Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Tvrdá práce, trénink a vize se vyplácí, jak se dozvíš ze srpnového dílu seriálu FRESH BEATS.
Když je hudba vším, jdeš si za ní. Tady se chce říct, že rčení „všechno jde, když se chce“, v některých případech opravdu platí. Mluvíme-li specificky o hudbě, nemusíš být nejznámější umělec se špičkovým vybavením, abys mohl fungovat jako hudební producent, vystupovat v klubech a bavit posluchače svou tvorbou. Tvrdá práce, ve spojení s minimálně špetkou talentu, je také možností.
A pokud k tomu snu může přispět i náš seriál Fresh Beats, jsme nanejvýš rádi. Na konci prázdnin to bude poznávací díl věnovaný původně východočeskému producentovi, jenž se v poslední době usídlil v Brně. Jeho oborem je hudba a zvuk, jemuž se věnuje na vícero frontách. Hlavní doménou je pro něj však hip hop a tvorba rapových instrumentálů. Seznam se s Deynyelem.
Deynyel, občanským jménem Daniel Motl, sám sebe popisuje jako hudebního producenta, kytaristu, trochu zvukaře a DJe, ale hlavně umělce. V posledních dvou letech se usadil v hlavním moravském městě Brně, kde se mu zalíbilo a odkud by rád rozvíjel svůj talent i nadále.
Pseudonym, který si vytvořil, nemá složitý background. „Můj pseudonym jednoduše vznikl z mého křestního jména Daniel,“ zmiňuje. „Každopádně vidím pod svým pseudonymem větší potenciál a možnost se posouvat ve spoustě ohledech. Je to jméno, za kterým si stojím a dokážu si ho představit na hudební scéně dost vysoko,“ netají své ambice.
Nejprve rock, poté hip hop a třeba i podcast
Jeho vztah s hudbou se rodil od malička, avšak první žánry měly k hip hopu daleko. „Poslouchal jsem hlavně rock až hard rock, čímž se ve mně vzbudila touha hrát na elektrickou kytaru. Hned, když jsem šel do první třídy, jsem proto nastoupil i do ZUŠky na kytaru,“ popisuje trnité počátky v podobě tří let klasické kytary, které mu následně umožnily přestup na tu elektrickou.
FRESH RAP je seriál, který ti již déle než rok představuje ty nejzajímavější mladé rapové interprety z celého Česka. Pokud máš zájem si přečíst stories skoro dvacítky rapových osobností, jejichž kariéry brzo zasáhnou i tvé uši, klikni sem.
K tomu jsme nedávno začali vydávat i týdenní updaty k tomu, co nového se děje u českých rapových person na come-upu. Takže pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
„Asi ve 13 letech jsem začal hrát v první kapele, kde jsem byl výrazně mladší než ostatní členové,“ zmiňuje věkový rozdíl, který byl prý až sedm let. „Ze začátku jsem pomalu ani nevěděl, co kde hrát. Časem jsem se ale naučil dost dobře improvizovat a nahlížet na hraní v kapele z více produkčního pohledu. Začal jsem řešit aranže, kde co hrát a kdy nehrát,“ popisuje.
Vnitřní nutkání tvořit víc jej následně přesunulo do barvitější produkční pozice, v níž zpracovával nejen své písně, ale i písně kapely. „Díky tomu jsem se začal učit ve Fruity Loops, které mi otevřelo možnost tvořit elektronickou hudbu,“ líčí organický postup. Tři roky učení v softwarech bylo pro něj dost na to, aby vytvořil něco, co by mohlo bavit i ostatní posluchače. Začal proto networking.
„Napsal jsem několika českým umělcům, které jsem v tu chvíli poslouchal, a požádal je o stopy na remix. Nakonec mi jeden z umělců, rapper Envej, odepsal a poslal mi stopy. Já mu asi po týdnu pak nazpátek poslal hotový remix. Byl z něj nadšený a nabídl mi, jestli bych pro něj nechtěl dělat beats,“ popisuje přirozenou cestu k hip hopu. Byl to milník, který jej posunul ke studiu rapových instrumentálů, rytmů melodií a dalších elementů. Odtud se dostal k pojmům jako mix a master a jak s nimi pracovat.
„Momentálně hudbu vnímám jako spojení svého hobby s prací a životním stylem. Hudby se rozhodně nechci pustit. Reálně už si ani nedokážu představit, že bych dělal něco jinýho,“ přiznává. Nedělá totiž jen hudbu jako takovou, v brněnském studiu Vokál také stříhá podcasty.
„Úprava podcastů je zcela odlišná věc od hudební tvorby. Jediné, co spojuje moji hudební tvorbu a podcastové studio, je tvorba podcastových znělek. Samotný edit je pak čistě technická věc, kde využívám opravdu jen základ svých znalostí o zvuku,“ dodává. „Celkově audio edit, sound design a další podobné věci v oblasti zvuku jsou pro mě zajímavý side job a zároveň příležitost, jak získat zajímavé kontakty a další pracovní příležitosti.“
Zásnubní song a produkce
Hudba jej připravila i na jednu z největších událostí v osobním životě. Jediný klip, který má Deynyel online s názvem Only One, je věru speciální. „Složil jsem ho jako zásnubní song pro svou přítelkyni. Celý song s klipem jsem dal dohromady pro ni a připravil ho jako dárek a překvapení před žádostí o ruku,“ prozrazuje. Chtělo to chvilku na rozmyšlenou, ale nakonec se s výsledkem podělil i s posluchači. Nejedná se ale o jeho preferovaný styl.
„Jsem hlavně producent a produkce je pro mě to hlavní a to, kde se cítím opravdu na pravém místě. Autorskou tvorbu chci určitě také dělat, ale upřímně se úplně nevidím jako artist na stagi, který baví stovky lidí,“ vysvětluje. I přesto čas od času vezme do rukou kytaru a zahraje si s umělci, se kterými produkuje.
Kde se v něm ale vzal ten prvotní impuls vůbec začít s produkcí? „Původně jsem chtěl dělat elektronickou hudbu a remixy. Začal jsem už produkovat s tím, že budu dělat instrumentály, a ne vyloženě vlastní autorskou tvorbu. Následně jsem jen z elektronické hudby přešel k rapovým beatům a produkci kapel,“ vypráví. Svůj první výtvor v DAW si nepamatuje, prý je to ale nějakých 6–7 let zpátky. Opravdu slušný beat ale vytvořil prý až v roce 2017, kdy začal spolupracovat s výše zmíněným rapperem.
Jakmile se rozhodne tvořit, zapíná Fruity Loops. „To si na produkci nemůžu vynachválit,“ potvrzuje jeho oblíbenost. „Nahrávání a mix s masterem v něm ale nejsou moc praktické, proto zatím nahrávám přes Ableton. Časem ještě plánuju na mix a master přejít do Logic Pro X,“ seznamuje nás se svým plánem. Samotný proces produkce se liší, nemá žádný zajetý systém.
„Vím, že vždycky vymyslím nějaký nápad. Jen nevím, jak moc bude dobrý a jak dobře se mi ho povede zpracovat. Jinak hudebně většinou začínám hlavní melodií, nějakým loopem, který vytvořím, a k tomu stavím bicí, basu... Prostě zbytek,“ je stručný.
Stejně variabilní jako jeho pracovní proces jsou jeho vibes. Neexistuje škatulka, do které by se zařadil. „Už jako producent se musím přizpůsobit tomu, co po mně chce umělec,“ připomíná.
„Když ale tvořím beaty jen tak, záleží hodně na tom, jakou mám náladu a co ovlivňuje moje pocity,“ doplňuje. Inspiruje se například i počasím. „V případě, že venku prší, nechám si otevřené okno a udělám nějaký sad lo-fi beat. Naopak, když se vrátím z letní procházky po Brně, vytvořím něco víc happy a energického,“ uvádí.
Samozřejmě ne každý to tak má od začátku. Proto nás, podobně jako v předchozích dílech, zajímalo, jestli Dan nemá nějakou radu pro začátečníky. On sám nám dal rovnou tři.
„Zaprvé se nenech zastavit tím, že nemáš dostatečný vybavení. Tvoř s tím, co máš. Zadruhé, prostě na sobě makej. Nejen v tý jedný věci, za kterou si půjdeš, ale celkově ve všech ohledech. Uč se od lepších, ale nesrovnávej se s nimi. Najdi v tom balanc, ať tě to pushuje dopředu. A za třetí se nevymlouvej na čas. Když chceš, čas si vždycky uděláš,“ uzavírá.
2001
Deynyel je poměrně mladým producentem s mladou kariérou, během níž dosud stihl pouze jedinou desku s názvem 2001. Nalezneme na ní však i jména, která znáš. Určitě si vzpomínáš na Kalwiche, v rámci seriálu Fresh Rap jsme ti představovali Dreamdivenboye.
„U produkčního alba jsem si vybral hlavně umělce, se kterými jsem už spolupracoval nebo jsem s nimi byl nějak v kontaktu. Chtěl jsem, aby umělci byli sjednoceni nějakou společnou vizí a zároveň, aby byli odlišní svým stylem. Cílem bylo ukázat, že zvládnu víc různých stylů, zvuků a druhů spoluprací, ale zároveň to bude držet pospolu,“ vysvětlil svůj motiv za dvanáctistopým projektem.
Bral ho vlastně jako své portfolio. „Vlastně jsem chtěl mít nějakou kvalitní referenci svojí práce, toho, co dělám a na jaké úrovni to dělám. Je to jednoduše projekt, kterým se můžu prezentovat a stojím si za ním,“ říká jasně. Tolik rozličných stylů však stojí spoustu inspirace. Kde ji bere?
„Mojí hlavní inspirací jsou moje myšlenky, pocity a emoce. Jednoduše to, co v danou chvíli cítím. Inspiruje mě taky prostředí, ve kterým tvořím nebo ve kterým trávím čas,“ uvádí s tím, že kreativita je podle něj schopnost, která se dá trénovat. „Stačí si k tomu prostě jen sednout a začít tvořit. Vždycky něco mám v hlavě, vždycky něco cítím, jednoduše vždycky něco vymyslím,“ seznamuje nás s tréninkovým procesem.
„Od začátku roku jsem si dal challenge každý pracovní den udělat 1 beat, dohromady tedy 5 beatů týdně. Udělal jsem to proto, abych se zdokonaloval a naučil se být aktivně kreativní a tvořit,“ objasňuje. „Vzniklo to tak, že jsem třeba měsíc v kuse řešil jen mixy, mastery a žádné beats jsem nevytvořil. Pak jsem zjistil, že mi ten kreativní proces chybí a že vlastně plýtvám nápady, které mám v hlavě. Proto jsem se rozhodl si dát takovouto pravidelnost do kreativního procesu. Prostě tvořit,“ motivuje.
Jsem komplexní producent, v každém žánru ukážu kus sebe
Také nás zajímalo, jestli existuje song, se kterým je natolik spokojený, že by se jím představil někomu, kdo jej nezná. „Nedokážu se představit jedním songem,“ přiznal. „Jsem komplexní producent a pohybuju se mezi více žánry, rád je kombinuju a v každém žánru mám možnost ukázat jiný kousek sebe. Kdybych se teď měl něčím představit, tak by to bylo určitě moje první producentské album 2001,“ dal jasný signál k poslechu.
V čase, kdy ale zrovna netvoří, si poslechne jakoukoliv hudbu. Kromě dechovky. „Když poslouchám hudbu, potřebuju v ní najít něco víc, aby mě nějak zaujala. Ať už je to nějaký pocit, vzpomínka, text, nebo nějaký zajímavý hudební nápad, automaticky hledám něco, co mě jakkoliv inspiruje,“ zmiňuje například Drakea a Kanyeho Westa.
„(Oni) jsou na takové úrovni, že si mohou dovolit udělat opravdu cokoliv a vždycky to udělají extrémně kvalitně, s vlastním stylem a vždycky to má úspěch,“ neskrývá, že by této kreativní volnosti společně s konstantní kvalitou chtěl v budoucnu dosáhnout. Inspirací je pro něj zahraničí; co se domácích producentů týče, o nich prý přehled nemá. „Nejlepší producent je pro mě jakýkoliv producent, který dokázal prorazit svým originálním stylem, jedinečností a odlišností,“ uzavírá.
I budoucnost se u Deynyela leskne v barevném spektru. Soustředit se chce zejména na produkci, nicméně je možné se od něj těšit na autorský projekt s minimálně jedním klipem. K tomu by si rád přidal i DJing.
„DJing mě poslední dobou začíná víc a víc bavit a dost přemýšlím nad tím, že začnu hrát více aktivně. Nejvíc mě baví hrát žánry, jako je trap, future bass až dubstep, zároveň by mě ale bavilo hrát i nějaké background chill sety hip hopu a lo-fi,“ seznamuje nás s preferencí.
Na závěr jsme si nechali umělcovy sny a udělali jsme dobře. Daniel je totiž velkým snílkem se spoustou vizí a cílů. „Bavilo by mě si zkusit udělat hudbu k filmu, spolupracovat se zahraničními interprety nebo možná i založit menší produkční společnost,“ předesílá a seznamuje nás s konkrétními cíli. „Do roka bych si přál navázat první spolupráci s větším jménem tady na česko-slovenské scéně a zařídit si pořádné studio s kvalitním referenčním zvukem,“ uzavírá.