Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Skandály se nevyhýbají ani resellingovým společnostem. Známá jména luxusních secondhandových firem čelí kritice, že se na jejich webech objevovalo a prodávalo fejkové zboží. Investigativní televize CNBC odhalila nedostatky v prokazování totožnosti TRR.
Pouze Chanel ví, co je pravý Chanel. Troufl by sis ale i ty? Rozeznat fake od real kousku by měli umět kvalifikovaní autentifikátoři po celém světě. Při neustále dokonalejším provedení fejkových věcí si však člověk nemůže být ničím jistý.
Své o tom vědí i resellingové společnosti, které čelí skandálům za prodej falešných oděvů, bot či doplňků svým zákazníkům. Kromě negativních recenzí a vlně kritiky se do boje proti „ověřeným“ fejkům zapojily i samotné značky. Informace, které vyšly na povrch po vyšetřování ve známé resellingové společnosti, by čekal jen málokdo.
V tomto článku si přečteš:
Které produkty a značky jsou nejčastěji napodobované.
Kde nakupovat ověřené luxusní kousky.
Jakému skandálu čelí resellingové společnosti.
Koho žalovala značka Chanel a proč.
Co odhalila reportáž televize CNBC ve společnosti The Realreal.
Proč ze společnosti odešel hlavní autentifikátor.
Kdo a proč autentifikoval módní kousky.
Jak zabránit fejku dostat se k nic netušícímu zákazníkovi.
Proč si vlastně vědomě kupujeme fejky.
Jaký trend se rozběhl mezi mladými na Tiktoku.
Zda dokáže aplikace rozeznat fejkovou kabelku od pravé.
Podle statistikamerické vládní agentury CBP (US Customs and Border Protection) bylo za rok 2018 na amerických hranicích zadrženo skoro 34 tisíc falešných zásilek, nejčastěji z Číny a Hongkongu. Nejvíce padělaným se stalo oblečení a doplňky. Za nimi postupně vedou obuv, hodinky/šperky, kabelky/tašky a peněženky, elektronika, spotřební zboží či léky.
Nejvíce napodobenin vzniká právě z luxusních značek pro jejich světovou prestiž a možnost vydělání celkem slušných peněz hlavně na nevědomém zákazníkovi. Britská finanční společnost H&T Pawnbrokers zveřejnilatop 10 nejfejkovanějších značek na trhu. Názvy značek tě nepřekvapí.
Gucci, Chanel, Louis Vuitton... Kabelky, které na dovolené najdeš snad na každém tržišti, v každém čínském obchodě nebo na pofidérních online webech a obchodních účtech na sociálních sítích. Záplava fejkového zboží, které je stále obtížněji rozeznatelné od toho pravého, se neustále zvětšuje.
Pokud toužíš po luxusu některé světové značky, nakupovat bys měl pouze z jejich oficiálního webu/obchodu, případně od značkou ověřeného a certifikovaného partnera. Třetí možností jsou platformy s luxusními kousky z druhé ruky. Na pravosti produktů si postavily své renomé a lidé po celém světě si těžko sehnatelné kousky nakupují právě tam. Co ale dělat, pokud máš pochybnosti o pravosti drahého kousku koupeného z „luxusního secondhandu“?
Prestižní luxusní online sekáče
Pokud jsi vlastnil luxusní kousek, ale po čase tě omrzel, s největší pravděpodobností jsi ho předal dál. Resellingu se věnují i světové luxusní secondhandové platformy, jak Yoogi's Closet, Fashionphile, Rebag, Bag Borrow or Steal, What Goes Around Comes Around, The Realreal nebo Vestiaire Collective, které dotáhly byznys s několika nechtěnými hodnotnými kousky do dokonalosti. Tedy téměř.
Na takových stránkách je super to, že každý předmět prochází autentifikačním procesem, který společnosti garantují na svých webech. Jejich experti jsou školeni, procházejí několika kurzy, a tak má málokdo pochybnosti o pravosti prodávaných luxusních kousků na takových stránkách. A přece. Hlavně platformy What Goes Around Comes Around, The Realreal a Vestiaire Collective čelí několika obviněním z prodeje fejkového zboží, které jejich experti označili za pravé.
Pouze Chanel ví, co je pravý Chanel
Před třemi lety zažalovalfrancouzský módní dům Chanel společnost What Goes Around Comes Around za zavádění zákazníků a prodej falešných výrobků. Chanel si totiž přísně chrání svou ochrannou známku a s platformou WGACA nespolupracuje, proto je podle značky Chanel označení #WGACAChanel na příspěvcích secondhandové platformy zavádějící a vytváří se tak falešný dojem ověření produktu samotnou luxusní značkou.
Společnost WGACA se ovšem vůči obvinění brání a tvrdí, že v jejich obchodním modelu není nic matoucího, co by mohlo zákazníka chybně ovlivnit. Náš tým má 25 let školení a znalostí v identifikaci originálních produktů a nabízíme pouze produkty, které jsme úplně prověřili,“ uvedlizakladatelé WGACA Seth Weisser a Gerard Maoine.
Další platformou, která se dostala pod palbu kritiky nejen ze strany luxusního domu, ale i veřejnosti, je The Realreal. Secondhandová společnost uvádí, že každý předmětprochází přísnou kontrolou autentifikátorů s dlouholetými zkušenostmi.
Chanelvšak nesouhlasí s tvrzením společnosti Realreal, že zaměstnává odborníky vyškolené i na autentizaci produktů značky Chanel. Francouzská luxusní značka uvádí, že znalosti týkající se autentifikace jejich pravého zboží příslušejí pouze značce Chanel.
Skutečně neskutečné The Realreal
Před 10 lety se zrodil nápad založit platformu s luxusními kousky z druhé ruky v hlavě Julie Wainwright. Postupem času se společnost rozrůstala a dnes sídlíkanceláře The Realreal v 16 amerických městech, z nichž v 11 se nacházejí také maloobchodní prodejny. Zdánlivá prestiž a důvěryhodnost ale postupně selhávají kvůli obviněním nejen ze strany stovek oklamaných zákazníků, ale i samotných bývalých zaměstnanců.
Americká televizní stanice CNBC se před třemi lety pustila do vyšetřování ve společnosti The Realreal a zjistila opravdu závažné informace. Všechny luxusní produkty neprošly rukama a kontrolou skutečných expertů, ale copywriterů, kteří měli nedostatek autentifikačních školení a které primárně zaměstnali na psaní textů na web společnosti.
Pouze ty nejrizikovější produkty šly k ověření autentifikačnímu týmu. Šlo převážně o značky Chanel, Louis Vuitton, Yeezy a kabelky, peněženky a pouzdra od Prady. Naopak boty a oděvy značek Prada a Hermes, klobouky, šátky, opasky nebo boty od značky Gucci šly na kontrolu ke copywriterům. „Je skutečně těžké ověřit něco, na co nejsi kvalifikovaný. Obzvlášť, pokud musíš dodržovat cíl,“ řekla pro CNBCbývalá zaměstnankyně Chanice Parchment.
Přidává se k ní i Emily Bobb, rovněž bývalá zaměstnankyně: „Měli jsme prezentace, které nám měly pomoci k identifikaci pravosti. Museli jsme každý den splňovat vysoká čísla. (...) Soustředili jsme se pouze na dosažení cíle, abychom splnili měsíční kvóty.“
Podle interního dokumentuspolečnosti The Realreal, aktualizovaného 1. února 2019, copywritery disciplinárně stíhali, pokud nesplňovali minimálně 50 % denní kvóty. Kvóty závisí také na kategorii, v níž se copywriter nachází. V kategorii ready–to–wear je to 105 položek za 8hodinovou směnu a 131 položek za 10hodinovou změnu. Kolekce contemporary ready–to–wear byla ještě náročnější — 128 položek za 8 hodin práce a 160 položek za 10 hodin práce.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč ze společnosti odešel hlavní autentifikátor.
Kdo a proč ověřoval módní kousky.
Jak zabránit fejku dostat se k nic netušícímu zákazníkovi.
Proč si vlastně vědomě kupujeme fejky.
Jaký trend se rozběhl mezi mladými na Tiktoku.
Zda dokáže aplikace rozeznat fejkovou kabelku od pravé.
The Realreal si ale za svou strategií stojí a v prohlášení pro CNBCuvádí: „Zaměstnáváme experty na značky, jakož i stovky dalších vytrénovaných autentifikátorů. (...) Náš autentifikační tým dostává denní školení, abychom drželi krok s nejnovějším vývojem značek a padělatelů. (...) Za svým autentifikačním procesem si stojíme.
V roce 2016 zakladatelka společnosti The Realreal Julie Wainwrightová v americké televizní stanici prohlásila: „Na našem webu nejsou žádné padělky“a o tři roky později: „Každá jedna položka prošla kontrolou před tím, než se dostala na web.“Tvrzenína webu společnosti, že každá položka je stoprocentně pravá, ovšem v den odvysílání reportáže 5. listopadu 2019 ze stránek zmizelo.
Ověřování pravosti pomocí copywriterů prý není nic nového. Minimálně od roku 2015, kdy zůstala Greta Stehr, bývalá manažerka společnosti The Realreal v LA, šokovaná procesem ověřování pravosti, který viděla na vlastní oči. „Místo toho, aby autentifikátoři věnovali každému produktu dostatek času, většina věcí prošla přes copywritery a jen velmi vzácně kousky prošly autentizací experty.“
Hlavní tvář společnosti The Realreal a jeden z nejznámějších autentifikátorů Graham Wetzbarger po 7 letech práce pro společnost TRR ukončil spolupráci. Spojitost s odhaleními CNBC však odmítl. Dlouhá léta se objevoval v mnoha videích společnosti TRR, která vysvětlovala kroky procesu prověřování a ujišťovala potenciální zákazníky, že všechny položky na webu jsou ověřené a pravé.
Wetzbarger svůj názor vyjádřil pár dní po zveřejnění reportáže v epizodě Sady Says moderátorky Natalie Sady. „Reportáž ukázala stížnosti a obavy několika lidí. (...) Za sebe mohu říci, že jsem velmi sebevědomý a hrdý na práci, ve které společnost pokračuje. (...) Sedm let je ale spousta času, možná až moc v kterékoli společnosti. (...) Chci začít pracovat sám pro sebe a jiné společnosti.“
Bývalý autentifikátor společnosti TRR Graham Wetzbarger se ale zamýšlí nad tím, proč si lidé myslí, že pojem spousta znamená automaticky většina. Reportáž CNBC nemluví o procentu padělků prodaných společností The Realreal, což Wetzbarger komentuje slovy, že žádná společnost by o takových číslech nemluvila. Zároveň tvrdí, že nikdo není stoprocentní.
Přiznala to i samotná ředitelka resellingové společnosti The Realreal Julie Wainwright. V relaci Mad Money televize CNBC potvrdila slova moderátora, že nikdo není perfektní, ale zároveň dodala, že každý den usilují o dokonalost. Informace o fungování autentifikačních procesů v listopadové reportáži označila za zastaralé a vysvětlila, jak to prý funguje dnes.
„Když jsme s byznysem začínali, copywriteři jen psali texty k produktům, později se přidali k práci autentifikátorů a prošli 30 hodinami tréninku. (...) Práce copywritera se i v této chvíli dramaticky mění. Měníme se i my a naše procesy kontroly. Nyní využíváme kombinaci technologií a umělé inteligence. Copywriteři tedy nebudou muset nic kontrolovat ani psát.“
Každý příběh má dvě strany a zdá se, že ani pravda nakonec není stoprocentní. JIsté ovšem je, že padělky jsou stále obtížněji odhalitelné a i experti se nejednou zapotí. V den zveřejnění reportáže CNBC se akciespolečnosti The Realreal propadly o 11 %, čímž se její tržní hodnota snížila o 202 milionů dolarů.
„Naší největší skupinou zákazníků jsou mileniálové. Velmi dobře si uvědomují udržitelnost a vliv nových produktů na životní prostředí,“ uvedlaJulie Wainwright na adresu zákazníků společnosti The Realreal a ohledně preferencí spotřebitelů podle zprávy BCGpřed třemi lety, která uvádí, že více než 50 % spotřebitelů z generace Z si koupilo nebo prodalo věci z druhé ruky.
Cestu, jak profitovat z prodeje použitých luxusních kousků, vidí společnost v průměrném 35% podílu z každého prodeje. Číslo je vyšší než u jiných platforem. Například oproti 20 % na eBayale The Realreal poskytuje komplexní zákaznické služby. Daný kousek si vyzvedne, připraví k prodeji, prodá a vyřeší případné reklamace. Prodejce jako soukromá osoba je od tohoto všeho osvobozen a řeší pouze zisk.
Nově vznikající partnerství jako budoucnost luxusní udržitelnosti
Trend udržitelnosti, který hlavně v posledních letech výrazně vystoupil do popředí, řeší i luxusní módní domy. Vdechnutí druhého života kvalitním věcem se pomalu stává společenskou povinností každého prodávajícího. Uvědomily si to i značky jako Stella McCartney, Guccinebo Burberry.
„The Realreal má stejnou ambici podporovat oběhové hospodářství a udržovat oblečení déle v provozu. Víme, že trvalá kvalita kusů Burberry znamená, že jejich přitažlivost a hodnota jsou dlouhotrvající. Doufáme, že prostřednictvím tohoto nového partnerství podpoříme nejen zdravější budoucnost, ale povzbudíme spotřebitele, aby při hledání osvěžení svého šatníku zvážili všechny možnosti, které mají k dispozici,“ uvádí se v rámci spolupráce módního domu s resellingovou společností.
Podobně je na tom i další společnost zabývající se prodejem z druhé ruky. Vestiaire Collective spolupracuje oficiálně s luxusními značkami jako Alexander McQueen či Mulberry. Avšak skandály s prodejem fejkového zboží se nevyhýbají ani jim. Více si o společnosti můžeš přečíst v samostatném článku.
Tajemství úspěchu padělků aneb proč si je kupujeme
Zaprvé vlastnictví značkového kousku dává lidem pocit, že patří k vyšší třídě. K tomu se přidává pocit koupě „luxusu“ za dobrou cenu. Na druhé straně se ozývají tvrzení, že fejky poškozují dobré jméno luxusních značek a jde o organizovaný zločin.
Podle profesora Davida Walla, který v British Journal of Criminology publikoval souhrn výzkumu padělků s názvem Jailhouse Frocks, nemusí mít některá tvrzení opodstatnění. Jeho výzkum ukázal, že lidé, kteří si koupí fejk, se později mohou stát zákazníky pravé luxusní značky, a tedy fejkymohou představovat první krok k pozdější věrnosti pravé značce.
Spotřebitelský průzkum společnosti Incopro uskutečněný loni na vzorku 2 tisíc respondentů z USA prokázal, že ochrana pravosti značky je kritickým prvkem a vnímají ho i zákazníci. „Náš výzkum prokázal nejen to, že autenticita značky je pro spotřebitele nezbytná, ale i to, že mnoho spotřebitelů považuje tuto oblast za odpovědnost značky,“ uvedl k výsledkům výzkumu Piers Barclay, vedoucí strategie společnosti Incopro.
Dvě třetiny dotázaných spotřebitelů se domnívají, že značky jsou zodpovědné za ochranu nakupujících před falešnými verzemi jejich výrobků prodávaných online. Kromě toho 77 % oslovených spotřebitelů věří, že značky jsou zodpovědné za nahlášení falešných účtů na sociálních sítích, které se za ně vydávají, a až 71 % spotřebitelů je přesvědčeno, že značky by měly více bojovat proti padělání.
Boj s prodejem padělaného zboží je ovšem běh na velmi dlouhou trať. Prodej padělků probíhá ve velké míře na sociálních sítích a stránkách, na kterých je téměř nemožné vypátrat skutečnou identitu prodejce. Po nahlášení nebo zrušení jednoho webu vznikne na jeho místě hned několik dalších. Továrny převážně v Číně vyrábějí nové falešné značkové věci každý den. Zastavit byznys, který je šedou ekonomikou země, se dá jen velmi těžko.
Drahý vkus s prázdnou peněženkou
Nejnovějším trendem, který omámil nejmladší generaci, je koupě fejkového značkového kousku a následné vychloubání se na Tiktoku. Mladí spotřebitelé chtějí nosit věci jako Gucci, ale nechtějí za ně platit. Pod hashtagem #dupes se nachází obrovské množství videí, které ukazují či radí, kde nakoupit fejkové zboží, které je k nerozeznání od toho pravého. Nejčastěji jde o weby Amazon nebo DHgate.
Jason Dorsey, prezident Center for Generation Kinetics v Austinu v Texasu, pro CNBCvysvětluje tento fenomén tím, že generace Z viděla své rodiče trápit se dřít se kvůli financím, a proto má tendenci být opatrnější s penězi. Navíc je to generace, která vyrostla s médii a se sociálními sítěmi a je nejfotografovanější ze všech generací. Vzhled je proto důležitý a s tím souvisí i nákup oblečení. Koupit levně znamená koupit více. A platí to i u falešných značek, které navíc dodají falešný pocit zdánlivého luxusu.
Jak se ovšem mají bránit luxusní značky proti takové podpoře fejkového luxusu? Problematika podpory a doporučení nákupu padělků přes jisté weby je na této síti poměrně nová. Podobné problémy s takovými příspěvky mají i jiné sociální sítě. Dělo se to ale dosud a pravděpodobně se to bude dít i nadále.
Řešením by mohla být nová strategie luxusních značek zaměřená na nejmladší generaci. Trh se bude postupem času měnit a hodnoty nevýlučnosti a udržitelnosti si generace Z nespojuje s luxusními značkami. Buď tyto značky sníží své ceny, nebo naváží partnerství s jinými společnostmi, které se zaměřují na mladého zákazníka. Jedním z příkladů je investice konglomerátu LVMH do streetwearové značky Madhappy.
Aplikace na fejky?
Platforma Rebag nabízí ke stažení aplikaci s názvem Clair AI, díky které poznáš pravou hodnotu své kabelky prakticky okamžitě. V případě, že ji chceš rovnou i prodat, zaručuje společnost Rebag, že zaplatí cenu uvedenou v aplikaci. V současnosti dokáže rozpoznat více než 15 tisíc tašek top 50 luxusních značek a jejich ceny s přesností na 91 %.
Charles Gorre, zakladatel a generální ředitel společnosti Rebag, pracujena aplikaci již 7 let. „Zpřístupnili jsme ji zdarma pro kohokoliv, protože doufáme, že ji bude používat mnoho lidí bez ohledu na to, zda se nakonec pro prodej na webu Rebag rozhodnou nebo ne. Všechny tyto údaje nám pomáhají vylepšit aplikaci a také zjistit, o které tašky mají lidé zájem.“
Dokáže tedy tato aplikace rozpoznat i napodobeninu kabelky? Nebyla na to primárně vytvořena, ale při vyfocení fejkové kabelky by měla aplikace fotky odmítnout. V případě, že jde o opravdu přesvědčivý falešný kousek, který se někdo pokusí přes aplikaci prodat (a autentifikátoři ve společnosti Rebag opravdu potvrdí, že jde o fejk), bude kabelka odmítnuta a zaslána zpět.
Rozhodně je to ovšem velký krok vpřed v investování i pro začátečníky či lidi méně znalé v oblasti módy. Aplikace pomůže minimálně s odhadem aktuální ceny kabelky na trhu. Fejkové zboží tu s námi bude, bohužel, ještě mnoho let, pokud ne navždy. Důležité je ovšem vědět, jak ho odhalit.
Pokud máš podezření, že tě prodejem na internetu oklamali, obrátit se můžeš na stránky, které poskytují autentifikační služby. Například web Proauthenticatorsje zaměřen na kabelky a doplňky značky Louis Vuitton, Realauthenticationpak zastřešuje různé značky a kromě kabelek a doplňků ověří i boty, hodinky či oblečení.
Pokud se pustíš do ověřování svépomocí, přinášíme ti pár rad, čeho si všímat:
1. Vůně luxusu (nebo plastu?) 2. Styl a tvar (falešné tašky mohou být nabízeny ve velikostech a tvarech, které originální luxusní značkou nebyly nikdy vyrobené) 3 . Kvalitní materiál (pravá kůže je měkká a pružná — na rozdíl od té falešné, která je nekvalitní a může zapáchat jako plast) 4. Barva (a vyhotovení padělků v originálním luxusním podání někdy ani neexistuje) 5. Šití rovnoměrné a dokonalé v každém směru (fejky jsou nedokonalé, trčí z nich nitky a prošívání je nerovnoměrné) 6. Kovové části a znak výrobce (kovový plíšek a vytištění názvu značky/místa výroby by mělo být dokonalé a výrazné, rozeznat real a fake v tomto bodě je v některých případech možné pouze detailním porovnáním) 7. Sériové číslo (pokud nabízí luxusní značka takovou ověřovací službu, jde, zdá se, o nejjednodušší cestu, jak si kousek ověřit, ale tento parametr nezaručuje autentičnost, protože mnoho padělaných položek má kódy s datem výroby)