Americká módní značka American Eagle rozjela podzimní kampaň s herečkou Sydney Sweeney a narazila na vlnu kritiky kvůli sloganu „Sydney Sweeney Has Great Jeans“. Hříčka se slovem „jeans/genes“ mnohým připomněla eugenickou rétoriku oslavující bílou krásu.
Billboardy na Times Square a v Las Vegas hlásají nápis: „Sydney Sweeney Has Great Jeans“. Slogan měl původně zdůraznit kvalitu nové kolekce džínů. Jenže mnozí v tom vidí něco jiného: odkaz na „great genes“. Na termín, který byl v minulosti používán k oslavě bílé krásy, štíhlosti a „čistého“ původu.
Jeden z vizuálů kampaně jde ještě dál. Herečka na něm přemalovává výraz „great genes“ na „great jeans“. Co mělo být vtipnou slovní hříčkou, se rychle proměnilo v marketingový problém. Kritici poukazují na to, že využít blondýnu s modrýma očima jako symbol „dobrých genů“ může evokovat eugenickou rétoriku nebo propagandu „nadřazené rasy“.
Kampaň má paradoxně sloužit dobré věci. Značka American Eagle uvedla limitovanou kolekci „Sydney Jean“, jejíž výtěžek podpoří organizaci Crisis Text Line, která nabízí psychologickou pomoc obětem domácího násilí.
Kampaň si vysloužila i ostrou reakci odbornice na marketing a média Dr. Anastasie Kārkliņy Gabriel, autorky knihy Cultural Intelligence for Marketers. Ta ji na svých účtech na sociálních sítích označila za „jeden z nejrasističtějších marketingových počinů posledních let“.
Ironií zůstává, že navzdory veřejné kritice akcie American Eagle krátce po spuštění kampaně vystřelily nahoru až o 16 procent.