Tým autorů z Masarykovy univerzity a Vysokého učení technického v Brně se rozhodl, že studentům a studentkám i široké veřejnosti představí realitu některých našich spoluobčanů trochu netradiční formou. Pomocí počítačové hry.
Na pilotním testování se podle České televize podílí i romští studenti a dospělí, kteří do projektu přispěli vlastními příběhy z jejich každodenního života. Hra má za úkol představit zkušenosti s diskriminací, rasismem i sociálním vyloučením, které Romové u nás zažívají.
Hra cílí především na žáky osmých a devátých tříd, dostupná by ale měla být v budoucnu na různých platformách úplně komukoliv a zcela zdarma. Zahrát bychom si ji mohli už v říjnu příštího roku. S prvotním nápadem přišli designéři z FaVU VUT, ke kterým se poté připojily sociální antropoložky z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
„Hlavním cílem projektu je snaha o překonání protiromské diskriminace, o vzájemné pochopení a o podporu solidarity k druhým,“ popisuje pro Českou televizi hlavní řešitelka projektu Martina Růžičková z Fakulty výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT).
„Jde nám nejen o to, aby hra fungovala, přinášela obsah pro cílovou skupinu, naplňovala vzdělávací parametry a předpoklady pro zařazení do výuky, ale hlavně aby zprostředkovala autentickou zkušenost Romů,“ zdůraznila.
Pochopení skrze reálné situace a dialogy
Projekt tě vezme na dětský tábor do blízké utopistické budoucnosti, kde je problém diskriminace už zcela vyřešen. Jednotlivé postavy pak hráče a hráčky přenášejí do reálných zkušeností se sociálním vyloučením, které se jim staly v minulosti. „Uživatel si vybere postavu, klikne na ni a ta ho zavede do kapitoly vyprávějící konkrétní situaci,“ dodává hlavní vývojář Filip Hauer z Fakulty výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně.
Hra ti tak přímo ukáže jaké to je žít v kůži někoho, kdo každým dnem čelí diskriminaci. Touto interaktivní cestou se snaží žákům a žákyním vysvětlit, že podobné předsudky jsou úplně zbytečné a navíc mohou někomu opravdu ublížit. Na testování se nyní podílí i studenti a studentky druhého stupně partnerských základních škol a jejich učitelé. Ti mají zhodnotit, jak se jim hra ovládá a jak může být využita ve výuce.