Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Za v podstatě stejný produkt zaplatíš víc. Proč? Jednoduše proto, že jsi žena a vztahuje se na tebe růžová daň.
Představ si následující situaci: zamíříš do supermarketu pro holicí pěnu, která ti došla. Z regálů křičí produkty, které jsou navrženy přímo pro tebe. Nebo se tak alespoň tváří. Růžové obaly, květinové vůně, smyslnost, touha, hebkost – prostě „tradiční“ ženské atributy. Hned vedle nich najdeš totožný produkt, ale v modré, šedé nebo černé, s vůní pořádného chlapáka chystajícího se snad na lov, nebo minimálně zatlouct pořádné hřebíky.
Všimneš si, že v podstatě stejný výrobek – jen s tučným nápisem „for men“ – vyjde levněji. Jak je to možné?
Na vině je roztomilá záludnost zvaná růžová daň.
Zaplať víc za to, že jsi žena
Růžová daň, v angličtině pink tax, představuje cenovou přirážku u výrobků a služeb určených ženám ve srovnání se stejnými produkty či službami určenými mužům. Klasickým příkladem je drogistické zboží, třeba žiletky. Zatímco ty určené pro muže často vydrží déle – ty určené pro ženy jsou mnohdy dražší jen proto, že mají jinou barvu. Růžovou. Samozřejmě.
Růžové dani podléhá snad všechno, na co si vzpomeneš, i například oblečení. Takové džíny tě průměrně vyjdou jako ženu dráž – a ještě dost často ani nemají kapsy (!!!). Rozdíly v cenách, které postihují dívky a ženy, se ale projevují již od útlého věku, kdy „růžové“ hračky stojí více než hračky „modré“.
Zjednodušeně řečeno se jedná o formu cenové diskriminace na základě pohlaví, kdy jsou výrobky určené ženám prodávány za vyšší ceny, přestože se jejich kvalita nebo funkčnost od těch „mužských“ téměř neliší.
„OMG, další výmysl ošklivých feministek, který ve skutečnosti neexistuje,“ říkáš si možná. Fenomén „pink tax“ je nicméně předmětem řady odborných studií, které jeho existenci potvrzují.
O 42 procent vyšší cena
„Příklady rozdílů v cenách zboží a služeb na základě pohlaví byly zdokumentovány v celé ekonomice,“ uvádí zpráva Společného hospodářského výboru Kongresu Spojených států z prosince 2016. Jev podle reportu sice nemusí představovat záměrnou diskriminaci na základě pohlaví, přesto se „četnost, s jakou spotřebitelky platí vyšší ceny za zboží a služby specifické pro pohlaví, fakticky stává daní za to, že jsou ženy“.
Také rozsáhlá studieFrom Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer (Od kolébky k holi: Cena za to být spotřebitelkou) došla po přezkoumání cen u téměř 800 položek v americkém státě New York k závěru, že:
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Statistiky, jak se ceny vlastně liší u různých typů produktu.
U kterých výrobků jsme našli pink tax v České republice.
Proč by nás růžová daň měla zajímat. Vedle nerovných platových podmínek jde o další způsob ekonomického znevýhodňování žen.
Odemkni si článek a podpoř náš předplatitelský klub REFRESHER+. Podpoříš nezávislou žurnalistiku a naši práci na tématech, jako je feminismus a genderová rovnost. Těmto tématům se věnujeme pravidelně.
Dámské výrobky osobní hygieny stály více v 56 % případů.
Výrobky z oblasti domácí zdravotní péče pro seniory stály ženy více ve 45 % případů.
Ve 30 ze 35 analyzovaných kategorií výrobků byly podle výzkumníků a výzkumnic výrobky pro ženy dražší než výrobky pro muže. Pro celý vzorek platilo, že výrobky pro ženy stály více ve 42 procentech případů, zatímco výrobky pro muže stály více v 18 procentech případů.
Pořád se ti zdá existence růžové daně nepravděpodobná? Inu, přesvědčit se můžeš při běžném nákupu v supermarketu sám*sama. Mně nalezení několika příkladů zabralo jen pár minut brouzdání po internetových obchodech. Žiletky, sprchové gely, zubní kartáčky, hračky pro děti, ale třeba i vrtačka. Za to všechno si dívky a ženy v mnoha případech připlatí.
Může se zdát, že někdy tyto cenové rozdíly dávají smysl. Některé výrobky označené jako „pro ženy“ mohou například používat dražší materiály nebo designy, které jsou z nějakého důvodu vhodnější pro ženy než pro muže. (Ovšem i v takovém případě bychom se měli ptát, zda to ženy opravdu vyžadují, či takové očekávání náhodou nevytvořili marketéři.) Jindy je to ale prostě jen barvou, která se liší.
V mnoha případech je také růžová daň dobře skryta. „Mužská“ a „ženská“ varianta výrobku sice stojí stejně, verze pro muže je ale větší anebo má větší objem.
Příliš povyku pro nic?
Někdo by se mohl ptát, jestli to není příliš povyku pro nic. Vždyť je to vlastně jen pár korun navíc. Růžová daň se ale časem nasčítá, takže ženy v průběhu života utratí za základní potřeby o stovky, ne-li tisíce korun více. A když vezmeme v úvahu rozdíly v odměňování žen a mužů, kdy ženy stále vydělávají v průměru méně než muži, už je to pěkná zátěž na (růžovou, obviously) peněženku.
Zatímco v EU průměrně ženy vydělávají o asi 13 procent méně, v České republice se gender pay gap dlouhé roky nedostal ani pod 20 %. V současnosti dosahuje 16,4 %.
Jak vzniká propast v odměňování žen a mužů? „Na velikosti gender pay gap se podílejí částečné úvazky, které automaticky znamenají nižší příjem oproti plnému úvazku. V České republice částečný úvazek využívají převážně ženy. Bohužel se k tomu pojí další negativa jako nemožnost kariérního postupu, nedostupnost zaměstnaneckých benefitů nebo nízká míra pracovněprávní ochrany.“ Zdroj: Otevřená společnost
Růžová daň přitom není jen o barvě. Lze ji použít k popisu široké škály diskriminace spotřebitelek. Připočíst k tomu všemu můžeme třeba náklady spojené s menstruací. Právě menstruační produkty jsou tím, co zvyšuje cenu spotřebního koše pro ženy. Vložky a tampony totiž v ČR stále zůstávají v nejvyšší sazbě DPH.
Dodávat, že pro ženy je nakupování osobní hygieny snad vždy dražší, protože v pomyslném košíku mají více výrobků (od několika druhů pleťových krémů po zázračná anti-aging séra) – za čímž stojí společností vnucované standardy krásy –, snad ani nemusíme.
Jak růžovou daň zrušit? Organizace spojených národů například vyzvala země po celém světě, aby podnikly kroky k jejímu odstranění a zajistily ženám plnou a rovnoprávnou účast v ekonomice. Snahy o omezení růžové daně „shora“ tedy probíhají, ale větší část leží na samotných spotřebitelkách.
Kromě toho, že budeš věnovat větší pozornost cenám za růžové a modré obaly, můžeš také upozornit ženy ve svém okolí na existenci růžové daně. Dost možná jim ušetříš pěknou sumičku.