Umělá inteligence mi navrhla šaty! Zní to tak ultramoderně, že? Ale není to tak. Algoritmus oděvy nenavrhuje, pouze je vyhledává na internetu, konkrétně na sociálních sítích. Ty nejlajkovanější příspěvky se brzy stávají základem nových kolekcí.
V současnosti, kdy už si člověk myslí, že značky a spotřebitelé konečně pomalu mění své myšlení k lepšímu, přijde něco, co zcela vyvrátí tento názor. Na termíny fast a slow fashion jsme si už poměrně zvykli, ale nejnovější pojem, který se objevil ve světě módy, je ULTRA fast fashion.
- Jaký je rozdíl mezi fast a ultra fast fashion.
- Jakou metodu využívá ultra fast fashion k vyhledávání trendů.
- Jak se zrychlila výroba a kam se přesunula.
- Proč je rychlost tak důležitá.
- Jaké marketingové nástroje používá.
Ptáš se, zda může být fast fashion ještě i ultra? Bohužel může a znamená to, že je ještě rychlejší než již dost rychlá produkce módních oděvů. Proč je to tak a jaký je vlastně rozdíl mezi jednotlivými pojmy, ti vysvětlíme v následujících řádcích.
Pokud jsi rychlý, buď ještě rychlejší
Asi tak nějak by mohlo znít motto módních společností a řetězců, které se snaží vydělat za každou cenu. Fast fashion je založena na rychlé a masové produkci nekvalitního oblečení šitého v chudých zemích, kde se to jednotlivým módním značkám cenově vyplatí.
Podle hnutí Fashion Revolution se některé světové značky stále nezajímají o to, že zaměstnanci továren, kde oděvy vznikají, pracují a někdy dokonce i žijí v nevyhovujících podmínkách. Hledí na zisky. Produkují nespočet oděvů a každoročně přinesou do svých obchodů desítky nových kolekcí, nehledě na ekologický dopad.
Malé krůčky se však přece jen dějí. Na základě Fashion Transparency Indexu z roku 2020 od hnutí Fashion Revolution, které se značek ptá, kde, jak a z čeho se jejich oblečení vyrábí, byl zaznamenán malý pokrok. Transparentnost značek, tedy zjednodušeně řečeno přiznání si nejen toho pozitivního, ale i negativního, stoupla v celkovém průměru oproti roku 2019 o 2 % a aktuálně se drží na 23 %. Hodnocených bylo 250 světových módních značek, které vydělávají ročně více než 400 milionů dolarů.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Současné „zelené trendy“ svojí narůstající popularitou nutí značky zajímat se o samotný proces výroby. Je ale třeba být obezřetný a skutečně se zajímat o to, jak je oblečení vyráběno. O tom, jak se nedat obelhat greenwashingem, se dozvíš v samostatném článku.

Ultra fast fashion je ještě rychlejší způsob, jak vyrábět tuny zbytečného oblečení. Podstata rychlé módy zůstává zachována, ale metody, jak se tento způsob výroby uplatňuje, jsou trochu jiné.
1. Umělá inteligence
U ultrarychlé módy značky nepotřebují žádné návrháře. Vše za ně udělají počítače. Zní to tak ultramoderně, že? Umělá inteligence mi navrhla šaty! Ale není tomu tak. Algoritmus oblečení nenavrhuje, pouze ho vyhledává na internetu, konkrétně na sociálních sítích.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jaké fotky jsou pro algoritmus relevantní.
- O kolik se zrychlila výroba oproti fast fashion.
- Zda je přestěhování továren do vyspělých zemí opravdu pozitivní.
- Kolik vydělávají šičky v továrnách v Americe a Anglii.
- Proč je vlastně rychlost tak důležitá.
- Jak dokáže strategie „30 minut“ ovlivnit lidi po celém světě.