Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Chapadla čínského byznysu s nepravým zbožím sahají po celé zemi a infikují fejky celý svět. Jak celý proces od výroby po prodej probíhá, proč s tím světové značky nebojují a jak odlišit pravou verzi od fejkové?
Pokud sis někdy objednával tenisky z internetu a nebyl to právě oficiální e–shop značky, mohl ses pěkně spálit. Už samotná vůně materiálů ti hodně napoví, ale co si počít v případě, kdy jde o dokonalý padělek?
V tomto článku si přečteš:
Proč se nejčastěji falšují tenisky.
Jak je možné, že se vyrábějí tak dokonalé kopie.
Jaké další odvětví byznys s fejky zasahuje.
Proč jsou pokusy rozbít tento byznys téměř nemožné.
Jak jeden z čínských prodejců obhajuje trh s fejky.
Kdo je v tomto byznysu vítěz a kdo poražený.
Zda se v současnosti značkám vyplatí bojovat proti kopiím.
Která sociální síť je líhní byznysu s padělky a proč.
Jaký skandál se nedávno provalil ve společnosti Nike.
Jak poznat, zda je teniska pravá nebo fejková.
Někdy je opravdu těžké rozeznat originál od téměř bezchybného fejku. Zkontrolovat vůni, způsob sešití a vyšití loga značky, to může někdy pořádně potrápit. Pokud si na to netroufáš a chceš mít 100% jistotu, můžeš kontaktovat tzv. legit checkera, tedy člověka, který se v pravosti dokonale vyzná.
Už pár let jsou právě tenisky jedním z nejoblíbenějších módních kousků spolu s brýlemi a jinými malými doplňky. A nejen u žen, ale i u mužů. Tenisky jsou dokonalou kombinací pohodlí a stylovosti, která zajišťuje, že se člověk cítí prostě skvěle. Narůstající trend výroby značkové obuvi ve spolupráci se světovými celebritami a sportovci poptávku jen zvyšuje. A tam, kde je poptávka, je i nabídka.
„Už s příchodem značky AIR Jordan a jejich exkluzivitou v daném období se staly tenisky středobodem outfitu streetwearu. Tuto pozici dále posilovaly modely Yeezy, Human Race a mnohé další. Velmi často je to tak, že právě tenisky jsou věc, která padne člověku do oka jako první,“ tvrdí legit checkeři ze SpalteFejky a doplňují, že až 90 % lidí se k pravým značkovým teniskám nedostane pro jejich vysokou cenu nebo extrémně limitovanou výrobu.
Aktuální nabídka značkových tenisek je nedostatečná. A právě zde se naskýtá šance pro nelegální trh. Falešné tenisky zaplavují svět svým téměř dokonalým provedením. Lidé si je koupí buď z nevědomosti, nebo se záměrem působit „in“ a patřit do „vyšší třídy“.
Původ fejků a důvod jejich (ne)pravosti
Putian, město na východě Číny, je, kromě ostrova Meizhou a chrámu Guanghua, známé i přezdívkou „město padělků“. Jelikož má mnoho značek, jako například Nike a adidas, továrny ve stejném městě jako výrobci padělků, přístup k materiálům potřebným při výrobě tenisek je jednoduchý.
Výrobci padělků mají dokonce přístup k lidem, kteří v „pravých“ továrnách pracují. Ti přes den pracují na pravých teniskách a večer si odskočí na směnu do jedné z nelegálních továren. Pokud však výrobce padělků nemá dostatek přímých zdrojů, je nucen pár pravých tenisek koupit. Následně tenisky rozřízne na polovinu a zkoumá materiály a postup jejich výroby. Fejk vyrobí na základě vlastní zkušenosti.
Město Putian, které má asi nejvíce továren na falešné tenisky v zemi, se večer mění na živý tržní organismus. Kromě klasických obchodů se majitelé firem a klienti shromažďují přímo na ulicích, zkoušejí si zboží a obchodují s falešnými teniskami. Kurýrní služby s přepravou tenisek doručují zboží zprostředkovatelům, kteří ho následně zabalí a připraví k odeslání zákazníkovi.
Kořeny tohoto byznysu vytvářejí další pracovní příležitosti a ovlivňují různé obchodní oblasti. Po výrobě falešných tenisek je třeba zboží i nafotit pro e–shop. V důsledku toho vznikly různá fotografická studia, která se specializují na fotografování produktů a napodobeniny tenisek dokáží přitažlivě nafotit či vyretušovat.
Dalším odvětvím „dotovaným“ tímto byznysem je prodej telefonních karet, pomocí kterých se dá zaregistrovat na různé prodejní online stránky. Pointa je v tom, že pokud by se ošizený zákazník dožadoval spravedlnosti, pravděpodobně se jí nedovolá, protože karty nejsou kupované na jméno.
V neposlední řadě jde o samotný proces přepravy. Falešné tenisky se prodávají a distribuují do všech koutů země, stejně jako do Ameriky či Evropské unie. V roce 2019 zajistila americká celní správa zásilku falešných bot s odhadovanou hodnotou 2,2 milionu dolarů. Zásilka dorazila v kontejneru z Číny s téměř 15 tisíci páry falešných bot Nike. V dokumentech k zásilce se uvádělo, že přepravují ubrousky. Rok předtím ve Spojených státech zatkli pět lidí za obchodování s falešným zbožím.
Obchod s nepravým zbožím v Číně zašel tak daleko, že má dokonce vlastní „školu“. Lépe řečeno jde o kurzy, kde se naučíš, jak provozovat online obchod, upravovat fotky a vyrovnávat se s negativními komentáři či se špatnými recenzemi od zákazníků. S radou od jednoho majitele obchodu jde o dokonalý podvod: „Měl bys být opravdu opatrný. Pokud zjistíš, že zákazník ví o značce příliš mnoho, měl bys mu raději prodat pravou obuv.“
Šílené, ale v této zemi běžné. Zvuk lepicí pásky je slyšet na každém rohu. Trh s falešnými teniskami se stal v Putianu neviditelným pilířem místní ekonomiky. V minulosti čínská policie vícekrát zasáhla při nedovoleném obchodu. Před sedmi lety zavřela deset obchodů s padělky, před pěti lety kompetentní orgány potrestaly čtyři továrny, zajistily a zničily padělanou obuv v hodnotě téměř 10 milionů jüanů (v přepočtu cca 33 milionů korun).
I když vláda poskytla finanční podporu místním značkám v hodnotě 100 milionů jüanů (téměř 340 milionů korun), továrny nadále produkují značkové kopie. V roce 2018 přepadly čínské úřady tamní falešnou továrnu. Zajistily a zničily 500 tisíc párů falešných tenisek — konkrétně fejky značek Converse a Vans. Obuv měla odhadovanou hodnotu 87 milionů dolarů.
Rozbít tak výnosný byznys, který je páteří ekonomiky a dává práci tisícům lidí v zemi, není vůbec jednoduché. Navzdory úsilí místní samosprávy zakročit proti tomu nelegální trh zjevně nikdy nezmizí.
Uvnitř továrny na fejky
Krátký dokument z dílny Vice News Tonight vysílaný na HBO odhaluje pozadí výroby padělků. Místní prodejce replik Chan doprovází redaktora postupem prodeje a odkrývá zajímavá fakta o byznysu, který svým dosahem ovlivňuje celý svět.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak se Chan dostal k byznysu s fejky a proč mu to vynáší.
Kdo je v tomto byznysu vítěz a kdo poražený.
Proč Chanovi někteří zákazníci píší negativní recenze.
Jestli se vyplatí značkám v současnosti bojovat proti kopiím.
Která sociální síť je líhní byznysu s fejky a proč.
Jaký skandál se nedávno provalil ve společnosti Nike.
První zajímavou informací je to, jak se k tomuto byznysu Chan vůbec dostal. Před pěti lety, když studoval medicínu v Anglii, jednoho dne zatoužil po nedostupných značkových teniskách. Na internetu narazil na páry padělků a uvědomil si, že všechny pocházejí ze stejného místa. Přestěhoval se do Putianu a začal pracovat na vlastním byznysu s vysoce kvalitními replikami.
Na otázku redaktora, kdo je v tomto procesu vítěz a kdo poražený, prodejce odpovídá: „Myslím si, že je to situace win–win–win pro všechny zúčastněné. I když se může zdát, že na tom právě luxusní značky ztrácejí, padělky vlastně pomáhají zvýšit povědomí o majitelích těchto značek.“ Funguje zde přímá úměra v nošení, zájmu a prodeji tenisek.
SpalteFejky s tímto tvrzením souhlasí: „Jak se říká, neexistuje nic jako špatná reklama. To platí i při výrobě replik. Jakýmkoli způsobem se značka dostává do povědomí lidí (v našem případě tedy přes výrobu replik), je to pro danou značku plus. Je to taková radost přes slzy. Není to dokonalá reklama, ale stále je to reklama.“
Z hlediska kupujícího legit checkeři upozorňují, že je to už trochu jiné: „Až 65 % lidí, kteří si kupují fejky, ani neví, že jde o fejk, a jednoduše naletí, dá se zlákat skvělou cenou a nezamýšlí se nad pravostí. Těmto lidem většinou jde o funkčnost, ne o styl. Pak tu je ostatních 35 % lidí, kteří se buď řídí mottem „Fake it, till you make it“, nebo repliky zneužívají na opětovný prodej.“
Dalším zarážejícím zjištěním z krátkého dokumentu HBO se stalo to, že zákazníci, kteří vědí, že jde o fejk, nechtějí špatně ušitý kus. Snaží se o koupi toho nejdokonalejšího páru falešných tenisek, a pokud jim prodejce nevyhoví, nese následky ve formě negativních recenzí na své obchodní jméno. V důsledku toho přichází prodejce o desítky dolarů měsíčně.
Boty jsou originální. To pouze značky jsou falešné
Značkové tenisky chce nosit prostě každý, ale dovolit si je už nemusí být tak jednoduché. Právě v tom vidí výhodu výrobci a prodejci nepravé obuvi. Zatímco pravý pár tenisek stojí i desítky tisíc, jejich napodobenina jen kolem dvou. Jiná situace však nastává, pokud se tenisky dostanou do resellu, kde stojí dokonce více než originál.
Výrobci se chlubí svými fejkovými výrobky a jejich kvalitou odpovídající originálu. Jelikož mnohokrát vznikají ve stejném městě a využívají stejné materiály, vyvstává otázka, v čem jsou vlastně odlišné. „Boty jsou originální. Jsou to pouze značky, které jsou falešné,“ řekl pro blog IP Finance jeden čínský prodejce padělků v Pekingu. Nakolik je toto tvrzení pravdivé, necháme na tobě. Faktem však zůstává, že jde o nelegální činnost.
Luxusní značky utratily těžké peníze na nekonečné boje proti padělatelům. Ukázalo se, že zápasit s byznysem s fejky je jako boj s větrnými mlýny. Obzvlášť v dnešním digitálním světě — když už je jeden nebo dokonce několik z těchto falešných webů odstraněno v důsledku soudního řízení, téměř okamžitě se na jejich místě objeví několik dalších.
„Momentálně si nedokážeme představit kroky, které by pomohly zamezit výrobě padělků. Jak dokážete zavřít továrny na repliky v Číně, o kterých ví dokonce samotná Čína, ale zavírá před nimi oči? To prostě nejde,“ reagují na potrestání odpovědných osob SpalteFejky.
„Je faktem, že tyto továrny na fejky tvoří v Číně velmi velké procento takzvané šedé ekonomiky a zaměstnávají miliony lidí, což je paradoxně pro čínskou vládu jen plus (klesá nezaměstnanost, peníze apod.). Tak proč by to zavírali? Z určitého hlediska hraje velmi velkou roli politika.“
I samotné weby či uživatelé prodávající fejky jsou registrovaní pod falešnými jmény a skrytí za různé fiktivní kontakty. Legit checkeři ze SpalteFejky upozorňují, že narazit na fejk můžeš i při nákupu na stránkách jako „AliExpres, Ebay, Alibaba, DHgate, ioffer.com, Bagsheaven, Amazon. Tyto stránky patří mezi giganty mezi prodejci replik. U většiny stránek z tohoto seznamu často prodejci ani neuvádějí, zda jde o repliku nebo pravý kousek, takže běžný laik si může myslet, že se mu podařilo koupit drahé tenisky za extrémně nízkou cenu. Jde ovšem o repliku.“
Podle Business Insider je Instagram novodobou líhní fejkových produktů. V roce 2019 zveřejnily falešné účty na platformě 64 milionů příspěvků, oproti tomu roku 2016 to bylo „jen“ 14,5 milionu. Tempo růstu tedy stouplo o více než 341 %.
Tyto údaje jdou ruku v ruce s inovacemi sociální sítě v oblasti elektronického obchodu. Instagram nedávno uvedl na trh tlačítko platby, které uživatelům umožňuje nakupovat produkty, aniž by aplikaci opustili. Toto je splněný sen každého padělatele — prodej padělků bez potřebných důkazů.
Mluvčí Instagramu však pro Business Insider vyvracejí možné obavy: „Máme silnou motivaci agresivně odstraňovat falešný obsah a blokovat odpovědné osoby na naší platformě. (...) Pravidelně reagujeme na zprávy o falešném obsahu do jednoho dne a často během několika hodin. Dále pokračujeme v proaktivním boji proti škodlivému obsahu včetně obsahu, který může nabízet falešné zboží.“
SpalteFejky oponují, že realita je často jiná: „Instagram má v tomto směru značné nedostatky. Kontrola a filtrování stránek, které se nazývají “shopy“, je velmi zanedbáváno a podceňováno. Na Instagramu dokážete prodat cokoliv, a to doslova cokoliv. Stejně jako funguje 95 % legit resell shopů, tak vedle nich fungují stejně i shopy s replikami. Dokonce se tyto stránky za to ani nestydí a to, že jde o repliky, si dávají přímo do bia. To je podle nás už za hranou.“
Milovník a odborník na pravost tenisek Yeezy Busta na svém Instagramu poučuje, jak se nenechat oklamat, a zároveň na požádání identifikuje, zda jde o pravý nebo fejkový produkt, a tak odhaluje profily s falešnými teniskami. Zarážející na tom je, že i influenceři a účty s miliony sledovatelů propagují padělky a dokonce vůbec neexistující verze značkových tenisek.
Začátkem března letošního roku ze své funkce odstoupila Ann Hebert, výkonná ředitelka společnosti Nike pro Severní Ameriku. Po 25 letech rezignovala z funkce kvůli podvodu svého 19letého syna, který těžil z jejího postavení a díky informacím nakupoval sice originální, ale limitované tenisky a následně provozoval resell shop. Ann prý paradoxně o aktivitách svého syna vůbec netušila.
Na byznys Joea Herberta se přišlo před třemi lety, avšak společnost Nike nezjistila žádný střet zájmů. Tentokrát se však Joe prozradil díky maminčině kreditce, kterou použil na nákup tisíce párů značkových tenisek. Pro Bloomberg Businessweek řekl, že koupil Yeezy v hodnotě 132 tisíc dolarů a dále je prodal se ziskem 20 tisíc dolarů.
Rozpoznat fejk od pravé verze ti pomohou legit checkeři
Pokud sis kupoval tenisky z internetu či dokonce z resellu a zjistil jsi, že jde o kvalitní kopii, určitě tě to moc nepotěšilo. Jak však zjistit, zda jde o pravé tenisky? Hodně ti napoví samotná váha tenisky a vůně. Ty nejdokonalejší kopie tenisek se prý mohou prozradit právě specifickou vůní použitého lepidla, která je jiná než na originálu. Nejlepší však je porovnání se 100% ověřeným originálem. Hodně prozradí i jiný typ šití, velikost znaku či zahnutí špičky nebo paty tenisky.
To vše umí dokonale prozkoumat lidé z branže — legit checkeři. Pokud si sám nevíš rady, zakladatelé hnutí SpalteFejky ti pomůžou: „Pokud narazíme na tzv. dokonalou repliku, legit check (kontrola originality) pak vyžaduje velmi podrobný rozbor. Ať už jde o velmi detailní fotky, popis materiálů, prodejní historii daného kousku, příslušné doklady, nebo ověření prodejce... Proto velmi často připomínáme, že kvalita fotek a detaily jsou při kontrole 90 % úspěchu.“
Pokud se ani po kontrole těchto informací nedá určit pravost, legit checkeři přistupují k osobnímu setkání: „Po opětovné kontrole materiálu tenisky kontrolujeme UV světlem a dokonce zkontrolujeme zápach/vůni tenisek. Pokud jde o značky jako Nike, adidas apod., dokážeme si výrobní číslo zkontrolovat i přímo u společností jako Nike nebo adidas, tento proces je však poměrně zdlouhavý. Bohužel, velmi často se stává, že 100% nedokážeme určit pravost/nepravost daného kousku. V takovém případě dbáme na bezpečnost a přikláníme se k variantě vrácení zboží. V případě, že si kousek daná osoba nechá, přijímá patřičné možné riziko.“
Informace o tom, jak legit checkeři pracují a o čem je vlastně hnutí Spalte fejky, se dočteš v samostatném článku.