Dva momentálně nejúspěšnější čeští interpreti, králové hitparád, vydali surprise projekt. Trochu jsme si ho rozebrali.
Překvapení, řekli dva nynější velikáni české rapové/popové scény a vydali album. Jen tak. Upřímně, nikdo z nás na druhou stranu asi nespadl ze židle, když se minulý týden v pátek, pět hodin před dropem, objevilo avízo na sociálních sítích Calina, Viktora Sheena, brněnského Mike Roftu nebo producenta Bloodflowa o vydání nového alba. Spousta z nás spíše cítila zadostiučinění. Ona spolupráce totiž fungovala dlouho.
Viktor Sheen má rád kvalitní zvuk. Proto jezdí do studia za Davidem Kopeckým, který má inženýrsky pod palcem většinu major rapových releasů v Česku. D.Kop, jakožto mastermind za rychlými kluky z Brna, je v denním kontaktu s tamní rapovou smetánkou. Dokážeme si představit, že se ve studiu minou kdejaká zajímavá jména, proto nebylo divu, že se tam společně setkali i Sheen s Calinem, a nejenom jednou.
Můžeme se bavit o tracku Ona chce tančit, zmínit loňskou Sangrii z Calinova alba POPSTAR nebo rovnou zamířit na cíl nejsledovanějším videoklipem na YouTube Až na měsíc. Fungující chemie, do níž zapadá i osvědčený brněnský Bloodflow, autor jedenácti z dvanácti instrumentálů na novém projektu, se proto dříve nebo později musela posunout o stupínek výš, jejž momentálně reprezentuje únorové album ROADTRIP.
Úspěch definován čísly
Nemusíš mít miliony posluchačů ani drahé auto, abys mohl*a vyrazit s partou na výlet, a i tak to může být zajímavý zážitek. Samozřejmě lákavější je představa, že proběhne se spoustou peněz na kontě a v drahém mercedesu. Oba interpreti jsou v situaci číslo dvě, jenže cesta k ní byla také doslova „jízdou“. Z pozice dětí imigrantů z Kazachstánu a Moldavska využili svůj potenciál a dostali se na vrchol hitparád.
Co znamená hudební úspěch v Česku? Jeden příklad za všechny: dle IFPI jsou v první desítce nejlepších alb v Česku za měsíc leden 2023 dohromady hned 4 projekty Calina a Viktora Sheena. Sheen opanuje první příčku s Příběhy a sny, čtvrté místo s Černobílým světem a šesté místo s Barvami. Všechno jsou to projekty staré minimálně rok. Calin si zase s loňským albem POPSTAR hoví na druhé příčce. Nejde ale pouze o jeden měsíc, drží se tam desítky kol. Kam se hrabou Kabáti.
Druhé srovnání v rámci žánru: Viktora Sheena poslouchá na Spotify zhruba 571 000 posluchačů měsíčně, Calina dokonce 717 tisíc posluchačů měsíčně. S největšími světovými jmény se to samozřejmě srovnávat nedá, v konkurenci domácích rapperů jsou však prakticky nedostižitelní. Yzomandias ztrácí na Sheena 150 tisíc poslechů, Nik Tendo na Yzomandiase 50 tisíc, Ektor na Tenda zhruba 30 tisíc. Výjimkou je Redzed, vzhledem k jeho odlišné cílovce, který do srovnání zahrnut není.
Mercedes jako symbol úspěchu
Proto se vracíme zpět k efektu překvapení; nepřekvapuje nás, že oslava vítězství obou interpretů přišla formou alba. Jde o disciplínu, ve které jsou nejsilnější, a jejich hlasy jsou trendem. Otázkou byl pouze čas, kdy se jej rozhodnou vydat. Je pravda, že jsme možná čekali trochu větší projekt než 12 stop v celkové minutáži lehce přes půl hodiny, na druhou stranu je nutno vzít v potaz, že téma vítězství je lehce omezeným prostorem.
Pro hluboké myšlenkové procesy úplně místo není. Navíc vnitřní výpověď Calina jsme dostali na jeho albu, Sheen se naposledy vyzpovídal na desce Barvy.
Nejedná se ale o „výkřiky do tmy“ typu DJ Khaled a jeho All I Do Is Win. Do námětu je zahrnuta bolest z vyrůstání v cizí zemi, těžkosti s tím spojené a dlouhá cesta k vrcholu, která rozhodně nebyla sázkou na jistotu. Jakýmsi symbolem a metaforou nezávislé svobody, jež s úspěchem přišla, je vozidlo značky Mercedes, jímž také otevírají album. Track Benz je klasickým egotripem, neznačí každopádně stagnaci, ale je pokynem k další práci.
Na něj navazuje singl Dívej, drillový atmosférický track, v němž se producent Bloodflow opravdu předvedl. Videoklip režírovaný Janem Ruttnerem navíc spěšně dodal obrázek, jak si to máme představit. Mercedesy, cesty, peníze. SUV, samota a zároveň sláva. Málo času na rodinu versus trend. Otřepané klišé, že i peníze něco stojí, je čistý fakt.
K udržení úspěšného mindsetu a vnitřního klidu, jejž narušují vnější vlivy jako vřeštící fanoušci, úlisní kamarádi nebo vydřiduchové (zmínění v tracku Kudla), hrají zásadní roli také životní partneři. Viktor Dundič je dvojnásobným otcem, výchovu a práci by bez své přítelkyně zvládal těžko. Calin, jak se zdá, se od Panamy a dřívějších jí podobných songů posunul jak myšlenkově, tak i hodnotově. Safír, Limonáda i Berlín tento motiv zmiňují společně s leskem a třpytkami, jež takové vztahy přináší.
Nálada je ale po většinu projektu uvolněná. Plán B nebo Cikády si dokážeme představit jako lamače diskoték, Luna je zase zajímavým DnB experimentem. Rapový motiv, což je pro tuzemský hip hop velmi motivační, ale převládá a prakticky drtí všechna ostatní tuzemská tělesa všech žánrů v hitparádách na internetu a získává vítězství pro dosud podceňovanou část kultury. Jde o jasně zdvižený prst pro česká rádia, která se všemu modernímu nadále straní.
Deska je taktéž zajímavou reklamou a pozvánkou pro jejich fanoušky k dobytí největšího možného koncertního vrcholu v České republice. Po zkušenostech z letního vystoupení na Majálesu, kde nedělalo Calinovi a spol. problém naplnit celý fanouškovský prostor brněnského výstaviště, přichází další výzva.
Tisíce fanoušků, zvěčněných ve videoklipu Hannah Montana, tuto vhozenou rukavici v podobě vystoupení v O2 areně klidně zvednou a nebude jim vadit za vrchol tuzemské scény zaplatit 790–1 990 Kč. Bude to však stačit na 18 tisíc míst? Uvidíme v říjnu.
Závěrem bychom však rádi manifestovali změnu, kterou jen album ROADTRIP potvrzuje. Celá země, hudební kritici a zbytek odborné společnosti se budou muset spokojit s vizáží nových Karlů Gottů, Helen Vondráčkových, dříve zmíněných Kabátů i Kryštofů. Vypadá takhle. Působí na nás neohroženě, stále namotivovaně, ochotna posouvat hranice.
Abychom parafrázovali a také opravili Miloše Ouřadu ze Svatby Jiřího Káry, pro hip hop není čas klidu. Je čas rapu v popu.