budeme používat termíny VFX a CGI. Můžeš ve zkratce vysvětlit, jaký je mezi nimi rozdíl?
VFX je obor, to jsou vizuální efekty (visual effects), a pak je ještě SFX, což jsou speciální efekty (special effects). Vizuálními efekty může být cokoliv od retušování, změny pozadí, modrého a zeleného plátna, integrace různých počítačových elementů či explozí až po výměnu oblohy a tak. Speciální efekty jsou zase tvořeny přímo na natáčení, takže jde o reálné záběry, jako když například Michael Bay či Christopher Nolan natočí akční scénu a nechají něco opravdu vybuchnout.
Pak je tu CGI, což je zkratka pro Computer Generated Images (počítačem generované obrázky). Čili VFX a SFX jsou odbory a CGI je typ obrázku/záběru. CGI ale není vázáno jen na filmy. Může to být reklama či obrázek. Vizuální efekty se oficiálně dále nerozdělují, ale my je označujeme jako FULL CG (plně počítačově generované) a Plate + CG (jako natočený materiál a integrace s CG).
Budeme zmiňovat i záběry a vrstvy. Dá se říci, že záběr je v podstatě jedna scéna ve filmu ohraničená střihem na začátku a na konci a vrstva je jedna složka vizuálního triku?V podstatě ano. Vrstvou může být blesk, pozadí, budova, kamínek a všechno, co se tam přidává.
Ty jsi na Justice League pracoval jako lead compositor. Co taková role přesně zahrnuje?
Lead je taková nejnižší manažerská pozice, přičemž máš na starosti tým lidí. Jako lead máš pak se svým týmem na starosti jistou sekvenci. My jsme měli štěstí a dostali jsme velkou sekvenci finální bitvy ve filmu. Kromě toho jsme dělali i scénu v reaktoru. Jiný lead měl zase na starosti Flashovu scénu Reverse Time, která se nakonec nedělala. Je ale dokončena ve Snyder Cutu, když Flash na konci bitvy vrátí čas a spojí Cyborga s Mother Boxes.
Jako lead compositor děláš i na konkrétních scénách a vytváříš benchmarky pro ostatní compository, aby věděli, jakou kvalitu a styl vyžaduješ, nebo více ty lidi spíš vedeš?
Já jsem měl na starosti tým nejprve deseti, nakonec i 40 až 50 lidí a pracovali jsme na velké sekvenci, která měla asi sto záběrů. Komunikoval jsem s více supervizory, jako například s 2D supervizorem, který má na starosti celou tu 2D kompozici nebo s VFX supervizorem.
Já jako lead dostanu ty první 3D rendery záběrů a najdu si nějaké reference podobných záběrů a událostí. Následně to ladím podle potřeb a žádostí supervizora. Jako reference jsem použil například i protesty z Hongkongu, když tam byly ty hořící ulice. Začal jsem zbarvením toho ohně na té ulici, aby seděl poměr barev, teplota ohně a podobně. Ještě jsem dělal šablonu (template), jak skládat triky a záběry.
Ještě před schválením šablony se předává návrh na první vizuál, který se nejprve využije na trailer. I proto někdy scény z trailerů vypadají jinak než ve finálním filmu. Nejsou to zdaleka hotové scény a často se mění i celý styl triků a vizuálu jako takového.
Na začátku března jsem dostal ty záběry a do tří týdnů jsme měli odevzdat hotovou práci pro trailer. Tehdy to ještě mělo tu původní, modrou oblohu. Tam jsme hlavně řešili, jak bude to město osvětlené. Odehrávalo se to v opuštěném městě, takže tam nebyly žádné lampy. A co teď? To jsou takové problémy, které řešíme my jako VFX. Musíme tomu dát logiku a zároveň se postarat o to, aby to vypadalo dobře.
Jak jste tedy vyřešili problém s osvětlením ještě před tím, než tam dali tu červenou oblohu, která nahradila světlo?
Mezi mraky tam bylo cítit nějaký měsíční svit a rozmístili jsme po ulicích hořící koše a kusy havarovaného Batfoxu (letadlo, ve kterém Batman na konci filmu létal a ničil věž — pozn. red.). Když se tedy Batman vracel v Batmobilu, tak tam pak kolem byly ty hořící části Batfoxu.
Můžeš říci více o té šabloně, kterou jsi zmínil?
V takovém projektu je strašně moc vrstev triků. Mnoho záběrů z našich sekvencí bylo FULL CG, když jsme museli přidávat exploze, budovy, postavy, kusy kamenů, kouř z výfuku na Batmobilu. A různé takové věci je třeba složit do renderu, aby to aspoň jakžtakž vypadalo, že to točila kamera.
Tím, že si předem vytvoříš kvalitní šablonu, ušetříš si spoustu práce do budoucna a udrží se větší konzistentnost záběrů. Kdyby to každý dělal zvlášť, vznikne z toho guláš. Některé ty záběry mají i 2 — 3 terabajty dat a to když se špatně složí a neoptimalizuje se to, tak se s tím nedá pracovat. Vloží se tam jeden efekt a renderuje se to v důsledku toho namísto 10 minut klidně i 3 hodiny.
Kdybys měl porovnat, kolik času si jako lead strávil u počítače a efektů a kolik vedením týmu, jak bys to vyjádřil?
Ze začátku jsem byl dlouho za počítačem. V pozdějších fázích jsem už rozdával komentáře k úpravám jednotlivých triků, vedl lidi k finální kvalitě. V pokročilé fázi jsme dost často seděli v kině, kde jsme o záběrech diskutovali se supervizorem as dalšími compository a řešili jsme, co změnit, co upravit a co je dobré. V závislosti na projektu a stavu, v jakém je, když se k němu dostaneme, je to vždy rozdílné.
Ty jako lead ses dostal i na natáčení, abys se štábem řešil, které scény mají být jako natočené, aby se tam daly udělat ty vizuální triky co nejlépe?Já ne, většinou se tam dostávají supervizoři. Občas se tam dostane i někdo jiný, což záleží na vztazích jednotlivých lidí ve studiu či na náročnosti projektu.
Přibližně jakou část filmu jste měli hotovou, když odstoupil Zack Snyder a Joss Whedon s Warnery rozhodli, že se jdou vyhazovat hotové i nedokončené záběry a nahradí se novými?
Velmi malou, protože on odstoupil ještě v květnu. Měli jsme však hotový konečný vizuál a styl, šablony a mohli jsme se naplno pustit do vytváření triků. Jenže tehdy se to celé zlomilo, nastoupil Joss Whedon. Chtěli jiný vizuál a začaly se natáčet nové scény do filmu. Následně se odložila premiéra a i nám se deadline posouval asi dvakrát.
Joss Whedon s tím filmem pomáhal ještě před tím, než Snyder odstoupil, že?
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak probíhala výměna režisérů a jak to ovlivnilo práci compositorů pracujících na vizuálních tricích.
Jak to bylo s červenou oblohou na konci filmu.
Jak se dělají scény s Flashem a proč byl Cyborgův kostým vytvořen počítačovými triky.
Jaký má Vlado názor na Supermanovu tvář, ze které digitálně odstraňovali Cavillovy vousy.
Vypadal Steppenwolf jinak i ve Snyderově původní verzi, nebo jej upravili po kritice fanoušků?
Jaké největší změny si Vlado všiml mezi oběma verzemi jako compositor, který vytvářel triky.
Já jsem to tehdy pochopil tak, že on byl na natáčení. Oni jsou, nebo byli, i kamarádi či známí, když se to celé událo. Snyder věděl, že Whedon má o tom projektu dost informací. Po té režisérské změně jsem musel změnit oblohu, neboť chtěli něco jako vulkanickou oblohu. Proto to červené nebe v kinoverzi.
Už si to z té kinoverze moc dobře nepamatujeme, ale jak vlastně vzniklo to červené světlo a obloha?
Oni do toho chtěli zahrnout červenou infekci, která se měla rozšiřovat, a pak tu vulkanickou oblohu a červenou záři, jenže to nefungovalo moc dobře. Po pár týdnech jsem vymyslel, že tam dáme modré blesky, které jsou na opačné straně barevného spektra. Následně to začalo trochu fungovat. Přidala se tam pak ta infekce a „láva“.
Ty si při tom vrstvení triků musíš dávat pozor, abys nerozbil konzistentnost scény? Například jako když přidáš do scény lampu, která ale neosvětluje okolní předměty a neodráží se od nich světlo.
Toto dělají ti před těmi, takzvaní lighteři, co renderují ty modely a scény.
Dokážeš odhadnout, kolik procent z kinoverze jsou vlastně Whedonove záběry, které jste museli narychlo dokončovat?
Mnoho scén přidali a i ty, na kterých jsme pracovali původně nebo po Whedonově nástupu, nakonec upravili. Také některé akční scény jsou rozšířené nebo se změnily pohyby postav či struktura scén, jako například vystoupení Batmobilu z Batfoxu.
Snyder říkal, že nepoužije jedinou Whedonovu scénu. Našel si po shlédnutí snímku nějaký váš záběr, který Snyder neplánoval v rámci původní vize?Já jsem si tam všiml několika záběrů, které jsme dokončovali po jeho odchodu. Je možné, že všechny byly zamýšlené ještě do Snyderovy verze, přičemž Joss Whedon je jen využil, ale oni určitě pracovali i se scénami, které jsme dokončovali po jeho odchodu a které se objevily i v kinoverzi. Několik z nich však pozměnili, ať už barevně nebo v jiných detailech. Někdy je však změnili dost razantně.
Nás potěšilo, že zmizely některé Whedonovy scény, jako například zachraňování té rodinky Flashem a Supermanem. To byla velmi hloupá scéna.
No, to byla jedna z těch scén, které dotáčeli v létě pod Whedonem. Dalo se to rozhodně udělat lépe. Oni nad tím ale vůbec nepřemýšleli tak, že je to hloupé. Já když jsem viděl, jak nad tím režisér Joss Whedon přemýšlí... Oni neřeší takovou tu logiku. On řeší, aby to vypadalo dobře a aby to bavilo lidi. Já jsem s ním jednou seděl a tehdy jsem tak trochu viděl, jak nad takovými scénami přemýšlejí. Tehdy byla jen tak nastíněna a on věděl, že tohle je super, tohle bude vtipné. A lidé se nad tím v kině i zasmáli.
Ale ano, i já jsem se tam zasmál, ale jakmile se člověk zamyslí nad celým kontextem scény a situací, ve které byli, tak to tam vůbec nesedí. Ještě když se na sebe podívali a začali jakože závodit...
No, on o tom takhle vůbec nepřemýšlel.
Co říkáš na Snyder Cut? Věřil jsi, že se ho vůbec někdy dočkáme?
Celkově to bylo o něco lepší než kinoverze. Warner a DC tam však udělaly velmi mnoho chyb, ať už před Justice League, nebo v době jejich příprav. Strašně rychle chtěli dohnat Marvel a dělali jedno chybné rozhodnutí za druhým. Poměrně hodně jich bylo i v Justice League. Když jsem například viděl ty rendery Supermanovy tváře, z níž mu měli odstranit vousy, tak jsem si řpomyslel: No, tak kdo tohle bude dělat... hodně štěstí. S tímto nechci mít nic společného, protože to je masakr. Tam museli dělat retuš poloviny jeho obličeje a to je velmi náročné.
Myslíš si, že ta Supermanova tvář by se dala udělat kvalitněji, kdyby to dělal někdo jiný nebo kdyby na to měli více času?
No právě ta scéna v reaktoru, kde bojuje se Steppenwolfem a je tam slow–motion (řeč je o kinoverzi – pozn. red.), kterou dělala některá naše pobočka, je ještě docela dobrá. Samozřejmě, je to tam vidět, ale nedá se to srovnat například s počáteční scénou filmu, kde Superman mluví do telefonní kamery. Dělala ji vancouverská pobočka německého studia, myslím si, že to byl Scanline. Ta scéna je podle mě zcela zbytečná a vzhledem k její kvalitě ve finálním sestřihu ani neměla co dělat.
Nejenže byla zbytečná a dějově nepotřebná, přestože nastavila ten tón filmu o naději, ale stala se také terčem obrovské kritiky a diváci se už v celém filmu soustředili na Supermanovu obličej.
To byl ten zlomový moment, kdy lidé začali řešit špatné CGI. Dále už nevnímali, že je tam spousta skvělých scén s vizuálními triky. Možná by to jiné studio s trochou času navíc mohlo udělat lépe, ale i kdyby ne, tak se ten záběr neměli použít. Možná to byl i důsledek něčeho podobného, čeho jsem byl svědkem, když důležitou scénu dostala na starost jistá compositorka s 5letou praxí namísto zkušenějšího compositora s 12 lety praxe proto, že se vtírala šéfovi.
Ale to už bychom zašli i do politických témat, kdy bychom se museli bavit o tom, že například i v Kanadě stát podporuje firmy, které zaměstnávají více žen. Tam například zcela násilím tlačí na to, aby byl poměr zaměstnanců jedna k jedné mezi muži a ženami. Za to následně dostanou i dotace, čili není žádným překvapením, když se na to místo dostane namísto talentovanějšího muže žena s menší praxí a dovednostmi, jen aby firma splnila kvóty a dostala dotace.
Vypadal Steppenwolf v původní vizi stejně jako ve Snyder Cutu? Nebo ho Zack Snyder zcela předělal po kritice jeho designu?
Já si nepamatuji, že by ve filmu Zacka Snydera vypadal jinak než v kinoverzi. Podle mě ho tedy upravili až po kritice fanoušků a recenzentů, ale v tom se mohu mýlit, nevím o tom filmu úplně všechno. Ale například takový epilog a scéna s Jokerem na stole tehdy nebyly vůbec (to potvrdila i producentka Deborah Snyder, která prozradila, že právě epilog byl součástí loňských dotáček – pozn. red.).
Ve videu (cca 30. sekunda), které představuje původní záběry z filmu, vidíme i oblohu, která je více modrá a černá a vůbec ne červená. Ve Snyder Cutu sice není tak červená jako v kinoverzi, ale stále to není originální vize. Je to vzhledem k rozpočtu? Neměli čas a peníze to pozadí zcela předělat, a tak alespoň zredukovali ty otřesné barvy?
Je to něco mezi, ale to podle mě nemá nic společného s rozpočtem. Oni ty záběry totiž museli celé předělat. Udělali to tedy nanovo podle sebe a z nějakého důvodu zkombinovali oba styly.
Jaké největší změny vnímáš mezi oběma verzemi z hlediska triků a vizuálu?
Už jsem zmiňoval toho Steppenwolfa, dále změnu celého třetího aktu, když se už všichni bili v tom opuštěném městě včetně té velké sekvence Reverse Time, když Flash cestoval zpátky v čase. Na té jsme měli původně dělat, ale pro kinoverzi se to zrušilo. No a samozřejmě změna celé oblohy. Těch scén je však strašně moc.
Zmínit ještě mohu sekvenci s „létajícím“ Aquamanem, která je v kinoverzi úplně jiná. Mnozí jinak nevědí, že ten Aquaman „surfující“ na těle paradémona je FULL CG. Ani supervizoři v ILM (Industrial Light & Magic, jedna z největších „trikových“ společností — pozn. red.) mi to nevěřili.
Jak se dělají scény s Flashem a jeho superrychlostí? Pohybuje se herec na place nějak speciálně nebo normální rychlostí a vše se to dokončuje a zpomaluje v postprodukci?
Už si přesně nepamatuji, jak se hýbal, ale bylo to na zeleném pozadí a natočené to bylo rychloběžkou Phantom. Nevím už přesně, kolik snímků za sekundu dokázala nasnímat (frames per second = fps — pozn. red.), ale bylo to strašně moc. Většina filmů jde v kinech například na 24 fps a Flashovy scény se natáčejí v několika stovkách fps.
Flash tam při natáčení běžel na místě, bylo to na nějakém stroji, a dodělalo se tam pohybující se pozadí. Za jednu sekundu tak udělají stovky snímků na jeho pohyb, díky čemuž to my můžeme vidět takhle zpomaleně. Podobně se dělají i reklamy, když vidíš v slow–motion, jak padá jahoda do čokolády a podobně.
Proč neměl Cyborg kostým, ale byl kompletně v motion–capture a vytvořen triky? V Snyder Cutu má spoustu záběrů, kdy jen konverzuje a jeho tělo se nemění. I tak je jednodušší kompletně ho udělat na počítačích?
Hmm, to je dobrá otázka. Já osobně si myslím, že u různých takových filmů ještě tehdy nevědí, jak přesně bude ta postava vypadat. Mohly by tedy natáčet s kostýmem, který by jim dělal problémy v postprodukci. A možná by pak v těch statických scénách vypadal ten jeho kostým ve srovnání s tím vytvořeným na počítačích levně.
Navíc má dost specifický design, takže by to bylo náročné udělat i z hlediska nasvícení. Místo toho ho navléknou do motion–capture obleku a mohou si s jeho oblekem udělat, co chtějí. Mně v případě Cyborga překáží, jak je integrovaná jeho tvář s kostýmem a zejména s černými odstíny v rozích obleku. Ale to už je dost technická debata.
Na tuto otázku nám odpovíš asi jen velmi těžko, ale jak dlouho trvá dokončení 5 sekund dlouhé trikové scény, ve které musíš dodělat prostředí, okolní efekty a pohyb postavy? Jako příklad si můžeme uvést 5 sekund běhu Flashe v superrychlosti.
Na to je přiděleno několik oddělení. Kdybych to však měl dělat vyloženě sám, tak mi to zabere i několik týdnů. Těžší než dělat na těch konkrétních tricích je pro lidi spíše trefení se do toho stylu a vzhledu scény, aby byli supervizor a režisér spokojeni. Protože oni ti neřeknou, jak to má vypadat. Řeknou ti, že Flash běží, a ty vymýšlíš a můžeš tam udělat milión verzí toho, jak to vypadá v praxi.