Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Rap/elektronická hudba, která vzniká v pokojíčku, bere svět útokem. Předkrmem byli například 100 gecs a kdo ví, hlavním chodem může být například český producent Drax, host FRESH BEATS.
S horkým počasím, dlouhými dny a volnějším časovým harmonogramem často přichází doba, kdy člověk chce víc relaxovat, bavit se, nepřemýšlet nad těžkostmi a složitostmi každodenního života. Rap, vzhledem ke svému charakteru, je „zatížen“ spoustou takových témat, existují ale subžánry, které svou přirozeností přináší do života víc hravosti než problémů.
Minulý rok jsme tě seznámili s hyperpopem, v poslední době hodně se prosazujícím směrem moderní hudby i v Česku, na nějž výše shrnutý popis sedí. I když se prakticky stále jedná o underground, i nejznámější tuzemští rapoví umělci si čas od času uletí na „bubble gum“ instrumentálech poskládaných ze synťáků, herních efektů nebo anime samplů, vloží do nich light-hearted texty a přednesou je posluchačům.
Charaktery letního období a hyperpopu nám do sebe zapadají jako máloco. Proto jsme se rozhodli udělat z července měsíc hyperpopové muziky a oslovili zajímavé umělce do našich nováčkovských seriálů. V rámci FRESH BEATS představíme člověka, jehož věhlas, jak už to bývá, překročil v jeho žánrové bublině hranice Česka až do Ameriky, ale zde o tom ví jen hrstka. A navíc je to nadaný kytarista. Seznamte se s Draxem.
Úvodem je třeba dodat, že kdybychom jej zaškatulkovali do hyperpopové bubliny, nebyl by úplně spokojený. Devatenáctiletý Jonáš ze Slezska sám sebe považuje za beatmakera a skladatele, který rád tvoří hned v několika žánrech. Než se ale dostal k instrumentálům, jeho hudební pouť začala v útlém věku u klasických kytarovek. Největší vliv měl na něj hudební vkus jeho otce, jenž poslouchal Linkin Park nebo Limp Bizkit.
„Už jako malý jsem si pouštěl videoklipy a hudba mě vždycky hrozně fascinovala. Musím říct, že můj vkus hodně ovlivňovalo moje okolí,“ vzpomíná na dobu, kdy poměrně hojně poslouchal i dubstep. Cesta k aktivnímu hraní začala zhruba v 10 letech, kdy jeho bratr začal hrát na kytaru.
FRESH RAP je seriál, který ti již déle než rok představuje ty nejzajímavější mladé rapové interprety z celého Česka. Pokud máš zájem si přečíst stories skoro dvacítky rapových osobností, jejichž kariéry brzo zasáhnou (pokud ještě nezasáhly) i tvé uši, klikni sem.
K tomu jsme nedávno začali vydávat i týdenní updaty k tomu, co nového se děje u českých rapových person na come-upu. Takže pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
„Rodiče mě tehdy přihlásili na klasickou kytaru do ZUŠky, kvůli které jsem kytaru spíš začal nenávidět. Avšak už od začátku šlo poznat, že jsem na to měl talent, protože i když jsem to nenáviděl, tak jsem vyhrával různé krajské a mezinárodní soutěže,“ směje se. „Pár let nato dostal můj starší brácha elektrickou kytaru, což je už od pohledu mnohem víc cool než klasická kytara, takže jsem si o ni požádal také. Tak to, dá se říct, začalo,“ vysvětluje.
Jakmile se Jonáš dostal do bodu, kdy si mohl rozhodovat o tom, co si zahraje, začal kytaře věnovat i svůj volný čas místo hraní her. Instrumentální hudba byla jeho, zpěv jej nikdy moc nezajímal. S bratrem si posléze zkusili založit kapelu, ale nefungovalo to. Začal se proto věnovat vlastním věcem, které nahrával od druháku na střední.
„Nahrával jsem vlastní riffy nebo covery slavných popových písniček, které jsem předělával do svého stylu. V tu dobu začalo být dost populární dávat kytarová videa na Instagram, takže se nedá říct, že bych v tomhle byl nějaký inovátor,“ připomíná také svůj vcelku úspěšný YouTube kanál Jonas Cupa.
Tehdy bychom ale hledali jeho zájem v hip hopu těžko. „Dříve jsem rap nenáviděl a poslouchal jsem pouze progresivní metal nebo djent (progresivní heavy metalový hudební styl, pozn. red.). Změnilo se to až od doby, kdy jsem objevil americkou kapelu Polyphia,“ nastiňuje obrat.
Kombinace estetiky a hudební stránky, prvků metalu a hip hopu a skutečnost, že se jedná o instrumentální kapelu, jej nadchla. Začal poslouchat scarlxrda, Ghostemanea, interprety s temnou estetikou a soundem, které jsou podobné metalu. A díky tomu se mu začal rap líbit.
Sedmnácté narozeniny znamenaly u Jonáše začátek rapové produkce, což se odrazilo na nahrávání coverů. Produkce je holt činnost, která jej bavila víc. „Začalo to být spíš tak, že jsem se nutil dělat kytarová videa, protože jsem věděl, že když něco nahraju, tak mě začne sledovat 100 nových lidí na Instagramu a prodám více tabulatur ze svých stránek,“ připomíná. „Všiml jsem si, že mě ten proces tvoření riffu začal spíš otravovat než naplňovat, a když jsem dodělal video, začal jsem dělat beaty jako odměnu,“ přibližuje transformaci.
Druhou věcí, která z něj udělala spíše Draxe, je komunita kytaristů. „Přijde mi, že většina kytaristů začala brát kytaru jako sport a zapomněli, že je to nástroj určený k tvorbě hudby. Teď se tedy soustředím na produkci a beaty, protože to je to, co mě momentálně skutečně baví a naplňuje. Seznámil jsem se díky tomu také se spoustou super lidí ze zahraničí,“ libuje si.
Mimochodem Drax je pseudonym, který vznikl ze slova, které sis nejspíš odvodil. „Během hovoru s kamarádem padlo slovo ‚drugs‘, ale kvůli mé špatné anglické výslovnosti to znělo spíše jako ‚drax‘, což jej zmátlo. Vytvořil jsem úplně nové slovo, které se mi zalíbilo, a v podstatě jsem si pod tím představil název nějaké látky,“ říká s tím, že producer tag k instrumentálům „Hi Drax!“ nebylo zas tak těžké sehnat. Stačilo vysamplovat Mantis ze Strážců Galaxie.
Začátek jeho tvůrčího procesu záleží na tom, co konkrétně chce dělat. Říká, že skoro nikdy neudělá celý beat od začátku do konce. Jeden den zvládne třeba 5 smyček a další zase bicí. „Loopy totiž posílám na Discord servery ostatním producentům, kde je mohou použít, zaslat rapperům a podobně. Často také používám začátky melodií ostatních producentů, kteří pošlou midi, a já to mohu předělat podle svého, čímž taky získám inspiraci pro své melodie,“ vysvětluje.
Když jako skoro plnoletý začínal, prvním DAW, které kdy použil, bylo Fruity Loops. „Po pár beatech jsem hned skončil,“ přiznává, že mu rozhraní nesedlo. „Z nějakého důvodu mi to přišlo složité, tak jsem si stáhnul Ableton, který se mi už vzhledově líbil mnohem víc a přišel mi mnohem přátelštější a jednodušší na naučení. Lidé sice většinou říkají pravý opak, ale pro mě to fungovalo takhle,“ vypráví.
Inspirace u něj přichází s tvorbou ostatních producentů kolem. „Vlastně všechno, co si poslechnu a líbí se mi, se hned snažím analyzovat a použít do své tvorby,“ prozrazuje. Nejedná se o žádnou autorskou krádež, nýbrž o zjišťování, který konkrétní prvek se mu vlastně líbí. Ten spojí s elementem, o kterém ví, že zní dobře. Jde například o kombinace zvuků, specifický rytmus bicích nebo akordovou progresi.
To ale samozřejmě nepřijde samo. Je nutné se učit. Drax radí, že je dobré hodně sledovat tutoriály a streamy producentů, v nichž člověk uvidí celý nesestříhaný proces tvorby. „Dělej hudbu, která tebe samotného baví. Ne to, co je zrovna trendy,“ připomíná. „Nevzdávej to po pár beatech, protože nezněly dobře, a pokračuj dál. Čím víc se budeš zlepšovat, tím víc tě to bude bavit,“ motivuje.
„Vybroušení jednoho soundu“ a šok
Uvedli jsme, že Jonáš je někdy považován za jednoho z nejúspěšnějších hyperpopových producentů u nás. Zajímalo nás, zda si to myslí i on sám.
„V posledních dvou měsících jsem se začal soustředit vyloženě na jeden sound, který se snažím co nejvíc zdokonalit a vytvořit tím tak svou image. Nejvíc mě teď baví melodické, veselé, energetické, roztomilé beaty s pluckama, které zní jak ze songu od Keshi s vocal chops a heavy 80s,“ říká. „Vlastně je to docela těžké popsat, protože často experimentuju, abych ten sound dále rozváděl,“ dodává.
„Těžko říct, jestli to je správná cesta, co se úspěchu týče, ale zatím mi to přináší jen pozitivní výsledky,“ odhaluje milovník producentů, jako jsou Ginseng, Filipmakesbeats, YoungKimj, Shinju či Skrillex. Dle jeho názoru jde o úplně jinou cestu než u obvyklého producenta, který se snaží tvořit všechny styly beatů od dark kankan přes glo až po pluggnb. Mají totiž větší šanci, že si jich všimnou rappeři. „Mně osobně se spíše líbí mít svůj vlastní zvuk a tím si vytvořit svoji image,“ vysvětluje.
Výše zmíněné styly lidé řadí pod hyperpop, ale pro Draxe to společného jmenovatele nemá. „Prostě jen otevřu DAW a začnu klikat, dokud to nezní dobře,“ zjednodušuje a přidává, že má osobně mnohem radši rap, konkrétně underground rap, jímž se nechává inspirovat.
Draxova produkce neutekla očím ze zámoří. Rapper SEBii, jehož hudbu ocenil i bbno$, zahrnul jeho um do projektu VVYELLOW, s jehož pomocí vytvořil stopu číslo 5 s názvem did/n't i tell u. Jonáš jej předtím, než mu poslal první beat pack, poslouchal asi 2 roky. Sledoval jej i na Twitchi, odkud věděl, že nahrává na beaty jeho sledujících.
„Když jsem mu poslal první pack, mé beaty skoro přeskočil a jediné, co řekl, bylo ‚meh,‘ “ popisuje šok, který jej namotivoval. Neskrývá, že jej prakticky první negativní kritika jeho práce vzala. „Díky tomu jsem se posunul za měsíc víc než před tím za půlrok. Začal jsem dělat 4–7 beatů denně,“ prozrazuje. Práce nakonec přinesla ovoce. „Asi 3 měsíce potom nahrál SEBii song na můj beat, který následně také vydal na svém EP. Od té doby jsme kamarádi,“ popisuje šťastný konec.
Nedělám hudbu pro to, abych měl song s Drakem...
Z rozhovoru s Draxem jsme cítili, že pro něj opravdu hudba není závod. Progres samozřejmě vnímá a jde s ním dopředu, ale důležitá je pro něj hlavně tvorba a hudba samotná. Chtěli jsme se jej proto zeptat, který song jej momentálně reprezentuje nejvíc, přičemž ukázal na Control, jenž produkoval po Stromer Hills z Ameriky.
„Beru tenhle song jako ukončení fáze, během níž jsem se věnoval hlavně kytarovým věcem, což je tam docela hezky shrnuto. Nový zvuk a image je spíše ještě v procesu. Každopádně s hudbou nikdy neskončím. V podstatě ještě ani nezačal, takže věřím, že se toho do budoucna ještě dost změní,“ věří hudebník, jemuž zní v uších underground jako KanKan, Midwxst nebo Ken Carson. Z mainstreamu poté Drake, Kanye, ale také Carti nebo Uzi.
Když přišla řeč na osobní chutě, nezapomněl na experimentální hudbu. Rád si poslechne 2hollis, Kanii, Misogi, rouri404, Ecco2k nebo Fax Gang. Český rap prý nesleduje, ale pustí si třeba Yzomandiase, Nik Tenda nebo Zodiho. „Chtěl bych taky dát shoutout Nicku Whtevrovi, kterého nechci zařazovat do rapové kategorie, protože vím, že by se urazil,“ dodal. Z českých producentů mu dodává nejvíc inspirace Kyle Junior.
Být svůj má svá plus. Pokud jsi dobrý a jdeš si za tím, přichází kontakty. Proto jsme si říkali, jestli se mu také neozval do DM's bbno$ a neuslyšíme nějakou spolupráci. „Pár dní zpátky mi na Instagramu napsal Dynox z Internet Money, který produkoval například pro Drakea nebo Trippie Redda, takže bych se chtěl dostat více do povědomí těchto lidí a zvýšit tak úspěšnost většího placementu,“ odzbrojuje. Vzápětí dodává, že nejde o prioritu.
„Hlavně chci dělat hudbu, která mě baví, i kdyby to mělo být ve spolupráci s producentem, co má 100 sledujících na Instagramu. To je v podstatě to, proč jsem hudbu začal dělat, ne proto, abych měl song s Drakem,“ má jasno. „Live shows vyloženě neplánuji, jsem spíše domácí typ, co jen dělá hudbu v pokojíčku. Rád bych se seznámil s více producenty, pracoval s nimi a společně s nimi rostl,“ dodal.
I to by se dalo vlastně zahrnout do něčeho, co bychom mohli nazvat jako jeho hudební sen. „Rád bych jednou byl denně mezi lidmi, kteří mají v podstatě stejný zájem o hudbu jako já. Což znamená být denně ve studiu a od rána do večera nedělat nic jiného než hudbu. Takových lidí znám vlastně dost, jen jsou na druhé straně planety,“ vysvětluje. Všem těm, kteří mají zájem o hudbu, radí: „Dělejte to, co vás baví, a dělejte to proto, že vás to baví, a nenechte se ovlivnit tím, co říkají lidi okolo.“