Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
My se možná díváme na velké triple A americké rapové hvězdy jako na nedosažitelnou metu, prakticky nedotknutelné osoby, se kterými se nemůžeme dostat do kontaktu. V Praze však žijí lidé, kteří s nimi spolupracují. Třeba Getro.
Jsme moc rádi, že jsme si v rámci našeho seriálu Fresh Beats mohli popovídat s Getrem, známějším pod producentským tagem datboigetro, který, ač Slovák, již nějakou dobu komponuje melodie v Praze. Asi není úplně tajemstvím, že je jedním z předních producentů, a to zejména proto, že se v jeho životopisu lesknou jména jako NLE Choppa, NoCap, Destroy Lonely a další. Bavili jsme se o tom, jak se k beatmakingu dostal, ale také třeba o možnostech, kam až se může podobně úspěšný producent dostat.
FRESH RAP je seriál, který ti již třetí rok představuje ty nejzajímavější mladé rapové interprety z celého Česka.
Rap však není pouze o slovech, nýbrž i o melodiích. Proto ti také jednou za měsíc přinášíme story tuzemských producentů v rámci seriálu FRESH BEATS.
O tom, co se aktuálně děje ve vodách mladého českého hip hopu, vydáváme i dvoutýdenní updaty. Proto pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
Začátky
Co se týče osobních informací, Getro není sdílný. Zde jsou totiž slova poměrně zbytečná; pro jeho hudbu to není důležité, a navíc jsou jeho sdělovacím prostředkem melodie samotné. „Pocházím z Banské Bystrice a již nějaký čas žiju v Praze,“ jednoduše začíná. „Getro je přezdívka ještě z časů, kdy jsem chodíval do základní školy,“ pokryl svou minulost stručně.
Kladný vztah k hudbě u úspěšného beatmakera není náhodný, naopak. Má to v genech. „Hudba byla v naší rodině již dřív. Otec už déle než 30 let hraje v kapele na bubny. Já sám jsem na základní škole chodil na klavír, ale když tě do toho nutí, není to ono. Nakonec jsem se našel v tom, co dělám teď,“ popsal nám. Rozhodnutí, že se stane někým, kdo nakonec bude udávat hudební trendy, prý přišlo přirozeně, časem.
„Už když jsem začínal poslouchat rap nebo hip hop, tak jsem si začal všímat producentů a jejich vlivu na hudbu obecně. Chtěl jsem to prostě zkusit,“ začíná Getro. „Když jsem si poté uvědomil, že jsem asi našel to, čemu se chci věnovat, už jsem nemohl přestat. Již během školy jsem spoustu času věnoval produkování hudby. A také jsem měl to štěstí, že se mi hned po střední zadařilo a mohl jsem se tomu naplno věnovat a pokračovat,“ nezapomíná ani na pověstné štěstíčko.
Na první beat, který vytvořil, si nevzpomíná. „Vzpomínám si na své první beaty, ale na první konkrétní ne. Bylo to asi někdy kolem roku 2014, vytvořil jsem jej na rodinném počítači,“ usmívá se a vzpomíná. Ohlížet se ale není kam, ze Slovenska se již vydal dál. Žije v Praze, kde se cítí jako doma, ale nemyslí si, že by jeho domovina nebyla dostatečně inspirativní. „Přistěhoval jsem se v roce 2018 hlavně proto, abych mohl pracovat s Kylem a Daysixem,“ připomíná své neméně známé a talentované kolegy.
Jak to vypadá, když se „vaří“ velké věci? „Většinou dělám beaty anebo samply podle toho, co zrovna poslouchám, ale když se všechno sejde ve správný moment, tak s borci ve studiu uděláme prakticky cokoliv,“ neomezuje se. „Líbí se mi, když se nechám unést nějakým výrazně neobvyklým nápadem,“ vypráví o svých studio sessions.
Když se pracuje, zapíná se pověstné „FLko“. Fruity Loops má svůj šarm, v rapu zejména v trapových kruzích. „Je přehledné, mám v něm dobrý workflow, a když jsem začínal, většina mých idolů v něm pracovala,“ vysvětluje nám. Čtenáři, jenž Getra nezná, musí tato nápověda přiblížit, který žánr je mu nejblíže. Jedná se o velmi barvitou disciplínu, což potvrzuje.
„Samotný trap nebo rap žánr je už dnes dost rozvětvený a také melodický. Rád pracuji na turnt up beats, ale taktéž mě v poslední době baví pracovat na pain music,“ říká a připojuje k tomu jednu radu nad zlato. „Všechno mi zní dobře, když to má tvrdé bicí,“ krčí rameny. Neznamená to však, že by se nevěnoval i jiným žánrům. Často ale ne cíleně. „Čas od času se nechám unést. Dělat pop beats je určitě zábava,“ přesvědčuje.
Pokud můžeme ukázat na někoho, kdo za sebou zanechává jasně zřetelnou hudební stopu, je to Getro a jeho kreativní kolektiv. „Určitě si myslím, že já i borci jako Daysix Andyr nebo Kyle jsme minimálně na YouTube vytvořili něco jasně rozpoznatelného, čímž se jiní lidé následně inspirovali,“ tvrdí Getro. „Každý z nás přišel s jedinečně znějícími beats, díky kterým jsme měli na internetu úspěch,“ připomíná.
Logicky nás potom zajímá, odkud se bere jejich inspirace. Náš umělec je i v tomto případě velmi stručný. „Inspiruje mě jakákoliv dobrá hudba nebo zážitek,“ zobecňuje svou múzu. Chápeme, že do detailu jít nejspíš nechce. Dobrou zprávou nicméně je, že může celou svou koncentraci věnovat právě kreativní práci. Mixování a mastering jdou mimo něj. „Ale možná to někdy zkusím,“ nevylučuje.
Dnes, možná o trochu více než dřív, bude cennější i rada pro producenty, kterou jsme získali. Zase je krátká a zase je trefná. „Nic dobré není lehké,“ nezapomíná na staré pravidlo Getro. I když ti něco nejde, vydrž a výsledky se dostaví.
Světoví interpreti a světoví producenti
Jak můžeme hodnotit úspěch? Někomu stačí poplácání po ramenou od svých lidí, někdo potřebuje vidět statistiku a čísla. Getro má obojí. Klíčem k tomu, aby člověk mohl spolupracovat s triple A producenty, je YouTube. Alespoň v jeho případě – tam totiž dostal své první placementy. „Interpreti si sami na internetu skrze YouTube vyhledali naše produkce,“ uvádí nás do problematiky umělec, který momentálně nasbíral skoro 18 milionů zhlédnutí na svém produkčním kanálu.
„Můj první placement byl Lil Keed, později použili mé beaty z YouTube například Lil Tjay, YNW Melly, NLE Choppa, NoCap, Destroy Lonely nebo Anuel AA,“ ohromuje. Ano, čteš správně. Někteří ze spolupracujících mají třeba takových 35 milionů posluchačů na Spotify měsíčně. „Většina mých písniček ale vzešla ze spolupráce s jinými producenty,“ nezapomíná na kredit pro své kolegy.
Proces vzniku světových bangerů jako I Rest My Case z nového stejnojmenného alba NBA Young Boye nebo Coroné od Anuela AA z alba LLNM však musí být sám o sobě zajímavý. Člověk zná jen jedno jméno, obvykle ale vznikají právě za spolupráce skupiny lidí. Poprosili jsme našeho hosta, aby nám alespoň přiblížil, jak to chodí.
„My si běžně vyměňujeme navzájem samply nebo nápady. Každý, kdo má co k tomu říct, má vlastně možnost, kam poslat beaty. Šance, že se však něco takového podaří, je jako vyhrát v loterii. Takže jsem velmi vděčný za každou příležitost, která se naskytla,“ nebere svůj úspěch jako samozřejmost. Bez debat se zde ale bavíme o vyšší lize.
Dalším poznávacím znakem, že to člověk někam dotáhl, je zahraniční manažer, který zprostředkovává třeba zahraniční zakázky. Do hry se však dostávají další povolání, na která nejsme zvyklí. „Většinou se ti ozve někdo z týmu velkých hvězd, že se tvoje písnička dostala na album, a chce informace o tobě a o tvém vydavateli,“ říká slovenský producent. „K tomu potřebuješ hlavně právníka, který ti pomůže s papíry, které na tebe budou čekat,“ mluví o byznysové části věci.
Getro má fajn právníky, hudba je jeho bydlo. „Už pár let žiji jen z hudby. Jsem za to opravdu vděčný a hodně si přeji, aby to tak i zůstalo,“ doufá.
Jít co nejdál
Mít koníček jako svou práci je k nezaplacení. Getro si rád poslechne NoCapa, Lil Babyho, Homixide Gang, Rod Wave a Luh Tyler. „Kromě rapu mě baví Morgan Wallen,“ překvapuje mladým country interpretem.
Jeho vlastní osobní hymna vyšla vcelku nedávno. Just Like Me od NBA Young Boye. Důvod? Je fire AF. „Just like me,“ potvrzuje Getro, jemuž se momentálně zhmotňují sny před očima. „Chtěl bych tvořit hudbu, kterou mám rád, i nadále a dotáhnout to se svými bros co nejdál. Jak to jenom půjde,“ sune se dopředu.
Své plány však neprozrazuje, jelikož nechce nic zakřiknout. A my se mu nedivíme, v hudební loterii je to jednou nahoru, podruhé dolů a opravdu se v ní nevyhrává každý den. Nezbývá nám tak nic jiného než akorát držet palce a poděkovat, že jsi dočetl až sem. „Jsem rád, jestli tě má hudba baví. Jestli jsi to dočetl až sem, díky za pozornost,“ loučí se Getro se čtenářstvem.