LevakBob je český umělec, který dělá převážně trapovou hudbu, ale nebojí se také experimentovat a posouvat underground dál.
Levak začínal na německých trapových beatech a nyní se jeho tvorba často soustředí na „glo“ sound, zároveň se občas objevuje na molu jako model.
Působí v labelu ECHO, který má jedenáct členů, a kromě LevakaBoba je tam SmeLLyMaty, DP Kid, Oxygen, Gaijin, Chanson, Jsemciganskrskr, Triple8, IceTeaThugger, Milan (KoldHart) a Nikpatz. Osm členů rapuje, tři se věnují věcem okolo včetně grafiky, oblečení, fotek či videí.
Jak jste se jako ECHO dali dohromady?
Bylo to tak, že já, SmeLLyMatY, DP Kid, Oxygen a Gaijin jsme z jednoho regionu – okres Náchod. Ne přímo z jednoho města, ale blízko sebe, tam jsme se i poznali. Gaijin studoval v Praze, kde poznal zbytek a celé se to dalo dohromady.
Čím je podle tebe ECHO jedinečné?
Co dělá ECHO výjimečným, je podle mě to, že jsme skupina 11 různých lidí. Každý z nás má svůj vlastní styl – ať už v oblékání, chování, nebo v tom, jak děláme věci. Každý má svůj vibe, každý je v něčem dobrý. Na první pohled je jasné, že jsme úplně odlišní – jak vypadáme, jak přemýšlíme – ale právě to je na tom silné.
Každý z nás se na hudbu dívá jinak, ale i tak si rozumíme, a právě v tom je podle mě to kouzlo.
A nejsilnější na tom všem je to, že si každý fanoušek může najít svého člověka, kterému bude fandit – a i když začne jako fanoušek jednoho z nás, časem se z něj stane fanoušek celého ECHA. Stávalo se nám to často – někdo například někde viděl mě, začal mě sledovat, potom přišel na koncert a tam mu došlo, že Cigán je fakt top, a najednou fandil i jemu… a potom dalším.
A kdy jsi vlastně začal rapovat a jak ses k tomu dostal?Začal jsem rapovat asi v 15, což je tak pět let zpátky. Chtěl jsem to dělat už odmalička, protože jsem vždy poslouchal rap. Poprvé jsem se dostal do studia přes SmeLLyMatYho, který znal týpka u nás v kraji. Já jsem totiž z malého města – Rtyně v Podkrkonoší – a hned vedle je další malé město, Červený Kostelec. Odtud je MatY a on tam znal týpka, který se jmenuje Stiff Jangle, který má doma v podstatě profi studio, takže díky těmto dvěma jsem začal.
Jaký rap jsi poslouchal, když jsi vyrůstal? Na co si nejvíc vzpomínáš?
Nejdřív jsem neposlouchal ani tak rap, ale celkově jiné žánry hudby, což mám pravděpodobně v genech, protože můj otec má jazzovou kapelu. Napadají mě jména jako Nirvana nebo Michael Jackson, ale pak jsem objevil rap – Eminema a podobně. Později i české rap labely jako Blakkwood a potom Milion+.
Co tě nejvíc inspiruje, když tvoříš? Nejvíc to budou lidé, se kterými tvořím. Hlavně tedy kluci od nás z ECHA.
Ale teď mě například dost inspiruje i Crystal Garden ze Slovenska, což je vlastně takové slovenské ECHO, dalo by se říct.
A dostáváš nápady náhodně, nebo se musíš nějak naladit?Spíše náhodně. Když jsem na nějaké větší session, kde je víc lidí, tak se musím dostat do nějakého stavu, ale jinak je to fakt spíše intuitivní. Když to přijde, tak začnu psát – nebo ani nepíšu, jen slyším beat a jdu punch-in metodou, nahrávám po kouscích.
Jaké bylo pracovat na věcech ve WIG! house v Bratislavě? Bylo to dobré, myslím, že jsme tam udělali fakt dobré věci. S ahojnikim jsem tam udělal více tracků a s kluky z Crystal Garden jsme se tam konečně dostali k pořádnému studiu, takže z toho ještě budou bomby. Koho jsem nečekal, byl asi Niki – nevěděl jsem, že tam bude.
S kým bys chtěl mít collab?Z Česka určitě Eddie Fresco – to je podle mě fakt fresh. A potom Arian – dělá podobný sound jako já, nebo i Icy L. Asi i Yzomandias, ale to je už taková střela do budoucnosti. Jinak už mám asi všechny featy, co jsem chtěl – například s PYRABOYZ nebo s Kup Kodein.
A ze Slovenska?
Ze Slovenska určitě WEN a Shimmi.
Teď jsi měl i collab s Drakem z 13K, jaké to bylo s ním dělat? Bylo to jednodušší, než jsem čekal, že to bude. Spolupráce s ním byla úplná bomba. Nahráli jsme to asi za půl hodiny. Je to boss. Úplně v pohodě týpek.
A jak vnímáš slovenský underground nebo celkově sound?
Přijde mi, že na Slovensku se děje víc fresh věcí už delší dobu. Například to, co dělá WEN, tak to v Česku v podstatě nikdo nedělá. Je to takový fresh vibe. I když si vezmeš áčkové rappery, tak mi to přijde víc... „američtější“. Prostě nová vlna.
Jaké bylo poprvé vystupovat na Slovensku, v Bratislavě ve Waxu?Bylo to super. Neměli jsme od toho velké očekávání, protože nemám zatím velkou fanbase na Slovensku, spíš v Praze. Ale tím, že jsme to měli spojené s Crystal Garden, tak tam byli lidi – bylo vidět, že neznají naše tracky, ale bavilo je to. Byla tam celou dobu dobrá energie. Udělali jsme si takovou menší československou tour a nemůžu na to říct nic negativního.
A v Praze to bylo naopak? Že znali spíše vás než CG?Jo, přesně. Bylo to tak, jak to mělo být, si myslím.
Pracuješ na hudbě tak, že se v tom dlouho „hrabeš“, aby to bylo dokonalé? Nebo spíš podle citu?Snažím se spíš jít podle citu, protože většinou, když se v tom člověk dlouho hrabe, tak už s tím nakonec ani není úplně spokojený. Například co se týče zvuku nebo těch věcí, co se dolaďují později, tak to teď už řeším víc. Ale když nahrávám, tak se snažím to nahrát co nejrychleji, aby to mělo ten pocit, co z toho chci.
Plánuješ něco nového, na co se fanoušci a fanynky mohou těšit?Teď jsem vydal EP Kruhy v Betonu a na konci září ještě vychází Deluxe, což bude dalších šest nebo sedm tracků. Mezi nimi je i například „#Čerpadlo“.
Budou tam i nějaké featy?
Ano, myslím, že jen u dvou tracků nejsou.
Tvoje hudba mi zní velmi „špinavě“, tak sonicky – raw sound. Proč ses rozhodl jít právě tímto směrem?
Na jednu stranu rád poslouchám například WENa, ale na druhou stranu i Baby Kia, Chief Keefa, starého Gucci Manea a podobné věci. Takže ten sound mě dost baví nejen poslouchat, ale i dělat.
Taky mě ovlivnily německé věci jako Niz19, Ufo361 a podobně. Ten špinavý sound mám rád – přijde mi to přirozené.
Baví tě i mainstream, nebo tě víc táhne underground?
Přijde mi, že mainstream je už strašně dlouho stejný. Ale nejde o to, že něco neposlouchám, protože je to mainstream, ale chybí mi něco nového, ten zvuk se tam vůbec nevyvíjí. Takže rozhodně undergound. Pokud mám jmenovat, tak Darko Don, BGS, Pyraboyz a ze zahraničí ziPbby.
Kdybys měl porovnat kulturně Prahu a Bratislavu, v čem ti přijdou rozdílné?Celý ten feel města mi přijde dost jiný. Bratislava podle mě nemá takový vibe velkoměsta. Je tam stále něco takového... skoro až vesnického. Měl jsem pocit, že se tam všichni navzájem znají. Je to takový zvláštní komunitní vibe. Ale vlastně se mi to dost líbí. Ani jedno z těch měst mi nepřijde lepší, jen jsou prostě jiná.
Máš i nějaký další umělecký outlet kromě hudby?Kdysi jsem dost fotil. Fotografii mám i vystudovanou, ale šla stranou od doby, kdy se soustředím na hudbu. Nemám moc volného času – když ho mám, dělám hudbu. Při tom pracuju v sekáči. Ale jakmile to půjde, tak chci dělat jen hudbu.
Kolik času ti práce na nových věcech zabere?To dost závisí podle toho, kolik mám času, jaké mám beaty, které mi sedí, a jestli už mám nějaký koncept. Teď jsem například udělal deluxe na Kruhy v Betonu docela rychle, ale je to shoda okolností. Když jsme dělali se SmeLLym společné EP, které má sedm tracků, tak jsme ho dělali skoro rok.
Potřebovali jsme někoho, kdo nám to dobře nazvučí, a vždy se to nějak pokazilo. Potom jsem koupil nový mikrofon, tak jsme to chtěli přenahrávat, potom se nám to nelíbilo, tak jsme dělali nové věci… vždy je to jinak.
A jaké producenty preferuješ, když máš tak dirty sound?
Už nějaký čas rotuji čtyři až pět producentů, kteří mě baví a se kterými můžu udělat takové beaty, jaké potřebuji. Nejvíc mě formoval Erbyzz, díky kterému mám přesně ten sound, jaký jsem vždy chtěl. Teď jsem začal dělat i s YANem, u kterého momentálně i nahrávám – a když nenahrávám u něj, tak doma. Potom je tu ještě C6, který dělá takové ty přehnanější beaty – někdy se na to ani nedá moc rapovat, ale když to sedne, tak je to úplně šílené. A potom ještě H4ty, ten dělá také tvrdé trapové beaty a noeliiizi z VranovMusic.