Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Kameraman Richard Rutkowski nám prozradil tajemství z natáčení válečného seriálu Vládcové nebes. Pracovali se skutečnými letadly a jak natočili některé náročné scény?
Richard Rutkowski je zkušený kameraman, který natáčel takové projekty, jako jsou seriály Takoví normální Američané, Jack Ryan s Johnem Krasinským či Manhattan, ale dělal i na dvojce Iron Mana či snímku Mudbound. Aktuálně mohli diváci vidět jeho práci ve skvělém seriálu Vládcové nebes(Masters of the Air), který zobrazuje americkou stou bombardovací letku během druhé světové války.
Co se dozvíš v rozhovoru? – Jací byli herci. – Kolik scén natočili doopravdy a co všechno je dílem počítačových efektů. – Proč trvalo dokončení seriálu dva roky. – Co tě na práci kameramana překvapí. – Proč seriály natáčí více režisérů a kameramanů, a ne jeden tým.
Řekněme, že o práci kameramana nic nevím. Jak bys mi vysvětlil svou práci a každodenní úkoly?
Kameraman zodpovídá za vše spojené s prací s kamerou, a to jak z technického, tak estetického hlediska. Musí organizovat strukturu příběhu, přičemž se inspiruje prací jiných kameramanů, ale vychází to zejména z jeho reakce na scénář. Pro režiséra vytvářím vizualizaci a snažím se zachytit to, jak si příběh představuje v hlavě.
Rád žertuji, že DP (Director of Photography, tedy hlavní kameraman, pozn. red.) je ve skutečnosti Detective of Photography, protože se někdy snažíme odhalit způsob, jak co nejlépe zachytit příběh a ujistit se, že má na diváky emocionální dopad.
Každý projekt a každá scéna, kterou musím udělat, jsou důležité. Je jedno, zda se jedná o Vládce nebes, kteří stáli stovky milionů dolarů, nebo jde o scénu za dva tisíce dolarů.
Co lidi na tvé práci překvapuje nejvíc?
Asi to bude množství administrativy, kterou vykonávám. Když zodpovídám za projekt, rozhoduji o tom, kolik dní musíme mít vypůjčenou specifickou techniku a kamery. Hlavní prací kameramana je udržet konzistentní vizuál a zosobnění příběhu.
Zároveň se však musím ujistit, že produkce je co nejefektivnější a peníze se utrácejí za kvalitní obsah na obrazovce, nikoli za byrokratické věci. Je to hodně zodpovědnosti, s čímž mi pomáhají ostatní členové štábu.
Kdo vytváří vizuální identitu projektu? Je to režisér, kameraman nebo oba dohromady?
Je to spolupráce mezi mnou a režisérem. Mnoho režisérů se vrací ke stejným kameramanům, protože se navzájem chápou a kameraman dokáže přesně vyjádřit a zachytit kamerou to, co si režisér představuje.
Incredible shots from the folk at BGI Supplies who built the B17s, buried its wheels to replicate a belly landing👌 pic.twitter.com/wseEaAGulS
— Masters Of The Air Behind The Scenes (@MastersBehind) January 28, 2024
Předpokládám, že na Vládcích nebes chtělo pracovat mnoho kameramanů. Jak ses k takovému prestižnímu projektu dostal ty?
Přes režisérku. S Dee Rees jsem pracoval na filmu Mudbound, kde jsem natočil spoustu technických, ale i kreativních scén, ve kterých letadlo letělo vysoko nad zemí a čelilo těžké střelbě. Dee se mnou byla spokojena, a tak mě jako jedna z režisérů Vládců nebes pozvala do tohoto projektu. Nemusela ani přesvědčovat producenty, protože mě znali ze seriálu Takoví normální Američané, kde jsem pro ně jako kameraman natočil tři série.
Mimochodem, označil jsi to jako prestižní projekt. K tomuto projektu jsem se dostal po 34 letech v branži. Taková zkušenost umožní, aby kameraman pořídil deset skvělých záběrů za den a aby to dělal několik měsíců nepřetržitě. Každý projekt a každá scéna, kterou musím udělat, jsou důležité. Je jedno, zda se jedná o Vládce nebes, kteří stáli stovky milionů dolarů, nebo jde o scénu za dva tisíce dolarů, kterou mám také na kontě.
Kolik času jsi věnoval tomuto seriálu, pro který jsi natočil epizodu 7 a 8?
Ve Velké Británii jsem dohromady s předprodukcí a samotnou produkcí strávil pět měsíců.
Co jsi měl na starost během předprodukce?
Nezáleží na tom, o jak velký projekt jde, v první řadě si musím s režisérem ujasnit vyznění každé scény. Jaký má mít scéna emocionální vliv na diváka, jak ji musíme prezentovat a podobně. Musíme také vybírat správné lokace na natáčení, nejvhodnější čas a vytvořit harmonogram.
Vymýšlím i to, jak posunout příběh na základě vizuálu, což je něco, co ve scénáři občas není. V tomto procesu přemýšlíme i nad umístěním kamer a tím, jak je schovat, aby je nezachytily další kamery.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Jak dlouho Rutkowski natáčel dvě epizody.
Kolik scén bylo reálných a kolik bylo CGI.
Zda pracovali se skutečnými letadly, nebo replikami a zda natáčeli letadla i ve vzduchu.
Jakou revoluční technologií seriál natáčeli, přičemž by bez ní nikdy nevznikl.
Čím ho zaujal herec Austin Butler a co vlastně dělá kameraman, který pracuje na 200milionovém projektu, ve volném čase.
Zabralo to asi 42 dní, ale nejsem si jistý, protože jsme to natáčeli ještě během pandemie v roce 2021. Bombardéry B-17 jsme ve vzduchu vůbec nenatáčeli.
Série má několik dějových linií. Natáčeli jste epizody chronologicky, nebo jste v ději skákali?
Natáčeli jsme vcelku chronologicky, přičemž jsme měli dvě skupiny. Jedna natáčela s herci scény v interiérech, ve studiu či v exteriérech a druhá zase ve studiu s velkými LED panely. LED panely vytvářely prostředí, oblohu a vše, co jsme potřebovali.
Před tyto panely jsme dali letadla s herci, takže i herci viděli, v jakých scénách se nacházejí, a nemuseli si domýšlet, jako by tomu bylo, kdybychom používali zelené či modré plátno. Navíc záře z těchto LED panelů zároveň dokázala osvětlit herce a zčásti simulovala sluneční paprsky a přirozené světlo. Bylo to komplikované, ale jiný způsob k natočení neexistoval.
LED panely jsou v podstatě obrovské, velmi kvalitní obrazovky, které simulují jakékoli prostředí. Tvůrci proto nepotřebují zelené či modré plátno a nemusí cestovat na skutečné lokace. Video prezentující technologii najdeš tady.
Natočili jste tedy některé scény ve vzduchu, nebo je úplně všechno dílem CGI a dalších počítačových efektů?
S letadly jsme natočili i skutečné záběry na kameru, ale bylo to převážně pro účely modelování letadel a nasvícení. Ve vzduchu jsme například točili také modely P40 a P51, ale většinou to sloužilo jako reference pro tvůrce vizuálních efektů, kterým skutečné záběry pomohly při následném simulování přirozeného světla a jeho odrazů.
Takže všechny scény s B-17 ve vzduchu jsou CGI?
Správně. Bombardéry B-17 jsme ve vzduchu vůbec netočili. S těmito bombardéry jsme natočili několik scén na ranveji, před modrým plátnem a něco i před LED panely. Myslím, že po malých úpravách s vizuálními efekty skončily některé z těchto scén přímo v seriálu. Zbytek je kompletně počítačový efekt.
Dokáží LED panely replikovat sílu přirozeného světla?
Ty panely jsou obrovské. Když je na nich tolik oblohy, vyzařují dostatečně silné světlo, které vyplní celý interiér letadel. To tvořilo základ osvětlení, které jsme pak doplňovali silnou lampou připevněnou na rameni, které se hýbalo kolem celého letadla a simulovalo přímé sluneční paprsky.
Jak jste pak vytvořili scény, ve kterých se na letadla díváme shora? LED panely dokáží tvořit prostředí za letadlem, ale ne pod ním, jelikož se fyzicky nacházejí v prostoru za nimi.
To bylo CGI.
Je velký rozdíl, když někdo vytváří scény pro Strážce Galaxie, kde zákony skutečného světa neplatí, nebo scény s autentickým chováním letadel podle fyzikálních zákonů.
Jaký je v seriálu poměr CGI versus skutečně natočených scén na place či před LED panely?
To ti nedokážu říct přesně. Když se ale díváš na herce v kokpitech, je to většinou reálné s nějakými úpravami v počítačích.
Jak jste vytvořili souboje ve vzduchu? Určitě tam bylo mnoho storyboardů a vizualizací.
Nejprve jsme souboje načrtli ve storyboardech a vytvořili jsme choreografii letadel, abychom uměli simulovat, odkud bude svítit slunce. Mnoho aspektů těchto soubojů se měnilo na základě nasvícení a umístění letadel ve vzduchu.
Proč trvala postprodukce tak dlouho?
Proces postprodukce jsem zachytil jen ke konci, když jsem dělal úpravu barev. Celkově jim to zabralo dva roky, protože chtěli dosáhnout maximálního možného levelu autenticity a detailů. Podle mě se jim to povedlo excelentně.
Kdo vytváří kamerové úhly a celkový pohyb kamery ve virtuálních CGI scénách?
Je to spolupráce mezi mnou, režisérem, storyboardy a tvůrci vizuálních efektů. Je tam například scéna, kdy letadlo padá do vody a celé se zničí. O této scéně jsem vůbec nevěděl a viděl jsem ji až hotovou. Podobné scény slouží k tomu, aby se diváci lépe orientovali v ději, a dotahují tak některé sekvence z hlediska příběhu či silného vizuálu.
Byly v seriálu nějaké scény, které vytvořili výhradně tvůrci vizuálních efektů, ale tobě či režisérovi se nelíbily a museli je předělávat?
Vůbec. Všechno, co vytvořili, bylo úžasné. Je velmi náročné vytvořit autentické CGI scény, které musí dodržovat fyzikální zákony. Je velký rozdíl, když se tvoří takové scény pro něco jako Strážci Galaxie, kde zákony skutečného světa neplatí.
Jaké jsou nevýhody využití virtuální kamery?
Hlavní je to, když se herec ve scéně neorientuje správně, jelikož si ji celou musí představit v hlavě. Například když má herec předstírat nárazy či skákání vozu na nerovné cestě. Herec musí divákovi důvěryhodně prodat, že se dívá na letadlo, akční scénu či rozlehlou krajinu, ačkoli se ve skutečnosti dívá na modré plátno.
Můžeš mi popsat rozdíl mezi natáčením v interiéru a exteriéru?
Hlavní rozdíl je ve zpracování světla. V exteriérech musíš zareagovat na přirozené světlo a buď k němu přidáváš, nebo ho ubíráš. Ve studiu s LED panely zase přidáváš světlo, které nahrazuje přirozené sluneční paprsky.
Jak jsi přistupoval k nasvícení uvnitř letadel?
Na práci s LED panely je náročné to, že nikdy nezískáme světlo, které je tak přímé a dobré jako to přirozené, sluneční. Naštěstí jsem amatérský pilot a během života jsem se dost nalétal. Mám tak představu o tom, jak se světlo odráží v kokpitech letadel, jak sluneční paprsky dopadají na letadla a jak to působí na oči pilotů.
Je to velmi kontrastní prostředí, ve kterém se tvé oči neustále přizpůsobují světelným změnám. Chtěl jsem, aby se to odrazilo na tvářích pilotů, ale zároveň museli být správně nasvíceni, protože jde o herecké hvězdy a muselo je být vidět.
Světlo tedy musíme ohýbat tak, aby se divák dokázal orientovat. Ve finále tak proces nasvícení stál na třech pilířích: světle z LED panelů, umělé lampě na rameni a vizuálních efektech z postprodukce.
Hluboce mě zasáhla myšlenka, že těm pilotům, kteří se dožili 26 let, říkali starci.
A pak se na obloze objeví mraky a je to v háji.
Bohužel, v realitě se to stává často. Objeví se mračna, která kompletně změní nasvícení, a najednou máš mezi dvěma klapkami zcela jinak vypadající scénu. Nakonec obraz a nasvícení ze scén z exteriérů upravujeme stejně jako ty ze studia s LED panely, protože chceme mít konzistentní vizuál.
V seriálu je spousta scén, ve kterých se kamera hýbe kolem celých interiérů letadel. Zajímalo by mě, jak jste docílili tak hladkých přechodů v tak úzkém a omezeném prostoru.
Dominiku, věřím, že se tomu říká talent. Nelze to jinak popsat.
Předpokládám, že jste mezi klapkami museli přemísťovat interiér a předměty v letadlech.
Ano, pořád jsme něco přemísťovali a vytvářeli více místa pro kameru, herce a štáb. Občas jsme využili i nějaké kamerové a technické triky, abychom dosáhli požadovaného efektu.
Co sis na seriálu užil nejvíc?
Všechno, ale zejména premiéru v Los Angeles, kde nás producent Tom Hanks seznámil s posledními čtyřmi žijícími členy 100. bombardovací skupiny. Bylo to velmi dojemné a silné. V seriálu jsme se snažili sdělit jejich příběh autenticky. Je to kus historie a my musíme vždy zobrazit jejich zážitky hodnověrně.
Stalo se někdy, že jste měli dokonale naplánované scény v předprodukci, ale jakmile jste přišli na natáčení, museli jste improvizovat a měnit je?
To se děje neustále. Ani si nepamatuji na konkrétní příklady, ale bylo jich mnoho. Je prací zručného technika, kameramana a jiných členů štábu, aby to vyřešili. Ani v předprodukci nenastalo nic, kvůli čemu bychom museli měnit plány či dělat kompromisy v kreativní či technické vizi.
Produkční tým postavil dvě skutečné repliky bombardérů B-17, ale co takový zajatecký tábor nebo jiné rozbité budovy? Co všechno bylo skutečné a za co vděčíme zelenému plátnu a počítačovým trikům?
Ty dva bombardéry postavili jako repliky jedna ku jedné s precizními detaily. Neměly motory, ale měly elektrická kola a mohli jsme je přesouvat po ranveji, respektive je pověsit na jeřáb a natočit je ve vzduchu. Členové výpravy a kulis postavili i zajatecký tábor. Konkrétně to bylo asi šest budov, strážní věž a ploty, přičemž zbytek rozšířili pomocí efektů.
— Masters Of The Air Behind The Scenes (@MastersBehind) March 12, 2024
Incredible from the folk at BGI Supplies pic.twitter.com/0btxxHkBxf
— Masters Of The Air Behind The Scenes (@MastersBehind) February 17, 2024
Courtesy Darragh Cowley who plays Lt Glenn Graham pic.twitter.com/sg5HjO3kTc
— Masters Of The Air Behind The Scenes (@MastersBehind) March 13, 2024
Co se stalo s těmi modely letadel? Využije je nějaká jiná produkce, nebo zapadnou prachem někde ve skladech studia?
Věnovali je muzeím, takže „neumřou“ smutnou, tichou cestou. Budou „žít“ i nadále a mnoho lidí díky nim bude mít možnost zažít to, jaké to bylo být v těchto letadlech.
Mluvil jste s herci? Překvapilo vás na nich něco?
O hercích můžu říct jen to, že se s nimi skvěle spolupracovalo a projevovali respekt. Dojem na mě udělali zejména britští herci, kteří od rána do večera mluvili s úžasným americkým přízvukem.
Jak jsi vnímal Austina Butlera? Byla kolem něj nějaká hvězdná aura, obzvlášť poté, co natočil Elvise? (Butler začal natáčet Vládce nebes jen několik dní po skončení produkce Elvise, pozn. red.)
Překvapilo mě, jak moc se zajímá o práci s kamerou. Opravdu chtěl vědět, jak filmy a seriály vznikají také z technické stránky. Neměl žádné hvězdné manýry.
Režíroval jsi herce i ty? Můžeš to běžně dělat, nebo všechen feedback musí jít přes režiséra?
Vždy, když mám nějaké poznámky či návrhy na zlepšení, je nejlepší, když je hercům vysvětluji přímo já nebo operátor kamery.
Zasáhl tě příběh Vládců nebes něčím specifickým?
Knihu jsem přečetl dvakrát. Je opravdu úžasná. Často se v myšlenkách vracím k tomu, že pokud se členové těchto bombardérů dožili 26 let, říkali jim starci. Posouvá to věci a život do jiné perspektivy.
Můžeš prozradit, kolik jsi vydělal, nebo to alespoň porovnat s výplatou za jiné seriály, jako byli například Takoví normální Američané, kteří měli menší rozpočet?
Studio se o mě dobře postaralo a vydělal jsem standardní částku, kterou kameramani v Hollywoodu běžně dostávají. Závisí to však i na vztahu kameramana s producenty a režisérem, ale specifikovat to nemůžu.
Tvá filmografie spočívá zejména v seriálech. Preferuješ je, nebo bys rád natočil film, ale je těžké se k tomu dostat?
Točení seriálů není moje preferovaná volba. Nicméně výroba filmů se nesmírně změnila, a to nejen v tom, jak jsou financovány. Kdysi, dejme tomu před 30 lety, se šlo od jednoho filmu k druhému. Teď se věci začnou hýbat, ale z ničeho nic zastaví nebo trvá dlouho předprodukce a nakonec se ani nezačne natáčet. Následně se natáčení může odložit, neboť nějakému herci nevyhovuje harmonogram, a ty jsi měsíce bez práce.
Nějaký film bych však moc rád natočil. Je to stejný druh práce, akorát s jinými časovými požadavky a odlišným přístupem k vyprávění příběhů. Stále používáš tytéž techniky a zkušenosti, akorát v jiném rozsahu.
Dokážeš si užít filmy a seriály, které jsi natočil, nebo neustále hledáš chyby a způsoby, jak se to dalo udělat lépe?
Ze začátku jsem vždy dost sebekritický, respektive si přeji, aby střihač nechal některé záběry ve filmu déle a neořízl je. Později mě však už více zajímá, jak celý projekt obstál zkouškou času.
Dokážeš si užít i špatné filmy či seriály, pokud mají nádhernou práci s kamerou?
Ne. Naopak to filmům vždy vyčítám. Nechci, abych se někdy ocitl v projektu, kde je moje práce ukázková a zbytek nepovedený. Chci spolupracovat na vyprávění skvělého příběhu na vysoké úrovni v každém aspektu, nejen mít krásné záběry. Koneckonců je spousta skvělých filmů, které nemají fantastickou kameru.
Které filmy tě v poslední době uchvátily svojí kamerou?
Můj přítel Matthew Libatique udělal mimořádný kus práce na filmu Maestro a předtím také na Zrodila se hvězda (A Star is Born), kde spolupracoval s Bradleym Cooperem. Nádherný je také Hrabě (El Conde) s kamerou od Eda Lachmana.
Jaký je tvůj vysněný projekt?
Rád bych udělal muzikál. Fascinuje mě struktura příběhu v tomto žánru.
Jaký film či seriál považuješ za svůj nejlepší?
Stále ten aktuální. Odmítám žít v minulosti.
Co dělá člověk, který pracuje na seriálu za 200 milionů dolarů, ve volném čase?
Dělám na osobních projektech doma, věnuji se natáčení a fotografování jako koníčkům a trávím čas s rodinou. S manželkou chodíváme na výlety. Nejsem zvyklý být bez práce či bez aktivity. Závisí to na rozsáhlosti a délce projektu, ale někdy je člověk na jeho konci zcela zničený a potřebuje dlouhou pauzu.
Užíváš si cestování za prací? Jak zvládá rodina, že jsi pryč i na několik měsíců?
Cestování mám opravdu rád a ještě raději pracuji s filmaři odlišných národností a kultur, když zažívám jejich odlišný přístup k řemeslu. Rodina mě obvykle jezdí navštěvovat, respektive se mnou rovnou žije v zahraničí, mám-li nějaký projekt na delší dobu.
Může se skvělý fotograf stát skvělým kameramanem?
Myslím, že síla vyprávění příběhu v jednom obrázku je výjimečná schopnost. Spíš než kameramany se podle mě fotografové mohou stát skvělými režiséry.
Dělal jsi na nějakých projektech, které se na papíře jevily úžasně, ale nakonec se nezdařily?
Ne, obecně jsem na to měl velké štěstí. Jediný projekt, který se mi v životě nepodařil podle očekávání, byla jedna z mých hypoték.
Práci Richarda Rutkowského si budeš moci vychutnat v kriminálním seriálu Sugar s Colinem Farrellem na Apple TV+ již 5. dubna.