Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Like House můžeš na obrazovkách sledovat už zhruba měsíc. Co na něj říká odborník?
Reality show Like House, kterou TV Prima uvedla na obrazovky zhruba před měsícem, od diváků na Česko-slovenské filmové databázi dostala pouhá 4 %. Někdo tento pořad plný tiktokerů zbožňuje, jiní ho považují za cringe a někteří o Like Housu nemohou ani slyšet.
Oslovili jsme specialistu na sociální sítě a influenceryJakuba Maříka, který nám prozradil, jak reality show vnímá on, zda takový pořad může ovlivnit názor starších generací na sociální sítě a podle čeho produkce pořadu vybírala soutěžící.
Jak hodnotíš dosavadní průběh reality show Like House?
Popravdě, čekal jsem to horší. Nakonec mi úroveň produkce nepřijde úplně tragická. To, že dějové linky budou spíše banální, stejně jako témata, která budou účinkující řešit, mě zas tak nepřekvapuje. Spíš obdivuju produkci, že se jim zatím relativně daří uplést z ***** bič.
Zatím podléhá tvrdé kritice, kvůli své bezobsažnosti a absenci přidané hodnoty. Vidíš to stejně, nebo jde o křivdu?
Obecně velká část veškerého obsahu, který vzniká, nemá velkou přidanou hodnotu. Platí to ale jak pro sociální sítě, tak pro klasická média nevyjímaje televizi. Reality show podobného typu z produkce českých televizí z minulých let neměly v konečném důsledku o mnoho vyšší kvalitu. Stejně tak u pořadů jako je Soudkyně Barbara nebo různých seriálů z doktorského i jiného prostředí se o žádné přidané hodnotě také nedá mluvit.
TV Prima hlásá, že Like House je vhodný pro děti i rodiče. Co si dle tebe z takové show vezmou rodiče?
Odnesou si z toho zkreslené představy o tom, jak vypadá mentální svět influencerů a obecně mladých lidí, kteří žijí online.
Může tato show ovlivnit názor rodičů a dospělých na sociální sítě?
Určitě. Velká část starší generace má obvykle poměrně zkreslené představy o online světě, co se v něm děje a jaké tam platí zákonitosti. Nelze se jim proto divit, že často nekriticky přejímají pohled na sociální sítě, který jim zprostředkovávají jejich vrstevníci, redaktoři a novináři s podobně omezeným vhledem skrze tradiční média.
Podle čeho myslíš, že produkce vybírala soutěžící?
Podle mých informací se produkce snažila oslovit i mnohem známější jména s větším dosahem na sociálních sítích, ale mnoho oslovených je odmítlo. Kromě dosahu na sociálních sítích pak určitě kalkulovali s charakterovými profily či atraktivitou jednotlivých soutěžících. Produkci samozřejmě jde o to, aby se během natáčení rozvinulo nějaké drama založené ať už na vzájemné náklonnosti či antipatii soutěžících.
Podle jakých klíčů se podle tebe influenceři rozhodovali, zda nabídku přijmou, či nikoli?
Pro influencery, kteří uvažují o nějaké své budoucnosti a zároveň jim dosah na sociálních sítích už reálně přináší finanční profit, je alfou omegou počet followers, subscribers a fanoušků. Propojení s tradičním médiem jako je televize, stejně tak jako trávení času s dalšími influencery, přináší lákavou příležitost svým sociálním sítím skokově pomoct a získat rychle hodně nových followers. To je mnohem silnější motivace než nějakého půl milionu korun. Ti nejsilnější z nich vydělají půl milionu hravě za 1-2 měsíce.
Je možné influencery, které v show vidíme, považovat za názorové vůdce mladé generace, nebo je to jen iluze?
Rozhodně to není reprezentativní vzorek jak mladé generace, tak ani influencerů jako takových. Výběr odpovídá především záměrům produkce, jejím možnostem a tomu, kdo s účastí souhlasil. Mnoho influencerů má sice nějaký dosah na sociálních sítích, ale to nutně neznamená, že někoho inspirují svými názory. Motivace je sledovat může být zcela jiná než jejich názory.
Proč podle tebe lidé sledují influencery typu Adam Kajumi nebo Datel?
Adam Kajumi se dlouho stylizoval do archetypu mlaďounkého idola pro 13leté dívky, motivace k tomu ho sledovat tedy bude pramenit především z toho. Datel zas natáčel relativně kontroverzní reakce a kontroverze obecně vždy přitahuje pozornost.