Zákaz videoherního mechanismu, který spočívá v utrácení peněz za náhodný herní obsah, sice platí v Belgii od roku 2018, v praxi se ale ignoruje. V Česku se o jeho regulaci teprve diskutuje.
Lootboxy (v překladu doslova bedny s lupem) ovládly počítačové a mobilní hry. Uživatelé a uživatelky si je ve hře, ve které figuruje odemykání truhly s pokladem, kupují za účelem zlepšení herní pozice nebo kosmetických úprav. Náhodný herní obsah ale hráč*ka nezná, dokud jej neotevře.
Hra tak nepřímo vybízí k utrácení, aby platící hráč*ka dostal*a výhody a náskok oproti těm, kteří do videohry naopak reálné peníze nevkládají. Nicméně jak připomíná ČT24, nákup lootboxů může připomínat jiné druhy hazardu tím, že uživatelstvu přináší nejistý výsledek, který za svoje peníze obdrží.
Lootboxy mohou být podle odborníků oslovených ČT24 rizikem především u dětí, které u videoher tráví hodně času. Jejich riziková konzumace tak může být u dětí spojená třeba se zanedbáváním školní docházky, dalších povinností či volnočasových aktivit.
Zákaz lootboxů v Belgii nefunguje
Jako řešení se jeví regulace nebo úplný zákaz lootboxů dle doporučení organizace PEGI (Pan European Game Information). „Jsou výzkumy, které reportují spokojenost se zákazy lootboxů mezi samotnými hráči, v tomto smyslu je tedy namístě diskutovat o úplném zákazu, který by mohl být efektivní. Regulace by mohla být taková, aby možnost pořizování lootboxů nebyla dostupná dětem a dospívajícím, pro které opravdu představuje riziko,“ uvádí pro ČT24 adiktolog Tomáš Jandáč.
Proti lootboxům dosud zakročila například Belgie, když už v roce 2018 tamní politici odsouhlasili, že se virtuální truhly a jejich obdoby ve hrách automaticky zakážou. Jak ale loni upozornil herní portál The Gamer, v praxi se tento belgický zákaz ignoruje. V Česku je regulace či úplný zákaz lootboxů teprve ve fázi diskuzí.