Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Umělá inteligence mi navrhla šaty! Zní to tak ultramoderně, že? Ale není to tak. Algoritmus oděvy nenavrhuje, pouze je vyhledává na internetu, konkrétně na sociálních sítích. Ty nejlajkovanější příspěvky se brzy stávají základem nových kolekcí.
V současnosti, kdy už si člověk myslí, že značky a spotřebitelé konečně pomalu mění své myšlení k lepšímu, přijde něco, co zcela vyvrátí tento názor. Na termíny fast a slow fashion jsme si už poměrně zvykli, ale nejnovější pojem, který se objevil ve světě módy, je ULTRA fast fashion.
V tomto článku si přečteš:
Jaký je rozdíl mezi fast a ultra fast fashion.
Jakou metodu využívá ultra fast fashion k vyhledávání trendů.
Jak se zrychlila výroba a kam se přesunula.
Proč je rychlost tak důležitá.
Jaké marketingové nástroje používá.
Ptáš se, zda může být fast fashion ještě i ultra? Bohužel může a znamená to, že je ještě rychlejší než již dost rychlá produkce módních oděvů. Proč je to tak a jaký je vlastně rozdíl mezi jednotlivými pojmy, ti vysvětlíme v následujících řádcích.
Asi tak nějak by mohlo znít motto módních společností a řetězců, které se snaží vydělat za každou cenu. Fast fashion je založena na rychlé a masové produkci nekvalitního oblečení šitého v chudých zemích, kde se to jednotlivým módním značkám cenově vyplatí.
Podle hnutí Fashion Revolution se některé světové značky stále nezajímají o to, že zaměstnanci továren, kde oděvy vznikají, pracují a někdy dokonce i žijí v nevyhovujících podmínkách. Hledí na zisky. Produkují nespočet oděvů a každoročně přinesou do svých obchodů desítky nových kolekcí, nehledě na ekologický dopad.
Malé krůčky se však přece jen dějí. Na základě Fashion Transparency Indexu z roku 2020 od hnutí Fashion Revolution, které se značek ptá, kde, jak a z čeho se jejich oblečení vyrábí, byl zaznamenán malý pokrok. Transparentnost značek, tedy zjednodušeně řečeno přiznání si nejen toho pozitivního, ale i negativního, stoupla v celkovém průměru oproti roku 2019 o 2 % a aktuálně se drží na 23 %. Hodnocených bylo 250 světových módních značek, které vydělávají ročně více než 400 milionů dolarů.
Současné „zelené trendy“ svojí narůstající popularitou nutí značky zajímat se o samotný proces výroby. Je ale třeba být obezřetný a skutečně se zajímat o to, jak je oblečení vyráběno. O tom, jak se nedat obelhat greenwashingem, se dozvíš v samostatném článku.
Ultra fast fashion je ještě rychlejší způsob, jak vyrábět tuny zbytečného oblečení. Podstata rychlé módy zůstává zachována, ale metody, jak se tento způsob výroby uplatňuje, jsou trochu jiné.
1. Umělá inteligence
U ultrarychlé módy značky nepotřebují žádné návrháře. Vše za ně udělají počítače. Zní to tak ultramoderně, že? Umělá inteligence mi navrhla šaty! Ale není tomu tak. Algoritmus oblečení nenavrhuje, pouze ho vyhledává na internetu, konkrétně na sociálních sítích.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké fotky jsou pro algoritmus relevantní.
O kolik se zrychlila výroba oproti fast fashion.
Zda je přestěhování továren do vyspělých zemí opravdu pozitivní.
Kolik vydělávají šičky v továrnách v Americe a Anglii.
Proč je vlastně rychlost tak důležitá.
Jak dokáže strategie „30 minut“ ovlivnit lidi po celém světě.
V principu to funguje tak, že pokud se objeví nový módní trend v řadách nás spotřebitelů — nejčastěji na Instagramu — algoritmus ho dokáže identifikovat mnohem dříve, než by si toho všiml člověk. Trendy tedy netvoří světové módní domy a jejich každoroční kolekce prezentované na molech, ale samotná umělá inteligence na základě nejsledovanějších a nejlajkovanějších příspěvků.
Po nalezení vhodného trendu ho tato umělá inteligence naskenuje a jednoduše pošle dále do výroby. Nic nového tedy nevymyslela, pouze rozmnožila to, co viděla na internetu. I proto mají některé ultra fast fashion značky někdy totožné či velmi podobné kolekce.
Právě zde se ukazuje důležitost lidského faktoru již od samotného návrhu. Každý módní návrhář dává do modelu svůj vlastní otisk a přispívá diverzitě, tedy stylové rozmanitosti, která je potřebná pro osobité sebevyjádření každého člověka.
2. Ultra jako nový level rychlosti ve výrobě
Rychlost je rozhodující faktor. Čím rychleji vyrobím, tím dříve mohu oděv nabídnout zákazníkovi a tím rychleji vydělám. Tato filozofie ultra fast fashion značek má za následek přinášení nových mini kolekcí každé dva až čtyři týdny, přičemž u fast fashion je to cca měsíc.
I když každý z nás ocení větší možnost výběru, planeta už toho má dost. Ještě rychlejší proces výroby nových a nových kousků, které se rozpadnou po pár nošeních, je prostě neúnosný. Svět ročně spotřebuje 80 miliard nových kousků oblečení. Už tak dost vysoké číslo tedy některé značky ještě navyšují.
Přesunutím výrobních fabrik z chudých zemí do zemí, kde ultra fast značky sídlí, nečekej zlepšení platových podmínek jejich zaměstnanců. Například ve fabrice v Los Angeles, kde se šijí oděvy velké americké značky Fashion Nova, vychází průměrná mzda na necelé 3 dolary na hodinu. Anglie je na tom podobně. Šičky v Leicesteru dostávajíméně než 3 libry na hodinu, což je hluboko pod minimální hodinovou mzdou cca 8 liber na hodinu.
Nemluvě o dalších špatných pracovních podmínkách a vyhrožování ze strany nadřízených. Děje se to stále stejně, ať je to Bangladéš nebo Los Angeles, ale lidé tomu odmítají uvěřit, pokud se jim to neděje takříkajíc pod nosem ve vyspělém státě. A proč se vlastně fabriky staly lokálnějšími? No přece proto, aby mohla být výroba ještě levnější, dostupnější a rychlejší. Paradox, že?
Komunikace značek se zákazníky je v celém tomto procesu stejně důležitá. Ne však proto, aby se ptaly, co zákazníci chtějí (to už dávno vědí prostřednictvím algoritmu), ale aby odprezentovaly své nejnovější týdenní kolekce a přesvědčily zákazníka ke koupi.
Módní řetězec Fashion Nova se stal průkopníkem v této oblasti. Kde to všechno začíná, tam to také všechno končí — na Instagramu. Americká módní společnost zavedla strategii zveřejňování nového příspěvku na Instagram každých 30 minut a vytvořila tím pocit neustálé potřeby nakupovat. Kromě toho různým podkategoriím oblečení vytváří samostatné účty nebo vlastní hashtag, které ještě více zvyšují dosah značky.
Samozřejmě také asi jako každá moderní firma spojuje síly s influencery po celém světě. Nejprodávanější módní spolupráci zaznamenala značka Fashion Nova s americkou rapperkou Cardi B před téměř dvěma lety. Kolekce 82 modelů se vyprodala během pár hodin od spuštění prodeje, a tak rapperka na sociální síti přislíbila její kompletní doplnění za dva až tři týdny. Pro tuto značku úplná maličkost...
Ultra fast fashion značka jako Fashion Nova dokáže prodat všechno. Její tým komunitních manažerů pokročil natolik, že si sám vyhledává a kontaktuje potenciální zákazníky prostřednictvím liků u jednotlivých sdílených příspěvků. Nemluvě o odesílání produktů zdarma a haulů, tzv. videí s prezentací čerstvě obdržených kousků.
A které značky to vlastně jsou?
A New look, Oysho, Primark, Pull & Bear, Shasa, She In, Stradivarius, TopShop, United Colors of Benetton, Uniqlo, Uterque, Urban Outfitter, Zaful, Zara, Bohoo, Bershka, Mango, GAP a další. Seznam se bude v budoucnu pravděpodobně zvětšovat a je jen otázkou času, než se fast fashion značky stanou ještě rychlejšími.
Tento ultrarychlý trend módu a zážitek z oblékání degraduje na něco povrchního, nekvalitního a levného. Něco, co si jeden den koupím, druhý den se v tom vyfotím a třetí den jako nepoužitelné vyhodím. Nejen nekvalita by nás měla odrazovat od koupě nepotřebného oblečení. Díky módě dokážeme neverbálně vyjádřit to, kým jsme, jak jsme jedineční, originální a styloví. Okopírovanými outfity, které má každý pátý člověk na planetě, se nám to podaří jen těžko.
Další zajímavé informace o tom, jak funguje svět ultra fast fashion, si můžeš prohlédnout ve videu: