Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 12. 12. 2019 svátek má Simona

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Sponzorovaný obsah

Tento obsah je PR zpráva společnosti

Co je sponzorovaný obsah?

Inzerent dodal podklady ke článku, definoval, co má článek obsahovat a komunikovat, text psal na základě zadání někdo z Refresheru.

Móda - Módní seriál
1
Inzercia
13. listopad 2019, 14:55

Příručka slow-fashion: Jak nakupovat kvalitní oblečení, které neničí naši planetu

Ne každá eko značka je opravdu zelená a s naší příručkou se tak dokážeš zorientovat mezi tisícovkami výrobců.

Inzercia
13. listopad 2019, 14:55
Příručka slow-fashion: Jak nakupovat kvalitní oblečení, které neničí naši planetu
Zdroj: @katerinazahradnickova
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Móda se dělí na desítky úrovní, ale pro ty, kdo si nemohou dovolit luxusní kousky za desítky tisíc korun, jsou důležité zejména dvě – slow a fast fashion. Jedna se orientuje na hype a trendy bez ohledu na to, jaký dopad má jejich výroba na naše životní prostředí a pro tu druhou je zase primárním cílem oblékat lidi co nejekologičtěji.

 

V tomto článku se dozvíš:
  • Jak rozeznat kvalitní slow-fashion značku
  • Čím se odlišuje slow-fashion od běžné módy
  • Jaké materiály a směsi jsou ekologické
  • Kolik by měl stát kvalitní slow-fashion kousek

 

Každý z nás, kdo už v životě četl alespoň jeden článek o tom, jak výroba oblečení ovlivňuje znečišťování ovzduší nebo plenění přírodních zdrojů, musel při nakupování v podvědomí překousnout pocit viny. Aktuální stav módního průmyslu si totiž jednoznačně žádá změny, ale v boji za ekologičtější budoucnost nelze spoléhat pouze na samotné prodejce.

 

 

Nosit kvalitní a eticky vyrobené oblečení, které vydrží více než jednu sezónu, by určitě nevadilo nikomu, ale najít podobné kousky, bývá poměrně složité. My jsme si tak pro tebe připravili příručku slow-fashion, která ti v pěti bodech shrne všechny nejdůležitější faktory, podle kterých se dokážeš zorientovat mezi kvalitní a zejména ekologickou módou. S doporučeními nám pomohla Barbora Geršlová, která pracuje pro obchod Freshlabels a na starost má právě udržitelnou módu.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuArmedangels | Patagonia | Knowledge Cotton

1. Greenwashing

Značek a kolekcí s přívlastkem eko-conscious stále přibývá, ale vědci z amerických univerzit ještě nestihli publikovat své studie o tom, jaké procento podobných brandů ve skutečnosti dodržuje pravidla etické a zejména ekologické výroby oblečení. 

 

Oděvní firmy se totiž s radostí chlubí tvrzeními, že berou ohled na své zaměstnance a v továrnách recyklují opad. Odkud ale čerpají materiály? Cestují jejich produkty v lodních kontejnerech k zákazníkům přes polovinu světa? Co dělají s oblečením, které se neprodá?

 

Značky praktikující greenwashing se často chlubí „udržitelným“ materiálem, jako je organická bavlna nebe recyklovaný polyester. Pokud jde o jedinou přidanou hodnoty daného kusu oblečení a navíc třeba pouze z nějaké části (např. 20 % recyklovaný polyester, 80 % polyester), jde čistě jen o marketingový tah.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuGood News | Fjällräven | Armedangels | Mud Jeans

Jak tedy zjistit, zda značka, kterou kupuješ, nehraje na sociálních sítích jen divadélko a ve skutečnosti se nezajímá o to, jakým způsobem jsou vyrobeny její produkty? Odpovědí je transparentnost. Kvalitní slow-fashion značky se totiž nestydí ukázat továrny a lidi, kteří šijí jejich oblečení, a na svých stránkách tak kromě fotek zveřejňují také přímé odkazy na firmy nebo dodavatele, se kterými spolupracují. V případě greenwashingu totiž není důležité jen to, co o sobě značka říká, ale i to, co se o ní nedokážeš dozvědět.

 

Pokud značky nemyslí udržitelnost vážně, nemluví o celém výrobním řetězci, ale pouze o jednom aspektu udržitelnosti (nejčastěji právě ten materiál). Greenwashingové značky vám také s největší pravděpodobností neodpoví na palčivé otázky, kde probíhá výroba anebo čím se oblečení barví. Základní pravidla rozeznání jsou následující: 1. nízká cena, 2. netransparentní přístup k otázkám zákazníků, 3. výrazná kampaň soustředěná pouze na materiál (často navíc blend).

2. Kvalita zpracování 

Pomalá móda má dvě hlavní výhody. Snižuje ekologický dopad módního průmyslu na naše životní prostředí a tím, že při její výrobě se nepoužívají levné materiály, by měla být zejména kvalitní. Pokud se totiž šetří na materiálech, určitě se šetří i na zaměstnancích. A pokud se šetří na zaměstnancích, pravděpodobně se snižují náklady všude, kde se jen dá. 

 

Firmy, které pracují s těmi nejkvalitnějšími materiály, si totiž nemohou dovolit, aby jejich výrobky šili amatéři, nebo v tom horším případě rovnou bangladéšské děti, a tím pádem se klade velký důraz i na výstupní kontrolu.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuGood News | Veja

Trčící nitky, nerovnoměrné švy nebo nakřivo našité štítky ti už na první pohled říkají, že zaměstnanci továrny, která ušila tento kus oděvu, si mohli při výrobě doslova prsty sedřít jen kvůli tomu, aby ho ušili co nejvíce za co nejkratší dobu.

3. 100% Dotyk

Štítky s materiálovým složením a instrukcemi k údržbě patří mezi módní literaturu, kterou čte jen velmi málo lidí. Jako první si totiž přečteme spíše cenovku a až když se oděv po několika praních kompletně zdeformuje, zjistíme, že byl vyroben ze směsi 20 druhů plastu se špetkou bavlny.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuDedicated | Armedangels | Patagonia | Mud Jeans

Základní pravidlo, díky kterému se dokážeš zorientovat mezi miliony materiálů, je, že čím méně příměsí, tím lépe. Umělé vlákno přitom dokážeš rozeznat už na první dotek a když se ujistíš o tom, že daný kus oblečení nebyl vyroben v chemické laboratoři, dalším krokem by mělo být hledání štítku s označením GOTS.

 

Každý material má své pro a proti. Polyester sice vylučuje při praní mikro-plasty, ale je odolnější než bavlna a má pozitivní vlastnost nemačkavosti. Organická bavlna je zase super přírodní materiál, který nezpůsobuje alergické reakce, ale na její výrobu se spotřebuje hodně vody. Nejlepší je mít co nejvíc jednoduché složení (100% bavlna, 100% polyester, 100% vlna), jelikož to zajistí možnou recyklaci. 

 

Global Organic Textile Standard (GOTS) je uznávaný jako přední světová norma pro zpracování textilií vyrobených z organických vláken, včetně ekologických a sociálních kritérií. GOTS není žádnou novinkou a také je nutno podotknout, že se jedná o standard, tedy minimum, bez kterého se žádná slow-fashion značka neobejde.

 

Pokud bavlněné tričko obsahuje například elastan, nepůjde nikdy zrecyklovat a chtě, nechtě skončí na skládce. Dalším důležitým aspektem je samozřejmě kvalita materiálu - čím více daný kus oblečení unosíte a nebudete si muset kupovat nový, tím víc udržitelné to bude.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuPatagonia | Good News | Mud Jeans

Pokud se pyšní určitý produkt štítkem GOTS, musel být vyroben z minimálně 70 % certifikovaných organických přírodních vláken a samotná norma zároveň reguluje i to, zda byl eticky, resp. ekologicky zpracován, vyroben, balen, označen nebo distribuován.

 

Jistotou udržitelnosti mohou být certifikace jako GOTS, Better Cotton Initiative, Fair Wear Foundation apod., avšak není zásadní se jimi řídít, jelikož spoustu malých značek, které to s udržitelností myslí vážně, si je nemůže dovolit.

4. Cena

Proč nenosí všichni lidé kvalitní módu šetrnou k životnímu prostředí? Neboť je v jejich pojetí drahá. Ve skutečnosti se ale toto veřejné mínění odvíjí jen od nereálných kritérií, která nás naučila fast-fashion. Tričko za 50 Kč, svetr za 120 Kč a kalhoty za 250 Kč jsou něco jako hamburgery v McDonald's. Pokud by se nevyráběly v milionových počtech, jejich cena by nemohla být tak nízká, ale přitom vzniknou tisíce zmetků, řada kusů se zničí při přepravě a ještě více se „nedojí“.

 

I v udržitelné módě můžeme najít několik cenových úrovní produktů (záleží na velikosti značky a její možnosti úspor z rozsahu). Například dánská značka by garment makers nevydává žádné peníze na marketing a veletrhy, a tak si může dovolit prodávat basic pánské tričko za 490,- Kč. Průměrně se udržitelná pánská basic trička pohybují okolo 1000,- Kč. Tričko za 129,- Kč udržitelné nikdy nebude. 

 

Pomalá móda by tak měla být, stejně jako zdravá strava, neodmyslitelnou součástí našeho života. Každý, kdo už někdy zkusil zlepšit své stravovací návyky, ví, že se pak cítil lépe a totéž platí i při slow-fashion. Stačí si jednou obléci oděv, který byl vyroben z kvalitních materiálů s důrazem na zpracování a už navždy změníš svůj pohled na to, co je drahé a co ne.

 
Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuWax London | Mud JeansGood News

Je důležité si uvědomit součásti výrobního řetězce a kolik jednotlivé části stojí (nákup materiálu, výroba, doprava, distribuce, marketing, pronájem obchodu, práce lidí ve firmě). Pokud je cena extrémně nízká, je jasné, že se někde muselo šetřit. Bohužel to nejčastěji bývají extrémně nízké mzdy na produkci v rozvojových zemích, kde probíhá nízkonákladová výroba.

5. Variabilita

Opravdový slow-fashion kousek by se měl dát nosit ke všemu. Jinak by šlo jen o další zbytečný kus oděvu, jehož potenciál nedokážeš využít naplno a tím pádem opět přispíváš ke znečišťování planety. Trendy totiž mohou být stejně nebezpečné jako chemická barviva nebo farmáři z amazonských pralesů. Jejich krátká trvanlivost žene výrobce k nadměrné spotřebě přírodních zdrojů a dříve, než dokáží splnit svůj primární účel, už je nechceš nosit, protože jsou out.

 

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuEmbassy of Bricks and Logs | Kowtow | Dedicated | Patagonia

U pomalé módy tak platí pravidlo „nos jej, dokud se nerozpadne”, a i když má tvůj oděv postupem času nějakou chybičku na kráse, měl by se dát opravit. Na rozdíl od elastanem protkaných textilií, které se vlivem praní a sušení jednoduše rozpadnou, se dá většina organických materiálů nějakým způsobem recyklovat nebo alespoň renovovat.

Foto: @katerinazahradnickovaNáhledový obrázek: @katerinazahradnickova Tagy: slow fashion
Ohodnoť článek
21
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.