Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
7. prosince 2022 14:00
Čas čtení 3:17
Tereza Šnajdrová

I v Česku můžeš studovat herní design. Na speciální obor na FAMU se ale dostane jen 7 lidí ročně

I v Česku můžeš studovat herní design. Na speciální obor na FAMU se ale dostane jen 7 lidí ročně
Zdroj: Refresher/David Marcin
ZAJÍMAVOSTI PRAHA ŠKOLA A STUDIUM VZDĚLÁNÍ
Uložit Uložené

Na FAMU se před dvěma lety otevřel navazující magisterský obor herní design. Odborníci ze světa počítačových her naučí studenty a studentky vše z této oblasti.

Přinášíme ti nový článkový seriál, v němž ti představíme zajímavé studijní obory, na které se můžeš přihlásit i ty. V prvním díle jsme zavítali na FAMU, kde se vyučuje herní design. O studiu jsme si povídali s vedoucím katedry Andrejem Sýkorou, herním vývojářem Michalem Berlingerem i se studenty a studentkami.

Doporučeno
10 nejlepších her podle slavných filmů 10 nejlepších her podle slavných filmů 30. listopadu 2022 6:00

Z padesáti se na herní design dostane jen 7 nejlepších

Navazující magisterský obor herní design byl oficiálně spuštěn teprve v roce 2020 a zatím jej tak studují pouze dva ročníky. Studium lze teoreticky rozdělit do dvou částí – v první studenti a studentky rozvíjí své analytické schopnosti, historické znalosti, práci s koncepty a tradicemi vlastní umělecké tvorby v oblasti počítačových her, ale také například to, jak porozumět hernímu publiku a hrám ve společnosti a kultuře. Druhá část studia je praktická. Studenti a studentky se soustředí na trénink designérských dovedností a tvorbu herních prototypů, papírových i digitálních.
 
„Obor má jádro, základ, a tím jsou dílny. Všichni studenti se v nich potkávají společně a prezentují si, na čem zrovna pracují. V jejich případě se jedná o videohru pod vedením mentora, který je buď herním vývojářem, nebo herním designerem. To je základní předmět, který se koná každý týden, a k němu jsou různé doplňkové předměty, ve kterých se učí praktické či teoretické dovednosti. Animace, grafika, základy zvukové tvorby, scenáristika, historie her, přístupy k analýze počítačových her a podobně,“ řekl pro Refresher vedoucí katedry Andrej Sýkora.

FAMU Herní design
Zdroj: Refresher/David Marcin

V každém ročníku je pouze 7 studentů a studentek, kteří byli vybráni na základě dvoukolového procesu. Ročně se podle Sýkory přihlásí na herní design 40 až 50 lidí, ale uspěje jen 14 % z nich. Tyto studující pak vyučuje desítka pedagogů.
 
„Podobně jako na FAMU, i na herní design se dělají talentové zkoušky, tedy dvoukolový proces. Uchazeči nám musí zaslat své domácí práce, ze kterých vybereme užší výběr, a následně si je pozveme na pohovor, tedy druhé kolo. Pohovor sestává z menších úkolů a rozhovoru s přijímací komisí,“ komentuje přijímací proces vedoucí katedry.
 
Pro to, aby ses i ty dostal*a na herní design, nemusíš studovat žádný speciální bakalářský obor. Hlavně musíš mít zájem o tvorbu her. Na FAMU se hlásí lidé ze žurnalistiky, matfyzu, ČVUT, mezinárodních studií, AVU atd. Studium je samozřejmě placené státem, ale uchazeči musí počítat s tím, že tři až čtyři dny v týdnu musí obětovat škole. Jinak ale nemusí mít ani vlastní počítač, škola jich má k dispozici sedm.

FAMU Herní design
Zdroj: Refresher/David Marcin

O uplatnění se bát nemusíš

Když se řekne herní design nebo laicky studium počítačových her, někteří se možná pozastaví nad tím, jaké uplatnění takový obor má. „Zakládáme si na tom, že spolupracujeme s odborníky z herních studií a máme celý předmět věnovaný přednáškám externích hostů. Dále máme jeden předmět věnovaný stážím, takže si student vybere studio v Česku nebo v zahraničí a jde tam na dva měsíce stážovat. Vyzkouší si pozice, které by mohl v budoucnu zastat – tedy level designer, designer herních mechanik, scenárista apod.,“ uvedl Andrej Sýkora.
 
Ačkoli je studium herního designu velmi lákavé, kapacity se zatím navyšovat nebudou. Je však možné, že k navazujícímu magisterskému oboru přibude také bakalářský. „To, jak je obor nastavený, nám navýšení počtu studujících moc neumožňuje. Dílny jsou časově velmi náročné, a to i pro vyučujícího. Takové rozšíření by tak bylo možné až ve chvíli, kdy bychom měli více vyučujících, ale to zase souvisí s rozpočtem atp. Co se spíše může stát, je, že přibude bakalářský obor, ale počet studentů zůstane u 7 až 8,“ doplnil Sýkora.
 
Pokud tě studium herního designu zaujalo, přihlášku můžeš podat od 1. března do 15. dubna 2023.

FAMU Herní design
Zdroj: Refresher/David Marcin

Přijít s něčím novým

Mezi pedagogy najdeš spoustu odborníků, kteří se hernímu vývoji a hernímu průmyslu věnují již dlouhá léta. Jedním z nich je i herní vývojář Michal Berlinger, který pracoval na hrách Mimpi Dreamd pro Silicon Jelly, Pilgrims pro Amanita Design, ale má i své vlastní studio Circus Atos, pod nímž vznikly hry Hravouka nebo Under Leaves.
 
Michal Berlinger vyučuje dílny a middleware. „Dílna je v podstatě jako ateliér na umělecké škole. Se studenty se sejdeme a bavíme se o hrách, které vyrábějí, řešíme, co tam funguje, co naopak ne, a dolaďujeme koncepty jejich závěrečných her. V dalším semestru je pak dotahujeme do konce. Middleware je naopak technický předmět, v rámci něhož studenty učíme, jak vytvořit hru v Unity. Spousta studentů totiž přichází z jiných oborů a nemusí mít předchozí technické dovednosti, ale my chceme, aby byli schopni vytvořit třeba i jednoduchou hru,“ řekl pro Refresher.
 
Zajímalo nás i to, zda ještě vůbec lze vymyslet unikátní hru, takovou, která ještě na trhu není. „Určitě se dá přijít s něčím novým. Herní médium má tu výhodu, že je to mladý obor. Můžeme přicházet s novými kontexty a může se stát, že ve hře objevíme mechaniku, nějaký háček, cokoli, co ještě nikdo nevymyslel. Ale samozřejmě vzniká spousta her a nelze na to spoléhat. Jen tohle médium je mladší a může se to stát,“ odpověděl.

FAMU Herní design
Zdroj: Refresher/David Marcin

Studenti si herní design chválí. V budoucnu chtějí zamířit i k velikánům v oblasti herního průmyslu

Domů
Sdílet
Diskuse