Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Máme pro tebe nový zpravodajský portál!prohlédnout
Móda

8 zajímavostí, které jsi o značce Tommy Hilfiger (možná) nevěděl

Americká značka, která se proslavila uvolněnou pánskou módou, později uvedla dámskou kolekci. Prošla si vzestupem i pády, ale i přesto si dnes drží své přední místo mezi největšími lifestylovými značkami světa. Co jsi o ní ještě nevěděl?

Katarína Danková
24. 3. 2021 14:30 Čas čtení: 6:05
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
8 zajímavostí, které jsi o značce Tommy Hilfiger (možná) nevěděl
Zdroj: Unsplash.com / Marcel Strauß
Móda
0
Katarína Danková
24. 3. 2021 14:30
Čas čtení: 6:05

8 zajímavostí, které jsi o značce Tommy Hilfiger (možná) nevěděl

Americká značka, která se proslavila uvolněnou pánskou módou, později uvedla dámskou kolekci. Prošla si vzestupem i pády, ale i přesto si dnes drží své přední místo mezi největšími lifestylovými značkami světa. Co jsi o ní ještě nevěděl?

Katarína Danková
24. březen 2021, 14:30
Čas čtení: 6:05
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
8 zajímavostí, které jsi o značce Tommy Hilfiger (možná) nevěděl
Zdroj: Unsplash.com / Marcel Strauß
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Tommy Hilfiger. Symbol klasického amerického stylu. Značka, kterou znají generace po celém světě, si v každém kousku nese dávku rebelie a individuality. Pokud něco od Hilfigera máš, víš, že vlastníš kus ikonické popkultury amerického dědictví.

 

Za touto značkou však stojí stejnojmenný designér, který se stal na jistý čas synonymem červené, bílé a modré barvy. Jako jeden z prvních se zajímal o hiphopové umělce a jejich módu v době, kdy nebyl tento trend ještě tak rozšířen.

 

V tomto článku si přečteš:
  • Jaká porucha nakopla Tommyho Hilfigera do podnikání.
  • Jak se jmenoval první obchod, ve kterém prodával oblečení.
  • Proč musel návrhář vyhlásit bankrot a jak se poučil.
  • Kdo mu pomohl založit vlastní stejnojmennou značku.
  • Jaký billboard proslavil Hilfigera v New Yorku a později po celé Americe.
  • S jakým stylem přišla značka v 90. letech minulého století.
  • S jakými legendárními jmény značka spolupracovala.
  • Jak Hilfiger reagoval na obvinění z kopírování Ralpha Laurena.
  • Proč, komu a za kolik prodal Tommy Hilfiger svou značku.
  • Jak návrhář hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadid, herečkou Zendayou či se zpěvačkou Beyoncé.

 

Thomas Jacob Hilfiger se narodil ve městě Elmira (NY) před 70 lety klenotníku Richardovi a zdravotní sestře Virginii. Má dalších osm sourozenců a vychovali ho jako katolíka. Zajímá tě, jak začal fascinující příběh jednoho z amerických módních velikánů?

 

Porucha čtení ho nakopla do podnikání

Návrhář si až v dospělosti uvědomil, že jako dítě trpěl dyslexií. I když se svépomocí vyléčil, musel se naučit číst jinak. Paradoxně právě tato porucha mu pomohla nastartovat mysl natolik, že zjistil, co chce v budoucnu dělat.

 

„Když jsem chodil do školy, myslel jsem si, že jsem jeden z těch hloupých. Cítil jsem, že se mi nedaří uspět, a myslím si, že mě to asi motivovalo k tomu, abych přemýšlel, co jiného bych mohl dělat. V 17 letech jsem dospěl k závěru, že bych měl podnikat,“ uvedl Tommy Hilfiger pro FemaleFirst.

 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tommy Hilfiger (@thomasjhilfiger)

 

Původně se chtěl stát rockovou hvězdou — inspirovali ho Beatles, Rolling Stones či Jimi Hendrix — neuměl ale hrát na žádný hudební nástroj. Teprve když se ho spolužáci začali vyptávat, odkud má oblečení, které nosí, zrodil se v hlavě mladého Thomase nápad. Oblečení začal prodávat z kufru svého auta a za vydělané peníze si otevřel malý obchod.

První byznys nedopadl dobře

V osmnácti vlastnil obchod s oděvy a látkami People’s Place v Almiře (Washington). Zpočátku se obchodu dařilo, rozšířil se dokonce na několik řetězců, ale náhlý pokles ekonomiky si vyžádal svou oběť. Hilfigerův obchod vyhlásil po osmi letech fungování bankrot.

Zakladatel legendární americké značky pro BOF přiznal, že s managementem své první značky si velké starosti nedělal, ale poučil se: „Donutil jsem se naučit základní obchodní věci. (...) Soustředil jsem na to a naučil jsem se, jak číst účetní výkazy. Přišel jsem na to, jak kontrolovat výdaje a na způsob, jak vybudovat podnik na bídném rozpočtu. Ve škole vás to naučí prostřednictvím případových studií jiných společností. A tak jsem měl svou vlastní případovou studii.“

 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tommy Hilfiger (@thomasjhilfiger)

 

Debut značky Tommy Hilfiger

Když se Hilfiger přestěhoval do New Yorku, otevřely se mu nové možnosti. Spolu se svou ženou Susie Caron, se kterou se poznal při práci v People’s Place, je najala značka Jordache. Po roce navrhování džínů oslovil mladého návrháře indický podnikatel. Mohan Moorjani umožnil Hilfigerovi vytvořit značku pod vlastním jménem. 

 

Jak jinak oznámit příchod značky na trh než bleskovou marketingovou kampaní, která obsahovala odvážný billboard na náměstí Times Square v New Yorku. Reklama přivítala Hilfigera jako další velkou značku v americké módě po boku jmen jako Ralph Lauren, Perry Ellis a Calvin Klein. Billboard vytvořili na základě populární hry Šibenice a sklidil velký úspěch.

 

Zdroj: Creative Commons, anotherimg.com

Promyšlený marketing vykopl Hilfigera vysoko

S rozpočtem 1,4 milionu dolarů investovaným do reklamy se značka po roce dostala do 60 obchodních domů a 25 specializovaných obchodů. Maloobchodní prodej se z 32 milionů dolarů zvýšil po roce více než dvojnásobně — na 70 milionů dolarů.

Reklama vystřelila Hilfigera vysoko. Oblečení, které značka vyráběla, se neslo z velké části v neformálním duchu — khaki kalhoty a velká polokošile. Typický Hilfigerův outfit se stal základem pro vysokoškolsky vzdělané muže ve věku od 20 do 35 let. Popularitu ležérního stylu si oblíbili i v kancelářích, a to díky zavedení neformálních pátků v 80. letech.

 

O desetiletí později přišly do módy velká loga a nadrozměrné oblečení. Tommy Hilfiger jako jeden z prvních vytvořil trend, který se nesl celými 90. lety minulého století. Ve spolupráci s americkou preppy a hiphopovou scénou a hudebními umělci vytvořil poptávku po oblečení s viditelným bílo–modro–červeným logem. Po vystoupení rapera Snoop Dogga v show Saturday Night Live v roce 1994, během kterého měl oblečenou oversize mikinu od Tommyho, se v průběhu následující den zcela vyprodala.

 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tags & Threads (@tagsandthreads)

 

Svou streetwearovou sportovní módu a uvolněný americký styl džínů, khaki oděvů a polotriček aplikoval na rozmanité spektrum spotřebitelů. Kromě investice do reklamy i samotné balení produktů překonalo jakoukoli tehdejší originalitu. Hilfiger pozvedl laťku módního merchandisingu a image značky, který definoval americkou módu.

 

Svět americké módy minulého století válcoval i díky zvučným jménům, která se stala součástí jeho přehlídek. „Chtěli jsme udělat módní přehlídku a rozhodli jsme se, že nevyužijeme skutečné modely, ale hudebníky. Jména jako P. Diddy, Q–Tip, Coolio, Mark Ronson a další z hudebního průmyslu se nám v daném okamžiku zdála relevantnější,“ podělil se o vzpomínky v jedné z tiskových zpráv samotný návrhář Hilfiger.

 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tommy Hilfiger (@thomasjhilfiger)

První ocenění i obvinění

Za svůj úspěch a inovativní módní nápady získal v polovině 90. let i ocenění. Titul návrháře pánského oblečení roku 1995 mu udělila Rada amerických módních návrhářů (CFDA). 

„V té době šlo o milník, ale rychle jsem na to zapomněl. Nechtěl jsem, abych se někdy zamiloval do ocenění a pochval, protože vás to vlastně nikam nedostane. Stále musíte na produktu tvrdě pracovat. (...) Musíte být stále při zemi a vyrovnaní,“ uvedl Hilfiger na téma popularity pro GQ.

 

Značka Tommy Hilfiger se od začátku srovnávala s Ralphem Laurenem. Obvinění z kopírování značky padlo kvůli preppy stylu, kterému se obě značky věnovaly. Oba návrháři použili americkou vlajku jako důležitý marketingový nástroj. Hilfiger navíc replikoval Laurenův obchodní model a dokonce zaměstnával bývalé vedoucí pracovníky značky Ralph Lauren.

 

Vyzkoušej předplatné
za 9
a čti vše bez omezení
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮMUŽ MÁM PŘEDPLATNÉ: PŘIHLÁSIT SE
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 96246 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak Hilfiger reagoval na obvinění z kopírování Ralpha Laurena.
  • Proč značka začala v novém tisíciletí upadat.
  • Proč, komu a za kolik prodal Tommy Hilfiger svou značku.
  • Zda je spokojen s novým vedením značky.
  • Jaká je strategie tvorby módních přehlídek značky.
  • Jak návrhář hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadid, herečkou Zendayou či se zpěvačkou Beyoncé.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu móda
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.