Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Herci, režisér, producenti a tvůrci filmu vysvětlují, jak natočili šílený film Top Gun: Maverick.
Když herec Tom Cruise poprvé letěl ve stíhačce a pocítil přetížení 6,5 G, což je dvakrát víc než při startu rakety, pozvracel se. Stalo se to v roce 1985 a následně producentu Jerrymu Bruckheimerovi řekl, že bere roli ve filmu Top Gun.
Zatímco Cruise trénoval, a nakonec se během letu dokázal usmívat, jeho herečtí kolegové na tom byli mnohem hůře. Producent Jerry Bruckheimer v rozhovoru pro The New York Times vzpomíná na to, že nemohli použít žádné záběry s ostatními herci. „Všichni zvraceli a oči se jim otáčely dozadu.“
Před létáním herci absolvovali náročný tříměsíční trénink
Když se Tom Cruise jako producent začal připravovat na vytvoření pokračování, rozhodl se, že to udělá jinak. Každý herec, který se ve filmu ocitl ve stíhačce, musel podstoupit náročný tříměsíční trénink. Navrhl ho osobně Tom Cruise a kromě létání byly jeho součástí také pokus o únik ze zaplavené místnosti otočené vzhůru nohama či další stresové situace.
Na řadě bylo létání. Herce nejprve „provětrali“ v letadle Cessna 172 Skyhawk, poté v letadle schopném akrobatických kousků Extra 300 a na závěr je posadili do původně československých jednomotorových stíhaček L-39 Albatros. Teprve poté se mohli proletět ve vojenských stíhačkách F/A-18, kde během tréninků zažívali přetížení až 9 G. Následně se režisér Joseph Kosinski (Oblivion) mohl pustit do natáčení. Předcházela tomu ale dlouhá léta příprav.
Producent snímku David Ellison na něm pracoval 10 let. Nejprve přemluvil režiséra první části z roku 1986 — Tonyho Scotta. Scott ovšem v roce 2012 zemřel a tvůrci si museli dát s přípravami na natočení dlouhou pauzu.
Jedna z několika verzí scénáře se v roce 2017 dostala do rukou režiséra Josepha Kosinského. Producent Jerry Bruckheimer ocenil změny, které režisér navrhl, a rovnou se scénářem a s nápadem na film letěli za Tomem Cruisem do Paříže. Cruise tam tehdy natáčel snímek Mission: Impossible — Fallout, takže Kosinksi a Bruckheimer měli jen 30 minut na to, aby získali jeho souhlas.
Síla hollywoodské hvězdy Toma Cruise
Režisér v rozhovoru pro Polygonvzpomíná na to, že Tom na začátku setkání neměl o pokračování zájem. Po 30 minutách ale vzal do rukou telefon, zavolal šéfovi studia Paramount Pictures a oznámil mu: „Děláme další Top Gun.“
Cruise tentokrát chtěl, aby bylo součástí leteckých scén více mladých herců, nejen on. Ti měli co dělat, aby během natáčení ve stíhačkách neomdleli. Stíhačky ovládali profesionální piloti z americké armády, kteří s nimi dělali všechny triky a akrobatické kousky, jež jsi viděl ve filmu. Herci stíhačky nikdy nepilotovali.
Nejenže to armáda USA civilistům nedovoluje, ale zvládnout ovládání kamer, herectví a létání ve stíhačkách najednou by bylo nemožné asi i pro takového experta, jakým je Tom Cruise.
Herci tak imitovali pohyby pilotů a snažili se přitom vypadat autenticky. Nebylo to vůbec jednoduché, protože kvůli spoustě kamer častokrát neviděli před sebe. Jejich grimasy, vystrašené pohledy a nervozita, které divák cítí během sledování filmu, jsou autentické.
„Nemůžete zahrát veškerý ten tlak, který létání vyvíjí na tělo během leteckých soubojů. Nemůžete to udělat ve studiu ani před modrým či zeleným plátnem,“řeklrežisér Joseph Kosinski.
Zvracení bylo běžné
„Když už musíte zvracet, zvykněte si na to a dělejte to tak, abyste mohli pokračovat,“ vzpomíná na Cruisova slova herečka Monica Barbaro, která ve filmu hraje jedinou ženskou pilotku Phoenix. Cruisův trénink byl údajně tak náročný a efektivní, že herečka začala v kokpitech vypadat až příliš pohodlně, takže její scény museli natočit znovu, aby nevypadala příliš bezstarostně.
Herci museli ovládat kamery a štáb natočil více záběrů než režisér trilogie Pána prstenů
Herci měli kromě zvládání náročných situací a hraní další úkol. Museli se naučit ovládat kamery v kokpitech. Tom Cruise v rozhovoru pro Empireřekl, že je museli učit o pohybu kamer, nasvícení, kamerových úhlech, stříhání či fungování techniky. Každý z herců muselv kokpitu ovládat čtyři kamery typu Sony Venice.
„Pokud jsme měli ve stíhačkách natáčet 20–30 minut, musel jsem se ujistit, že získáme veškerý potřebný materiál ve stylu, jaký jsme potřebovali,“ řekl Tom Cruise.
Nakonec natočili812 hodin záběrů – více než štáb všech tří částí Pána prstenů. Z 10–12 hodin denního točení mohli použít asi jen 30 vteřin kvalitních scén. Někdy natočili jen jeden záběr a právě ten museli použít i ve filmu – například ve scéně, kdy neplánovaně zničili konstrukci budovy (GIF níže), museli použít právě ten záběr. Naštěstí byl skvělý.
Záběry na stíhačky létající blízko nad pohořími a vrchy či v poušti jsou reálné. Diváci v současnosti vnímajímoderní blockbustery jako nánosy digitálního obsahu bez jakéhokoli rizika pro všechny zúčastněné. Vidět, jak herci létají ve skutečných stíhačkách a zažívají největší adrenalin svého života, tak umocňuje divácký zážitek a zvyšuje napětí při sledování snímku.
Tyto scény natočil kameraman Michael Fitzmaurice společně s leteckým koordinátorem Kevinem LaRosou Jr. Využili k tomu dvě stíhačky a helikoptéru. Stíhačkám připevnili na trup a křídla kamery. LaRosa dokonce navrhl zcela nový druh menšího letadla, který ovládal na dálku, zatímco kameraman Fitzmaurice ovládal kamery.
Namontovat kamery do stíhaček a upravovat majetek armády USA však bylo o něco náročnější. Režisér Joseph Kosinski na tom pracoval 15 měsíců, ale námořní složka armády USA (NAVY) mu nakonec vyhověla a do každé stíhačky F-18 umístila šest IMAX kamer. Nejprve z nich ale museli odstranit spoustu techniky, aby se tam kamery vešly.
Jak sám režisér říká, několik velitelů v armádě je fanoušky původního filmu Top Gun. Když jednička vyšla, bylo jim 20 let a nyní měli možnost podílet se na vzniku pokračování, takže tvůrcům filmu dovolili všelijaká bláznovství. Byli to právě členové armády, kteří tvůrcům pomohlis vytvořením sebevražedné mise ve filmu.
Každý den zaměřený na natočení vzdušných scén začínal s dvouhodinovým brífinkem. Následně herci zkoušeli své dialogy v dřevěných kokpitech na zemi, a až když všechno sedělo, nasedli do stíhaček.
Režisér se musel ujistit, že zvládají všechny jeho pokyny a pamatují si, kdy se mají podívat do jakého směru a co u toho říct. Když totiž vzlétli, neměl je jak režírovat. Filmaři točili, dokud stíhačkám nedošlo palivo, respektive dokud to zvládali herci. Odpoledne to potom zopakovali.
Nejprve si ale museli sednout společně s režisérem a ostatními tvůrci do jedné místnosti a sledovat, jaké záběry vlastně natočili. Herec Miles Teller prozradil, že jednou nešťastnou náhodou vymazal všechny své záběry z daného natáčecího dne.
Kameramani byli v tomto filmu nesmírně důležití. Jeden z nich, který pracoval již na původním Top Gunu z roku 1986, natáčel i pokračování. Režiséru Kosinskému doporučil, že z jistého pohoří ve státě Nevada lze krásně zachytit kolem létající stíhačky (studio film natočilo i na několika vojenských základnách v USA). Tvůrci Top Gun: Maverick tak natočiliněkolik záběrů z identického místa jako tvůrci původního filmu před 35 lety.
Drahá půjčka stíhaček
Natočení Top Gun: Maverick údajně stálo hollywoodské studio Paramount Pictures 170 milionů dolarů. Velkou část z rozpočtu spolklo pronajímání stíhaček. V magazínu Fortunese dočteš, že za každou hodinu používání stíhaček zaplatili tvůrci více než 11 tisíc dolarů.
Další velký problém tvůrců představovalo nalezení legendárních stíhaček F-14, které byly prominentně v první části. Armáda USA je však už dávno všechny vyřadila ze služby a vyndala z nich motory.
Nakonec tvůrci získalistarou F-14 z muzea a dali ji „dohromady“ natolik, aby fungovala v základním režimu. Potřebovali ji totiž na finále snímku, když v ní létá Maverick (Tom Cruise) s Roosterem (Miles Teller). Jediné plně funkční stíhačky F-14 byly nalezeny v Íránu, ale získat je od tamní armády bylo nereálné.
Ještě předtím, než armáda tvůrcům poskytla stíhačky, měla právo přečíst si scénář, a dokonce si vyžádat i nějaké úpravy. Poznamenali jen, že skuteční piloti nejsou zdaleka tak „namyšlení“ a chovají se velmi zodpovědně a tolerantně. Armáda od tvůrců nakonec na Top Gun: Maverick žádné změny nepožadovala.
Možná jim herec a producent Tom Cruise dal podobnou motivační řeč jako štábu. Mnozí členové (například kameraman nebo jeden z kaskadérů) vzpomínali na to, jak Cruise začal natáčení s řečí, která je všechny vyburcovala k maximálnímu výkonu.
Podle nich v Hollywoodu neexistuje tak tvrdý a zanícený pracant jako Cruise. Tento film je tak kvalitní zejména díky němu, jelikož Cruise každého člena štábu tlačil na maximální výkon.
PS: Na konci filmu vidíme postavy Toma Cruise a Jennifer Connelly letět v letadle P-51 z druhé světové války. Patří Cruisovi a herec s ním přiletěl přímo na natáčení. Je to zároveň jediný letoun, který Cruise ve filmu ovládal. Ve stíhačkách mohli létat jen vojáci.
PPS: Ve filmu se objeví i herec Val Kilmer se svojí postavou Ice Mana. Herec už několik let v důsledku léčby rakoviny nedokáže mluvit. Hollywoodská studia pomocí umělé inteligence a moderních technologií zrekonstruovala jeho hlas, který jsi mohl slyšet i ve filmu. Pro Kilmera a Toma Cruise to bylo velmi emotivní. Cruise přitom odmítal film natočit, kdyby se v něm Kilmer neobjevil.