Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Na první pohled je Martin obyčejný kluk z menšího města. Bydlí v typickém paneláku ve slovenském Zvolenu. Jeho život je přitom diametrálně odlišný od většiny lidí.
Svůj byt neopustil tři a půl roku. To, co se většině lidí zdá nepředstavitelné, se pro něj stalo skutečností. Martin trpí fenoménem, který si spousta lidí mylně plete se závislostí na počítači. Pro Martinův stav existuje japonský termín – hikikomori.
„Mám strach z okolního světa. Žiju jen ve svém pokoji a chodím odtud jen na záchod. Ani doma v obýváku se necítím bezpečně,“ říká Martin úvodem.
Martinovi je 28 let a jeho izolace začala, když mu bylo 24. Stejně jako mnoho jeho vrstevníků vyrůstal v malé komunitě, kde se všichni znali. Na základní škole byl bystrý, dobře se učil, a i když nebyl nijak výjimečně společenský, měl několik kamarádů, se kterými se po škole scházel. Společně hráli fotbal a jiné hry.
Po nástupu na střední školu se jeho situace začala měnit. „Střední škola pro mě byla velmi těžká a rodiče toho po mně vyžadovali stále víc. Nedokázal jsem se vyrovnat se srovnáváním s ostatními spolužáky a začal jsem se čím dál víc bát. Přerostlo to v úzkost.“ Martinovi rodiče však jeho problémy nebrali vážně. Mysleli si, že má jen špatné období, což u teenagerů není nic neobvyklého.
Fenomén hikikomori
Podle National Library of Medicine v Japonsku je fenomén hikikomori známý už několik desetiletí, ale v Evropě se o něm zatím příliš nemluví. Doslova znamená „stáhnout se“ nebo „být izolován“. Označuje lidi, kteří se dobrovolně uzavírají ve svých domovech nebo pokojích a odmítají kontakt s okolním světem. Tento jev postihuje především mladé lidi, kteří jsou přetíženi společenskými očekáváními a nedokážou se dostatečně přizpůsobit nelehkým požadavkům společnosti.
Napětí se stupňuje
Tlak na výkon, očekávání rodiny a neustálé srovnávání se spolužáky začalo Martina na střední pomalu ničit. Když ale svěřil rodičům, dostal vždy stejnou odpověď. Gymnázium nakonec dokončil s ‚odřenýma ušima‘. „Rodině nic nestačilo a teď můžu říct, že mě doslova dotlačili na vysokou školu,“ vypráví, co se v jeho životě dělo dál.
Když se dostal na vysokou školu do Bratislavy, na papíře to vypadalo jako úspěch. V reálu to ale Martin prožíval úplně jinak. Ocitl se sám v cizím městě a bez podpory a musel bojovat s pocity osamělosti a nejistoty. Začaly ho zahlcovat. „Přednášky jsem téměř úplně ignoroval a zkoušky odkládal, jak dlouho to jen šlo.“
Někteří lidé v těžkých situacích hledají útěchu v alkoholu, drogách nebo jiných závislostech. Martin ji našel v počítačích. Veškerý volný čas trávil doma v pokoji se zataženými závěsy.
„Útěchu jsem našel na internetu – ve světě, kde jsem nemusel předstírat, že jsem někdo, kým nejsem.“ Postupně se pak Martin stále více uzavíral do sebe, a když po dvou letech opustil školu, navzdory protestům rodičů se už do běžného života nevrátil. „Nenašel jsem si práci. Rodiče mi však stále platili nájem a finančně mě podporovali.“ Musel jim ale slíbit, že se co nejdříve postaví na vlastní nohy. Jenomže jeho psychické problémy mu to nedovolily.
„Podváděl jsem je i sama sebe, když jsem si myslel, že se mi to podaří. Začalo to nenápadně. Nejdřív jsem jen vynechával běžné činnosti. Nechodil jsem do obchodu, nechodil jsem s kamarády na pivo, nerandil jsem. Dokonce i těch pár přátel, které jsem měl, jsem nakonec úplně odstřihl.“
Jeho rodiče vůbec netušili, že se s ním děje něco opravdu vážného. Postupem času se jeho přátelství začala úplně vytrácet. „Už jsem neměl nikoho, kdo by mi mohl pomoci. Pomáhal jsem si jen tím, že jsem zůstával doma. Tam, kde je mi nejlépe.“
Bojí se i psychologa
Martin začal fungovat pouze na donášce jídla a potravin. Ostatní věci, které potřeboval, mu nosili rodiče. „Máma mi uklízí byt. Nevynáším ani odpadky.“ V jeho světě se vše soustředilo hlavně na počítačový stůl. Jediné, co pro něj bylo důležité, bylo jídlo, počítač a telefon. Čas mimo svůj pokoj trávil jedině, když šel na záchod.
Martinův život za hradbou izolace se stal jeho každodenní rutinou. Probouzí se kolem desáté hodiny dopoledne, ale nikam nespěchá. Ve svém pokoji nechává stažené žaluzie, protože sluneční světlo mu je nepříjemné. Nedokáže si uspořádat čas, dny se mu prolínají a jeden splývá s druhým. Počítač je jeho oknem do světa. Hraním online her tráví hodiny. Tam komunikuje s lidmi, které nikdy neviděl a pravděpodobně ani neuvidí. Ve virtuálních světech je někým, kdo je respektován, zatímco v reálném životě se cítí být neúspěšný.
„Rodiče se mi snaží pomoct, ale sami nevědí jak. Když jsem jim na začátku naznačil, že mám problémy, mysleli si, že jsem rozmazlený. Ale jak se moje izolace protáhla na měsíce a pak na roky, začali se vážně zajímat o nějakou pomoc.“ Navrhli řešení, ale ani to nepomohlo. „Dohodli mi termíny u psychologů, ale já se toho tak bojím, že jsem tam nikdy nešel. Jednou mě dokonce chtěli ven vytáhnout násilím. Ale nebylo to dobré řešení, protože to moje strachy ještě vystupňovalo.“
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Jak Martinův problém vysvětluje psycholog.
Jak dál se mu snaží jeho rodiče pomáhat.
Jak si Martin představuje svou budoucnost a jaké pokroky se mu už podařilo udělat.
Jaké nejčastější „spouštěče“ nutí mladé lidi se izolovat. Psycholožka vyjmenovává, jaké příčiny vedou k úniku od světa. Možná některé dobře znáš sám*sama.
Martinovi rodiče ho však mají rádi a chtějí mu pomoci. „Věří stejně jako já, že se to jednou změní. Já vím, že to dokážu, ale ještě není ten správný čas.“ Mnoho lidí si podle Martina myslí, že je nešťastný, ale on svůj pokoj miluje a cítí se v něm bezpečně.
„Vím, že si chci v budoucnu najít ženu, mít normální život a užívat si všeho naplno. Ale láska mi zatím nechybí a vyhovuje mi to tak, jak to je teď.“ Později se nám svěřil, že zatím nemá žádné sexuální zkušenosti, ale přesto ho to neláká. „Když nevíte, co vám chybí, tak vám to nechybí. Rád o tom takhle přemýšlím,“ vysvětlil Martin.
Izolace u mladých je na vzestupu
Martin už si také našel práci z domova – nemusí nikam chodit.„Pracuji v oblasti informačních technologií. Pohovory jsme vedli pouze přes videochat, takže to pro mě bylo bezpečné. Práce mě baví a konečně mohu rodičům ulevit od placení nájmu.“Když jsme se Martina zeptali, jak podepsal svou pracovní smlouvu, odpověděl, že požádal o její zaslání domů.
Podle psycholožky Jany Farkašovské není Martinův případ ojedinělý. „Je to příklad toho, jak globální problémy ovlivňují i naši kulturu. Stejně jako v Japonsku i u nás stojí za tímto jevem společenský tlak,“ říká. Tlak na výkon, úspěch a splnění očekávání rodiny může být podle psycholožky příliš velký. Zatímco v tradičnějších komunitách se tyto pocity projevovaly spíše depresí nebo úzkostí, v moderním světě, kde internet nabízí únik, je stále častější, že mladí lidé volí izolaci. Vyjmenovala pro nás nejčastější spouštěče takového chování.
1. Strach ze společnosti a selhání„Martin zmiňuje, že byl od dětství pod tlakem rodičů a školy. Vysoká očekávání a porovnávání s ostatními v něm mohly vyvolat pocit, že není dost dobrý, což vedlo k úzkosti a neschopnosti dostát očekáváním,“ říká psycholožka. Strach z neúspěchu je velmi silným spouštěčem, který může vést k pocitům bezmoci a demotivace. Lidé mohou mít pocit, že pokud nesplní očekávání, nemají žádnou hodnotu. V takové situaci se pak útěk často jeví jako jediné bezpečné řešení.
2. Sociální úzkost a tlak na výkonModerní společnost klade velký důraz na výkon a úspěch, což může být podle Jany Farkašovské pro některé lidi velmi stresující. „Pro Martina představovalo gymnázium a později i vysoká škola prostředí, kde neustále čelil srovnávání se spolužáky a tlaku na výkon.“ Paralelním problémem může být sociální úzkost – člověk se může ve společnosti cítit zranitelný, může se obávat hodnocení ze strany ostatních nebo nepochopení.
3. Útěk před realitouMartin hledal únik v online světě, kde se cítil přijatý a v bezpečí. Pro mnoho lidí, kteří trpí hikikomori, je tento virtuální svět mnohem snesitelnější než svět reálný, kde musí čelit výzvám, komunikovat se skutečnými lidmi a čelit případným neúspěchům. Pokud pro ně tedy existuje místo, kam mohou utéci a naplnit tam některé své potřeby, nemusí cítit motivaci hledat štěstí v reálném světě. „Ve virtuálním světě mohou být tím, kým chtějí být, aniž by jim hrozilo odmítnutí nebo odsouzení,“ dodává psycholožka.
4. Pocit bezpečí a kontrolyIzolace v místnosti, kde se člověk uzavře před okolním světem, může být pro mnohé formou úniku, ale také poskytuje pocit bezpečí. „Martin popisuje, že se cítí bezpečně ve svém pokoji, kde má vše pod kontrolou – jídlo, počítač, světlo. Tento pocit kontroly nad svým prostředím může být pro lidi trpící úzkostí a depresí velmi uklidňující.“ Vnější svět je prý pro ně nepředvídatelný a ohrožující, zatímco v pokoji si vytvářejí svůj vlastní mikrosvět.
5. Deprese a pocity bezmociPsycholožka vysvětluje, že hikikomori často provází deprese. „Pocit, že nemá žádný smysl, že se nedokáže zapojit do společnosti nebo že nemá kontrolu nad svým životem, to může být pro Martina silným faktorem, proč zůstává doma.“Vytváří si vlastní svět, kde je možné alespoň něco ovládat, i když je jen malý výsek života.
6. OdcizeníMartin vypráví o tom, že přerušil kontakt se všemi svými přáteli a přišel o veškeré své vztahy. Tím, že se distancoval od skutečných lidí, postupně ztratil schopnost efektivně komunikovat a vyhledávat nové vztahy. „Izolace vede k odcizení od reálného světa a může způsobit, že se člověk cítí stále více nepochopen a osamělý, což jen upevňuje jeho rozhodnutí zůstat izolovaný.“
7. Pocit, že ‚není ten správný čas‘Martin zmiňuje, že věří, že se mu v budoucnu podaří změnit svůj život, ale že ještě nenastal ten správný čas. Podle psycholožky může jít o formu sebeobrany. „Přiznání si, že ještě není připraven čelit světu, může být způsobem, jak chránit své křehké sebevědomí.“ To však může vést k dalšímu odkládání řešení problémů a prohlubování izolace.
Podle psycholožky mohou lidé jako Martin prožívat smíšené pocity. Na jedné straně pociťují úzkost, strach a obavy z vnějšího světa, ale také pocit úlevy a bezpečí ve své izolaci. „Izolace jim může poskytnout krátkodobé řešení, ale z dlouhodobého hlediska se mohou cítit osamělí, nepochopení a bezmocní.“ Mohou se také objevit pocity studu nebo viny za to, že se nemohou "vrátit" do normálního života.
Pomoc lidem s hikikomori je podle Farkašovské obtížná.
Vyžaduje citlivý přístup, pochopení jejich úzkostí a jejich tempa. „Účinná by mohla být kognitivně-behaviorální terapie, stejně jako postupná reintegrace do společnosti pomocí malých kroků, které jim pomohou znovu získat důvěru ve schopnost zvládat sociální situace.“ Klíčové je však podle ní vytvořit bezpečný prostor, kde se nebudou cítit odsuzováni ani jakkoliv tlačeni.
Tyto stavy lze řešit kombinací psychoterapeutické a farmakologické léčby.„Existuje však mnoho různých přístupů, hikikomori není striktně klasifikována jako samostatná porucha, ale spíše jako jev nebo doprovodný příznak jiných stavů.“ Léky podle psychologa slouží pouze k potlačení doprovodných obtíží a základních příznaků.
Rodiče hrají v Martinově případě klíčovou roli, ale jejich podpora musí být citlivá, trpělivá a dobře nasměrovaná. „Rodiče by měli pochopit, že Martinův problém není o ‚lenosti‘ nebo ‚rozmazlování‘, ale o komplexním psychickém stavu.“ Tlak na okamžité změny může údajně způsobit odpor nebo zhoršení stavu, uzavírá psycholožka Jana Farkašovská.