Americká značka, která se proslavila uvolněnou pánskou módou, později uvedla dámskou kolekci. Prošla si vzestupem i pády, ale i přesto si dnes drží své přední místo mezi největšími lifestylovými značkami světa. Co jsi o ní ještě nevěděl?
Tommy Hilfiger. Symbol klasického amerického stylu. Značka, kterou znají generace po celém světě, si v každém kousku nese dávku rebelie a individuality. Pokud něco od Hilfigera máš, víš, že vlastníš kus ikonické popkultury amerického dědictví.
Za touto značkou však stojí stejnojmenný designér, který se stal na jistý čas synonymem červené, bílé a modré barvy. Jako jeden z prvních se zajímal o hiphopové umělce a jejich módu v době, kdy nebyl tento trend ještě tak rozšířen.
- Jaká porucha nakopla Tommyho Hilfigera do podnikání.
- Jak se jmenoval první obchod, ve kterém prodával oblečení.
- Proč musel návrhář vyhlásit bankrot a jak se poučil.
- Kdo mu pomohl založit vlastní stejnojmennou značku.
- Jaký billboard proslavil Hilfigera v New Yorku a později po celé Americe.
- S jakým stylem přišla značka v 90. letech minulého století.
- S jakými legendárními jmény značka spolupracovala.
- Jak Hilfiger reagoval na obvinění z kopírování Ralpha Laurena.
- Proč, komu a za kolik prodal Tommy Hilfiger svou značku.
- Jak návrhář hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadid, herečkou Zendayou či se zpěvačkou Beyoncé.
Thomas Jacob Hilfiger se narodil ve městě Elmira (NY) před 70 lety klenotníku Richardovi a zdravotní sestře Virginii. Má dalších osm sourozenců a vychovali ho jako katolíka. Zajímá tě, jak začal fascinující příběh jednoho z amerických módních velikánů?
Porucha čtení ho nakopla do podnikání
Návrhář si až v dospělosti uvědomil, že jako dítě trpěl dyslexií. I když se svépomocí vyléčil, musel se naučit číst jinak. Paradoxně právě tato porucha mu pomohla nastartovat mysl natolik, že zjistil, co chce v budoucnu dělat.
„Když jsem chodil do školy, myslel jsem si, že jsem jeden z těch hloupých. Cítil jsem, že se mi nedaří uspět, a myslím si, že mě to asi motivovalo k tomu, abych přemýšlel, co jiného bych mohl dělat. V 17 letech jsem dospěl k závěru, že bych měl podnikat,“ uvedl Tommy Hilfiger pro FemaleFirst.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Původně se chtěl stát rockovou hvězdou — inspirovali ho Beatles, Rolling Stones či Jimi Hendrix — neuměl ale hrát na žádný hudební nástroj. Teprve když se ho spolužáci začali vyptávat, odkud má oblečení, které nosí, zrodil se v hlavě mladého Thomase nápad. Oblečení začal prodávat z kufru svého auta a za vydělané peníze si otevřel malý obchod.
První byznys nedopadl dobře
V osmnácti vlastnil obchod s oděvy a látkami People’s Place v Almiře (Washington). Zpočátku se obchodu dařilo, rozšířil se dokonce na několik řetězců, ale náhlý pokles ekonomiky si vyžádal svou oběť. Hilfigerův obchod vyhlásil po osmi letech fungování bankrot.
Zakladatel legendární americké značky pro BOF přiznal, že s managementem své první značky si velké starosti nedělal, ale poučil se: „Donutil jsem se naučit základní obchodní věci. (...) Soustředil jsem na to a naučil jsem se, jak číst účetní výkazy. Přišel jsem na to, jak kontrolovat výdaje a na způsob, jak vybudovat podnik na bídném rozpočtu. Ve škole vás to naučí prostřednictvím případových studií jiných společností. A tak jsem měl svou vlastní případovou studii.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Debut značky Tommy Hilfiger
Když se Hilfiger přestěhoval do New Yorku, otevřely se mu nové možnosti. Spolu se svou ženou Susie Caron, se kterou se poznal při práci v People’s Place, je najala značka Jordache. Po roce navrhování džínů oslovil mladého návrháře indický podnikatel. Mohan Moorjani umožnil Hilfigerovi vytvořit značku pod vlastním jménem.
Jak jinak oznámit příchod značky na trh než bleskovou marketingovou kampaní, která obsahovala odvážný billboard na náměstí Times Square v New Yorku. Reklama přivítala Hilfigera jako další velkou značku v americké módě po boku jmen jako Ralph Lauren, Perry Ellis a Calvin Klein. Billboard vytvořili na základě populární hry Šibenice a sklidil velký úspěch.
Promyšlený marketing vykopl Hilfigera vysoko
S rozpočtem 1,4 milionu dolarů investovaným do reklamy se značka po roce dostala do 60 obchodních domů a 25 specializovaných obchodů. Maloobchodní prodej se z 32 milionů dolarů zvýšil po roce více než dvojnásobně — na 70 milionů dolarů.
Reklama vystřelila Hilfigera vysoko. Oblečení, které značka vyráběla, se neslo z velké části v neformálním duchu — khaki kalhoty a velká polokošile. Typický Hilfigerův outfit se stal základem pro vysokoškolsky vzdělané muže ve věku od 20 do 35 let. Popularitu ležérního stylu si oblíbili i v kancelářích, a to díky zavedení neformálních pátků v 80. letech.
O desetiletí později přišly do módy velká loga a nadrozměrné oblečení. Tommy Hilfiger jako jeden z prvních vytvořil trend, který se nesl celými 90. lety minulého století. Ve spolupráci s americkou preppy a hiphopovou scénou a hudebními umělci vytvořil poptávku po oblečení s viditelným bílo–modro–červeným logem. Po vystoupení rapera Snoop Dogga v show Saturday Night Live v roce 1994, během kterého měl oblečenou oversize mikinu od Tommyho, se v průběhu následující den zcela vyprodala.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Svou streetwearovou sportovní módu a uvolněný americký styl džínů, khaki oděvů a polotriček aplikoval na rozmanité spektrum spotřebitelů. Kromě investice do reklamy i samotné balení produktů překonalo jakoukoli tehdejší originalitu. Hilfiger pozvedl laťku módního merchandisingu a image značky, který definoval americkou módu.
Svět americké módy minulého století válcoval i díky zvučným jménům, která se stala součástí jeho přehlídek. „Chtěli jsme udělat módní přehlídku a rozhodli jsme se, že nevyužijeme skutečné modely, ale hudebníky. Jména jako P. Diddy, Q–Tip, Coolio, Mark Ronson a další z hudebního průmyslu se nám v daném okamžiku zdála relevantnější,“ podělil se o vzpomínky v jedné z tiskových zpráv samotný návrhář Hilfiger.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
První ocenění i obvinění
Za svůj úspěch a inovativní módní nápady získal v polovině 90. let i ocenění. Titul návrháře pánského oblečení roku 1995 mu udělila Rada amerických módních návrhářů (CFDA).
„V té době šlo o milník, ale rychle jsem na to zapomněl. Nechtěl jsem, abych se někdy zamiloval do ocenění a pochval, protože vás to vlastně nikam nedostane. Stále musíte na produktu tvrdě pracovat. (...) Musíte být stále při zemi a vyrovnaní,“ uvedl Hilfiger na téma popularity pro GQ.
Značka Tommy Hilfiger se od začátku srovnávala s Ralphem Laurenem. Obvinění z kopírování značky padlo kvůli preppy stylu, kterému se obě značky věnovaly. Oba návrháři použili americkou vlajku jako důležitý marketingový nástroj. Hilfiger navíc replikoval Laurenův obchodní model a dokonce zaměstnával bývalé vedoucí pracovníky značky Ralph Lauren.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak Hilfiger reagoval na obvinění z kopírování Ralpha Laurena.
- Proč značka začala v novém tisíciletí upadat.
- Proč, komu a za kolik prodal Tommy Hilfiger svou značku.
- Zda je spokojen s novým vedením značky.
- Jaká je strategie tvorby módních přehlídek značky.
- Jak návrhář hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadid, herečkou Zendayou či se zpěvačkou Beyoncé.