Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Provokativní body horor Substance (The Substance) francouzské režisérky Coralie Fargeat způsobil celosvětové šílenství. Dorazil už i do českých kin.
Masivní odchody z kinosálu, zvracení po projekci, pobouřené reakce diváků. Zatímco pro některé lidi jde o mistrovské dílo, jiní snímek zatracují. Považují jej za příliš nechutný a šokující. I přesto si z festivalu v Cannes odnesl cenu za nejlepší scénář a třináctiminutový potlesk.
Odvážný horor s prvky černého humoru plný nahoty a brutálního násilí rafinovaně kritizuje hollywoodské standardy krásy. Hlavní hrdinkou je padesátnice Elisabeth (Demi Moore), která se rozhodne vyzkoušet záhadnou drogu „substance“.
Má jí pomoci vytvořit lepší a krásnější verzi sebe sama. Stane se z ní nakonec sexy Sue (Margaret Qualley). Cena však bude příliš vysoká. Jak a kde se snímek natáčel, co se stalo na place a kolik hodin strávily herečky v maskérně? Připravili jsme pro tebe několik zajímavostí o tomto kontroverzním snímku, které jsi pravděpodobně nevěděl*a.
Pokud se ti takový obsah líbí, přidejte se do klubu Refresher+ a čti všechny články na našem webu bez zbytečných omezení. Najdeš zde reportáže, profily celebrit, rozhovory nebo děsivé kriminální příběhy.
Článek obsahuje spoilery.
136 tisíc litrů umělé krve
Francouzská režisérka zjevně opravdu miluje krev. Už herci v jejím předchozím thrilleru Revenge z roku 2017 zažili během některých scén doslova krvavou lázeň. Substance však připomínala spíše plavbu v krvavém moři. Zapomeň na Tarantinův Kill Bill nebo hororové klasiky Texaský masakr motorovou pilou, Saw či Evil Dead.
Jak píše Entertainment Weekly, Coralie Fargeat použila ve finálním aktu až neuvěřitelných 36 tisíc galonů umělé krve, což představuje přes 136 tisíc litrů. Režisérka také prozradila, že natáčení zmiňované krvavé scény odehrávající se v divadle trvalo až tři týdny a vyžadovalo si kompletní výstavbu celého sálu.
Byla to pro ni muka
Fargeat chtěla minimalizovat využití CGI a dalších vizuálních efektů (nevyhnula se jim však ve zcela poslední scéně), proto se při výrobě filmu zaměřila spíše na klasické filmové triky, skutečné masky a různé protézy. Nejvýraznější byla odpudivá maska deformovaného monstra v sugestivním závěru, kterou musela nosit Margaret Qualley.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
Jak režisérka vysvětluje závěr filmu.
Která scéna ze Substance byla pro Demi Moore nejnásilnější.
Jak tvůrci natočili děsivou scénu „zrození“ Sue z Elisabeth.
Kolik kilogramů krevet snědl Dennis Quaid během natáčení.
Podle USA Today její aplikaci herečka nesnášela zrovna nejlépe. Řekla, že to bylo pro ni totálně vyčerpávající mučení. Maskéři ji prý museli na setu uklidňovat a rozesmívat, protože místy skutečně podléhala panice. „Měla jsem najednou jen jedno oko, nic jsem neslyšela, nemohla jsem hýbat rukama,“ přiblížila Qualley. Kvůli ztíženému vidění do všeho narážela a masku si navíc nemohla jen tak sundat sama, protože by si zároveň strhla vlastní kůži.
Pokud máš nakoukané i další filmy s Margaret Qualley (například Stars at Noon nebo Kinds of Kindness, ve kterých se před kamerou odhalila), asi ti na ní během sledování Substance něco nesedělo.
Aby Sue ve filmu vypadala co „nejdokonaleji“, tvůrci se jí rozhodli zvětšit prsa, píše magazín People. „Jelikož na růst prsou neexistuje žádný magický lektvar, museli mi je přilepit,“ zažertovala devětadvacetiletá Američanka. S úsměvem dodala, že tým maskérů jí dal „zásobu na celý život“.
Devět hodin v maskérně a silikonové figuríny
V maskérně si užila své i Demi Moore. V noční show Setha Meyerse objasnila, že když natáčela scény, ve kterých hraje stařenu, maskovali ji šest až devět hodin. Skládání masky trvalo další dvě hodiny.
„Vypadalo to všechno mnohem jednodušeji, když to bylo napsáno ve scénáři,“ řekla kultovní herečka z filmů Duch, Striptýz nebo G.I. Jane. Dodala, že i přesto je ráda za tuto filmovou zkušenost a lidí, kteří ji maskovali, si nesmírně váží. Podobnou roli si prý v budoucnu pro jistotu dvakrát promyslí.
Pokud tě také zajímá, jak tvůrci natáčeli jednu z nejpamátnějších a zároveň nejděsivějších scén ve filmu – „zrození“ Sue z Elisabeth, její vznik přiblížil filmový maskér Pierre-Olivier Persin pro magazín Marie Claire. Ani v tomto případě si to tvůrci neusnadnili pomocí CGI, ale točili se sofistikovanými silikonovými figurínami.
Inspirace? Kubrick, Hitchcock a Lynch
MovieWeb píše, že francouzská režisérka do filmu vložila několik odkazů na kultovní filmy. Je mezi nimi například klasika Vertigo od Alfreda Hitchcocka či filmy Davida Cronenberga Videodrome a Mucha. Červená hala s kobercem, po které neustále chodí dvě hlavní herečky, velmi nápadně připomíná tu z Kubrickova hororu Osvícení.
A jak správně připomíná Screen Rant, závěrečné monstrum je velmi podobné Slonímu muži Davida Lynche. Našli bychom však také odkazy na dalším dílo tohoto známého filmového surrealisty, konkrétně na thriller Lost Highway. A co připomíná závěrečná „krvavá sprcha“? No přece finále legendárního hororu Carrie, který natočil Brian De Palma.
Snědl dvě kila krevet
Podle Variety se v roli sexistického šéfa televizního studia Harveyho měl původně představit Ray Liotta známý z klasik jako Goodfellas či Země policajtů, ale bohužel v roce 2022 zemřel. Jeho roli nakonec dostal ostřílený veterán Dennis Quaid. Zhostil se jí skvěle, ale také to na place neměl jednoduché.
Režisérka v rozhovoru pro Collider řekla, že během natáčení památné scény pojídání krevet v restauraci, během které ho kamera snímá záměrně ve velkých detailech s výraznými zvukovými efekty, americký herec snědl odhadem až dvě kila této mořské pochoutky.
Paradoxní je, že jeho kolegyně Demi Moore v noční show Setha Meyerse přiznala, že právě tato scéna je ze všech brutálních scén, kterých je ve filmu nepočítaně, pro ni ta vůbec nejhrozivější. Následně jasně naznačila, že se jí při ní chtělo zvracet.
Ne Hollywood, ale Francouzská riviéra
Přestože děj filmu se odehrává v Los Angeles, francouzská režisérka Substanci nenatáčela v Hollywoodu, jak by se na první pohled zdálo, ale ve své rodné zemi. Interiérové scény byly točeny ve studiu Epinay, které se nachází nedaleko Paříže, a pro venkovní lokace Coralie Fargeat využila vábivou Francouzskou riviéru.
A jak reagovaly hlavní herečky na to, že budou muset pro film cestovat do Evropy? „Bylo velmi snadné je přesvědčit, aby přijely do Francie, protože Paříž je pro Američany velkým snem,“ prozradila režisérka v rozhovoru pro CNC.
Co má tento závěr znamenat?
Poslední půlhodina Substance je fakt intenzivní a pro diváky i největší výzvou. Není divu, že mnoho z nich to v kině nezvládlo. Přicházejí ovšem o silné katarzní finále. Ti, kteří vydrželi až do posledních vteřin, však mohou mít nakonec stejně otazník nad hlavou. Co se nám to vlastně snažila Coralie Fargeat, která film zároveň také napsala, vzkázat?
Poté, co se Elisabeth po poslední (nedoporučené) dávce změní na hybridní monstrum, podívá se do zrcadla a následně i tak jde na slavnostní událost před všechny diváky. „Je to první moment, kdy je schopna milovat samu sebe. Už necítí znechucení. Jakoby poprvé viděla své pravé já,“ vysvětluje režisérka pro Entertainment Weekly.
„Konečně jí nemusí záležet na tom, jak vypadá, nemusí ji zajímat, co si lidé budou myslet. Poprvé je zde shovívavost, něžnost. Poprvé se na sebe dívá v zrcadle a nekritizuje se. Řekne si: Dobře, půjdu tam, tohle jsem já, mám právo mít své místo na světě,“ dodává.