Čas čtení 11:10

Recenzia: Returnal

Recenzia: Returnal
Zdroj: Housemarque/PlayStation

Najnovšia exkluzivita pre PS5 bude bojovať o titul najlepšej hry tohto roka.

Recenzovaná verzia: PS5

Returnal mnohí považujú za veľké prekvapenie. My ti však v článku povieme, prečo sme s veľkou kvalitou tohto titulu exkluzívneho pre PS5 počítali už pri oznámení. Ak máš PS5, rozhodne si ho musíš kúpiť. No a ak PS5 nemáš, vedz, že Returnal je jednou z tých exkluzívnych hier, kvôli ktorým sa konzolu kúpiť oplatí.

Sme veľmi radi, že PlayStation neustále skúša nové štýly a druhy hier, vďaka čomu sa vo fínskom štúdiu Housemarque zrodil Returnal. Štúdio a PlayStation majú veľmi dobré vzťahy. Vytvárali exkluzívne hry pre viaceré ich konzoly vrátane PS3 (Dead Nation), PS VITA (Super Stardust Delta) a v neposlednom rade aj PS4, keď na launch konzoly vyšla úžasná hra Resogun zadarmo pre všetkých predplatiteľov služby PS Plus.

Recenze: The Mitchells vs the Machines má unikátní animaci a skvělé roboty. Děj je však klišé Recenze: The Mitchells vs the Machines má unikátní animaci a skvělé roboty. Děj je však klišé 3. května 2021 v 21:21

Pre PS4 následne ešte vytvorili skvelé exkluzivity Alienation a Materfall. Predaje ich arkádových strieľačiek však neustále klesali, a tak Housemarque vyhlásil, že s nimi skončil. Presvedčili PlayStation, aby im zaplatil vývoj ich prvej veľkej AAA hry s názvom Returnal. Hra mohla vyjsť len pre PS5, a to vďaka ultrarýchlemu SSD, ktoré načítava svety v Returnale v sekunde.

Mysteriózny príbeh s časovou slučkou

To sa zíde, keďže hlavne zo začiatku budeš v hre umierať často. Hlavnou postavou je astronautka Selene, ktorá stroskotá na planéte Atropos plnej nebezpečných stvorení s túžbou zabiť ju. Aj sa im to veľmi rýchlo podarí. Selene však zisťuje, že niečo na planéte jej bráni zomrieť. Vždy keď sa tak stane, prebudí sa vo svojej lodi Helios a cyklus začína odznova. Je na tebe, aby si prišiel na to, ako sa z časovej slučky dostať. Nebude to však vôbec jednoduché.

Returnal je hra plná výziev. Umrieť v nej je veľmi jednoduché. Nemusíš sa však báť. Náročnosť je férová a ponúka viaceré možnosti, ako si ju uľahčiť. Rozhodne nejde o náročnosť na úrovni hier ako Sekiro, Dark Souls či Nioh. Umierať budeš často, ale len čo si osvojíš herné mechanizmy a útoky nepriateľov, v podstate to bude celkom jednoduché. Útoky menších protivníkov, ale aj bossov sa v priebehu pár hodín naučíš naspamäť, takže zvyšok už bude len na tvojich zručnostiach s ovládačom.

Returnal
Zdroj: PlayStation/Dominik Vetrák/Housemarque

Zatiaľ čo hrateľnosť až taká náročná nie je, problém tkvie v ukladaní hry. Returnal je roguelike, čo znamená, že po každej smrti začínaš odznova (v tomto prípade na mieste havárie lode Helios). Je jedno, že hráš už dve hodiny a zabil si dvoch bossov. Ak zomrieš, ideš odznova a stratí sa všetka tvoja výbava a zlepšenia, ktoré si si kúpil, našiel a vybojoval.

Roguelike elementy alebo Hades v AAA sfére

Jednak je to v žánri roguelike normálne (ak si hral Hades, vieš, čo ťa čaká), jednak to má význam aj z dejového a gameplay hľadiska. Selene zomrie a vracia sa v čase, takže logicky nemôže vlastniť takmer nič, čo našla pred smrťou. Prenášajú sa akurát tvoje skúsenosti s hrou a mena ether, za ktorú si kupuješ zlepšenia a využívaš ju na ďalšie zaujímavé veci (to však zistíš sám počas hrania).

Každý pokus o prejdenie hry je tak unikátny. Získavaš rozdielne zbrane, zlepšenia a za ďalšiu hernú menu s názvom obolity si upgraduješ oblek a kupuješ artefakty zlepšujúce tvoj arzenál. Obolity získavaš zabíjaním nepriateľov či ničením sôch so žltými očami. Zbraní je v hre desať a na začiatku nájdeš aj meč na súboje zblízka (neboj sa ho použiť, je fakt silný). Každá zbraň má následne takzvané traits, ktoré ovplyvňujú jej sekundárny útok či jemne menia jej podstatu. Znova sa vrátime k skvelej hre Hades.

Tam bolo zbraní len šesť, no pomocou zlepšení a upgradov sa podstata ich útokov menila celkom radikálne. V tom bola hra Hades lepšia, keďže aj zbrane pôsobili zakaždým unikátne a nikdy si nevedel, ako ťa prekvapia. V Returnale sa útoky zbraní až tak rázne nemenia. Má to však výhodu, že sa s nimi vieš naučiť lepšie pracovať.

Recenzia: Returnal – hra, v ktorej sa oplatí zomrieť
Zdroj: Housemarque

Obľúbené zbrane si nájdeš rýchlo. Z desiatich možností si napríklad vždy vyberáme medzi Tachyomatic Carbine, Thermogenic Launcher a Rotgland Lobber. Každý si obľúbi niečo iné, no aj tu maj na pamäti, že výber zbraní je náhodný a môže sa stať, že za dve hodiny hrania tú svoju obľúbenú nezískaš.

V Returnale je všetko náhodné. Hra je rozdelená do istého počtu biómov. Bližšie ich predstavovať nebudeme, keďže ich objavenie je súčasťou skvelého zážitku. Tvorcovia v nich následne ručne vytvorili množstvo levelov a úrovní. Vždy keď zomrieš, rozostavenie biómu sa zmení a ty tak nikdy nevieš, čo ťa čaká za dverami.

Je tam odmena v podobe novej zbrane a zlepšenia alebo aréna, v ktorej ťa čaká súboj s tromi vlnami silných nepriateľov či miniboss? V našom prípade platilo, že odmena prevyšovala risk. Otvárali sme každé dvere, užívali si každú sekundu súbojov a hľadali všetky možné zlepšenia.

V hre je ich aj niekoľko permanentných. Ide napríklad o možnosť hýbať sa pod vodou, priťahovať sa na vzdialené platformy a podobne. Väčšinou ich získaš po zabití bossa. Prví dvaja bossovia sú dosť nároční, no trochu nás prekvapilo, že tí zvyšní už nepredstavovali žiadnu výzvu. Stačilo sa neustále hýbať a strieľať a v podstate ťa ani len netrafili.

Returnal
Returnal

Originálny dizajn súbojov aj výzor nepriateľov

Súboje s nimi si však mimoriadne užiješ, pretože sa na dianie na obrazovke skvelo pozerá. Vzorce ich útokov sú však ľahko predvídateľné a zapamätateľné, takže nebudeš mať problém poraziť ich. Dizajn boss fightov je teda úžasný, akurát tá náročnosť by mohla byť vyššia. Po čase sa totiž z Returnalu stráca úroveň výzvy prezentovanej na začiatku.

Jednak za to môže fakt, že sa neustále zlepšuješ, jednak množstvo zlepšení a artefaktov, ktoré ti zľahčujú priebeh hry. Tých sú desiatky. Niektoré zmierňujú poškodenia v dôsledku útokov, iné ti dajú druhý život po smrti, aby si nezačínal odznova, no a niektoré zase znásobujú množstvo života, ktorý vieš získať na doplnenie integrity obleku. „Život“ je v hre totiž vyobrazený ako funkčnosť obleku.

Maximálne zdravie si vieš navyšovať zbieraním zelených predmetov, avšak len v prípade, že máš 100 % zdravia. V opačnom prípade ti zdravie len doplní, a ak následne zoberieš zo zeme ďalší zelený „healing“ predmet, zdravie sa ti jemne predĺži (ak už je doplnené na 100 %). Po pár hodinách tak môžeš mať v porovnaní so začiatkom aj 300 % maximálneho života.

Returnal

Aj tu však platí, že ak zomrieš, aj maximálna kapacita integrity sa ti resetuje. V hre ti pomáhajú aj ďalšie veci, ako items – jednorazové zlepšenia, ktoré napríklad ochraňujú pred ďalším útokom, vyvolávajú laser útočiaci na nepriateľov a podobne.

Samostatnou kategóriou sú paraziti a malignant objekty. Paraziti sú dvojsečnou zbraňou. V niečom ti zlepšia schopnosti, no zároveň ti uškodia. Je tak na tebe, či si ich nasadíš na telo. V konečnom dôsledku si tak sám vyberáš štýl hry a útokov, na aký sa chceš zamerať.

Malignant objekty sú potom ďalšou formou risk/reward hrateľnosti, keď sa rozhoduješ, či chceš riskovať a získať nejakú odmenu alebo budeš predmet ignorovať. Ak napríklad otvoríš malignant truhlicu, môže v nej byť úžasné zlepšenie alebo slabá jednorazová pomôcka, pričom budeš „prekliaty“. V ľavom hornom rohu uvidíš obmedzenie. Napríklad ti prekliatie spôsobí, že pokiaľ nezabiješ desať ďalších protivníkov, prebíjanie zbrane bude pomalšie.

Každý pokus o prejdenie hry je unikátny a niečím špecifický. Preto sa nikdy nedočkáš stereotypu. My v hre máme nahraných už takmer 50 hodín a stále nás extrémne baví. Prvýkrát sme ju prešli po 20 hodinách a 13 úmrtiach.

Aj takto vyzerá rozloženie jedného z biómov

Returnal
Returnal

Nechceme ti veľa prezrádzať, ale úplne celú hru prechádzať od začiatku nemusíš. Časom sa dostaneš do bodu, ktorý funguje ako takzvaný checkpoint. Stále však platí, že ak zomrieš, začínaš od istého bodu odznova. A to mnoho hráčov vidí ako problém. Ak totiž zomrieš pred finálnym bossom, pričom ti tento pokus zabral tak tri hodiny, musíš ísť odznova a prídeš o všetko. To je však zmysel žánru roguelike.

Najväčšie negatívum hry

Avšak Returnal je v čomsi špecifický. Tvorcovia sa z nejakého dôvodu rozhodli, že sa ti hra nemôže uložiť. Ak si teda v bióme 3 a vypneš konzolu, začínaš od biómu 1. Uloží sa ti jedine vtedy, ak je konzola v rest móde. Chceš si dať od Returnalu pauzu a zahrať si nejaký multiplayer či niečo iné s kamošmi? Smola, ak máš rozohraný nejaký pokus v Returnale, zresetuje sa ti.

Updatla sa ti hra v rest móde, keď vyšiel nejaký patch? Smola, ideš odznova. Frustrujúce sú aj prípady, keď ti technická chyba, takzvaný bug, znemožní pokračovať. Mali sme perfektné vybavenie a zbraň, zničili sme nepriateľov v aréne, no tá sa neodomkla a my sme v nej ostali uväznení.

Returnal

Napadlo nám načítať predošlý checkpoint, lenže Returnal nič také nemá. Dve hodiny hrania leteli von oknom, pretože sme pokus museli manuálne v menu reštartovať a ísť odznova. Riešenie ukladania je citlivou záležitosťou, pretože ju hráči môžu zneužívať, no určite sa to dalo vyriešiť nejako rozumnejšie. Toto je zároveň najväčšie negatívum inak skvostnej hry.

Celková technická stránka je na veľmi vysokej úrovni. Podľa očakávania je načítavanie expresne rýchle. Cestovanie medzi lokáciami a biómami trvá asi sekundu. Čo sa technických chýb (bugs) týka, okrem zvuku sme sa stretli len s minimálnym množstvom kozmetických bugov. V cutscénach niekedy zvuk predbehol udalosti na obrazovke, takže audio a video neboli zosynchronizované. Hra nám za necelých 50 hodín padla iba raz, čo je úžasný výsledok.

4K/60 fps a časticové efekty, ktoré ti vytrú zrak

Veľkou otázkou bolo aj to, ako vlastne hra na PS5 pobeží. Dobrou správou je, že po väčšinu času si udržuje viac-menej stabilných 60 snímok za sekundu (60 fps). Všetko je teda maximálne plynulé a hra je v pohybe očarujúca. V niektorých situáciách framerate jemne klesá na 50 – 55 snímok za sekundu, ale nie je to nič, čo by ťa dokázalo veľmi vyrušiť.

Returnal
Returnal

Vývojári z Housemarqueu urobili dobré rozhodnutie, keď sa zamerali na framerate. Utrpela tým však kvalita obrazu. Tvorcovia tvrdia, že natívne rozlíšenie je okolo 1 440 p, pričom to cez upscalling navyšujú na 4K. Niektoré predmety či rastliny sú v hre neostré a nájdeš aj niekoľko textúr, ktoré by si si inak s next-gen „grafikou“ nespájal, ako napríklad textúry kvapiek dažďa na zemi. Kvalita obrazu je teda nižšia, no pokiaľ sa so Selene nezastavíš a nezačneš detailne rozoberať textúry, nevšimneš si to.

Returnal je totiž hra o pohybe. Neustále sa hýbeš, bežíš, skáčeš, priťahuješ a uhýbaš. Hrateľnosť je dosť hektická, takže si takéto detaily v pohybe ani nevšimneš. A práve v pohybe vyzerá Returnal úplne bombasticky. Jednak vďaka 60 fps, jednak vďaka časticovým efektom (particle effects). Na tieto efekty sme sa zamerali aj v jednom z článkov, no a nadšene vyhlasujeme, že sme nepreháňali, keď sme napísali, že Returnal má lepšie časticové efekty ako God of War.

Časticové efekty sú v skratke toto.

Ide o efekty, keď sa častice z útokov, svetla, objektov či vybuchujúcich predmetov oddelia od zdroja a vyplnia obrazovku či okolie. Vo veľmi zjednodušenom vysvetlení by ich niekto mohol označiť aj ako iskry. V každom prípade sú to veľmi dobre vyzerajúce efekty, ktoré sa do Returnal veľmi hodia.

Ak si hral predošlé tituly tohto štúdia, dobre vieš, že sa v časticových efektoch vyžívajú a v Returnale svoje skúsenosti využívajú naplno. Sú v podstate všade a ich implementácia je na takej vysokej dizajnovej aj technickej úrovni, že sme nimi ohúrení aj po desiatkach hodín hrania. Viac sa o technickej stránke hry dozvieš v skvelom rozbore od Digital Foundry.

Aj keď je kvalita obrazu o čosi nižšia, celkovej prezentácii to vôbec neubralo. Returnal pôsobí ako next-gen hra v každom ohľade. Skvelo sa hrá, má intuitívne ovládanie, ktoré výborne reaguje na podnety hráča a jej audiovizuálna stránka ohuruje v každom leveli. A tak sme sa dostali k audiu. Zvukový dizajn je v Returnale absolútne špičkový. Silne odporúčame používať headset a využiť tak možnosti 3D zvuku PS5 a konkrétne tejto hry.

Returnal

3D zvuky a úžasný, mrazivý soundtrack

3D zvuk ako taký sme zo začiatku vnímali trochu negatívne. V hre totiž neustále niečo vydáva zvuk, a tak je ťažké sa podľa neho presne orientovať. Myslíme, že hra Demon’s Souls pracovala s 3D zvukom lepšie. Na druhej strane Returnal má kvalitnejšiu zvukovú stránku vo všeobecnosti. Vývojári vytvorili zaujímavú plejádu zvukov, ktorá je opakom generického zvukového dizajnu.

Samostatnou kapitolou je potom vynikajúci soundtrack. Možno si ho nebudeš púšťať osamote, no v rámci hry funguje na jednotku s hviezdičkou. Skvele dotvára jemne hororovú a sci-fi atmosféru s mysterióznou témou. Aj samotný soundtrack ti neustále pripomína, že nebezpečenstvo číha na každom rohu.

Nielen zvuk, ale aj výzor nepriateľov ti ulahodí. Niektoré príšerky sa podobajú na lovecraftovský štýl, iné zase pôsobia ako podmorské príšery (tvorcovia aj povedali, že sa pri ich dizajnovaní inšpirovali podvodným svetom). Vytvorili tak naozaj jedinečné monštrá s množstvom detailov. Akurát je škoda, že im nepridali viac foriem útokov, aby boli menej predvídavejšie.

Zdroj: Housemarque

Pri ich umelej inteligencii však potešilo, že napríklad lietajúci nepriatelia sa v prípade, že ich začneš zabíjať mečom, stiahnu na väčšiu vzdialenosť, odkiaľ ťa bombardujú. Nie je to zďaleka dokonalé, ale Housemarque sa snažil o akúsi adaptívnu AI, keď sa nepriatelia snažia reagovať na tvoje akcie.

Na rozdiel od predošlých titulov štúdia sa Returnal zameriava aj na príbeh. Ten odhaľuješ postupne, keď sa dozvedáš, čo stojí za časovou slučkou, prečo Selene stroskotá na planéte a ako to súvisí s jej minulosťou. Príbeh sa podaril naozaj dobre. Má množstvo mysterióznych prvkov a zaujímavých odhalení. Rozhodne si vygoogli, ako získať pravý koniec po dokončení Act 3.

Tvorcovia prepojili dej s odkazmi na grécku mytológiu a vytvorili veľmi slušné sci-fi s príbehom, ktorý má viacero možných interpretácií. Mytologické prvky sa striedajú so science fiction a ani po skončení hry nie je na 100% jasné, čo presne sa v nej deje. Ak máš rád mind fuc*y či príbehy, kde si môžeš udalosti vyložiť rôzne a dá sa o nich vo veľkom diskutovať, Returnal si užiješ.

Returnal je hra so špičkovou prezentáciou. Keď sa podaril príbeh a audiovizuálna stránka, vedeli sme, že máme vyhraté. Pochybovať o kvalite hrateľnosti hry od štúdia Housemarque je totiž neprípustné. A potvrdilo to aj tentoraz. Aj napriek počiatočnej frustrácií a naozaj nepodarenému systému ukladania sme sa neustále túžili vrátiť na planétu Atropos a zabiť pár stoviek ďalších nepriateľov.

Gunplay, a teda systém strieľania, je nesmierne zábavný a sledovať vybuchujúcich mimozemšťanov so všetkými tými efektmi ťa dokonale vtiahne do jemne hororovej sci-fi atmosféry.

Returnal
Returnal

Herný zážitok na novej úrovni

Dôležitou súčasťou Returnalu je okrem zvuku aj ovládač DualSense. Po Astrobotovi je to jednoznačne najvýraznejší zážitok s ovládačom, aký sme zažili. Ovládač vibruje už pri úvodnej cutscéne, ktorá je spoločne s kvalitným headsetom a zvukom ozajstným zážitkom. Aby si mal lepšiu predstavu, skús si predstaviť scénu, keď loď Helios prechádza z ľavej časti obrazovky na pravú. Jednak to cítiš a počuješ zo slúchadiel vďaka 3D zvuku, jednak cítiš, ako sa vibrácie v ovládači posúvajú z ľavej strany na pravú.

Returnal využíva ovládač DualSense naozaj naplno. Cítiš kvapky dažďa aj rozličné druhy zbraní. Adaptívne spúšťače tu navyše dovoľujú originálne využitie zadného tlačidla L2. Ak ho stlačíš do polovice, normálne zbraňou namieriš. Ak ho stlačíš úplne dole, spustíš alternatívnu streľbu zo zbrane (každá má vlastnú alternatívnu streľbu). DualSense je dôležitou súčasťou herného zážitku a musíme priznať, že nás jeho funkcie pri Returnale dosť rozmaznali a každá ďalšia hra bez nich pôsobí divne, akoby jej niečo chýbalo.

Hre môžeme vyčítať maličkosti, ako nemožnosť recyklovať nepoužité zbrane a artefakty či zbieranie obolitov. Tie sa totiž často rozpŕchnu na viaceré strany a strašne rýchlo zmiznú, takže ich často nestihneš vôbec vziať. Navyše musíš prejsť priamo cez ne, čo je nesmierne otravné. Náhodnosť zlepšení a kliatob sem-tam vyústi do situácie, keď otvoríš truhlicu s novou zbraňou, ale zároveň získaš kliatbu, ktorá ti bráni vo výmene zbraní. Vtedy ti ostáva len gúľať očami. Sú to len maličkosti, ktoré nájdeš na každej hre.

Returnal

Returnal je adept na hru roka. Housemarque vytvoril prvú veľkú AAA hru v žánri roguelike a my sa do nej zamilovali. Rovnako ako väčšina recenzentov. Returnal je originálny titul s pútavým príbehom a skvelým dizajnom súbojov a lokácií. Má zábavný gameplay a hlavne zo začiatku ponúka slušnú výzvu aj pre skúsenejších hráčov. Akurát nás trochu mrzí, že hra nie je vybalansovaná lepšie, keďže okrem 1. a 4. biómu sme s náročnosťou nikde nemali najmenší problém.

Exkluzivita pre PS5 sa pýši skvelým technickým spracovaním, audiovizuálnou stránkou vyrážajúcou dych a ponúka desiatky hodín zábavy. Rozhodne je to hra, ktorú si treba čím skôr zaobstarať. A hlavne sa pri jej výzvach netreba vzdávať. Len čo sa do nej dostaneš, nebudeš sa od nej vedieť odtrhnúť.

Pre pár maličkostí a naozaj frustrujúci a chybný systém ukladania či nedokonalú vyváženosť náročnosti tak udeľujeme 9/10. Azda sa dočkáme pokračovania, ktoré má rozhodne potenciál stať sa desiatkovou hrou. Dovtedy je Returnal spoločne s It Takes Two najlepšou hrou tohto roka.

Aktualizácia: Po všetkých updatoch od tvorcov s množstvom vylepšení a novým obsahom zdarma meníme hodnotenie na 10/10.

P. S.: V bióme, v ktorom máš aj svoju loď Helios, sa vieš spaním v lodi liečiť. Ak je teda hra pre teba príliš náročná, môžeš si takto slušne pomôcť. Po novom patchi sa to však dá urobiť len jednorázovo.

0/10