Průzkum se zaměřil na to, co cestujícím z Česka během letu nejvíce vadí a jak na palubě letadla tráví čas.
Období letních dovolených je v plném proudu. Mnoho Čechů a Češek cestuje za odpočinkem k moři. I do jiných, ne tak vzdálených destinací, turisté ve většině případů kvůli úspoře času využívají leteckou dopravu. Společnost Kiwi ve spolupráci s agenturou STEM/MARK provedla průzkum, ve kterém zjišťovala, jak čeští turisté nejčastěji na palubě letadla tráví čas a co jim nejvíce vadí.
Dětský pláč vadí hlavně ženám
Z průzkumu vyplynulo, že nejvíce lidí let prospí. Týká se to až jedné třetiny Čechů a Češek. Kromě nich je mezi cestujícími silně zastoupena konverzační skupina. S partnerem či jiným spolucestujícím si povídá až devatenáct procent lidí. Stejný počet sleduje filmy a televizní pořady. Nejvíce cestujících vyhledává akční filmy a komedie. Je ale zajímavé, že pět procent z nich se nebojí během letu sledovat snímky s katastrofickou tematikou. Třináct procent pasažérů pak nejčastěji sahá po knize.
V tom, co jim dokáže let znepříjemnit, mají Češi poměrně jasno. Největším strašákem je pro 23 % lidí dětský nářek. Na pláč dítěte jsou o něco háklivější ženy, vadí také převážně mladým lidem. Za dětským nářkem se těsně umístil nedostatek místa v letadle (22 %). Devatenácti procentům cestujících pak vadí náruživí konzumenti alkoholických nápojů a hlučně se projevující spolucestující.
Specifickou skupinou, která se v žebříčku toho, co lidem nejvíce vadí, umístila na čtvrtém místě, jsou takzvaní sklápěči. Lidé, kteří si bez ohledu na pasažéry za sebou sklápí sedačku až do maximální polohy, vadí osmnácti procentům dotázaných. Své zastoupení (5 %) mají v hodnocení otravných věcí na palubě i tleskači, tedy lidé, kteří nadšeně aplaudují po úspěšném přistání letadla.
Povídat si chtějí nejvíce lidé z Moravy, Pražané chtějí mít klid
Průzkum se zaměřil také na to, kdo si během letu nejvíce povídá s ostatními spolucestujícími. Ukázalo se, že problém oslovit někoho cizího nemá až 62 procent lidí. O něco zdrženlivější je v tomto směru mladší generace.
Více než polovina respondentů tak činí na základně vzájemných sympatií, 11 % nemá problém oslovit kohokoliv, a dokonce takové příležitosti aktivně vyhledává – jedná se zejména o obyvatele jihu Moravy. 38 % lidí se ale interakcím na palubě snaží úplně vyhnout. V této skupině jsou nejsilněji zastoupeni obyvatelé Prahy.