Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pracovat s ním je pro někoho čest, pro jiného utrpení.
Když má vypito, scénář k filmu dokáže napsat za méně než dva týdny. Za střízliva a bez kokainu mu to trvalo asi rok a půl. Při natáčení uvažuje nad tím, jak některými scénami co nejvíce naštvat svou matku, která je mimochodem dlouhá léta mrtvá.
K hercům se nejednou chová jako k odpadu, když má v sobě alkohol, umí být agresivní a Nicole Kidman dokonce řekl, že ji sváže a zbičuje. Tvorba 65letého režiséra Larse von Triera je milovaná i zatracovaná a stejně kontroverzní jako jeho filmy jsou i Larsova vyjádření — nemá problém rozebírat penisy herců či diktátora Adolfa Hitlera.
V tomto článku si přečteš:
Jaké měl problémy kvůli svým vyjádřením o Hitlerovi a Židech.
Proč vinu hází na to, že byl tehdy střízlivý.
Proč nenávidí svou matku.
Proč zasahuje jeho matka i po smrti do Larsovy tvorby.
Proč rád mluví o mužských pohlavních údech.
Sympatie k nacistům
„Velmi jsem chtěl být Židem, ale pak jsem zjistil, že jsem ve skutečnosti nacista, protože, víte, moje rodina byla německá, což mě také potěšilo,“ řekl Lars von Trier v roce 2011 na tiskové konferenci v Cannes. Nikdo z přítomných novinářů zřejmě nechápal, jak to myslel, ale kontroverzní režisér se po této větě nezastavil.
„Rozumím Hitlerovi, i když si myslím, že udělal několik absolutně nesprávných věcí. Ale vidím ho, jak nakonec sedí ve svém bunkru,“ dodal krátce nato. Podle videozáznamu z konference si herečka Kirsten Dunst sedící po jeho boku uvědomila, že by měla režiséra zastavit. „Bože můj, je to hrozné,“ pošeptala mu podle The Wall Street Journal do ucha.
Z úsměvu herce Stellana Skarsgårda ale můžeme naopak předpokládat, že se jeho svébytným humorem dobře bavil. Později pro The Guardian řekl, že mu bylo od začátku jasné, že Lars pouze vtipkuje. „Byl to vtip. Ne sice kdovíjaký, ale i tak to byl vtip,“ řekl.
Aby toho nebylo málo, Lars von Trier ještě dodal, že s Hitlerem trochu sympatizuje. „Neobhajuji druhou světovou válku a nejsem proti Židům. Stojím za nimi. Ale ne zas tak moc, protože Izrael mi opravdu vadí,“ dokončil svůj žert a projevil svůj obdiv i k práci nacistického architekta Alberta Speera.
Organizátoři měli s režisérovými slovy problém a na dlouhá léta ho ze světoznámého festivalu v Cannes vyloučili. Za jeho nevhodné úvahy o nacistech ho dokonce vyšetřovala policie. Po tomto incidentu se před médii na několik let odmlčel. Bál se, že nechtěně řekne nějakou hloupost, která jeho situaci ještě zhorší. To je zkrátka on. Každý, kdo ho zná, ví, že Lars nejprve mluví a až potom přemýšlí. Tentokrát si ovšem uvědomil, že to opravdu přehnal.
„Bylo to skutečně náročné. Byl jsem totiž sedm let personou non grata a hrozilo mi také pět let vězení v Marseille a myslím si, že byste z toho neměli velký užitek ani vy, ani já,“ cituje jeho slova The Guardian. Jeho režisérský kolega Thomas Vinterberg řekl, že Lars von Trier v Cannes poznal své hranice, které s oblibou rád překračoval. Provokoval lidi a zjišťoval, jak daleko může zajít, dokud nenarazí.
Co však měla jeho slova na tiskovce v Cannes vlastně znamenat? Jak píše IndieWire, Lars v roce 2014 řekl, že byl na tiskové konferenci poprvé střízlivý. Příliš se snažil být přátelský, váhal, co řekne, a své myšlenky proto nedokončil. Nikdo se ho nezeptal, jak to celé myslí, a jeho slova tak vyzněla extrémně nevhodně.
Ve skutečnosti s Hitlerem samozřejmě nesympatizuje a na nacistickém architektovi obdivuje jen jeho práci. Větou, že je nacista, myslel svůj údajný německý původ po biologickém otci, o němž se dozvěděl až jako 33letý. Jeho nevlastní otec byl přitom Žid, a proto vtipkoval, že „chtěl být Žid, ale zjistil, že je nacista“.
Jeho údajná slabost pro velké penisy
Lars von Trier (scénář) a Thomas Vinterberg (režie) v roce 2004 natočili společně drama Můj miláček ráže 6,65 (Dear Wendy), které má prý poukazovat na Larsovu fascinaci velkými genitáliemi.
„V Dear Wendy jde myslím v první řadě o to, že se Lars a bílí muži cítí oproti černochům méněcenní. Černý chlapec Sebastian je ve filmu mužem činu. Lars vždy mluví o genitáliích černochů a jejich velikosti. Je tím hluboce fascinován a závidí jim,“ prozradil na svého kolegu Thomas Vinterberg podle The LMagazine.
Režisérův smysl pro detail týkající se pohlavních orgánů se údajně projevil i při natáčení dramatu Antikrist (Antichrist), ve kterém diváci viděli explicitní sexuální scény. V nich se ovšem nemohl ukázat hlavní herec Willem Dafoe osobně, protože jeho penis je podle Larse von Triera příliš velký. „Všichni byli velmi zmatení, když ho spatřili,“ nechal se slyšet režisér pro The Boston Phoenix.
Lars údajně do filmu zakomponoval i svůj vlastní pohlavní úd. Stellan Skarsgård pro Showbiz 411 prozradil, že penis na konci druhé části filmu Nymfomanka (Nymph()maniac) patří režisérovi. Larsův svébytný přístup k nahotě může vyplývat z toho, že jeho rodiče byli nudisté. Od dětství s nimi chodil na letní kempy, kde bylo oblečení přítěží. Herec Jamie Bell v jiném rozhovoru řekl, že se Lars von Trier procházel bez jakéhokoli důvodu na place nahý. To, že se svlékal při natáčení, potvrdila i Nicole Kidman.
Nenávist k matce s ním žije i po její smrti
Matka Larse von Triera zemřela v roce 1989. Ještě před smrtí mu stačila říct, že muž, se kterým vyrůstal, nebyl jeho otec. Měla totiž aféru s dánským odbojářem Fritzem Michaelem Hartmannem (podle Larse má však německý původ, v tom se zdroje liší). „Než moje máma zemřela, řekla mi, že je šťastná, že jsem synem jiného muže. Říkala, že můj nevlastní otec neměl žádné cíle a sílu. Ale byl to milující člověk. Byl jsem z tohoto odhalení smutný,“ řekl režisér pro Dazed Digital.
Režisér svou matku proto nazývá „štětkou“ a svou kontroverzní tvorbou se ji pokouší provokovat i po smrti. „Každým filmem se ji snažím dráždit, přestože je mrtvá, takže má na mě stále velký vliv,“ cituje jeho slova National Public Radio s odkazem na BBC.
Někteří filmoví teoretici považují Larsův negativní vztah k matce za důvod, proč ženské hrdinky ve filmech dánského režiséra tak moc trpí. Lars ovšem vyloučil, že by nenáviděl ženy obecně. „Nenávidět je, to by bylo jako nenávidět slony, protože existují dobré i špatné,“ řekl pro Independent a dodal, že v tomto nevidí logiku. Jeho údajná misogynie (odpor vůči ženám) pramení z vyjádření hereček, ke kterým se údajně choval skutečně dehonestujícím způsobem.
Postrach herců a hereček
Islandská zpěvačka Björk si v roce 2000 zahrála ve filmu Tanečnice ve tmě (Dancer in the Dark), ze kterého si odnesla pořádně nepříjemné vzpomínky. Své zážitky s „nejmenovaným dánským režisérem“ (s jiným než s Larsem von Trierem nespolupracovala) zveřejnila na Facebooku.
Režisér jí mimo jiné podle jejích slov dával nabídky na sex, přičemž byla nedaleko jeho manželka. Hladil ji i po těle, a to aniž by mu to dovolila. Když se proti jeho údajnému chování ohradila, před celým štábem prý rozmlátil židli. Jak uvádí IndieWire, Lars von Trier její obvinění odmítl. Producent Peter Aalbaek Jensen, který byl mimochodem obviněn ze sexuálního obtěžování, Larse naopak obhajoval. Tvrdil, že se zpěvačka chovala panovačně, a označil ji za velmi problematickou součást štábu.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Výpovědi o tom, jak se před herci svlékal naha.
Jaký má vztah s Nicole Kidman, kterou chtěl svázat a zbičovat.
Jak se staví ke své závislosti na alkoholu a proč si pochvaloval i kokain.
Proč nechce vidět žádné nové filmy.
Jak se jeho tvorbou údajně inspiroval masový vrah Anders Breivik (Fjotolf Hansen) a co na to říká Lars von Trier.
„Možná je to tím, že jsem se ženami nikdy nedokázal příliš mluvit, ale když pro mě pracují, mají smlouvu a musí poslouchat a dělat to, co řeknu,“ prohlásil Lars von Trier pro VICE.
O Larsově chování na place kolují i další bizarní historky. Reportér GuardianuXan Brooks se režiséra zeptal na to, zda je pravda, že se svlékl před Nicole Kidman při natáčení filmu Dogville z roku 2003. „Je to pravděpodobné. Ale Nicole byla i pak ochotna se mnou natáčet, takže ji to nemohlo příliš šokovat,“ uvedl na svou obranu. Na natáčení s Larsem přistoupila i přesto, že jí Björk zaslala dopis, ve kterém napsala, že jí Lars „zničil duši“.
V interview pro ABC Radio National Nicole Kidman řekla, že ji chtěl režisér svázat a zbičovat, stál před ní nahý a pak, když se večer opil, se choval násilně. Kvůli jeho chování chtěla asi třikrát odejít z natáčení, ale nakonec se jí podařilo vydržet. Navzdory všemu řekla, že jsou velmi dobrými přáteli.
Problémy s režisérem však neměly pouze ženy. Paul Bettany, který hrál ve filmu Dogville s Nicole Kidman, film podle vlastních slov kvůli špatným zážitkům z natáčení raději nikdy neviděl. Při práci na filmu neměli herci žádné zkoušky a režisér s nimi prakticky nekomunikoval. Podle Bettanyho je Lars von Trier skvělý režisér, ale vůbec se nezajímá o názor herců.
Stacy Martin z filmu Nymfomanka se naopak postavila na jeho obranu. Řekla, že Lars určitě není misogyn a nikdy ji nenutil do ničeho, čím by narušil její komfortní zónu, prohlásila pro The Guardian. Režisér podle jejího názoru ženy naopak miluje a k ní se podle jejích slov choval „klidně, jemně a citlivě“.
Charlotte Gainsbourg, další herečka z Nymfomanky, řekla, že práce s Larsem bývá trochu bolestivá, ale užívá si ji. Zároveň je ráda, že ji vedl a „držel za ruku“, protože ví, že nad sebou při natáčení občas ztrácí kontrolu.
Podpořil ho i Stellan Skarsgård, který si zjevně na Larsovu povahu zvykl, protože s ním pracoval na množství filmů. „Největším nepřítelem každého herce je strach. A s Larsem žádný nemáte. Není žádná příprava, najednou prostě začne natáčet,“ uvedl. Rozumí ovšem tomu, že takový systém nemusí vyhovovat každému umělci. Příkladem je i Paul Bettany, který si na přesně stejnou věc stěžoval.
Masový vrah Breivik se mohl inspirovat jeho filmem
Larsovo legendární drama Dogville je třetím nejoblíbenějším filmem (po 300 a Gladiátor) norského masového vraha Anderse Breivika (později přejmenovaného na Fjotolfa Hansena). Aniž bychom byli příliš specifičtí, můžeme říci, že se v něm nachází scéna, kterou se mohl Breivik inspirovat.
I samotný režisér tvrdí, že v Breivikově vražedném běsnění na ostrově Utøya viděl potenciální „repliku své filmové scény“. „Kdyby mi někdo řekl, že kvůli mému filmu bude zabito sedmdesát šest lidí (ve skutečnosti jich bylo sedmdesát sedm — pozn. red.), nenatočil bych ho,“ uvedl pro americký měsíčník GQ.
Toto téma rozebíral i v interview s dánskými novinami Politiken. „Cítím se strašně špatně při pomyšlení na to, že Dogville, který je v mých očích jedním z mých nejúspěšnějších filmů, mohl být pro něj jakýmsi scénářem. Je to hrozné,“ cituje jeho slova Radio Times. Pro případ, že to tak opravdu bylo, se Lars von Trier za natočení filmu omluvil.
Anders Breivik ovšem, pokud se filmem opravdu inspiroval, podle režiséra vůbec nepochopil jeho pointu. Cílem bylo prý prozkoumat, zda lidé dokáží přijmout protagonistu, který provede obdobně hrozivý čin pomsty. V žádném případě nechtěl něco takového obhajovat.
Novým filmům se raději vyhýbá
Ve filmech Larse von Triera téměř jistě neuvidíš inspiraci novodobou filmovou tvorbou. Pro Politikenřekl, že od doby, kdy začal natáčet, nechce vidět žádné filmové novinky. Děsí ho totiž možnost, že by se mu náhodou líbily. Něco takového nás u Larse vůbec nepřekvapuje. Sám totiž řekl, že ho straší cokoliv kromě natáčení vlastních filmů. I ty však dávají zabrat jeho psychice.
Jednou z mála filmových výjimek, ke které se přiznal, je Matrix od sesterského dua Lilly a Lany Wachowských. Legendární akční sci–fi se Larsovi opravdu líbilo, ale zároveň byl nešťastný, že ve své tvorbě nebude moci využívat zpomalené bojové scény. Režisér si, zdá se, originality svých filmů nadevše cení, a tak nechtěl po Matrixu opakovat.
Poslední celovečerní film?
Lars von Trier tvrdí, že ho trápí obsedantně–kompulzivní porucha, v jejímž důsledku se nedokáže dlouho zdržovat na place. Myslí si proto, že už nikdy více nenatočí další celovečerní film a zřejmě od něj uvidíme jen krátkometrážní projekty. Jako důvod uvádí, že natáčení celovečerních filmů ho vyčerpává a stresuje. Seknout s filmařinou ale plánoval už dříve a přesto se k ní neustále vrací. Můžeme tedy jeho prohlášení věřit? Více zřejmě ukáže čas.
Pokud by to ovšem tentokrát myslel vážně, jeho posledním filmem by byl psychologický thriller Jack staví dům (The House That Jack Built) o sériovém vrahovi, který své vraždy považuje za jistou formu zvráceného umění.
Na otázku reportéra, zda si udělal před natáčením průzkum o sériových vrazích, odpověděl způsobem jemu vlastním. „Něco o psychopatech vím. Sám jsem nikdy nikoho nezabil, ale pokud to udělám, bude to pravděpodobně novinář,“ cituje ho The Guardian. V rozhovoru z března 2021 pro AzeMediařekl, že v současnosti píše scénář k seriálu Kingdom. Na případném celovečerním filmu ale zatím nepracuje. Možná nás ale jednoho dne překvapí.
Lars von Trier sám sebe označuje za velkého hypochondra, který se obává všeho, co nemůže kontrolovat. Trápí ho deprese, úzkosti a má problémy s alkoholem. Pro VICEřekl, že se u něj duševní potíže vyskytují již od dětství. Ve škole míval klaustrofobické pocity ze stísněných prostor, v noci usínal se strachem, že zemře, a když se vrátil druhý den mezi spolužáky, zažíval šikanu.
Při rozhovorech s režisérem si mnozí reportéři všimli, že se mu třesou ruce. Z toho vznikla teorie o tom, že Lars von Trier trpí i Parkinsonovou chorobou. Jeho mluvčí pro APuvedl, že třes způsobují léky, které užívá na chronickou úzkost. Režisér však tvrdí, že jde o dlouholeté užívání antidepresiv, případně třes rukou způsobuje chybějící alkohol. Lars se totiž čas od času pokouší abstinovat.
S depresemi a úzkostmi bojuje prakticky celý život. V roce 2007 podlehl depresi natolik, že nedokázal vstát z postele a normálně fungovat. Nakonec se ale dva roky nato pustil do natáčení Antikrista (Antichrist), které považoval za jakousi „rebelii vůči svému mentálnímu stavu“, vyjádřil se pro VICE.
„Když jsem psal scénář, nebyl jsem si příliš vědom, co dělám, ale scenáristika mě vždy bavila a jedna z věcí, které musíš dělat, když máš depresi, je najít si něco, při čem se uvolníš a pocítíš drobnou radost ze života,“ popsal proces tvorby Antikrista pro Independent. Film vypráví příběh o muži a ženě, kteří přišli o syna. Cílem Larse von Triera bylo natočit film o úzkosti, v jehož hrdinech mohl vidět odraz sebe sama.
Když je opilý, „píše mu to“
S jeho celoživotními psychickými potížemi se pojí i popíjení alkoholu. Na festivalu v Cannes v roce 2018 se Lars nacházel ve fázi, kdy osm měsíců abstinoval. Přiznal se ale, že alkoholickému démonovi znovu podlehl. „Je těžké být v Cannes a nepít,“ nechal se slyšet pro The Guardian.
Alkohol podle vlastních slov pije i při natáčení. Nedělá to ovšem proto, aby se nakopl, ale aby překonal silné ataky úzkosti. „Když mám skutečně velký záchvat úzkosti, je to jediná věc, která mi pomůže. Když cítíte takovou úroveň úzkosti, uděláte vše pro to, abyste ji potlačili,“ tvrdí Lars von Trier s tím, že někdy mu to pomůže, jindy ne.
S alkoholem si spojuje i zábavu, a to zejména při natáčení Melancholie z roku 2011. „Byli jsme opravdu opilí. Byl to fantastický zážitek. Všichni jsme byli tak opilí,“ zavzpomínal si.
Alkohol a drogy považuje i za pomocníka při psaní scénářů. Scénář k Dogville napsal v opilosti za dvanáct dní, zatímco práce ve střízlivém stavu na Nymfomance (ostatní scénáře prý napsal opilý) mu trvala rok a půl, prozradil v rozhovoru pro dánské noviny Politiken, který přeložil IndieWire. Bez alkoholu a kokainu by podle vlastních slov nevytěžil ze své kreativity maximum, což by ho mrzelo. Ve skutečnosti se bojí, že by bez nich přestal natáčet dobré filmy.
Komplikovaný postoj k víře
I když byl Larsův nevlastní otec Ulf Trier Žid, jako malý chlapec vyrůstal v ateistickém prostředí. V jeho posledním filmu Jack staví dům se sice objevuje koncept Božího trestu a pekla, ale samotný režisér v peklo nevěří.
„Je to pro mě velmi složité, rád bych byl zbožný, pokoušel jsem se o to,“ řeklLars von Trier, který svádí s vírou boj. Při tématu náboženství umí být stejně ostrý jako při všem ostatním. Osobně se domnívá, že Bůh neexistuje, ale kdyby byl, považoval by ho za zloducha odpovědného za množství zla.
Nerozumí ani tomu, že by se mu měli lidé klanět. „Chápu, proč se některým králům na zemi mohl zamlouvat pohled na lidi, kteří se před ním plazí, ale pokud je tento chlapík tak skvělý, pak by ho nemělo zajímat, jestli se před ním sklání, nebo zda si v noci hraji se svým ptákem,“zamyslelse Lars.
Takový postoj si ale podle všeho vypěstoval až postupem času. V interview z roku 1999 totiž ještě tvrdil, že se považuje za katolíka. Na katolickou víru přitom údajně přestoupilaž ve třiceti třech letech, když zjistil, že jeho biologický otec nebyl Žid. V rozhovorech z posledních let se však prohlašuje za ateistu a rád zdůrazňuje, že není věřící. K tomu, aby byl lepším člověkem, ho prý motivujeprávě ateismus.