Legendární model tenisek seženeš díky speciálnímu raffle na Footshopu.
Když si lidé oblíbí nějakou věc, vyhradí pro ni speciální den. V podstatě jako takovou záminku, abychom si mohli dané záležitosti alespoň jednou v roce bez výčitek užít. A tak máme mezinárodní den pizzy, mléčné čokolády nebo třeba lízátek. Svůj den mají ale také tenisky jakožto vůbec nejoblíbenější obuv. 26. března se každoročně slaví Air Max Day, pojmenovaný po legendárním modelu Nike Air Max 1. Jeho poselstvím je nejen oslava módy a příležitost sehnat kultovní sneakers v původním provedení, ale také ukázat sílu dílčích neúspěchů v kreativním procesu. Příběh o vzniku modelu, který způsobil revoluci ve světě tenisek, totiž začíná právě jedním velkým selháním.
Od selhání k nejúspěšnější řadě tenisek
Příběh „air maxů“ začíná už v roce 1985, kdy se Tinker Hatfield pustil do práce na vlastním designu tenisek. Jeho jediným zadáním bylo, že v návrhu musí být použita technologie air, která byla tehdy u značky Nike velmi populární. Designér přišel na myšlenku, že když zákazník technologii na teniskách nevidí, nedokáže si dobře představit, jak vlastně vypadá a k čemu slouží. A tak se rozhodl nechat ji viditelnou. Inspirací mu bylo pařížské Centre Pompidou, jehož dominantou je průhledný venkovní tunel.
Vydání tenisek se však nedařilo a předcházel mu celý rok prototypování a testování. Podrážka totiž měla vážné nedostatky a vzduchová bublina v nízkých teplotách praskala. Musela tak přijít změna designu. Ta se nakonec vydařila, a tak se do oběhu dostala bota, která stála na počátku nejúspěšnější řady tenisek Nike.
Původní model koupíš na Footshopu
Od okamžiku, kdy Air Max 1 spatřily světlo světa, uběhlo 37 let a na pultech obchodů už je dnes nenajdeš. V rámci oslav Air Max Day 2023 je ale seženeš na Footshopu, který se rozhodl vydat prototyp s názvem Air Max 1 ‘86 v provedení věrném původnímu nákresu Tinkera Hatfielda. Od modelu z roku 1986 se liší pouze materiálem, který za více než 30 let prošel mnoha vylepšeními, takže se prasknutí vzduchové kapsle nemusíš bát. Sneakersy vyšly 26. března, ale na Footshopu stále najdeš pár kousků k objednání.
Faily českých designérů
V duchu hesla „fail forward“, které Air Max Day provází, se Footshop rozhodl představit další příběhy českých návrhářů, jejichž úspěchu předcházely podobné faily, jako byl ten Hatfieldův. S překážkami, které se později ukázaly jako obohacující a nezbytná součást cesty za snem, se setkala návrhářka Žil Vostalová, jež je průkopnicí v odvětví 3D navrhování digitální módy.
Žil se svému oboru začala věnovat jako jedna z prvních návrhářů na světě během studia na Amsterdam Fashion Institute. Kromě toho, že navrhuje modely oblečení, se věnuje také scanování modelek a modelů do počítačové podoby. Jakožto průkopnice nového způsobu, jak tvořit módu, se setkala s pochybnostmi i podrazy ze strany spolupracovníků, které jí otevřely oči. „Jsem ráda za všechny podrazy a faily, které se mi staly. Člověk se každý den učí a stává se chytřejším, než byl včera. Mohla jsem to vyřešit bezpečně a zařadit se do řady v nějaké společnosti, ale nechtěla jsem,“ říká.
Neúspěchy však nejsou jen záležitostí módního průmyslu. Setkali se s nimi také členové pražského designérského studia JanskyDundera. Matěj Janský a Cyril Dunděra se věnují prototypování sedacího nábytku a architektuře. Za svou práci získali ocenění jako Elle Decoration International Design Awards nebo speciální cenu poroty EXPO 25 za návrh českého pavilonu „Czech Mush Room“.
Matěj a Cyril mají za sebou dlouhý proces navrhování nástroje ergonomic tool, který lidem umožňuje přizpůsobit si rychleji a jednodušeji pracovní místo. Během vývoje plného překážek a chyb paradoxně vytvořili věc, která pomáhá problémům předcházet. „Je to o definování toho, co vlastně chyba vůbec znamená. Někdy ani nemáš záměr udělat tu nejpohodlnější věc. Třeba fakírské sezení je záměrně nepohodlné, aby člověka posunulo mentálně dál. Takže jedna věc je dělat chyby, což je správné, druhá věc je určení toho, jestli ty chyby chybami vůbec jsou,“ říká Matěj.