Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
27. září 2015 v 18:24
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

TECH
Uložit Uložené

Je nová Škoda Superb hodná tak velkého mediálního prostoru a takové chvály, jaké se jí dostává?

I když je momentálně Volkswagen Group prioritně v popředí díky opletačkám se lživě uváděnými emisemi jejich starších motorů, není to jediný problém, který obrovský a v počtu celosvětového prodeje stále nejúspěšnější koncern sužuje. Už nějaký ten pátek je znovu rozebíráno téma ne příliš šťastného  soužití značek Škoda a Volkswagen pod jednou střechou a příchod posledních modelů mladoboleslavské automobilky do ohně jen a jen přikládá a celou situaci nadále hrotí. Ptáte se proč? Modely české značky postavené na technice vyvíjené výhradně Volkswagenem, zejména modulární platformě MQB, prosperují jako nikdy předtím, což dokazuje i fakt, že Škoda bohatě expanduje a za minulý rok zaznamenala rekordní prodeje ve své historii, zatímco VW začíná vykazovat poklesy.

Ambicemi automobilky nešetřil ani začátek roku, nakolik ho především v našich končinách poznamenal velkolepý příchod třetí generace škodovkářské vlajkové lodi. Nový Superb už prvními fotografiemi naznačil, že Jozef Kabaň nás jeho prvotním popisem neklamal, právě naopak, příchod novinky se nesl ve velkém stylu, který dal okamžitě najevo, že Passat, věčný bestseller, to bude mít nejen u nás ještě těžší než kdykoliv předtím. Už po prvních setkáních s největší škodovkou přední média hlásala, že Superb je dokonce větší a atraktivnější než BMW řady 5. A přitom levnější než Passat. Představení nového modelu značky Škoda však ve všeobecnosti domácí publikum odjakživa citelně prožívá a jeho příchod na trh je provázen občas až přehnaným vzrušením. Nám se na test podařilo získat novou Škodu Superb v prakticky plné výbavě, a tak bylo naším cílem zjistit, zda je novinka hodná takového mediálního prostoru a chvály.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Exteriér

Vynechme nepodstatné omáčky, řeči o subjektivitě a řekněme si na rovinu, že Superb s pořadovým číslem tři vypadá famózně a námi testovaný exemplář ve zvolené konfiguraci musí vaše pochybnosti jednoznačně pochovat. Dovolím si říci, ano, pořád mluvím o Škodě, že právě exteriérové tvary jsou tím, co je třeba na nové generaci nejvíce vypíchnout a pochválit, a v konečném důsledku bude vozidlo nejvíce prodávat. Perfektně vyvážená hra ostrých a přetáhnutých linií, početných hran, použitých převisů, přímo až designových lomů je za přítomnosti i vícera zaoblení natolik vydařená, že Superbu dodává mimořádně atraktivní podtón, který však nevypadá násilně, ale právě elegantně, doslova noblesně až reprezentativně. A to až tak, že pokud se na toto auto zadíváte zejména z profilu, vidíte v něm jakýsi otisk limuzíny a vám se vlastně jiné slovo než limuzína na jazyk ani netlačí. Popravdě, nový Superb současný designový směr značky nezapře, stejně jako v něm vidíte i návaznost na koncernové modely, i když společný detail či prvek s nimi byste koneckonců hledali marně, ale ve Škodě samotný design povýšili na takovou úroveň, že vy místy uvažujete, ke které luxusní automobilce byste tuto pompéznost zařadili. Jozef Kabaň má můj obdiv!

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Kromě toho, že novinka zaujme už na první pohled, okolí nepřehlédne ani její rozměry jako takové, které v podstatě kopou vyšší ligu, v tomto případě třídu – v porovnání s Passatem je Superb ve všech směrech větší, včetně rozvoru (2 841), ale i šířky, kterou předchůdce trpěl (4 861 1 864 1 468 mm). Přední části dominuje typicky střižená maska, ale hlavně úzké a do stran přetáhnuté světlomety s efektním trojúhelníkovým výčnělkem dole. Bohužel, český Passat byl o full-LED technologii ochuzen, strop v nabídce tvoří příplatkové natáčecí bi-xenony, které nejenže výborně svítí, nabízí i funkci automatické regulace dálkových světel, tedy jejich samočinné zapínání/vypínání a upravování směru – paprsek se v závislosti podmínek sám zvedá a vyřezávány jsou z něj vozidla před vámi, čímž se zamezuje jejich „oslnění“. Samozřejmě, LED pás, v tomto případě ve tvaru L, chybět nemůže, ale kromě něj svítí i vnitřních 7 rovnoběžných linií, které při pohledu zepředu svým sklonem hrají do karet mřížkám v přední masce, což je jednou z vícero detailových hříček. Ozdobnou funkci navíc uvnitř světel dotváří ještě i český křišťál. Od předních až po zadní světla se táhne výrazná boční linie podtrhující celkovou eleganci, k čemuž přispívá i výrazné chromové obložení oken.

Nebudeme se tahat za nos a přiznejme si, že pokud si odmyslíme kombík, tak předešlá generace vzadu nevypadala zrovna skvostně. Zde se ale mají věci úplně jinak. Už i ostře zakončené zadní boční okno a zajímavý tvar C sloupku, který je mimochodem pod skoro shodným úhlem jako ten A, naznačuje, že tentokrát to vzadu dopadlo podstatně lépe. Zadní, značně propracované a do stran přetáhnuté světlomety jsou úplně jiné, přičemž jejich grafika se také částečně skládá z LED. Náš Superb byl postaven na největších možných nádherných discích 19" Sirius z lehké slitiny s leštěným povrchem, zatímco karoserii pokrýval šedý metalický lak Business, což ve výsledku dělalo z daného exempláře jednoznačně pastvu pro oči, jelikož výše zmiňované estetické trumfy pěkně vyzněly.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Interiér

Nechci tvrdit, že interiér je slabou stránkou Superbu, ale když si do něj sednete a zjistíte, že je na pohled plus-minus shodný s tím v Octavii, trochu to zamrzí. Ne že by byl škaredý nebo nevkusný, to rozhodně ne, po obrovské chvále exteriérového progresu ale čekáte, že něco podobného nastalo i pod tím pěkným kabátem. Místo toho vevnitř najdete něco, z čeho máte pocit, že jste to už dávno viděli. Palubová deska se tak stále nese v dlouze zažitém duchu a ničím speciálním nebo přelomovým neohromí. Na druhou stranu nemusí být absence radikální změny vůbec zlá, vždyť co je dobré, není třeba měnit a ostatně, vše působí vcelku hodnotně a kvalitně. Je ale potřeba říct, že naše testovačka ve výbavě Style (po Laurin & Klement druhý nejvyšší stupeň) počítala s béžovým a tedy podstatně půvabnějším interiérem. Ten se skládá ze světlé kůže a Alcantary, což na oko výrazně mění situaci k lepšímu, jelikož to, co vidíte, je prakticky to nejlepší, co v případě Superbu můžete mít (L&K se liší už jen v drobnostech). Pokud ale přesednete do základnějších provedení, připravte se na větší vizuální strohost, která kazí jinak velmi dobrý dojem z auta.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Jednotlivé prvky přední části jsou mezigeneračně decentně přepracované a hezčí (škoda jen té imitace hliníku). Nechybí intuitivní ovládání všeho na palubovce, ergonomii tedy nelze nic vytknout. Ve středovém tunelu, pod horizontálně orientovanou palubovkou a zároveň nad tradičním panelem 3zónové klimatizace Climatronic, se nachází rozměrný, 8" dotykový displej systému Columbus s příjemným rozhraním. Nejvyšší dostupná alternativa počítá s 3D navigací, hlasovým ovládáním, osmi reproduktory, DVD mechanikou, vícero sloty na USB/SD karty, interní pamětí 64 GB, Bluetoothem, ale i funkcemi MirrorLink nebo CarPlay.

Pokud máme ale nad něčím opravdu zakroutit hlavou (jedno z mála negativ), tak jsou to budíky, které za tím pěkným 3ramenným multifunkčním koženým volantem nevypadají sice v konečném důsledku zle, ale v obdobném provedení byste je čekali tak ve Fabii, ne ve vlajkové lodi. Je více než jasné, že v tom mají prsty i nařízení shora, které tady plně digitální fantazii z Passatu nedovolily, ale aspoň hodnotnější vizuál by určitě neuškodil, i když jejich středový displej vystupuje solidně. Hold, tady ten technologický náskok VW neoklamete. V Superbu ale nechybělo rozpoznávání dopravních značek nebo adaptivní tempomat, který hlavně na dálnici fungoval ukázkově. Horší už to bylo s funkcionalitou držení v pruzích, tedy Lane Assistentem, nakolik ve městě v jistých situacích při jízdě doslova zaváděl – při opodstatněné snaze opustit jízdní pruh a přeřadit se do druhého měl tomu asistent občas tendenci bránit.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Škoda je ale o Simply Clever řešeních a těch jsou tu mraky – škrabka na led v prostorách palivové nádrže (66 l), mnoho odkládadích míst/sítěk, snímatelná lampa v kufru, hebké čalounění přihrádky ve dveřích atd. Příjemně přitom překvapí i ambientní podsvícení (bílé, modré nebo zelené), LED, které mají na starosti vnitřní osvětlení nebo bezklíčový systém zamykání, odemykání a startování vozidla Kessy. Druhá strana mince ale nezapře „škodovácké neduhy“, tedy hlučné zamykání dveří nebo stahování oken.

No a samozřejmě vnitřní prostornost, která nemá obdoby! I navzdory tomu, že zvenku vypadá Superb rozměrně, po nasednutí do interiéru kterýmikoliv dveřmi se ptáte sami sebe, kde se sakra bere tolik místa a proč ho v tak velkolepém duchu nemá i konkurence. Vepředu je posed výborný, ale vzadu snad ještě lepší. Zadní dvojici pasažérů je dopřán prostorový komfort, který je doménou jen prémiových Longáčů, přičemž po novém se nebudete cítit stísněně ani na šířku, s čímž předchůdce bojoval. Jistý limit se ale objeví, pokud máte cca 190 cm, tehdy zjistíte, že ten pěkný C sloupek není až tak praktický. Pokud jde ale o výhled směrem dozadu, třetí pokračování si v něm výrazně polepšilo. A kufr? 625, respektive po sklopení sedadel 1 760 litrů netřeba blíže komentovat, převážeči emigrantů mají ve výběru budoucích aut jasno. Nízká nakládací hrana a „vrata“ liftbackového řešení zabezpečují perfektní přístup do této jeskyně (dvojdílné otevírání dveří TwinDoor tady hlavně díky snaze o zredukování hmotnosti už nenajdeme).

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Motor & Jízda

Náš Superb měl pod kapotou nejsilnější naftový agregát v nabídce, takže 2.0 TDI. Ano, kromě zmiňovaných full-LED světel a plně digitálních budíků, na rozdíl od Passatu v Superbu nenajdete ani tolik opěvované dvoulitrové BiTDI s dvojicí turbodmychadel a výkonem 240 koní. Místo toho je vrcholem mezi turbodiesely jen jednou přeplňovaný čtyřválec v silnější z dvojice dostupných verzí, která nabízí výkon 140 kW/190 koní, a to za přítomnosti maximálního točivého momentu rovných 400 Nm v 1 750–3 250 ot./min. Zvolená konfigurace dále hovořila o výhradně předním náhonu, na který putovala síla prostřednictvím 6stupňové automatické převodovky. Chod motoru je při běžném provozu velmi příjemný, vskutku klidný, přičemž do kabiny se přenáší jen minimální hluk a vibrace. 190koňová verze má síly na rozdávání, zejména pokud řeknu, že její provozní hmotnost činí na velikostní poměry vozidla sympatických 1 555 kilogramů. Očekávaná dynamika a značný zátah ale přichází až po překročení druhé tisícovky otáček, kdy Superb razantně akceleruje. Automat řadí velmi pohotově, občas se ale stane, především pokud převezmete řízení páčkami pod volantem pod svoji vlastní kontrolu, že se navzájem neshodnete a ve sklonku sekundy přeřadíte oba naráz, takže o 2 stupně.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

V duchu současných trendů nezaostává ani Škoda, a tak si i v Superbu můžete vybrat hned z vícero možných režimů jízdy (Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual), které se od sebe liší možná ještě více, než byste čekali, což má na svědomí přítomnost aktivního podvozku. Pokud sáhnete po, řekněme ideální možnosti, režimu Comfort, i navzdory tomu, že je podvozek místy vykonávaným tlumením trošku hlučný a obuté 19" nejsou po této stránce ideál, to, v jakém rozsahu dokáže filtrovat nerovnosti, je opravdu úchvatné. Superb si doslova měkce plave i na hrbolatých cestách a pocit, že se vezete v limuzíně tak neevokuje jen její exteriérová noblesa, ale i onen výborný podvozek. Pokud přitom přepnete nastavení do polohy Sport, tlumiče až překvapivě citelně ztvrdnou a změní svůj charakter pružení. Ruku v ruce s jejich přitvrzením jde i převodovka, která naráz nemá problém motor značně vytočit a z velké Škody udělat opravdu svižného atleta. Jeho limitem však může být čistě přední náhon, jelikož při prudkém sešlápnutí pedálu se jeho velké ambice začnou někde mezi rozzuřenými předními koly a vozovkou ztrácet a více než protiprokluzový systém by mu pomocnou ruku podaly zadní poháněná kola.

V řeči papírových parametrů lze temperament nejsilnější naftové verze popsat i takto. Zrychlení z 0 na 100 km/h dokáže Superb s daným agregátem zvládnout už za slušných 7,7 sekund. Ručička na tachometru se zastaví na hodnotě okolo 235 km/h, což je údaj o maximální rychlosti. A nyní se asi ptáte na spotřebu. Po týdenním ježdění, převážně ve městě, palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu 6 litrů, což je sice více než udává výrobce (4,6 l/100 km), ale na poměry nabízené dynamiky a představě o bratislavských zácpách je to více než výborný údaj. Při konstantní rychlosti 50 km/h a zařazeném 4. rychlostním stupni je apetit motoru pod úrovní 3,5 litru, zatímco při 90 km/h a zařazené 6 si motor vyptá necelé čtyři litry. No a nakonec dálnice, kde se tento Superb cítí jako ryba ve vodě – při tempu 130 km/h si motor točí něco málo přes 2000 ot./min a konzumuje necelých 5,5 l/100 km. Při zvoleném režimu Eco dokážete jezdit ještě úsporněji, obzvlášť v tomto profilu, kdy převodovka často vyřazuje rychlost a využívá funkci „plachtění“.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)

Závěr

Jak to vlastně shrnout? Když se před představením Superbu III mluvilo o převratu nebo dokonce chystané revoluci, jejíž výsledkem měl být příchod vozidla reprezentujícího jakousi ozdobu třídy, přiznám se, že jsem to bral, a asi nejen já, s celkem velkou rezervou. A to možná i kvůli tomu, že doposud mě Superb nějak speciálně nelákal, zejména pokud byl ve hře Passat, který není bestsellerem jen tak. Příchod nové generace ale mění tento pohled na věc od základů a mně nezůstává nic jiného, než škodu pochválit za odvedenou práci. A tím nemyslím jen perfektní design. Je pravda, že nový Superb pár prvků od Passatu bohužel nezdědil, což pocítíte zejména při pohledu na palubovku, svým šarmem, prostorností a celkovým vystupováním ale rozhodně dominuje a povyšuje hodnotu značky na novou úroveň. Startovací cena mluví o částce 599 900 Kč (verze 1.4 TSI), náš krasavec měl v kolonce částku 1 080 000 KčKromě bohaté výbavy mimořádně atraktivního zevnějšku k tomu dostanete i silnější verzi 2.0 TDITa v případě potřeby nabízí nadstandardní sílu a tah, ale dokáže být i skutečně úsporná. Nový Superb však má jeden velký problém a může si za něj de facto sám. Za relativně malý peníz dostanete kus nádherného auta s velkou užitkovou hodnotou, čímž o enormní poptávce není pochyb. Tím se ale dostáváme ke kamenu úrazu, a tedy skutečnosti, že za rok budou Superbů plné ulice a ten podařený design začnete přehlížet, jelikož už bude okoukaný a přestane vynikat. I navzdory tomu nyní píši, Superb na hrad!

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladé Boleslavi až na hrad (Test)
Domů
Sdílet
Diskuse