Italský historik umění Silvano Vinceti prý odhalil, kde se nachází krajina vyobrazená za Monou Lisou od Leonarda da Vinciho.
Má se prý jednat o město Laterina v provincii Arezzo jižně od Florencie v Toskánsku. Jak poznamenala tisková agentura TASR s odkazem na DPA, o tomto tématu se mezi historiky a historičkami umění vedou vášnivé diskuse již řadu let.
Na středeční tiskové konferenci v Římě Vinceti oznámil, že ke svému závěru dospěl po prozkoumání kamenného mostu, který je na obraze zobrazen za levým ramenem Mony Lisy. Na základě historických dokumentů a fotografií z dronu historik tvrdí, že se jedná o most Romito di Laterina, který je nyní částečně zřícený.
Agentura DPA připomněla, že místo, které Leonardo da Vinci zobrazil na svém obraze Mona Lisa, je ve světě umění již řadu let zdrojem kontroverzí. Několik historiků a historiček předložilo hypotézy, které měly tuto záhadu vyřešit.
Zatímco zobrazený vodní tok je obecně považován za řeku Arno s mnoha meandry, historici a historičky se rozcházejí v názoru na identitu mostu: někteří se domnívají, že se jedná o most v Burianu, který se nachází rovněž jižně od Florencie a zároveň v blízkosti mostu Romito di Laterina, zatímco jiní se domnívají, že se jedná o most v Bobbiu severně od Janova.
Vinceti však tyto názory odmítá: poukazuje na to, že počet oblouků zobrazených na obraze, v tomto případě čtyři, odpovídá počtu oblouků, které má zmiňovaný most. Poukazuje také na to, že v době, kdy da Vinci maloval Monu Lisu, žil ve Valdarnu a pravděpodobně často chodil po mostě Romito di Laterina.
Přiláká historikova hypotéza turisty?
V obci Laterina, která má něco málo přes 3500 obyvatel, vzbudil tento historikův závěr zájem a zvědavost. Starostka obce Simona Neri oznámila, že se obec pokusí zachránit to, co z mostu zbylo. Dodala, že to bude vyžadovat finanční prostředky.
Podle političky by měla podél řeky Arno vzniknout cyklostezka, která by měla vést v blízkosti zbytků mostu. Starostka doufá, že obec tímto způsobem přiláká turisty.
Další dosud nevyřešenou záhadou kolem Mony Lisy je, koho da Vinci vlastně namaloval: v Itálii a Francii je obraz známý také jako La Gioconda, protože se předpokládá, že jde o portrét Lisy del Giocondo, manželky florentského obchodníka. Jiné teorie naznačují, že renesanční malíř namaloval jinou ženu, nebo dokonce muže. Připouští se také, že se nejedná o vyobrazení skutečné osoby.
Jedná se o malbu olejem na topolovém dřevě technikou sfumato – překrývání přechodů mezi světlem a stínem, tzv. soumrakový efekt. Žena na obraze pozoruje diváka s nenapodobitelným, tajemným úsměvem, který se stal také předmětem mnoha spekulací. Obraz je v současné době vystaven v pařížském muzeu Louvre.