Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
včera 28. července 2025 v 17:05
Čas čtení 0:47
Anna Sochorová

Sydney Sweeney v centru kontroverze. Její reklama na džíny čelí obviněním z rasismu

Sydney Sweeney v centru kontroverze. Její reklama na džíny čelí obviněním z rasismu
Zdroj: HBO Max
MÓDA RASISMUS A PRÁVA MENŠIN SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ (USA) SYDNEY SWEENEY
Uložit Uložené

Americká módní značka American Eagle rozjela podzimní kampaň s herečkou Sydney Sweeney a narazila na vlnu kritiky kvůli sloganu „Sydney Sweeney Has Great Jeans“. Hříčka se slovem „jeans/genes“ mnohým připomněla eugenickou rétoriku oslavující bílou krásu.

Billboardy na Times Square a v Las Vegas hlásají nápis: „Sydney Sweeney Has Great Jeans“. Slogan měl původně zdůraznit kvalitu nové kolekce džínů. Jenže mnozí v tom vidí něco jiného: odkaz na „great genes“. Na termín, který byl v minulosti používán k oslavě bílé krásy, štíhlosti a „čistého“ původu.

Doporučeno
„Hřích je život promarnit. Mezi queer věřícími jsem našel životního partnera,“ říká předseda křesťanského spolku Logos „Hřích je život promarnit. Mezi queer věřícími jsem našel životního partnera,“ říká předseda křesťanského spolku Logos 28. července 2025 v 13:00

Jeden z vizuálů kampaně jde ještě dál. Herečka na něm přemalovává výraz „great genes“ na „great jeans“. Co mělo být vtipnou slovní hříčkou, se rychle proměnilo v marketingový problém. Kritici poukazují na to, že využít blondýnu s modrýma očima jako symbol „dobrých genů“ může evokovat eugenickou rétoriku nebo propagandu „nadřazené rasy“.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený American Eagle (@americaneagle)

Kampaň má paradoxně sloužit dobré věci. Značka American Eagle uvedla limitovanou kolekci „Sydney Jean“, jejíž výtěžek podpoří organizaci Crisis Text Line, která nabízí psychologickou pomoc obětem domácího násilí.

Kampaň si vysloužila i ostrou reakci odbornice na marketing a média Dr. Anastasie Kārkliņy Gabriel, autorky knihy Cultural Intelligence for Marketers. Ta ji na svých účtech na sociálních sítích označila za „jeden z nejrasističtějších marketingových počinů posledních let“.

Ironií zůstává, že navzdory veřejné kritice akcie American Eagle krátce po spuštění kampaně vystřelily nahoru až o 16 procent.

Doporučeno
Známe první detaily seriálového God of War. Do jakého období se vydáme? Známe první detaily seriálového God of War. Do jakého období se vydáme? 28. července 2025 v 12:25
Doporučeno
Milovaná postava ze Shreka se dočká vlastního filmu! Víme, kdy dorazí Milovaná postava ze Shreka se dočká vlastního filmu! Víme, kdy dorazí 28. července 2025 v 9:32
Doporučeno
Marpo na SOLDOUT Festivalu nevystoupil. Důvodem prý byly technické problémy Marpo na SOLDOUT Festivalu nevystoupil. Důvodem prý byly technické problémy 28. července 2025 v 11:21
Domů
Sdílet
Diskuse