$uicideboy$ se nebojí otevírat témata, která jsou veřejností stále považována za tabu. Na vrchol je dostaly temné beaty a bolestivé texty.
$uicideboy$ ovládli rapovou undergroundovou scénu. Jejich surové beaty jsou protkané texty o depresích, sebevraždách či drogách, a ačkoli se jich někteří děsí, jiným třeba i zachránily život. $uicideboy$ zavítají v sobotu 18. března do Prahy, konkrétně do Sportovní haly Fortuna. Ještě předtím, než vyrazíš na koncert, se nalaď naším článkem mapujícím jejich cestu na vrchol.
Všechno to začalo dealováním drog
Celý příběh $uicideboy$ začíná u bratranců Scotta Arceneauxe Jr. a Aristose Petroua, které dnes můžeš znát spíše jako Rubyho a $crima. $crim (Scott) se narodil 11. dubna 1989 v Louisianě, a protože byl fanouškem T-Paina a Kanyeho Westa, už jako mladý začal produkovat hudbu. Příliš peněz však produkcí nevydělal, a tak mimo jiné pracoval také jako prodavač použitého nábytku, odkud jej po třech letech vyhodili kvůli novému tetování na ruce. Aby mohl $crim pozvednout svou práci na vyšší úroveň, potřeboval lepší vybavení. Svůj první laptop si pořídil za peníze získané z prodeje drog.
Ruby da Cherry (Aristos) se narodil 22. dubna 1990, taktéž v Louisianě. O hudbu se začal zajímat v sedmi letech, hrál na housle, na bicí a na střední škole se připojil k místní punkrockové kapele. Ve volném čase pak pracoval jako číšník v restauraci svého otce, kde vydržel až do roku 2015.
$crim a Ruby jsou bratranci a již od dětství k sobě měli velmi blízko. V roce 2013 se shodli na tom, že nejsou spokojeni se směřováním svých životů, že od života chtějí něco víc, že se chtějí živit hudbou. Založili proto rapové duo $uicideboy$ a začali produkovat temný, atmosférický basový rap, který šokuje maminky z celého světa.
Když to do 30 nevyjde, zabijeme se
Možná tě napadne, proč si rappeři vybrali vystupovat právě pod jménem $uicideboy$. Odpověď je jednoduchá, avšak obavy nahánějící. Bratranci v úplném počátku uzavřeli dohodu, že pokud jejich hudební kariéra nebude mít úspěch a do 30 let se o nich nebude mluvit po celém světě, oba spáchají sebevraždu. „Uzavřeli jsme smlouvu, že pro nás neexistuje žádný plán B, a pokud se neprosadíme, až nám bude 30, oba si prostřelíme hlavu,“ popsal pro Mass Appeal $crim.
Prvním společným projektem dua pak bylo EP Kill Yourself Part I: The $uicide $aga, které obsahovalo jen tři skladby a vyšlo v červnu roku 2014 na SoundCloudu a Bandcampu. EP okamžitě budilo pozornost a $uicideboy$ na něj jen o pár měsíců později navázali dalšími devíti EP ze série Kill Yourself.
Jejich zlověstný minimalismus poháněný jižanským horrorcorem bavil, stejně jako zápal $uicideboy$, kteří na streamovací platformy nahrávali jeden mixtape za druhým. Surový rap kombinovaný texty o drogách, depresích a násilí fungoval a lidé dychtili po nové tvorbě. A $uicideboy$ jim ji dali. V roce 2015 vydali EP $outh $ide $uicide, na němž spolupracovali s rapperem Pouyouem, a louisianské duo okamžitě znala téměř celá undergroundová rapová scéna.
Do mainstreamového prostoru pak $uicideboy$ pronikli vydáním skladby Radical $uicide a na úspěch v roce 2018 navázali debutovým studiovým albem I Want to Die in New Orleans. „Toto album jsme začali nahrávat na začátku roku 2017. Původně jsme chtěli psát o našich zážitcích z cest a vyjádřit, jak se naše životy staly o něco extravagantnějšími,“ komentovali desku na Instagramu.
Jedna věc už tehdy byla jistá. $uicideboy$ zaujali, začali získávat fanoušky*fanynky po celém světě a na pakt, který uzavřeli v začátcích kariéry, mohli zapomenout.
Surový rap protkaný depresemi
Na scéně se objevila hudba, která byla unikátní, těžko definovatelná a budila pozornost. Některé písně mají melancholické tóny a zaměřují se na témata jako deprese či sebevražedné myšlenky, kdežto jiné jsou zase divoké, agresivní a pohrávají si s tématy násilí a sexu. „Spousta lidí to bere jako emo, depresivní nebo pesimistickou hudbu. Ale takhle to není. Je to jako taková terapie skrz hudbu,“ popsal $crim.
Ačkoli některé hudba rapového dua pohoršuje, cílem $uicideboy$ je ukázat fanouškům, že v tom nejsou sami, že existuje víc lidí, kteří se cítí tak, jak se cítí. „Když lidé slyší jméno $uicideboy$, jsou vyděšení. Nerozumí tomu. Ani mého tátu to nebavilo a babičku to šokovalo. Ale někteří lidé si u naší hudby odpočinou, spojí se s námi, oddechnou si, a to je to, co chceme,“ dodal.
Ostatně o propojení hovořil také doktor Geoff Stahl, odborník na popkulturu z Victoria University. Hudba $uicideboy$ by prý neměla u veřejnosti vyvolávat obavy. Naopak pomáhá mladým utvářet si identitu. „Populární hudba hraje klíčovou roli v tom, jak mladí rozumí sami sobě a světu kolem sebe. Je to prostor možností, posluchačům ukazuje hranice, učí je, jak být individualitami. To je něco neskutečně cenného a neměli bychom se to snažit zastavit,“ řekl.
$uicideboy$ se stali postavami kultovní rapové scény, a to mimo jiné právě díky textům, které se jindy v rapu objevují jen zřídka. Málokterý rapper se veřejně přizná k myšlenkám na sebevraždu, odporu k náboženství nebo k depresím. $uicideboy$ jsou průkopníci a není se čemu divit, že jejich nejstreamovanější skladba na Spotify ...And to Those I Love, Thanks for Sticking Around… si vysloužila na 489 milionů streamů.
$uicideboy$ jsou mrtví
Právě proto, že se velká část hudby $uicideboy$ zaměřuje na depresi a její příznaky či sebevraždu, se ve veřejnosti rozšířila teorie o tom, že $crim a Ruby jsou mrtví. Tyto spekulace vznikly na Redditu a celý příběh zní následovně: Původní $uicideboy$ zemřeli během autonehody v roce 2016 a muži, kteří dnes uskupení reprezentují, jsou klony.
„Je to pravda. Tuto teorii jsem zaznamenal a jediné, co o ní mohu říct, je, že je to pravda,“ řekl Ruby da Cherry pro Billboard. „Je to jediná věc, kterou o nás fanoušci odhadli správně,“ přidal se $crim.
Ať už je pravda jakákoli, $uicideboy$ jsou velcí tajnůstkáři. Ve svých textech jsou sice sdílní a posluchačstvu odhalují své nejtemnější myšlenky, ale o osobních životech mlčí. Právě to fanoušky a fanynky dráždí a do veřejného prostoru pronikají další a další fámy. A $uicideboy$ jsou za ně rádi. Fámy jsou totiž jedním z důvodů, proč je duo i po letech tak svěží a nedostižné. Ruby a $crim přitom jen sedí, spekulace mlčky pozorují a s úsměvem sledují, jak o nich mluví celý svět.
„V určitém okamžiku jsme nad tím tak trochu ztratili kontrolu. Myslím, že je dobré nechat fanoušky a fanynky, aby se ke spekulacím a fandomu vyjádřili. Víte, třeba Dragonball GT byl vytvořen výhradně fanouškovskou základnou a podle mě je to super. Pokud by ale přišla s něčím, s čím striktně nesouhlasíme, řekneme jí to. Ale rádi zůstáváme tajemní,“ popsal Ruby.
$uicideboy$ se rozpadli! Nebo ne?
Na konci roku 2018 pak rapová undergroundová scéna znejistěla. Zdálo se totiž, že $uicideboy$ končí, a to kvůli osobním problémům. Ruby totiž na Instagram přidal příspěvek, který doplnil o popisek „napište mi, co na mě nejvíc nesnášíte“. Na příspěvek zareagoval $crim a v komentářích rozvedl fungování skupiny a to, že Rubyho již nedokázal vnímat jako přítele, ale jako obchodního partnera. Na veřejnost také vynesl další osobní potyčky a problémy mezi bratranci a zdálo se, jako by internet tiše sledoval rozpad jedné nadané skupiny.
Po potyčce však $crim zveřejnil na svém Instagramu veřejnou omluvu, na kterou Ruby zareagoval komentářem: „Miluju tě brácho. Vždy tu budu pro tebe.“
Fáma pak byla oficiálně vyvrácena v květnu roku 2019, když $uicideboy$ vydali EP Live Fast, Die Whenever, na kterém spolupracovali s bubeníkem Blink-182 Travisem Barkerem a kytaristou stejně slavných Kornů Jamesem Shafferem. V červenci téhož roku pak oznámili, že se chystají na celosvětové turné Grey Day Tour, v rámci kterého navštíví v sobotu 18. března i Prahu.
K dnešnímu dni mají $uicideboy$ na svém kontě tři studiová alba a téměř padesátku EP.
Narkomani, kteří uctívají ďábla
Image $uicideboy$ je kontroverzní, stejně jako samo duo. Mnozí jej označují za urážlivé, a to nejen kvůli názvu, ale také kvůli jeho chování. Některé texty totiž obsahují motivy či narážky na uctívání ďábla a situaci neuklidnilo ani $crimovo vysvětlení, že satanismus slouží jako metonymie pro negativní účinky peněz, drog a dalších věcí, které manipulují lidmi či jejich psychičnem. Stále se tak najdou tací, kteří $uicideboy$ kritizují a odkazují se na to, že narkomanům nelze věřit.
$crim je totiž bývalý narkoman, mnoho let byl závislý na opiátech a na Craiglistu v minulosti okrádal lidi, aby za nelegální peníze ukojil svou závislost. Nyní však $crim tvrdí, že je od února 2019 střízlivý, podstoupil léčbu a pravidelně dochází na terapeutická sezení. Ruby da Cherry se naopak netají tím, že kouří marihuanu.
Krize identity, kterou $crim prožíval po vystřízlivění, se prý promítla také do posledního studiového alba Sing Me a Lullaby, My Sweet Temptation. „Měli jsme krizi identity. Přišla s vystřízlivěním, kdy jsem vůbec nevěděl, co se to sakra děje. Cítil jsem, jako by mi hořelo pod zadkem. Jako by mi v životě něco chybělo,“ popsal $crim.
Drogy a údajné uctívání ďábla nejsou jediným prohřeškem, kterého se $uicideboy$ dopustili. V roce 2016 je kanadský DJ a producent Deadmau5 obvinil z porušování autorských práv. Ve skladbě Antarctica se totiž objevily úryvky z Deadmau5ovi písně I Remember. Duo se tak mělo dopustit krádeže duševního vlastnictví a jeho píseň byla nakonec stažena ze všech streamovacích platforem. Konflikt nakonec vyšuměl do ztracena a Antarcticu si dnes po letech opět můžeš pustit i na Spotify.