Vysoce oktanová série Fast & Furious je plná nádherných a oblíbených vozidel. Jaká se nám líbila nejvíce?
Hype pomalu ustává, Furious 7 ale stále brázdí kina a do konce týdne se přehoupnou přes miliardu vydělaných bubáků. My jsme pro vás vybrali nejlepší díly ze série, rozloučili se s Walkerem a taktéž zrecenzovali poslední díl. Co nám zůstává? No přece potěšit i ty fanoušky, kteří na sérii vyrůstali ještě tehdy, kdy to bylo celé hlavně o autech. A proto jsme se s kolegou Martinem rozhodli vybrat desítku těch nejlepších, nejhezčích a nejoblíbenějších čtyřnohých miláčků. Podmínkou bylo sehrát v ději důležitou roli nebo se objevit ve vícero částech, taktéž jsme se snažili vybírat auta, která nás v době prvních částí nejvíce učarovala. Supersporty z Furious 7 jsme až na jeden případ vynechaly, jelikož oře z poslední části této miliardové franšízy by si klidně mohly vyptat svou vlastní Top 10.
10. Mazda RX-7, majitel - Han, výskyt: Fast & Furious 1, 2 a 3
S výběrem posledního 10. místa jsme měli malé problémy. V sérii se objevily desítky úžasných a nádherných vozidel, ale rozhodli jsme se, že Mazda si tu zaslouží mít své zastoupení. Stejně tak vzdáme poctu Hanovi a jeho řidičským schopnostem, které mu ale naneštěstí nestačily a všichni dobře víme, jak spolu se svým autem i nakonec skončil. RX-7 se ale objevila i v jedničce a dvojce, ještě jako starší a neupgradovaná verze. Jezdil na ní Dom, když poprvé porazil Briana v závodech. Ve dvojce už s ní jezdí někdo neznámý.
V Tokyo Drift byl japonský legendární model, který se mimochodem odstupem času po letech zjevně dočká nové generace, obohacen o podstatně rozsáhlejší úpravy, pod které se podepsala společnost Veilside. Exteriér byl prakticky do detailu přepracovaný a citelně odlišný od sériovky. Wide body, rozměrné zadní křídlo, 19" 5 paprskové chromové disky a dvoubarevné zhotovení udělali ze známé Mazdy ještě větší hit, který se dočkal několika napodobenin a obdobných úprav i několik roků po premiéře 3. filmového pokračování. RX-7 dané, třetí generace se světu ukázala přibližně v roce 1991 hned ve vícero výkonnostních verzích (cca 255 - 280 koní), ve filmu si ovšem scény střihl novější exemplář, navíc s dodatečnými úpravami i pod kapotou, čímž šlo o ještě silnější automobil. Po vylepšeních, která šéfoval stejný úpravce jako v případě optických změn, měl tak Han v rukou stroj s výkonem 225 kW/306 koní, přičemž z 0-100 km/h dokázal sprintovat za rovných 6 sekund.
9. Mitsubishi Lancer EVO VII, majitel - Brian, výskyt: 2 Fast 2 Furious
Lancer Evolution VII je jedno z mála aut, která opustila sérii neporušená. Může za to i fakt, že se objevilo jen v jedné části. Dostal ho Brian k úloze zatknout drogového barona Cartera Veroneho v Miami. Lancer Evolution VII se potom objevil jako hlavní vozidlo Seana Boswella, protagonisty Tokyo Drift.
I další legendární japonský zástupce v našem žebříčku disponoval jemnými optickými změnami, a to v době, kdy měl tuning úplně jiný rozměr a tomu dnešnímu prakticky nesahal (pochopitelně) ani po kotníky. Pár ,,bakelitových" nástavců, v těch časech trendy neony a vinyl, obrovské křídlo a disky značky Motegi Racing. Za jemně modifikovanou přední maskou se nacházel 2litrový řadový čtyřválec s turbodmychadlem a proslaveným nitrem (dusíkem). Exemplář byl ovšem v zásadě skoro v sériovém stavu, o čemž svědčil i doslova vykradený interiér a fakt, že v roce 2013 se objevil na internetu na prodej s cenovou jen 39 tisíc $, což je cena, za jakou se v této době pohybovalo přibližně nové Evo, bez toho, že by bylo tak filmově proslavené.
8. Mitsubishi Eclipse, majitel - Brian, výskyt: The Fast & The Furious
Z hlediska děje Eclipse až tak velký význam nemá. Jde ovšem o Brianovo první auto a nachází se snad v prvních sekundách ze série Fast & Furious vůbec. Je jen málokdo, kdo by si tohoto oře nezamiloval na první pohled. Naneštěstí, jako většina Brianových hraček, i Eclipse bylo zničeno.
Pokud jde o model Eclipse jako takový, byl to právě tento sportovní automobil, který si zejména svým vzhledem a použitým vinylem podmanil všechny fanoušky. Vždyť křiklavé Mitsubishi s modro bílým polepem chtěl mít v těch časech ve svém vozovém parku v Need For Speed Underground snad každý. Samozřejmě, Eclipse znají většinou jen ti starší z nás, jelikož už nějaký ten rok tento model v portfóliu Mitsubishi chybí, přičemž do roku 2011 v něm dožíval v duchu jako automobil do počtu, který se prodával už jen na hrstce trhů, kde už zdaleka nepředstavoval takové haló jako kdysi. V Brianovem podání šlo o Eclipse modelového roku 1995, pod kapotou které byl 2litrový čtyřválec. Původních 218 koní se ovšem díky novému sání, turbodmychadlu nebo chlazení údajně vyšplhalo až na úroveň přibližně 435 koní. Zelená střela byla osazena aerokitem AeroArmor Eclips, křídlem ARP GT2 a 18" disky od Axis Sport Tuning obutých do pneumatik Toyo.
7. Dodge Charger SRT8, majitelé - Brian, Dom, Roman, Han, výskyt: Fast Five a Fast & Furious 6
Vcelku významné vozidla nové trilogie. Nejdřív s nimi Dom a Brian vytáhli přísné strážený trezor a zničili celkem značnou část města a policejních jednotek, no a v 6. dílu si zase s nimi zalétali na letišti. Správně, právě Chargre byli součástí téměř nejnereálnější akční sekvence vysoce oktanové ságy. Jeden Charger použil Han na zpomalení Letadla, druhý použil Dom na jeho infiltraci a následní únik.
Novodobý Charger, který byl světu jako šestá generace představen v roce 2005 jako modelový rok 2006 vyvolal zejména v Americe velký rozruch, bohužel negativní. Po předešlých modelech, především z 60. a 70. let, vozidlo změnilo koncepci, jelikož předešlé silná kupéčka se změnila na klasický sedan. Ten ovšem nebyl zdaleka šedým průměrem, tedy pokud mluvíme o výkonu, jelikož nejsilnější verze SRT8, které byly použité i ve filmech, nabízely masivní výkon 317 kW/ 431 koní, které byly vydolované z mohutného osmiválce 6.1 Hemi. Všechna síla putovala na zadní nápravu, a tak zábavy bylo více, než dost, což potvrdily i jednotlivé (nereálné) scény s decentně upravenými vozidly tohoto druhu.
6. Subaru Impreza WRX STi, majitel - Dom, Brian, - výskyt: Fast & Furious 4 a 7
Pamatujete si, jak k němu přišel Brian? Dom mu dlužil jedno auto (vyměnili si tak roli z prvního filmu), a tak rozbil okno na Subaru a následně ho ,,daroval" Brianovi. Ve čtverce ještě přežije, ale ve Furious 7, kdy na něm opět jezdí Brian, už má svůj osud spočítaný. Pronásleduje v něm v horách autobus přepravující Ramseyovou a neskončí pěkně.
Bylo více než jasné, že dřív nebo později se v jednotlivých pokračováních mezi známými sporťáky nebo americkými ikonami objeví i nějaký stroj, který se proslavil v rally. Stalo se tak nejdřív ve 4, kdy se ukázala kompletně ,,překopaná" třetí generace závodního STI z roku 2009. Impreza WRX STI od Subaru byla v těch dobách nabízená především s 2litrovým turbomotorem o síle přibližně 308 koní, v našich končinách ovšem přední kapotu vyplňoval až 2,5litrový agregát s turbodmychadlem a výkonem 221 kW 300 koní. Právě tato verze, tedy s motorem EJ257 Shortblock Turbo se objevila ve filmu, disponovala ovšem dodatečnými úpravami, jejichž výsledek po stránce přesných parametrů neznáme. O bodykit se opět postaral Veilside, exemplář dostal ochrannou interiérovou klec, kontrastní zbarvení a černočervené 18" disky značky Enkei, konkrétně model NT03+M. V 7 se objevil obdobný exemplář v tradičnějším modrém kabátě s černou karbonovou kapotou a vícero opravdu akčními scénami.
5. Toyota Supra, majitel - Brian, výskyt: Fast & Furious 1, 2, 4, 5 a 7
Toto vozidlo má pro sérii obrovský význam zejména kvůli poslední části. Šlo o druhé Brianovo auto, které dal Domovi na konci první filmu, aby utekl před policisty. Viděli jsme ho ale i v dalších částech, ale už v menších rolích. Ve Furious 7 se ale uzavřela jedna sága. Nejdřív na Supře utíkal daleko pryč Dom, na konci na ní odjel navždy pryč Brian. Odchází v ní totiž v závěrečné emotivní scéně.
Pokud jsem tuning těch let při předešlém Mitsubishi kritizoval, tentokrát je ve věci jiná káva. Kompletně překopaný, tehdy mimořádně populární automobil od Toyoty, prošel řadou vylepšení a úprav. To nejdůležitější se ovšem událo pod kapotou, kde trůnil standardně 330koňový řadový šestiválec, který také prošel rozsáhlými úpravami, a tak nabízel až masivních, přibližně, 544 koní. Takto upravená Supra z roku 1995 dokázala následně z 0-96 km/h vystřelit za 4,3 sekundy.
4.Nissan GT-R, majitel - Brian, výskyt: Fast & Furious 4, 5, 6 a 7
V této sedmidílné sérii se nachází více aut, než na největších autosalónech na světě. Není třeba se proto divit, když se ten stejný typ vozidla objeví ve vícero filmech, a to ve vícero podobách. Ve čtverce si ho Brian vyzvedne z policejní garáže, upraví ho a jeho součásti použije i pro svůj Nissan Skyline. Ve Fast Five s ním závodí s Domem a jeho Challengerem SRT8. Vidět jsme ho mohli i na začátku Furious 6, kdy s ním vyhrál v závodech proti Domovi a taktéž na konci stopáže, kdy se celá rodinka setkala dohromady u jejich domu. V sedmičce ho vidíme, když si z něho Brian bere neprůstřelnou vestu a taktéž v něm eskortuje Ramseyovou po cestě přes Los Angeles.
GT-R, tedy špičkový model, který je trnem v oku nejednoho italského supersportu si představovat snad velmi nemusíme. Na scéně je už nějaký ten rok, pravidelně je ovšem obdarovaný menšími nebo většími úpravami, v rámci kterých se decentně mění jednotlivé interiérové a exteriérové detaily. Motorově jde stále o 3,8litrovou V6, která nabídla v závislosti od modelového roku výkon 480-550 koní (verze Nismo 600), čímž japonská Godzilla dokáže na stovku vystřelit za přibližně 2,7 sekundy. Na filmových plátnech čtverky jsme se mohli potkat s exemplářem z roku 2007.
3. Lykan Hypersport, majitel - arabský šejk, na chvíli Dom a natrvalo pozemkový úřad Abu Dhabi, výskyt: Furious 7
Jak jsme připomínali na začátku, rozhodli jsme se tak trochu ignorovat supersporty a nejluxusnější kousky. Taktéž jsme obsadili do žebříčku jen jedno vozidlo z Furious 7, jelikož jich tam bylo skutečně přemnoženě a šlo už jen o rychlost a vzhled. Nuže, tomuto kousku jsme ale nemohli odolat. Jistý matematik v jednom z novinových plátků v Abu Dhabi se vyjádřil, že teoreticky by se skoky provedené ve Furious 7, kdy Dom a Brian skákali s Lykanem přes tři mrakodrapy, daly zrealizovat. Pochybuji ale, že by se našel takový blázen, co by to vyzkoušel. Lykan Hypersport je exkluzivní automobil, kterých na světě najdete jen 7. Pro účely filmu byl vyrobený samostatný model, o něco levnější, stále ovšem produkci vyšel na nějaký ten miliónek, jestli ne víc, teda, určitě víc.
Ve věci je tedy replika, která ovšem rozhodně patří mezi ty nejdůvěryhodnější a ve filmu to divák snad nerozeznal (na rozdíl od chabých replik v Need For Speed). Co bylo pod kapotou nevíme, určitě to ovšem nebyl dvakrát přeplňovaný šestiválec s objemem 3,8 litru, který má v originální verzi původ z 911 Turbo a disponuje výkonem 566 kW/770 koní a 1000 N.m. To by bylo pro scénáristky snímku takovýchto rozměrů velké sousto, jelikož Lykan si kompetentní cení až na 2,8 milionu $! Nehledě na originalitu, v sedmém dílu jsme tak měli možnost vidět jeden z nejzajímavějších sporťáků současnosti, navíc s citelně futuristických designem.
2. Nissan Skyline R34, majitel- Brian, výskyt: Fast & Furious 2, Tokyo Drift a Fast & Furious 4
Brianův Skyline byl jednoduše v době, kdy měl první sequel série premiéru, okouzlující. Mně se vlastně stále enormně líbí i teď. Závodil s ním v úvodním závodu, no chytli ho policisté. Později si ho upravil na čistě modrou verzi, o které tak básním. Krátce se mihl v Tokyo Drift a viděli jsme ho i v akční scéně v tunelech ve čtverce.
Vozidlo, ve kterém se Brian O'Conner v roce 2009 proháněl ve filmu bylo před pár lety koupeno soukromou osobou v New Yorku. Od té doby se ocitlo v Evropě, kde se momentálně i nachází. Zajímavostí je fakt, že jde o Skyline, který byl reálně upravený pro potřeby filmu a nejednalo se tak jen o napodobeninu nebo automobil s malým výkonem. Pravidelně byl upravovaný a vylepšovaný. Pod kapotou má ve finále 2,6litrový šestiválcový motor twin-turbo s výkonem přibližně 550 koní, říká se ovšem, že by nebylo žádným problémem z agregátu vydolovat až 1000 koní. Poháněné jsou všechny čtyři kola, přičemž sílu na ně přenáší 6 stupňů manuální převodovky. Skyline je v současnosti v perfektním stavu, disponuje atraktivním bodykitem Nismo, 19" disky Volk Racing RE30, výkonnými brzdami s 6 pístovými třmeny vpředu a 4 pístovými vzadu. Vybavený je i moderním head-up displayem nebo audio systémem Sony. V roce 2013 se originální exemplář z filmu objevil v Německu, přičemž byl na prodej za rovný milion €. V roce 2014 následně obletěly svět informace o prodeji, cenové relace se ovšem už odhadovaly na částku 750 tisíc až 5 milionů €!
1. Dodge Charger R/T, majitel - Dom, výskyt: Fast & Furious 1, 4, 5, 6 a 7
Nebo jste byli tak naivní, že jste na první místě čekali něco jiného? Domův Charger působil mezi všemi vozidly ze série jako Zeus mezi ostatními bohy. Zkonstruovali ho společně s otcem, když byl ještě malý. Později se v něm jeho otec zabil v poslední závodu v sezoně. Dom se s ním neodvážil jezdit až do smrti Jesseho, kdy byl nucen ho použít. Rozbil ho v památné scéně, když společně s Brianem jeli na rovince a proskočili těsně před vlakem. Charger se ale sekundu na to roztřískal o auto, které se z ničeho nic vynořilo z vedlejší cesty. Ve čtverce ho před svou ,,smrtí" opravila Letty. Rekonstrukci dokončil Dom, ale následně byl nucen opět ho zničit.
Zázrakem ho ale opět dal Domův tým dohromady a použili ho na vysvobození Doma z vězeňského autobusu. To už jsme v ději Fast Five. Tehdy si autíčko užilo na plátně asi nejvíc času, ale zároveň skončilo opět zničené, tentokrát díky postavě Dwayna Johnsona - agentovi Hobbsi. V šestce se objeví jen jeho miniaturní model, který daruje Dom svému synovci, Brianovu synovi. Naplno zazářilo opět ve Furious 7, kdy jsme ho viděli ve dvou verzích. První, speciálně upravená, sloužila na seskok z letadla a následnou záchranu Ramseyové. V případě druhé verze šlo už o Domove pravé auto, opět poskládané dohromady. Posloužilo mu na zničení auta Deskarda Shawa (Jason Statham) tím, že ho dostal na zadní, stejně jako to udělal v závěrečné scéně prvního filmu. Později díky němu ještě dokázal zničit vrtulník (naštěstí jsme se nedočkali Die Hard 4.0 momentu, za což jsem nesmírně vděčný), ale opět se nám Charger rozbil. Zatím naposledy jsme Dodge Charger viděli na konci Furious 7, kdy se loučil s Brianem Paulem Walkerem. Dalo by se říct, že jak moc je toto auto nádherné a úžasné, tak moc je důležité pro děj, tak moc je i prokleté.
Co víc k tomuto Chargru dodat? Snad jen tolik, že jde o jeden z nejznámějších zástupců kategorie muscle cars, obzvlášť, pokud je ve věci exemplář z roku 1970. Jak už z děje víme, Domova verze R/T byla značně modifikovaná, což ve výsledku mělo znamenat výkon až 900 koňských sil. Černé vozidlo s chromovými detaily se pyšnilo tradičními dlouhými převisy a samozřejmě dlouho přední kapotou, z které trčel motor - sání, které Dodge vola(l) Shaker a v těch letech představovalo velký hit.
A co vaše nejoblíbenější auta z této adrenalinové série? Vynechali jsme nějaké, které by tu bezpodmínečně mělo být? Který kousek by ale v tom případě střídalo?