Let 370 měl přepravit z Malajsie do Číny 239 lidí. Do cílové destinace se však letadlo nikdy nedostalo, a co je ještě horší, odborníci dosud nedokáží s jistotou říci, kam se podělo.
Když se 8. března 2014 Boeing 777 s označením MH370 ztratil na noční obloze, nikoho by ani nenapadlo, že se nadobro ztratí. Letu velel zkušený pilot Zaharie Ahmad Shah, jeden z nejuznávanějších pilotů společnosti Malaysia Airlines, který během své kariéry bezpečně přepravil tisíce pasažérů. Nikdo proto nepochyboval o tom, že to tentokrát nebude jinak.
Na palubě letadla se nacházelo 239 lidí, kteří se chtěli dostat z Kuala Lumpur do Pekingu. A přestože let zpočátku vypadal, že proběhne bez problémů, opak se stal pravdou. Po čtyřiceti minutách od startu letadlo z ničeho nic zmizelo z radarů a prudce změnilo směr. Doslova zmizelo v oblacích černé noci. Pasažéry a posádku letadla už nikdo nikdy neviděl.
Přestože od zmizení MH370 uběhlo deset let, dodnes se nikomu nepodařilo najít vrak letadla, a to ani díky preciznímu a dlouhému pátrání, což z letu 370 udělalo jednu z největších leteckých záhad v historii.
Přetlak neověřených informací a domněnek ještě více dobarvuje tajemství toho, co se ve skutečnosti na palubě letadla odehrálo. Abychom oddělili fakta od konspirací, rozhodli jsme se blíže prozkoumat děsivé události, které postihly pasažéry i posádku.
Ještě předtím, než si řekneme, co se s nejvyšší pravděpodobností během letu 370 stalo a proč se vrak letadla dodnes nenašel, rádi bychom ti připomněli, že tvořit kvalitní obsah můžeme pouze s podporou našich předplatitelů. Pokud se ti naše články o záhadách líbí, podpořit nás můžeš vstupem do klubu Refesher+.
„Rutinní let“
Kuala Lumpur, Malajsie, 8. března 2014, 0:30.
Byla jasná noc, když se houf pasažérů připravoval na svůj let. Někteří cestovali do práce, jiní konečně domů za rodinou. Z terminálu se ozývaly různé jazyky, ale převažovala čínština. Jak totiž píše The Guardian, největší část pasažérů tvořili Číňané a Malajsijci.
Na palubu letadla MH370 však nastoupili také lidé z Indonésie, Austrálie, Indie, Francie, USA, Ukrajiny či Ruska. Z malajského hlavního města Kuala Lumpur se do toho čínského, Pekingu, chystalo odletět 229 cestujících a deset členů posádky.
Letu 370 velel třiapadesátiletý Zaharie Ahmad Shah, jeden z nejzkušenějších pilotů společnosti Malaysia Airlines. Jeho kopilotem byl sedmadvacetiletý Fariq Hamid, který byl v té době ještě v zácviku. K tomu, aby dostal licenci a mohl samostatně řídit letadlo, mu chyběl již jen jeden cvičný let.
Zpočátku vše naznačovalo, že cesta proběhne hladce. Nikdo nic jiného ani nečekal, šlo totiž o rutinní let.
Letadlo se přesně podle plánu odlepilo od země 42 minut po půlnoci a zmizelo v oblacích. Prvních 40 minut letu proběhlo bez komplikací. Hodinky na palubě letadla ukazovaly 1:19, když stroj doletěl na konec malajského vzdušného prostoru.
Z vysílačky v kokpitu se v tom momentě ozval hlas letového dispečera, který sledoval vzdušný prostor nad Malajsií. Řekl Zahariemu, aby předal spojení s letadlem čínskému dispečerovi. „Dobrou noc, MH370,“ rozloučil se s dispečerem pilot Zaharie. Čínskému dispečinku se však už neozval.
Co se dozvíš po odemčení?
- Co se stalo s letadlem krátce poté, co zmizelo z radarů.
- Proč se vrak letadla nenašel v oblasti, kde zmizelo.
- Jak vědci zjistili, že letadlo letělo dalších šest hodin.
- Co komplikovalo hledání trosek letadla.
- Jak znějí nejznámější konspirace o letu MH370 a proč jsou velmi nepravděpodobné.
- Co si o případu myslí vědci a letoví odborníci.
- Jak malajská vláda po letech případ uzavřela.