„Myslím, že jsem zaujala svojí autenticitou. Kromě toho, že ukazuju levné tipy a triky, jsem jako ostatní mámy. Prostě obyčejná holka v teplácích, se kterou se můžou ostatní ztotožnit,“ prozrazuje Dominika, která se do Anglie přestěhovala před sedmi lety ze Slovenska.
K sociálním sítím se dostala náhodou asi před třemi lety, když ji inspirovala její neteř. Teď má na TikToku i na Instagramu přes milion sledujících a jeden z nejúspěšnějších profilů zaměřený na úklid a organizování domácnosti.
„Už se mi stalo, že jsem se na nějaké akci představila a hned se mě lidé začali ptát, kolik milionů sledujících mám. Přijde mi zvláštní, že čísla jsou někdy důležitější než samotný člověk, ale možná se tak na byznysových schůzkách máme bavit a já to jen nechápu,“ říká Dominika.
Skromně dodává, že po slávě netouží. Vyhýbá se i vyhroceným konfliktům, které se na světě dějí. Díky Dominičině autentičnosti si její tipy a triky oblíbily statisíce lidí, včetně mnoha slavných. V rozhovoru pro Refresher prozradila, jaké byly její začátky, co ji na práci influencerky překvapilo nejvíc, a přiblížila nám i svoje ambice do budoucna.
Než jsem začala tvořit, neměla jsem žádné sociální sítě. Byla jsem šprtka a nevyhledávala je. Jednou se mě moje neteř zeptala, jestli mám TikTok, Instagram nebo Snapchat. Chtěla jsem být moderní teta (smích), a tak jsem jí před necelými třemi lety dovolila, ať mi je postahuje.
Začala jsem procházet TikTok a zjišťovat, o co vlastně jde. Pak jsem narazila na video, kde Američanka myje dřez. Příspěvek měl hodně zhlédnutí a já si řekla, že to přece můžu udělat taky. Z recese jsem natočila podobné video, které mělo hned několik tisíc zhlédnutí. Po natočení dalších asi deseti videí jsem získala prvních deset tisíc sledujících. Překvapilo mě, jak snadné bylo získat první fanoušky. Takže jsem se rozhodla být aktivnější.
Ano, je to moje práce.
Během tří měsíců jsem měla na TikToku 100 tisíc sledujících. Instagram jsem začala používat až později, když už mi lidé z mého okolí radili, že je čas být aktivní i tam.
Milníku půl milionu sledujících jsem dosáhla asi po půl roce. Řekla mi o tom moje neteř, která z toho byla ještě nadšenější než já (smích). Tahle práce mě začala živit zhruba po půl roce. Tehdy mi přišly nabídky na první placenou spolupráci.
Jaké byly tvoje začátky a kam jsi chodila pro inspiraci?
Zpočátku jsem vůbec netušila, jak tenhle byznys funguje, jak je vůbec možné, že lidé na sociálních sítích peníze vydělávají. Netušila jsem, co to je media kit, který po mně firmy se zájmem o spolupráci vyžadovaly. Až později jsem přišla na to, že tvůrci svoje příspěvky mohou zpeněžit a mít pak příjmy třeba ze zhlédnutí. Pak jsem se začala více zajímat o marketing, číst knihy a dělat různé průzkumy. Abych do toho světa pronikla, absolvovala jsem i online kurz od jednoho amerického influencera. Přitom jsem vystudovala fyziku a ekologii, což s mým dnešním byznysem nemá společného nic.
Snažím se přinést publiku hlavně tipy na levné a ekologické uklízení s využitím produktů, které má doma každý. Triky, které používaly naše babičky na Slovensku, ve Velké Británii, kde žiju, lidé moc neznají. Tím se odlišuju. Mluvím taky německy, takže jsem čas od času hledala inspiraci v jejich časopisech.
Čím sis v zemi, kde je velká konkurence, získala přízeň lidí?Myslím, že jsem lidi zaujala svojí autenticitou. Kromě toho, že ukazuju levné tipy a triky, jsem jako ostatní mámy. Prostě obyčejná holka v teplácích, se kterou se můžou ostatní ztotožnit. Jako Washy Wash jsem se v Anglii proslavila sdílením levných a ekologických alternativ k chemickému čištění. Moje hacky se rázem objevily v médiích po celém světě, třeba v The Sun, a poskytla jsem rozhovor i BBC. V té době jsem získala ověření na sociálních sítích jako veřejně známá osoba. S tím se však moc neztotožňuji; pro mě jsou veřejnými osobami spíš lidé z filmů nebo celebrity z červeného koberce (úsměv).
Vidím, že mladší generace se o ekologii zajímá víc. Značek se ptají a očekávají od nich inkluzi.
Jaké trendy jsi na Instagramu v souvislosti s úklidem zaznamenala?
Myslím, že asi před rokem byl na internetu humbuk kolem estetického úklidu. Všichni chtěli vidět čisté a bílé drahé honosné domy. Teď mám pocit, že se lidé vracejí k levným a ekologickým alternativám, které fungují, což je možná i důsledek krize. Vidím, že mladší generace se víc zajímá taky o ekologii. Značek se ptají a očekávají, že budou inkluzivní. Hodně cleaningových značek do svých kampaní oslovuje výhradně bílé blondýnky a chybí jim rozmanitost. V tomhle směru je na tom lépe beauty sektor, ale myslím, že pokrok se díky mladým lidem brzy dostane všude.
Chodíš i na společenské akce, kde se potkáváš s dalšími influencery?
Takovým společenským akcím se většinou vyhýbám. Jsem introvert a mezi spoustou lidí se necítím nejlépe. Samozřejmě jsem na pár takových akcích byla, například v Londýně na předávání cen, protože jsem loni byla nominována na nejlepší influencerku ve své kategorii.
Bylo to zajímavé. Viděla jsem tam celou řadu lidí, kteří se věnují sociálním médiím. Většina z nich je minimálně o deset let mladší než já a je na nich vidět, že je to jejich životní styl a že si takové akce užívají. Na druhou stranu já už mám rodinu a o publicitu moc nestojím. Myslím, že mě lidé ani moc nepoznávají. Moc svých fotek nezveřejňuju a většinou nosím tepláky, mikinu, drdol a brýle (smích). Ale mám i přátele influencery, kteří taky mají kanály se spoustou fanoušků.
S jakými celebritami ses na podobných akcích setkala?
To, že jsou tam slavní lidé, jsem zjistila většinou tak, že mi to řekla sestra: „Víš, kdo tam byl s tebou?“ ptala se vždycky. Ale já to většinou ani nevěděla. Znala jsem jen pár megahvězd z Anglie. Mám ráda sci-fi filmy, ale herce z nich jsem rozhodně nepotkala (smích). Neznám ani slavné lidi z Love Islandu a podobných reality show, které se tam taky často objevují, protože televizi vůbec nesleduju.
Mí followeři mi napsali, že mě sleduje Rihannina máma. Asi se jí líbí, jak uklízím (smích).
Máš nějaké celebrity i mezi svými sledujícími?
O tom mi dávají vědět moji sledující. To oni mi napsali, že mě sleduje Rihannina máma. Asi se jí líbí, jak uklízím. (Směje se.) Sleduje mě také @mrshinchhome, což je momentálně nejznámější influencerka v Anglii, co se týká úklidu. Ale ani jsem nevěděla, kdo to je, a musela jsem si ji vygooglit. Všímám si ale, když mě začne sledovat někdo známý ze Slovenska, protože mě slovenské jméno často zarazí.
Zažila jsi někdy beef mezi influencery?
Ano, ale já se těmhle žabomyším válkám vyhýbám. Snažím se nebýt v centru dění, a i když na influencerské akce často nechodím, o konfliktech se samozřejmě dozvídám. V tomhle světě se hodně lidí nemá rádo. Často se stává, že když na nějakou akci přijde jedna strana beefu, druhá nedorazí. Moc tomuhle nerozumím. Už se mi stalo, že jsem se na nějaké akci představila a hned se mě lidé začali ptát, kolik milionů sledujících mám. Přijde mi zvláštní, že čísla jsou někdy důležitější než samotný člověk, ale možná se tak na byznysových schůzkách máme bavit a já to jen nechápu.
Upřímně můžu říct, že si s těmito lidmi sednu jen zřídka. Možná je to tím, že jsou mladší a sociální média vnímají jako příležitost k vybudování skvělé kariéry, takže pohltila celý jejich život. Já naopak nemám ráda ani konzumní způsob života. Nevidím smysl v neustálém nakupování nových a nových věcí. Snažím se maximálně využít to, co už doma mám, a nekupovat zbytečnosti.
Kolik času své práci věnuješ?
Na začátku jsem jí věnovala o hodně víc času. V začátcích jsem přidávala hodně videí, abych měla hodně rozmanitý obsah. Značky i sledující chtějí vidět, co tvůrce nabízí, chtějí scrollovat a vidět další a další tipy. Takže prvních několik měsíců jsem vydávala video každý den, někdy dokonce dvakrát. Nyní se více zaměřuju na to, abych dokázala sledujícím nabídnout to, co je zajímá. Ptám se na jejich názor a preference. Většinou přidávám dvě videa týdně. Víc času mi však zabírá administrace. Teď jsem byla týden pryč a potom na mě čekalo 60 e-mailů s nabídkami spolupráce.
Co všechno ses musela v tomhle konkurenčním oboru naučit?
Spousta značek se snaží získat influencery co nejlevněji. Jelikož nemám právnické vzdělání, bylo pro mě těžké se dostat i přes smlouvy, které sepisují právníci. Výzvou byla i odborná angličtina nebo poznámky psané malými písmeny.
Podle čeho si vybíráš spolupráce?
Z desítek nabídek si vyberu jednu. Někteří tvůrci přijmou každou spolupráci a za měsíc jich mají dvacet. Tak to ale dělat nechci, připadalo by mi, že je pak můj profil jen o reklamě. Vybírám si jednu, maximálně dvě spolupráce měsíčně se značkami, se kterými mám dlouhodobý vztah a nabízejí mi produkty, které používám i mimo reklamu.
Přijímám i menší spolupráce na produkty, které chci otestovat. Ne vždycky jsou ale značky nadšené, když jsem upřímná. Stalo se mi, že značky automaticky očekávaly, že jejich výrobek ohodnotím jako ten nejlepší v zemi nebo na trhu. Já jsem ale všechny výrobky netestovala, a tak je pro mě nereálné přinášet taková hodnocení. Říkám, že se mi něco líbí nebo že to funguje, jenom na základě vlastní zkušenosti.
Kolik peněz si může influencer tvojí kategorie účtovat za spolupráci nebo jeden příspěvek?
Částka za video se pohybuje v tisících liber za video. Cena závisí i na délce videa. Příspěvky si upravuju sama a snažím se, aby splňovaly mé standardy. Navíc používám hudbu licencovanou pro reklamy, aby později nevznikly problémy.
Vytváříš obsah výhradně v angličtině, neuvažovala jsi někdy o přechodu taky do slovenštiny?
Vytvořila jsem si i slovenský profil @umy_to_so_mnou, zatím především pro své přátele. Je tam pár videí, ale do budoucna bych na něm chtěla být aktivnější.
Jaké máš ambice a cíle? Čeho bys chtěla v budoucnu dosáhnout?
Chtěla bych mít vlastní značku ekologických čisticích prostředků, kterou bych v budoucnu ráda uvedla na slovenský trh. Blízcí mě povzbuzují ke tvorbě merche, ale nedokážu si představit, že bych měla vlastní mikiny. Raději bych na trh přinesla něco užitečného. Musí jít o ekologický výrobek s recyklovatelným obalem i výrobou, která netestuje produkty na zvířatech a kde zaměstnanci pracují ve férových podmínkách.
Se čtyřmi běžnými výrobky doma vyčistíte úplně všechno. Ve správném poměru z nich můžete levně vytvořit jakýkoli čisticí prostředek, například oblíbenou kouzelnou pastu.
Jaký univerzální čisticí prostředek by měl mít doma každý?
Pro mě jsou to čtyři výrobky, které ve vaší domácnosti vyčistí úplně všechno. Prvním je jedlá soda, dalšími jsou ocet, citron a posledním je prostředek na nádobí. Díky nim si můžete levně vyrobit jakýkoli čisticí prostředek, například oblíbenou kouzelnou pastu. Ve správném poměru je můžete použít na čištění všeho možného, od vodního kamene až po čištění skvrn na oblečení. Prostředky na nádobí mají sice chemické složení, ale stále se jedná o poměrně ekologickou variantu, která nemá negativní dopad na životní prostředí.
Co se ti na životě ve Velké Británii líbí nejvíc?
V Anglii žiju přes sedm let, ale zemi navštěvuju už od svých třinácti, protože tu žil můj otec. Zatímco on se vrátil na Slovensko, já jsem si Anglii zamilovala. Líbí se mi zdejší kultura, mentalita, příroda... Věděla jsem, že bych tu jednou chtěla žít. Ale dovedu si představit život kdekoli na světě.
A chybí ti na životě v zahraničí něco ze Slovenska?
Možná je to banalita, ale chybí mi tu, že na Slovensku zaklepeš na souseda nebo na kamaráda a zajdeš si na kávu. Chybí mi tu takový běžný sociální kontakt s lidmi, rychlé kafe nebo pokec. To tady nefunguje a lidé tu žijí spíš inkognito. Ale paradoxně mi i tenhle inkognito život na druhou stranu někdy vyhovuje.