Léto, to je party. V drtivé většině spíše venku, ale kluby i tak zůstávají otevřené. Až si najdeš cestu do Chapeau Rouge v Praze, je pravděpodobné, že za kontrolerem narazíš na rezidenta jménem Cyper Sound a nejspíš to bude UK noc jak vyšitá.
UK sound je Česku poměrně vlastní a my si říkáme, z jakého důvodu máme s Británií takovou zajímavou hudební konexi. Je k nám přivážena v létě s každou novou várkou Angličanů, kteří se na party tahu rozhodli „rozbít prasátko“ v Praze? Ne, láska k rychlé rytmické muzice výrazně inspirované elektronickými žánry a také kulturou původních emigrantů z Karibiku, Afriky, ale i dalších destinací je kultivována v našich srdcích tak nějak přirozeně.
Kdysi bylo velmi populární tvrdit, že Smack přinesl grime – asi jeden z nejpopulárnějších rapových žánrů v Anglii – k nám do Česka jako první, což je hyperbola, která je však založena na pravdivém základu. Minimálně jej u nás zpopularizoval, osvobodil jej z nejhlubšího domácího undergroundu a pout club scenes a otevřel jej širší veřejnosti. Každému je ale jasné, že Smack nemá na grime a UK sound patent. Mezi sebou máme mnoho šiřitelů ostrovní hudby, jejichž pozornost si zasloužíš.
A můžeme jít i mimo grimeovou škatulku. Drum and bass, breakbeat, UK garage, bassline, to všechno je denním chlebem dalších tuzemských umělců a umělkyň. Jeden z nich je naším červencovým hostem Fresh Beats, výše zmíněný rezident Chapeau Rouge Cyper Sound.
Cesta k ostrovnímu zvuku
Cyper Sound je známé jméno; on Fresh Beats není nutně seriál, který se musí zabývat pouze mladými a neznámými interprety, ale seznamuje i s lidmi, kteří ti třeba mohli uniknout, jako je právě Tomáš Cyprián. Odtud asi chápeš, jak vznikla jeho přezdívka. Třicetiletý Pražan původem ze severních Čech má za opaskem nejeden gig i hit, jelikož se hudbě pořádně věnuje více než dekádu.
„Nejdříve jsem ale používal pseudonym Cyper-T, později jsem si řekl, že nechám pouze Cyper. Když jsem řešil zakládání sociálních sítí, Cyper již bylo použito někým jiným. Proto jsem k tomu přidal i slovo sound,“ upozorňuje nás na své bývalé alter ego. Cesta k UK soundu, kterému se Cyper Sound věnuje, se rodila jistým přirozeným způsobem, ale určitě jej nezasáhla jako první.
Rap však není pouze o slovech, nýbrž i o melodiích. Proto ti také jednou za měsíc přinášíme story tuzemských producentů v rámci seriálu FRESH BEATS.
O tom, co se aktuálně děje ve vodách mladého českého hip hopu, vydáváme i dvoutýdenní updaty. Proto pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
A aby ti neuteklo nic z mainstreamového hip hopu v Česku, nezapomeň odebírat informace ze seriálu RAP NEWS.
Rodina to měla jinak, například táta byl hodně rockově laděný. „Poslouchal hodně grunge, Pink Floyd a Faith No More,“ uvádí Tomáš, „ale došlo i na českou scénu, kdy jsem v roce 2000 poprvé slyšel Monkey Business a jejich první desku, která mě totálně dostala,“ neskrývá svou dlouhotrvající lásku ke kapele a debutu Why Be In When You Could Be Out, který projektu Romana Holého pomohl i k několika cenám.
Zásadnější moment pro jeho kariéru přišel trochu později. „Tehdy mi strejda pustil Prodigy, Chemical Brothers a později The Streets, odkud jsem se konečně dostal do UK,“ říká Cyper Sound. „Pro mě byl ale nejdůležitější moment, když jsem poprvé slyšel High Contrast a Pendulum a objevil drum and bass. Tohle mě pohltilo na strašně dlouhou dobu a drží mě to dodnes,“ konstatuje zřejmé. A samozřejmě to nebylo všechno.
„Z lásky ke ‚zlomenému beatu‘ jsem toužil poznat víc, a proto jsem hledal dál, až jsem našel UK garage a breakbeat, který nejvíc ovlivnil moji aktuální tvorbu. Ale nesmím zapomenout ani na house a bassline, které patří k tomu, co formovalo můj aktuální sound,“ upřesňuje a jedním dechem dodává, že hudebně stále nestagnuje. „Poslední dobou se dost vracím i do osmdesátek, protože miluju staré funky a retro wave,“ prozrazuje.