Kameraman Richard Rutkowski nám prozradil tajemství z natáčení válečného seriálu Vládcové nebes. Pracovali se skutečnými letadly a jak natočili některé náročné scény?
Richard Rutkowski je zkušený kameraman, který natáčel takové projekty, jako jsou seriály Takoví normální Američané, Jack Ryan s Johnem Krasinským či Manhattan, ale dělal i na dvojce Iron Mana či snímku Mudbound. Aktuálně mohli diváci vidět jeho práci ve skvělém seriálu Vládcové nebes (Masters of the Air), který zobrazuje americkou stou bombardovací letku během druhé světové války.
– Jací byli herci.
– Kolik scén natočili doopravdy a co všechno je dílem počítačových efektů.
– Proč trvalo dokončení seriálu dva roky.
– Co tě na práci kameramana překvapí.
– Proč seriály natáčí více režisérů a kameramanů, a ne jeden tým.
Řekněme, že o práci kameramana nic nevím. Jak bys mi vysvětlil svou práci a každodenní úkoly?
Kameraman zodpovídá za vše spojené s prací s kamerou, a to jak z technického, tak estetického hlediska. Musí organizovat strukturu příběhu, přičemž se inspiruje prací jiných kameramanů, ale vychází to zejména z jeho reakce na scénář. Pro režiséra vytvářím vizualizaci a snažím se zachytit to, jak si příběh představuje v hlavě.
Rád žertuji, že DP (Director of Photography, tedy hlavní kameraman, pozn. red.) je ve skutečnosti Detective of Photography, protože se někdy snažíme odhalit způsob, jak co nejlépe zachytit příběh a ujistit se, že má na diváky emocionální dopad.
Každý projekt a každá scéna, kterou musím udělat, jsou důležité. Je jedno, zda se jedná o Vládce nebes, kteří stáli stovky milionů dolarů, nebo jde o scénu za dva tisíce dolarů.
Co lidi na tvé práci překvapuje nejvíc?
Asi to bude množství administrativy, kterou vykonávám. Když zodpovídám za projekt, rozhoduji o tom, kolik dní musíme mít vypůjčenou specifickou techniku a kamery. Hlavní prací kameramana je udržet konzistentní vizuál a zosobnění příběhu.
Zároveň se však musím ujistit, že produkce je co nejefektivnější a peníze se utrácejí za kvalitní obsah na obrazovce, nikoli za byrokratické věci. Je to hodně zodpovědnosti, s čímž mi pomáhají ostatní členové štábu.
Kdo vytváří vizuální identitu projektu? Je to režisér, kameraman nebo oba dohromady?
Je to spolupráce mezi mnou a režisérem. Mnoho režisérů se vrací ke stejným kameramanům, protože se navzájem chápou a kameraman dokáže přesně vyjádřit a zachytit kamerou to, co si režisér představuje.
Incredible shots from the folk at BGI Supplies who built the B17s, buried its wheels to replicate a belly landing👌 pic.twitter.com/wseEaAGulS
— Masters Of The Air Behind The Scenes (@MastersBehind) January 28, 2024
Předpokládám, že na Vládcích nebes chtělo pracovat mnoho kameramanů. Jak ses k takovému prestižnímu projektu dostal ty?
Přes režisérku. S Dee Rees jsem pracoval na filmu Mudbound, kde jsem natočil spoustu technických, ale i kreativních scén, ve kterých letadlo letělo vysoko nad zemí a čelilo těžké střelbě. Dee se mnou byla spokojena, a tak mě jako jedna z režisérů Vládců nebes pozvala do tohoto projektu. Nemusela ani přesvědčovat producenty, protože mě znali ze seriálu Takoví normální Američané, kde jsem pro ně jako kameraman natočil tři série.
Mimochodem, označil jsi to jako prestižní projekt. K tomuto projektu jsem se dostal po 34 letech v branži. Taková zkušenost umožní, aby kameraman pořídil deset skvělých záběrů za den a aby to dělal několik měsíců nepřetržitě. Každý projekt a každá scéna, kterou musím udělat, jsou důležité. Je jedno, zda se jedná o Vládce nebes, kteří stáli stovky milionů dolarů, nebo jde o scénu za dva tisíce dolarů, kterou mám také na kontě.
Kolik času jsi věnoval tomuto seriálu, pro který jsi natočil epizodu 7 a 8?
Ve Velké Británii jsem dohromady s předprodukcí a samotnou produkcí strávil pět měsíců.
Co jsi měl na starost během předprodukce?
Nezáleží na tom, o jak velký projekt jde, v první řadě si musím s režisérem ujasnit vyznění každé scény. Jaký má mít scéna emocionální vliv na diváka, jak ji musíme prezentovat a podobně. Musíme také vybírat správné lokace na natáčení, nejvhodnější čas a vytvořit harmonogram.
Vymýšlím i to, jak posunout příběh na základě vizuálu, což je něco, co ve scénáři občas není. V tomto procesu přemýšlíme i nad umístěním kamer a tím, jak je schovat, aby je nezachytily další kamery.
Co se dozvíš po odemčení?
- Jak dlouho Rutkowski natáčel dvě epizody.
- Kolik scén bylo reálných a kolik bylo CGI.
- Zda pracovali se skutečnými letadly, nebo replikami a zda natáčeli letadla i ve vzduchu.
- Jakou revoluční technologií seriál natáčeli, přičemž by bez ní nikdy nevznikl.
- Čím ho zaujal herec Austin Butler a co vlastně dělá kameraman, který pracuje na 200milionovém projektu, ve volném čase.