V lednu dorazí na PS5 a PC akční RPG Forspoken, které ještě před vydáním dostalo krátké demo. To jsme si zahráli a přinášíme ti naše dojmy z této očekávané hry od tvůrců Final Fantasy XV.
Forspoken patří k nejočekávanějším hrám začátku roku 2023. Pracují na ní vývojáři z japonského studia Luminous Productions (dříve Business Division 2), kteří stáli za vývojem úspěšného RPG Final Fantasy XV z roku 2016. O kvalitách týmu tedy není důvod pochybovat.
Hra dorazí na pulty obchodů 24. ledna a zahrají si ji majitelé PC a PS5. Společnost Sony bude mít konzolovou exkluzivitu po dobu alespoň 24 měsíců, po jejich uplynutí pak bude moct titul vyjít například i na konzole od konkurenčního Microsoftu.
Ještě před vydáním plné verze ale hráči dostali možnost vyzkoušet si demo, které bylo na konzole PlayStation 5 vypuštěno při příležitosti nedávného předávání cen The Game Awards, kde se hra ukázala v novém traileru. My si demo stáhli a vyzkoušeli. Níže ti přinášíme naše dojmy.
Z New Yorku do fantasy světa
Úvod doma hráče krátce uvede do děje. Protagonistkou je mladá žena Frey Holland, která se jednoho večera dostane záhadným způsobem z New York City do fantastické říše zvané Athia. Tento na první pohled okouzlující svět ale sužuje krutovláda zlotřilých čarodějnic a naše hrdinka je pro zdejší lid jedinou nadějí na spásu. Frey se tak vydává na dobrodružství, při kterém musí vysvobodit tento svět z okovů tyranie a zároveň najít cestu zpátky domů.
Asi není třeba zmiňovat, že demo nás ještě před spuštěním upozorní, že se jedná jen o krátkou, nedokončenou ochutnávku a od finální verze se může lišit, takže s tímto vědomím také k demu pochopitelně přistupujeme.
Přeskoč, uhni, zabij
Středobodem hratelnosti jsou parkour a boj. Frey oplývá kouzelnými schopnostmi, které jí kromě pobíjení zdejších příšer pomáhají také v rychlém pohybu po světě, překonávání překážek a vymršťování do vzduchu. Díky tomu dokáže urazit velkou vzdálenost za poměrně krátkou dobu a dostat se na místa, kam ostatní ne. Zároveň také umí hbitě uhýbat před nepřátelskými útoky.
Pohyb jako takový je velmi plynulý a elegantní. Při pohybu po světě není Frey krátká ani na vysoké skalní stěny, u těch je ale třeba hledat záchytné body, ke kterým se hrdinka přitáhne a odrazí se od nich vzhůru.
Svět sice nabízí pěkné prostředí, to ale působí trochu „prázdným“ dojmem a není v něm moc co objevovat. Je ale možné, že finální hra na tom bude lépe. Pevně v to doufáme.
Síla Forspoken tkví hlavně v soubojovém systému. Naše hrdinka vládne přírodním elementům, které upotřebí právě při střetech s monstry. Soubojový systém Forspoken je velmi dynamický, rychlý a hráč v něm kombinuje obraná a útočná kouzla, jejichž účinky lze zesilovat delším podržením zadních páček (L2 a R2) u ovladače.
Bojové schopnosti se dělí do dvou základních kategorií, z nichž jedna je zaměřena na boj zblízka a druhá na boj na dálku. Mezi těmi lze rychle přepínat a přizpůsobovat se konkrétním nepřátelům a jejich slabinám a odolnostem.
V jednu chvíli tak ze své magické ruky metáš salvu kamenů, v další nepřátele znehybníš kořeny vyvolanými z půdy, na poletující okřídlené potvory vrhneš vybuchující kopí a zbytek monster kolem sebe uzavřeš do ohnivého kruhu. Ovládání je přitom poměrně intuitivní a docela rychle přejde do krve. Hráč si tak vcelku brzy osvojí i složitější kombinace útoků. Postupně si lze odemykat nová kouzla, která tvůj arzenál ještě rozšíří.
Nalakuj si nehty a uvař lektvar
Bojové dovednosti hrdinky podporuje její výbava, kterou můžeme měnit a vylepšovat. Patří sem kápě, náhrdelník a nehty, které si hrdinka může přelakovat na různé barevné vzory zvlášť na levé i pravé ruce. Kápě, náhrdelník i nehty poskytují Frey posilující atributy, které mohou její kouzla udělat ještě ničivějšími, nebo naopak zlepšit její obranu a výdrž.
Nechybí zde ani craftovací systém využívající byliny a materiály, které Fray posbírá při pobíhání světem a pobíjení příšer. Jejich hledání nám usnadní kouzelný náramek Cuff, který je umí zvýraznit. U craftovacího stolu v některém z místních přístřešků, kde může hrdinka složit hlavu a vyléčit se, si pak Frey může rozšířit vak na sbírání materiálů nebo třeba uvařit léčivé lektvary, které přijdou vhod zejména při soubojích s většími skupinami nepřátel nebo bossy.
Právě s jedním bossem (v tomto případě obřím krokodýlem) nám dá demo možnost poměřit síly poté, co splníme pět krátkých úkolů. Doporučujeme proto demo po jejich dokončení nevypnout a vydat se zabít i tuto velkou bestii. Při intenzivních duelech totiž vyniká nejsilnější stránka hry, kterou je již zmíněný soubojový systém a sesílání kouzel.
Mlčeti zlato
Forspoken se jeví jako docela originální akční RPG, kterému by však mohla zlomit vaz mělkost světa, na který se sice pěkně dívá, ale působí trochu prázdně. Zdůrazňujeme však ještě jednou, že jsme hráli demo, které se od finální hry může lišit. Bylo by tedy chybou vynášet jakékoliv definitivní soudy.
Osobně bych si také demo o něco více užil, pokud bych na Frey mohl použít mute button. Její (téměř) neustálá samomluva je otravná, a když nemluví sama pro sebe, tak se hádá se svým kouzelným náramkem Cuffem, který na ni mluví a ona jej peskuje. Lepší by přitom ale bylo, kdyby byli oba zticha.
Forspoken má rozhodně potenciál uspět, a to hlavně díky neotřelému soubojovému systému. Ten ale sám o sobě nestačí. My proto budeme s napětím sledovat, jaká hra se nakonec z nového počinu od Luminous Productions vyklube. Záleží totiž jen na vývojářích, zda se jim tento potenciál podaří plně rozvinout.