Převezme Čína vedoucí postavení v globálním filmovém průmyslu?
V posledních letech nastal zlom nejen v politice, ale i ve filmové branži. Asie se stala stále lukrativnějším trhem na expanzi. Když se podíváme na loňské tržby z Číny (4,77 miliard, všechny sumy jsou uvedeny v dolarech), vidíme, že představuje čím dál, tím větší ,,hrozbu" pro Hollywood. Transformers 4 je ukázkovým příkladem toho, jakým směrem se v nejbližších letech mohou ubírat obrovské blockbustery. Část příběhu byla natočena v Číně, přičemž důležitou postavu ztvárňuje právě čínská herečka Li Bingbing. Bumblebee a spol. vydělali 245 milionů v USA, ale v Číne to bylo více, než 320 milionů. Nejde jen o úspěch zahraničních snímků,ale i o domácí produkce, které jsou každým rokem velkolepější.
Hollywoodská studia si všimla, že čínské publikum umí ocenit hvězdy, které jsou ochotny přijít do Číny, aby podpořily film. Stačí se podívat zpětně na minulý rok, jaké osobnosti byly ochotny přijít propagovat své snímky. Hugh Jackman a Peter Dinklage šli do Číny kvůli X-Men: Days of Future Past, zatím co Andrew Garfield, Jamie Foxx a Emma Stone dělali kampaň pro The Amazing Spider-Man 2. Samotný Captain America - Chris Evans, Scarlett Johansson a Samuel L. Jackson vyrazili do Pekingu, aby podpořili Captain America: The Winter Soldier, Statham byl v Číně navštívit fanoušky Fast & Furious a Angelina Jolie byla v Šanghaji kvůli snímku Maleficent. V tomto seznamu by jsem mohl pokračovat snad donekonečna, ale už vám asi došlo, co jsem tím chtěl říct.
Nesmíme však zapomenout, že Číňané mají velmi dobrý cit pro byznys. Natrvalo dlouho a sami začali vyrábět filmy jako na běžícím pásu. Pět čínských projektů udělalo obrovské haló na začátku roku, když domácí tržby (282 milionů za 5 dní) překonaly ty v USA. Stalo se to poprvé v historii, a tím se nadále potvrzuje rostoucí vliv východního průmyslu. Všech pět se za měsíc únor zařadilo do Top 10 nejvyšších tržeb celosvětově. Tím se potvrdilo to, že nejen USA může dělat divácky atraktivní snímky. Na prvním místě byl Dragon Blade, ve kterém si zahráli známe hvězdy jako John Cusack, oscarový Adrien Brody a Jackie Chan, který projekt i koprodukoval. Tato čínská akční fantasy stála 65 milionů a spolu s hollywoodskými hvězdami a s malou pomocí západních partnerů vydělala za 4 dny slušných 56 milionů. Dokonce i dokument o čínské reality show ,,Where Are We Going Dad?" vydělal 21 milionů. Je proto hloupé nepředpokládat, že tato čísla nebudou mít obrovský vliv na americké produkce v budoucnu. Hollywoodská studia bojují, aby získala co nejvíce z čínského trhu, ale je tu jeden háček.
Čína má přísné kvóty na to, kolik zahraničních snímků může být za rok uvedeno v kinech. Teď je to 34 projektů ročně, ale toto číslo by mělo růst do roku 2018. Jasné, americká studia nesedí na vavřínech a hledají způsoby, jak obejít systém. Zatím nejefektivnějším z nich je vytvoření partnerství mezi americkými a čínskými společnostmi, aby snímky zapadaly do domácí kategorie místo zahraniční. Jako příklad můžeme brát filmové studio Legendary, které má čínskou divizi, Dreamworks Animation budující studia v Šanghaji a Paramount, které uzevřalo partnerství s China Movie Channel.
V roce 2013 Dalian Wanda Group oznámilo, že se pustí do vybudování zatím největšího filmového studia na světě. Tato investice se pohybuje v rozmezí od 4,9 miliard až do 8,17 miliard a plánovaný datum dokončení je rok 2017. Těžko říct, jak velký vliv bude mít nová obrovská společnost Wanda, ale i ti konzervativnější pozorovatelé říkají, že půjde o obrovskou změnu v čínském filmovém průmyslu. Podle vyhlášení Wandy bude přibližně 70 procent svých nových studií fungovat výhradně pro místní produkci. Samozřejmě, stále víc a víc zahraničních snímků natáčejí pod záštitou čínských filmových produkcí, aby zapadaly do kategorie domácích filmů. Ovšem, ne každému se zamlouvá tato kolaborace. Ředitel Dalian Wanda Group se k čínsko-hollywoodské spolupráce vyjádřil takto:
,,Hollywood chce vydělat peníze tím, že hodí do svých filmů několik slavných čínských herců, dá jim pár scén a minimum dialogu a potom ty scény vystřihne pro severoamerický trh. Pokud americké filmové společnosti vyberou tento styl spolupráce a nerespektují čínský trh (diváky), potom jsou tyto typy společností na čínském trhu určené k selhání."
Pamatujete si na Guillermo Del Torův epický Pacific Rim? Po vizuální stránce to byla jedna z nejúžasnějších sci-fi snímků, jaké jsem na velkém plátnu viděl. Ovšem, nic není zadarmo. Rozpočet dosáhl až 200 milionů dolarů (a to nevzpomínáme reklamu) a slabý domácí obrat nedával velké naděje na pokračování. Nebýt čínských nadšenců sci-fi a fantasy žánru, o druhé části by se ani nepřemýšlelo. Naštěstí, za 12 dní v Číně vydělal projekt až 76,5 milionů, což přesvědčilo studio Legendary Pictures, aby sequelu dalo zelenou.
Čínský trh už není žádným šmejdem, jak si dávno myslel západ. Obrovská poptávka pro filmy donutilo Hollywood k takovým krokům, které by byly před 10-15 lety nepředstavitelné. Natáčení v Číně a obsazení čínských herců do hollywoodských blockbusterů je zatím nejefektivnějším způsobem, jak se dostat k potenciálně obrovskému publiku. Koprodukce západních a východních společnosti se zdají být slibnou alternativou do budoucna pro obě strany. Sbližování západu a východu je tak rok co rok intenzivnější. Tomu svědčí i Huading Awards, čínská verze People's Choice Awards, ve které hlasuje až 80 milionů diváků. Minulý rok se událost konala vůbec poprvé v Hollywoodu. Objevili se i velké hvězdy jako Lucy Liu, Halle Berry, Orlando Bloom nebo režiséři Brett Ratner a Guillermo Del Toro. Dvoujazyčné slavnostní vyhlášení výsledků, vedené Lucy Liu a Olivií Xu, se konalo v Montalbanském divadle. Ceremoniál sledovalo více, než jedna miliarda diváků. Stručně řečeno, sotva bychom našli lepší příklad demonstrace rostoucí role Číny v globálním filmovém průmyslu a teď už i v srdci Hollywoodu. Filmový průmysl (západní nebo východní) se primárně zabírá tím, co vynese více peněz, a proto nebuďte překvapeni, pokud se v následujících letech bude polovina blockbusterů odehrávat na dalekém východě.
Kromě obdivu tamějších diváků si totiž vyslouží i různé daňové úlevy a slevy. Některé krajiny dokonce vyplácí jistým studiím za to, že jejich film natáčeli právě u nich. Jde přitom zejména o snímky glorifikující danou krajinu, respektive i o ty, které ukazují její (nejen) přírodní krásy. Krásným příkladem je Nový Zéland. Ten ,,daroval" Warneru 67 milionů dolarů v podobě zlevnění daní. Warner totiž vyhrožoval, že pokud nedostanou jisté slevy, odejdou filmovat do jiné krajiny. Nový Zéland v konečném důsledku ale i tak vyhrál. Natáčení nové trilogie ze Středozemě přineslo do kraje vznik 3000 nových pracovních míst. Trilogie se musela propagovat a taktéž slušně nakopla tamější ekonomiku. Zejména asijský trh je v tomto případě pro zahraniční filmová studia jakýmsi daňovým rájem. Je třeba se smířit s tím, že od teď to už bude pro diváky jen horší. Pokud se totiž bude muset část příběhu odehrávat v Číně nebo Mongolsku, stane se tak i navzdory tomu, že to děj vůbec nevyžaduje a spíše je to na škodu. Stačí si vzpomenout na speciálně vyrobenou scénu v Iron Man 3 určenou jen pro čínské publikum. Jaký máte názor na tento rozbíhající se průmysl vy?