Dopravní podnik hledá firmu, která by vybudovala nejen 600 metrů tramvajové tratě na náměstí, ale také opravila stropní desky vestibulu metra Muzeum a zpracovala další nezbytné úpravy.
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) to uvedl v pondělní tiskové zprávě. Dodavatel má vybudovat 600 metrů nové tramvajové tratě na Václavském náměstí, opravit strop stanice Muzeum, vystavět retenčně akumulační nádrže na dešťovou vodu a vysadit stromy. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 1,252 miliardy korun.
Zahájení výstavby se plánuje v první polovině příštího roku, hotovo by mělo být do 48 měsíců, tedy do 4 let. V jejím rámci se provede také úprava uličního prostranství v horní polovině Václavského náměstí od křížení Jindřišské a Vodičkovy ulice až do prostoru Národního muzea v prostoru dnešních vozovek a středového pásu náměstí.
Kromě toho DPP počítá s přeložením inženýrských sítí, opravou stropní desky vestibulu stanice Muzeum, vysázením stromů a zřízením nádrže pro zadržování dešťové vody, která je bude zalévat. Investiční akce vychází z vítězného návrhu architektonické soutěže studia Jakub Cigler Architekti zpracovaného v roce 2019. Ostatně podle ní již v současné době probíhá revitalizace spodní části náměstí.
„Vybudováním nových tramvajových tratí Václavské náměstí a Muzeum opět vznikne dlouhodobě chybějící systémové propojení tramvajových tratí v centru Prahy. Napravujeme tím nelogická rozhodnutí z dob socialismu, kdy tramvajové tratě byly postupně rušeny jako neperspektivní typ dopravy,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.
Trať
Nová trať bude začínat na výše zmíněném křížení Jindřišské a Vodičkovy ulice, kde se napojí na trať vedoucí z Lazarské ulice na Senovážné náměstí. Na opačné straně bude na začátku Vinohradské ulice u Národního muzea, kde se napojí na existující, zhruba 100 metrů dlouhý úsek kolejí vybudovaný v rámci rekonstrukce Národního muzea a výstavby v roce 2018.
Z opačné strany připravuje DPP stavbu tramvajové tratě Muzeum, která bude navazovat na stávající trať vedoucí ze Škrétovy do Vinohradské ulice. Trať v prostoru náměstí bude postavena s osovou vzdáleností 19,5 metru podle architektonické studie schválené Radou hl. m. Prahy (RHMP) v roce 2019. Uprostřed mezi oběma kolejemi vznikne v horní části Václavského náměstí obdoba bulváru pro pěší.
Zdá se, že výstavba zabere velké množství času. Avšak podstatnou část zabere právě oprava stropu vestibulu metra, na což upozornil člen představenstva Jan Šurovský. „Obě stavby plánujeme tak, aby jejich dokončení a zprovoznění proběhlo současně. Výstavbu tratě na Václavském náměstí bychom rádi zahájili příští rok – co nejdříve to bude možné, i vzhledem na průběh veřejné zakázky. Výstavba by měla trvat tři, maximálně čtyři roky. Zatímco výstavba tramvajové tratě Muzeum potrvá zhruba rok,“ dodal.
Praha se momentálně snaží o výraznou obnovu a inovaci tramvajové dopravy. Na začátku září dopravní podnik oznámil, že po 70 letech vznikne nová vozovna pro tramvaje v Hloubětíně, v pražských Holešovicích zase představil vychytávku v podobě tramvajového přístřešku, který byl jako první v Česku vyroben pomocí 3D tisku betonu. V srpnu DPP také dokončil tramvajovou smyčku Depo Hostivař, jež má sloužit jako základ budoucího uzlu veřejné dopravy.