Za v podstatě stejný produkt zaplatíš víc. Proč? Jednoduše proto, že jsi žena a vztahuje se na tebe růžová daň.
Představ si následující situaci: zamíříš do supermarketu pro holicí pěnu, která ti došla. Z regálů křičí produkty, které jsou navrženy přímo pro tebe. Nebo se tak alespoň tváří. Růžové obaly, květinové vůně, smyslnost, touha, hebkost – prostě „tradiční“ ženské atributy. Hned vedle nich najdeš totožný produkt, ale v modré, šedé nebo černé, s vůní pořádného chlapáka chystajícího se snad na lov, nebo minimálně zatlouct pořádné hřebíky.
Všimneš si, že v podstatě stejný výrobek – jen s tučným nápisem „for men“ – vyjde levněji. Jak je to možné?
Na vině je roztomilá záludnost zvaná růžová daň.
Zaplať víc za to, že jsi žena
Růžová daň, v angličtině pink tax, představuje cenovou přirážku u výrobků a služeb určených ženám ve srovnání se stejnými produkty či službami určenými mužům. Klasickým příkladem je drogistické zboží, třeba žiletky. Zatímco ty určené pro muže často vydrží déle – ty určené pro ženy jsou mnohdy dražší jen proto, že mají jinou barvu. Růžovou. Samozřejmě.
Růžové dani podléhá snad všechno, na co si vzpomeneš, i například oblečení. Takové džíny tě průměrně vyjdou jako ženu dráž – a ještě dost často ani nemají kapsy (!!!). Rozdíly v cenách, které postihují dívky a ženy, se ale projevují již od útlého věku, kdy „růžové“ hračky stojí více než hračky „modré“.
Zjednodušeně řečeno se jedná o formu cenové diskriminace na základě pohlaví, kdy jsou výrobky určené ženám prodávány za vyšší ceny, přestože se jejich kvalita nebo funkčnost od těch „mužských“ téměř neliší.
„OMG, další výmysl ošklivých feministek, který ve skutečnosti neexistuje,“ říkáš si možná. Fenomén „pink tax“ je nicméně předmětem řady odborných studií, které jeho existenci potvrzují.
O 42 procent vyšší cena
„Příklady rozdílů v cenách zboží a služeb na základě pohlaví byly zdokumentovány v celé ekonomice,“ uvádí zpráva Společného hospodářského výboru Kongresu Spojených států z prosince 2016. Jev podle reportu sice nemusí představovat záměrnou diskriminaci na základě pohlaví, přesto se „četnost, s jakou spotřebitelky platí vyšší ceny za zboží a služby specifické pro pohlaví, fakticky stává daní za to, že jsou ženy“.
Také rozsáhlá studie From Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer (Od kolébky k holi: Cena za to být spotřebitelkou) došla po přezkoumání cen u téměř 800 položek v americkém státě New York k závěru, že:
Co se dozvíš po odemknutí?
- Statistiky, jak se ceny vlastně liší u různých typů produktu.
- U kterých výrobků jsme našli pink tax v České republice.
- Proč by nás růžová daň měla zajímat. Vedle nerovných platových podmínek jde o další způsob ekonomického znevýhodňování žen.
- Odemkni si článek a podpoř náš předplatitelský klub REFRESHER+. Podpoříš nezávislou žurnalistiku a naši práci na tématech, jako je feminismus a genderová rovnost. Těmto tématům se věnujeme pravidelně.