Analytici vypočítali, kolik ve skutečnosti vydělávají hollywoodské filmy. Výsledky tě překvapí.
Server Deadline sestavil žebříček 10 nejziskovějších filmů roku 2022. Údaje získal ze zákulisí Hollywoodu a z jiných ověřených zdrojů, které reálně vidí do účetních knih a znají skutečné náklady, tržby a zisky hollywoodských blockbusterů.
Kinotržby totiž neznačí, kolik studio na filmu reálně vydělalo. Studia do těchto údajů nezapočítala náklady na propagaci či distribuci filmů po celém světě a mnohdy ani bonusy pro tvůrce a herce. Jinými slovy si u blockbusterů k rozpočtu na film musíš připočítat desítky až stovky milionů dolarů a teprve potom dostaneš reálné náklady. Nemluvě o tom, že studia nedostávají ani plnou částku z prodeje vstupenek.
Z mezinárodních trhů získávají filmová studia z tržeb za vstupenky v průměru kolem 40 až 50 % (z Číny dostávají ještě méně – kolem 25 %), ale z kin v Kanadě a USA získávají minimálně 50 %. Některá studia si u vybraných filmů berou větší podíl, jako například Disney u Avatara 2, kde podle zdrojů Deadline studio bralo až 55 % z mezinárodních tržeb a 65 % z hodnoty vstupenek z USA a Kanady. Pro menší, nezávislé filmy platí to, že studia vydělávají na vstupenkách méně.

Myslet je třeba i na to, že čím je film v kinech déle, tím získávají provozovatelé kin větší podíl na tržbách. Zatímco o premiérovém víkendu jde například 65 % studiu a 35 % kinu, o dva měsíce později je tomu již naopak. I proto jsou pro hollywoodská studia nejdůležitější tržby během premiérového víkendu.
V konečném důsledku tak nikdy není zcela jasné, kolik studia na filmech vydělávají. Obzvláště v případech, kdy si do účetnictví vkládají náklady na reklamu, kterou si dělají na vlastních televizních stanicích.
Na druhé straně v posledních letech uvádějí do tržeb/zisků i to, když prodají film vlastní streamingové službě. Například Disney si účtuje do plusu to, co vyplatí samo sobě za to, že vydá marvelovku nebo animák od Pixaru na Disney+.
Dělo se to u každého filmu z tohoto žebříčku, protože většina streamingových služeb patří pod nějaké velké studio (Disney+ pod Disney, Peacock pod Universal, Paramount+ pod Paramount, HBO Max pod Warner Bros. Discovery). Vzhledem ke všem těmto proměnným je nemožné zjistit zcela přesné zisky, proto ber následující údaje s rezervou.
10 nejziskovějších hollywoodských filmů v roce 2022
10. Smile (studio Paramount) – zisk 101 milionů dolarů
Studio Temple Hill natočilo tento horor ve spolupráci se studiem Paramount Pictures za 17 milionů dolarů. Film měl původně vyjít na streamingové službě Paramount+, ale šéfům studia Paramount se líbil natolik, že byl přesunut do kin a zpropagován za dalších 50 milionů dolarů.
Celkové náklady činily 107 milionů dolarů, a to na vyplacení bonusů, podíly z tržeb, náklady na distribuci, výrobu fyzických nosičů a propagaci (tyto náklady tvoří celkový rozpočet každého snímku obecně).
Snímek v kinech nakonec vydělal 217,4 milionu dolarů, z čehož se studiu vrátilo 98 milionů dolarů. Další zisky tvořil prodej fyzických a digitálních nosičů (30 milionů) a prodeje práv televizním stanicím a streamingovým službám (80 milionů).
Je však nemožné určit, co z toho jsou reálné zisky, jelikož streamovací služba Paramount+, která studiu Paramount Pictures platila za práva na streamování filmu, patří pod společnost Paramount Pictures. Jak jsme avizovali výše, toto se stalo v případě každého filmu v tomto článku.
Studio tak, velmi zjednodušeně řečeno, platilo samo sobě. Jistá částka z těch 80 milionů ale pochází i od Netflixu, který si také zaplatil za streamingová práva, či od jiných televizních stanic.

9. Thor: Love and Thunder (studio Marvel/Disney) – zisk 103 milionů dolarů
Thor 4 vydělal méně než Thor: Ragnarok, ale to i proto, že se snímek nedostal do čínských ani ruských kin, kde například Thor: Ragnarok vydělal 136 milionů dolarů. Disney natočilo snímek za 250 milionů dolarů, dalších 160 milionů dalo na propagaci a celkově ho film stál 547 milionů dolarů.
Snímek v kinech vydělal 760 milionů dolarů, z čehož se studiím Marvel/Disney vrátilo 350 milionů dolarů. Celkově na komiksovce vydělala 650 milionů dolarů, z čehož jim po odečtení nákladů zbylo 103 milionů dolarů.

8. Puss In Boots: The Last Wish (studio Universal / DreamWorks Animation) – zisk 120,2 milionu dolarů
Kocour v botách 2 měl pomalejší start a menší premiérový víkend, ale kvalita snímku a spokojenost diváků se postaraly o to, že rodiny chodily na animovaný film do kina v dalších týdnech a měsících ve velkém počtu. Snímek tak postupně vydělával víc a víc, až si z kin nakonec odnesl 478 milionů dolarů, z čehož se studiím vrátilo 210 milionů dolarů.
Celkové tržby filmu představují 440 milionů dolarů, z čehož si studia Universal a Dreamworks odečetla celkové náklady ve výši 320 milionů dolarů, takže je film „v zisku“ 120 milionů dolarů.

7. The Batman (Warner Bros. Discovery) – zisk 177 milionů dolarů
Batman od režiséra Matta Reevese od nás v recenzi dostal hodnocení 10/10. Fantastický thriller zaujal i diváky v kinech, kde celosvětově vydělal 770,9 milionu dolarů. Studio z toho získalo 355 milionů dolarů a celkem na filmu vydělalo 635 milionů dolarů.
Celkové náklady činily 458 milionů dolarů (z toho 200 milionů na výrobu a 135 za propagaci), a tak byl snímek v zisku 177 milionů dolarů.

6. The Jurassic World: Dominion (Universal/Amblin) – zisk 229,7 milionu dolarů
Jeden z trojice filmů, kterým se loni podařilo vydělat v kinech více než miliardu dolarů (dalšími byly Top Gun: Maverick a Avatar 2), natočilo studio Universal za 185 milionů dolarů, na propagaci šlo dalších 145 milionů dolarů.
Z 1,001 miliardy dolarů vydělaných v kinech se studiu vrátilo 430 milionů. Celkové náklady byly na úrovni 520 milionů dolarů, přičemž studio na snímku vydělalo 750 milionů dolarů, takže mu zbylo 229,7 milionu dolarů.

5. Black Panther: Wakanda Forever (Marvel/Disney) – zisk 259 milionů dolarů
Pokračování Black Panthera vydělalo v kinech po celém světě o 36 % méně než jednička. Může za to několik faktorů, jako například menší návštěvnost kin po pandemii, čekání diváků na premiéru na Disney+ či delší stopáž, kvůli které měl film i méně promítání, protože kina mohla film za den promítat méně než o půlhodinu kratší jedničku.
Šlo o první marvelovku od Avengers: Endgame z roku 2019, kterou se studiu Disney podařilo dostat do čínských kin. Snímek tam ale měl premiéru velmi pozdě, když už byl film volně dostupný na internetu, a tak si jej diváci raději stáhli či ho zhlédli online. Jednička vydělala v čínských kinech 105 milionů dolarů, dvojka jen 15,5. Disney mělo na filmu inkasovat 259 milionů dolarů.

4. Doctor Strange In The Multiverse Of Madness (Marvel Studios / Disney) – zisk 284 milionů dolarů
Komiksovka od Marvelu a Disney v kinech vydělala 950 milionů dolarů, ze kterých se studiím vrátilo 440 milionů dolarů. Celkově na filmu vydělala 780 milionů dolarů a na náklady utratila 496 milionů dolarů, takže na filmu v „čistém“ vydělalo studio Disney 284 milionů dolarů.
Reálné zisky budou nižší, protože si Disney do zisků započítalo i částku, kterou vyplatilo samo sobě za streamování na vlastní streamingové službě (Disney+), což platí pro všechny filmy v tomto článku.

3. Minions: The Rise Of Gru (Universal/Illumination) – zisk 382 milionů dolarů
Série Mimoni / Já, padouch je stále nesmírně populární a oblíbená po celém světě. Filmové tržby však nejsou pro studia Universal a Illumination nejdůležitějším příjmem. Server Deadline informuje, že tržby za prodej merche a všech produktů se značkou Mimoni / Já, padouch přesáhly 6 miliard dolarů.
Na propagaci tohoto filmu se tedy podílelo několik firem a partnerů, kteří následně těží z prodeje zboží spojeného se značkou. Podle Deadlinu mělo studio Universal k dispozici 285 milionů dolarů na celosvětovou propagaci, přičemž samo do reklamy investovalo 140 milionů dolarů (snímek vznikl za rovnou stovku milionů dolarů). Jde tak o další příklad, kdy propagace filmu stojí mnohem víc než jeho natočení/dokončení.
Animák vydělal v kinech 960 milionů dolarů, z čehož se studiím vrátilo 420 milionů dolarů. Celkově na filmu po přičtení zisků z prodeje fyzických a digitálních nosičů a prodeje streamingových práv (jak pro Peacock patřící pod Universal, tak Netflix) vydělala 750 milionů dolarů.
Po odečtení celkových nákladů (177 milionů za natočení a dokončení filmu a 180 milionů za propagaci) zůstal studiím Universal a Illumination zisk 382 milionů dolarů.

2. Top Gun: Maverick (Paramount) – zisk 391 milionů dolarů
Top Gun 2 byl extrémně úspěšný film, který studio Paramount původně chtělo vydat na své streamingové platformě Paramount+, protože kina byla přes pandemii víceméně zavřená. Tom Cruise ho ale přemluvil, aby film odložilo a dalo do kin. Výsledkem je neuvěřitelných 1,493 miliardy dolarů vydělaných v kinech, ze kterých se studiu vrátilo 700 milionů dolarů.
275 milionů dolarů z prodeje fyzických a digitálních nosičů je v posledních letech jako zjevením z nebes. Top Gun: Maverick se již po prvním týdnu prodeje nosičů dostal do TOP 20 nejlépe prodávaných digitálních filmů v historii. Studio na snímku vydělalo celkem 1,145 miliardy dolarů. Po odečtení nákladů mu zůstal finální zisk 391 milionů dolarů, který si rozdělila produkční studia Paramount, Skydance a New Republic, která do snímku investovala peníze.
Zajímavé je, že největší část nákladů tvoří podíly na tržbách pro vybrané producenty a tvůrce snímku. Producent Jerry Bruckheimer, režisér Joseph Kosinski, herec a producent Tom Cruise a scenárista a producent Christopher McQuarrie shrábli podstatnou část z celkových 280 milionů v bonusech. Tom Cruise na snímku údajně vydělal něco mezi 100 až 200 miliony dolarů. Za to, jak šíleně náročné bylo natáčení, si to tvůrci zaslouží.

1. Avatar: The Way of Water (Disney / 20th Century) – zisk 531 milionů dolarů
Film, na který fanoušci čekali 13 let, splnil veškerá očekávání. James Cameron natočil další skvělý sci-fi blockbuster, který se navíc stal 3. nejvýdělečnějším filmem historie bez započtení inflace (pozor, ne nejziskovějším). V kinech vydělal 2,316 miliardy dolarů, z čehož se studiu vrátilo 1,268 miliardy dolarů. Celkově studio Disney na snímku vydělalo 1,618 miliardy dolarů, ale mělo i obrovské náklady.

Natáčení a dokončení snímku stálo 400 milionů dolarů, propagace dalších 180 milionů dolarů (na reklamu utratili partneři filmu dalších 170 milionů dolarů), výroba a distribuce fyzických nosičů stála 100 milionů a velkou část z 300milionového bonusu z tržeb si rozdělili režisér a scenárista Cameron s producentem Jamesem Landauem. Po odečtení nákladů ve výši 1,087 miliardy dolarů zůstalo studiu Disney 531 milionů dolarů.

Rok 2022 byl zatím nejsilnějším z pandemických let v kinech. Byl zároveň znamením toho, co od kin mohou diváci čekat v blízké budoucnosti. V první řadě je to více hororů a méně romantických komedií. Zatímco horory v kinech fungovaly a vydělávaly, romantické komedie se přesunuly spíše na streamingové služby.
Deadline se podíval i na 5 největších propadáků roku 2022:
5. Babylon – 84,7 milionu dolarů v minusu
4. Devotion – 89,2 milionu dolarů v minusu
3. Lightyear – 106 milionů dolarů v minusu
2. Amsterdam – 108,4 milionu dolarů v minusu
1. Strange World – 197,4 milionu dolarů v minusu
P. S. Studia někdy neuvádějí ani to, že si z nákladů na produkční rozpočet odečítají daňové úlevy od zemí, ve kterých se snímky natáčely.