Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
1. března 2023 v 19:06
Čas čtení 1:59
Vojtěch Vanda

Skončil Suchej únor. Až 11 procent lidí zahání alkoholem úzkost z aktuální společenské situace

Skončil Suchej únor. Až 11 procent lidí zahání alkoholem úzkost z aktuální společenské situace
Zdroj: Suchej únor/Filip Šeršík
ZAJÍMAVOSTI ALKOHOL ČESKO OMEZOVÁNÍ ALKOHOLU
Uložit Uložené

Posledním únorovým dnem skončila akce, která již tradičně bojovala proti nadbytečné konzumaci alkoholu měsíční abstinencí. Zapojily se do ní tisíce lidí z Česka.

„Nepít je umění,“ znělo heslo letošního 11. ročníku iniciativy Suchej únor, která spočívá v osmadvacetidenní abstinenci během nejkratšího měsíce v roce. A stejně jako v minulých ročnících přišli i nyní organizátoři akce se zajímavými fakty díky rámcovému výzkumu.

Letos se jej zúčastnilo 13 % dospělé populace v Česku, což je prakticky stejné procento populace jako loni. Bohužel se zjistilo, že hned 11 % lidí zahání alkoholem problémy, které vyvolává úzkost z momentální společenské situace, jak je válka na Ukrajině, inflace nebo ceny energií. Informace zveřejnila iniciativa Suchej únor v tiskové zprávě.

Doporučeno
Zkusil jsem měsíc nepít alkohol. Takto to dopadlo Zkusil jsem měsíc nepít alkohol. Takto to dopadlo 15. března 2022 v 7:00

Iniciativa vznikla kvůli nadměrné spotřebě alkoholu v Česku. Rizikově u nás pije více než milion lidí. Proto se letos konala již pojedenácté. Motivem letošní kampaně bylo „střízlivé posouvání hranic skrze autentickou tvorbu a kreativitu“, do čehož se zapojila také řada osobností, firem, škol i institucí.

Kampaň letos rámovalo téma Nepít je umění! Účastníci měli možnost svou zkušenost se střízlivostí přetvářet v kreativní počiny všeho druhu, které lidé sdíleli na sociálních sítích.

„Všem velmi děkujeme!“ uvedl ředitel neziskové organizace Suchej únor Petr Freimann. „Jen díky darům jednotlivých ‚sušičů‘ je možné, aby kampaň fungovala a opakovaně zvedala tak důležité téma, jako je vysoká a stále málo reflektovaná spotřeba alkoholu u nás,“ vysvětloval.

Letos se jej zúčastnilo více než 900 tisíc lidí, tedy podobně jako loni. „Trend bude patrný až z vývoje počtu účastníků v dalších ročnících,“ uvedla k tomu, jestli Suchej únor náhodou nenarazil na svůj strop, Hana Friedlaenderová z agentury Nielsen, která společně s agenturou ResSOLUTION Group průzkum realizovala.

„Faktem je, že jen málokterá kampaň aktivizuje tak velké množství lidí, takže už nyní jsme hodně vysoko. Vzhledem k tomu, jak vysoké je povědomí o kampani i míra sympatií ze strany české veřejnosti, myslím, že potenciál dalšího růstu tady ještě je,“ komentovala čísla. Průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku 487 respondentů ve věku 18 let a více v rámci pravidelného omnibusového šetření na Českém národním panelu.

Dopad na účastníky byl prý znovu zřetelný

Suchej únor v minulých letech analyzoval dopady na zdraví, přičemž si konzumenti alkoholu mohli vyzkoušet, jak je vlastně látka „ovládá“. Podle průzkumu, který probíhal mezi 706 účastníky v roce 2021, bylo deklarováno snížení spotřeby alkoholu ještě 4 měsíce po kampani u 53 % z nich. Ještě důležitější je srovnání spotřeby podle adiktologického testu Audit C. Ten byl proveden na 662 účastnících, kteří vyplnili v roce 2020 i 2021 tzv. Test nezávislosti, který vyplnily desetitisíce „sušičů“. Po celém roce od konce kampaně pilo 47 % účastníků nadále méně. 

Doporučeno
KVÍZ: Víš, jaké ingredience patří do populárních českých jídel? Ověř si své kulinářské znalosti KVÍZ: Víš, jaké ingredience patří do populárních českých jídel? Ověř si své kulinářské znalosti 26. listopadu 2024 v 11:00

Ani letos nechyběl tradiční tematický výzkum, který však ukázal smutný fakt, že až 11 % lidí zahání úzkost z aktuální společenské situace alkoholem. „Data ukazují, že aktuální společenská situace ovlivnila duševní pohodu u více než poloviny české dospělé populace,“ konstatoval Freimann.

„V přepočtu na celá čísla se jedná o opravdu nezanedbatelné množství lidí. Platí přitom to samé, co platilo v období koronaviru. Čím ohroženější skupina, resp. čím rizikovější je u člověka konzumace alkoholu, tím větší je šance, že se na jeho konzumaci negativně promítnou externí faktory typu stres, úzkost z nějaké situace apod.,“ dodal.

Domů
Sdílet
Diskuse