Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Let 370 měl přepravit z Malajsie do Číny 239 lidí. Do cílové destinace se však letadlo nikdy nedostalo, a co je ještě horší, odborníci dosud nedokáží s jistotou říci, kam se podělo.
Když se 8. března 2014 Boeing 777 s označením MH370 ztratil na noční obloze, nikoho by ani nenapadlo, že se nadobro ztratí. Letu velel zkušený pilot Zaharie Ahmad Shah, jeden z nejuznávanějších pilotů společnosti Malaysia Airlines, který během své kariéry bezpečně přepravil tisíce pasažérů. Nikdo proto nepochyboval o tom, že to tentokrát nebude jinak.
Na palubě letadla se nacházelo 239 lidí, kteří se chtěli dostat z Kuala Lumpur do Pekingu. A přestože let zpočátku vypadal, že proběhne bez problémů, opak se stal pravdou. Po čtyřiceti minutách od startu letadlo z ničeho nic zmizelo z radarů a prudce změnilo směr. Doslova zmizelo v oblacích černé noci. Pasažéry a posádku letadla už nikdo nikdy neviděl.
Přestože od zmizení MH370 uběhlo deset let, dodnes se nikomu nepodařilo najít vrak letadla, a to ani díky preciznímu a dlouhému pátrání, což z letu 370 udělalo jednu z největších leteckých záhad v historii.
Přetlak neověřených informací a domněnek ještě více dobarvuje tajemství toho, co se ve skutečnosti na palubě letadla odehrálo. Abychom oddělili fakta od konspirací, rozhodli jsme se blíže prozkoumat děsivé události, které postihly pasažéry i posádku.
Ještě předtím, než si řekneme, co se s nejvyšší pravděpodobností během letu 370 stalo a proč se vrak letadla dodnes nenašel, rádi bychom ti připomněli, že tvořit kvalitní obsah můžeme pouze s podporou našich předplatitelů. Pokud se ti naše články o záhadách líbí, podpořit nás můžeš vstupem do klubu Refesher+.
„Rutinní let“
Kuala Lumpur, Malajsie, 8. března 2014, 0:30.
Byla jasná noc, když se houf pasažérů připravoval na svůj let. Někteří cestovali do práce, jiní konečně domů za rodinou. Z terminálu se ozývaly různé jazyky, ale převažovala čínština. Jak totiž píše The Guardian, největší část pasažérů tvořili Číňané a Malajsijci.
Na palubu letadla MH370 však nastoupili také lidé z Indonésie, Austrálie, Indie, Francie, USA, Ukrajiny či Ruska. Z malajského hlavního města Kuala Lumpur se do toho čínského, Pekingu, chystalo odletět 229 cestujících a deset členů posádky.
Letu 370 velel třiapadesátiletý Zaharie Ahmad Shah, jeden z nejzkušenějších pilotů společnosti Malaysia Airlines. Jeho kopilotem byl sedmadvacetiletý Fariq Hamid, který byl v té době ještě v zácviku. K tomu, aby dostal licenci a mohl samostatně řídit letadlo, mu chyběl již jen jeden cvičný let.
Zpočátku vše naznačovalo, že cesta proběhne hladce. Nikdo nic jiného ani nečekal, šlo totiž o rutinní let.
Letadlo se přesně podle plánu odlepilo od země 42 minut po půlnoci a zmizelo v oblacích. Prvních 40 minut letu proběhlo bez komplikací. Hodinky na palubě letadla ukazovaly 1:19, když stroj doletěl na konec malajského vzdušného prostoru.
Z vysílačky v kokpitu se v tom momentě ozval hlas letového dispečera, který sledoval vzdušný prostor nad Malajsií. Řekl Zahariemu, aby předal spojení s letadlem čínskému dispečerovi. „Dobrou noc, MH370,“ rozloučil se s dispečerem pilot Zaharie. Čínskému dispečinku se však už neozval.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Co se stalo s letadlem krátce poté, co zmizelo z radarů.
Proč se vrak letadla nenašel v oblasti, kde zmizelo.
Jak vědci zjistili, že letadlo letělo dalších šest hodin.
Co komplikovalo hledání trosek letadla.
Jak znějí nejznámější konspirace o letu MH370 a proč jsou velmi nepravděpodobné.
Zatímco nic netušící pasažéři klidně dřímali na sedlech letadla, se strojem se začalo dít něco zvláštního. Z ničeho nic zmizel z radarů. Dispečeři se neustále pokoušeli spojit s letem 370, ale jejich snaha byla marná. Po letadle MH370 nebylo ani stopy. Jako by se bylo vypařilo.
Největší letecká záhada v historii
Jak je možné, že v této moderní době technologií dokáže špičkový letoun jen tak zmizet? A zejména jak je možné, že ani po deseti letech nevíme, kde se nachází jeho vrak?
Přesně tyto otázky si dodnes pokládají rodiny lidí, kteří nastoupili na let 370. Jsou to však zároveň i otázky vytvářející úrodnou půdu pro konspirátory odmítající smířit se s výsledky vyšetřování tohoto kuriózního případu.
Zatímco odborníci říkají, že krev pasažérů má pravděpodobně na rukou ostřílený pilot Zaharie Ahmad Shah, samozvaní vyšetřovatelé posedlí letem 370 mají vlastní vysvětlení toho, co se 8. března 2014 na palubě letadla stalo.
Jejich konspirační teorie tentokrát jen rozvíjejí důkazy vyšetřování odborníků a vnášejí do případu ještě větší dávku tajemna.
MH370 se ztrácí nad oceánem
Kuala Lumpur, Malajsie, 10. března 2014.
Letadlo se 239 lidmi na palubě je pohřešováno již více než dva dny. Příbuzní pasažérů a personálu jsou čím dál nervóznější. Netají hněv a žádají od čínských a malajských úřadů vysvětlení, co se stalo s jejich rodinnými příslušníky.
Záchranné a pátrací akce řízené úřady dosud prohledávaly oblast, ve které MH370 zmizelo. Nové informace však dokazují, že letadlo hledaly na nesprávném místě.
Podle vojenského radaru malajských vzdušných sil, který neustále kontroluje objekty pohybující se na obloze, letadlo prudce zabočilo doleva a zamířilo zpátky na jih. Otočilo se kolem ostrova Penang a letělo dále na severozápad přes Malacký průliv směrem nad Andamanské moře. V tomto bodě zmizelo ze zorného pole radaru.
Jak píše portál NY Mag, tři minuty poté, co MH370 opustilo armádní pokrytí, se letadlu podařilo napojit na satelitní komunikační systém známý jako Satcom. Šest hodin vysílalo v pravidelných intervalech signály, které zachytil satelit. To znamená, že letadlo i po zmizení z radarů letělo dál až do osmé hodiny ráno. Otázka zní: kam?
Odpovědět se na ni pokusili australští vědci. Trvalo jim týdny vypočítat rovnici, která je dovedla až k místu přistání letadla. Přestože věděli, kolik litrů benzínu bylo v jeho nádrži, a měli k dispozici i záznamy ze satelitů, stále viselo ve vzduchu příliš neznámých proměnných. Nakonec se však dopátrali odpovědi: letadlo muselo skončit uprostřed Indického oceánu. Na základě těchto výpočtů neměli pasažéři letu 370 žádnou šanci na přežití.
Malajsijský premiér měl před sebou nelehký úkol, musel sdělit tyto informace rodinám lidí, kteří byli na palubě letadla.
Nekonečné konspirace: letadlo unesli Rusové nebo Američané
Jelikož se dodnes trosky letadla nenašly, a to ani v Indickém oceánu, v oblasti, kterou vypočítali australští matematici, mezi lidmi koluje několik teorií.
Americký novinář Jeff Wise, který se zaměřuje ve svých článcích na letectvo, tvrdí, že jej mohli ukrást ruští agenti, aby odvrátili pozornost od krize na poloostrově Krym, píše The Guardian.
Wise připouští možnost, že letadlo neletělo na jih, ale na sever do Kazachstánu. „Za takovou operaci by mohlo být zodpovědné pouze Rusko, které se v té době snažilo anektovat ukrajinský Krym. Z odvrácení světové pozornosti by profitovalo,“ píše novinář ve svém článku pro NY Mag.
Největším problémem této teorie je, že kdyby Rusové skutečně letadlo unesli, museli by zfalšovat signály ze satelitu. A to je velmi nepravděpodobné, protože takové signály se k lokalizaci letadla nikdy předtím v historii letectva nevyužívaly. Jednoduše nemohli zfalšovat něco, o čem ani netušili, že by mohlo letadlo najít.
Fakt, že je teorie přitažená za vlasy, si uvědomuje i sám Wise. „Přiznávám, že moje teorie je tak trochu ‚divoká jízda‘, ale předtím než se zavrhne, by ji měli vyvrátit,“ píše Wise.
S další podobnou teorií přišla francouzská novinářka Florence de Changy, která spekulovala nad tím, že letadlo mohla sestřelit americká armáda, aby se do Číny nedostal „záhadný náklad“. I v této teorii však najdeš více děr než v ementálu. Záznamy ze satelitů by v první řadě Američané museli zfalšovat, a kdyby se jim to také bývalo povedlo, jak by během hodin dokázali nechat zmizet vrak obrovského letadla? Nijak, neboť je to nemožné.
Tyto, ale i další konspirace, které se snaží objasnit nevyřešitelnou záhadu, ji ve skutečnosti jen ještě více zamlžují. Nejjednodušší vysvětlení bývají většinou ta nejreálnější a pravděpodobně tomu ani tentokrát nebude jinak. A přestože oficiální vysvětlení zmizení MH370 nezmiňuje žádné tajné vojenské akce, bez pochybností je nejděsivější ze všech vysvětlení.
Co se stalo na palubě podle odborníků?
The Guardian píše, že vědci a letečtí experti se shodují na verzi, že v případě letu 370 mohlo jít o rozšířenou sebevraždu spáchanou pilotem Zahariem Ahmadem Shahem. Zaharie podle nich počkal, než se ocitne v „nemonitorovaném“ vzdušném prostoru mezi Malajsií a Čínou, a prudce změnil směr letadla na jih do Indického oceánu. Přestože se na palubě kromě něj nacházel i kopilot, ten neměl na takový manévr dostatečné zkušenosti, a tak jediným hlavním podezřelým zůstává Zaharie.
Poté, co odklonil letadlo od původní cesty, pravděpodobně dekompresoval kabinu a zabil všechny cestující. Nakonec počkal, až letadlu dojde palivo a spadne do odlehlé části oceánu.
Tuto teorii podporují i důkazy, které nepřímo naznačují, že Zaharie pravděpodobně trénoval let do Indického oceánu na leteckém simulátoru u sebe doma. Vysvětlovala by i kusy trosek nalezené v roce 2017 na pobřeží Réunionu a na madagaskarských plážích v blízkosti Indického oceánu připisované letu MH370.
Jelikož se však kompletní vrak letadla nenašel, úřady ani vědci nemohli jen na základě matematických výpočtů a nepřímých důkazů případ uzavřít jako vyřešený.
Deficit odpovědí
Jak píše portál CNN, malajské úřady v roce 2018 oznámily médiím, že nedokázaly určit oficiální příčinu zmizení letu 370, i když definitivně vyloučily několik konspirací.
Přestože přiznaly, že s letadlem musel někdo manuálně manévrovat a změnit směr letu zpět k Malajsii, nedokázaly s jistotou říci, zda letadlo řídil pilot Zaharie, nebo se ho zmocnil někdo z posádky.
Přestože se o Zahariem konspirovalo, že měl již v minulosti problémy s duševním zdravím, úřadům se tato tvrzení podařilo vyvrátit. Ani to však neznamená, že tentokrát nemohl jednat zkratově.
Úřady také vyvrátily možné poruchy letadla a možnost, že by další strana dálkově ovládala jeho operační systémy. V závěru prohlášení stálo, že vláda doufá v nalezení trosek letadla v budoucnosti, což by jí mohlo pomoci definitivně incident uzavřít.
I s ohledem na nejpravděpodobnější verze toho, co se mohlo stát na palubě letu 370, otevřela Federální správa letectva v roce 2023 diskusi o nových způsobech sledování duševního zdraví pilotů, dodává CNN.