Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 10. 4. 2021 svátek má Darja

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

Nejrychlejší sériově vyráběná Octavia všech dob - tímto statusem se pyšní škodovka, kterou jsme provětrali.

28. duben 2016, 19:38 Čas čtení: 0:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Tech - Auta
22
Martin Mičuda
28. duben 2016, 19:38

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

Nejrychlejší sériově vyráběná Octavia všech dob - tímto statusem se pyšní škodovka, kterou jsme provětrali.

Martin Mičuda
28. duben 2016, 19:38
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

Ano, podrobně představovat a psát zde sloky o jednom z nejprodávanějších vozů v našich končinách je poměrně scestné, vždyť Škoda Octavia je všem opravdu dobře známá, a to i v případě třetí generace, kterou známe již od prosince 2012. Ostatně, stále více se začíná šeptat o její faceliftované podobě, která by se teoreticky mohla světu ukázat ještě v závěru tohoto roku. S nemalým výskytem tomu není jinak ani v případě sportovní verze RS, kterou během ranní cesty do školy/práce potkáte při troše štěstí pomalu častěji než zpožděné prostředky městské hromadné dopravy. Divit se tomu pochopitelně nemůžeme, vždyť jde rozhodně o snad nejoblíbenější sportovně založené auto na trhu, které vám za relativně málo peněz nabídne relativně hodně muziky, čili se bavíme o vyhledávaném artiklu nejen mezi sportuchtivými mladíky, ale i těmi, kteří mají na krku mladou rodinku, ale netají závodní choutky. Samozřejmě, navzdory svým přednostem si vůz tohoto typu pravý petrolhead většinou nekoupí, jsou totiž přece jen ve hře zajímavější kousky, které pohladí jeho autičkársku duši víc a přežije to, že přijde o daily car. Loni však z Mladé Boleslavi vzešla speciální verze RS 230, která má oslovit možná právě tuto skupinku, protože láká na mnohem lepší jízdní vlastnosti. Je tomu opravdu tak?

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
  

Exteriér

Poměrně jednoduše a konzervativně navržený design umocňují ve verzi RS o cosi vyzývavější a sportovnější nárazníky, které to hrají svými ostrými hranami citelně na agresivnější notu. Popravdě řečeno, ve srovnání s koncernovým GTI sice nevystupuje až tak dravě, pokud ale uvážím naftové provedení, Golf GTD to designem velmi nehrotí, což se mi vzhledem k jeho jízdní vlastnosti líbí. Škoda však Octavii RS s TDI pod kapotou exteriérově hypuje citelně více a prakticky kromě fejkového pravého výfuku je nerozeznáte. Tak či onak, tady je řeč chválabohu o benzínového modelu, který se v případě verze RS 230 odlišuje standardně černou maskou, zpětnými zrcátky či koncovkami výfuků. Zapomenout ale nemohu ani na skutečně efektní 19" disky Extreme v černém provedení, které máte v ceně také. Osobně jejich květovaný design velmi chválím - z nabízené palety zaujmou nejvíce a Oktávku jednoznačně oživí (přitahují i ​​poměrně velkou pozornost okolí), trochu však stále bojuji s tím, zda nenarušují sportovní look auta. Jsou ale fakt pěkné, navíc trefně pasují k červeným třmenům brzd, které zde dostanete také „zadara“.

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Přední Bi-Xenonové světlomety s LED pásem denního svícení se i zde pyšní černým podkladem, který trefně spolupracuje se zbytkem černých detailů a v případě bílé metalické barvy zaručuje vypimpovanou kontrastní kombinaci (chybí už jen černá střecha). Ledky nechybí ani vzadu, kde mimochodem ve tvaru písmene C ve smyslu škodováckého jazyka hlásají „C“ you later. Dále zde máme onen spoiler, no a zajímavý efekt dodává i horizontální červený pás nad vcelku rozměrným difuzorem, který po obou stranách zastřešuje dvojici (pravých) koncovek výfuků. A víte co je nejvíce úsměvné? Verze RS 230 má logo VRS o 15 procent větší než obvykle, což je vlastně spolu s do černé barvy zabalenými výfuky v konečném důsledku jediná postřehnutelná optická odlišnost, neboť zbývající, výše zmíněné detaily, si můžete za příplatek pořídit i při klasické Octavii RS. Podtrženo a sečteno, vnějšímu designu není prakticky co vyčítat. Kombík mi přijde sice proporčně vyváženější a i tady by to sneslo ještě trochu snížit světlou výšku (zejména vpředu jsou podběhy dost prázdné), ale je třeba uznat, že Škoda prostě ví, jak na to a nemusí ani zbytečně designově experimentovat. Uvidíme, co přinese facelift, prý to bude něco úplně nového.

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Interiér

Jelikož Škoda, bohužel, pro Octavii jako takovou chválabohu, vnitřky a hlavně tedy palubní desky do většinové míry unifikuje, nic průlomové v interiéru čekat za ta léta nemůžeme - majitelé oktávek jsou rádi, že mají palubní desku skoro totožnou s vlajkovou lodí značky, tedy větším a dražším Superbem, opačně tato radost ale fungovat asi nebude. Charakteristické rysy jsou nám tedy většinou známé nějaký ten pátek a ani zde nemá význam po těch letech si jednotlivé detaily blíže představovat. Pravdou je, že právě v interiéru cítit staré známé škodovácké neduhy (hlasité zamykání dveří a stahování oken či tlačítka v lacině působícím zpracování) a fádnost přístrojovky jako takové vás také pravděpodobně dvakrát nepotěší, zvláště pokud je řeč o tmavém provedení a chybějící možnosti osadit palubovku horizontálním dekorem, který by zaručil o něco hodnotnější a barevně pestřejší dojem. Pochválit ale rozhodně třeba ergonomii, a tedy i zde platí staré známé - někdy je méně více. Jinými slovy, žádné designové výstřelky nečekejte, klasické a jednoduché rozložení ale vnáší do vnitřku praktičnost a pořádek, a tedy vše najdete tam, kde byste to hledali.

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Pro 230 v zásadě platí totéž, přece jen se tu ale najde pár detailů, které si žaluzii pozornost. O žádných přelomových prvcích výbavy řeč není, standardně však dostanete skutečně bohatou výbavu a tedy to, za co byste si museli více či méně připlatit - lesklý černý obklad dveří, početnější červené prošívání či plně elektricky nastavitelná sportovní sedačky s integrovanou opěrkou a vyšitým logem VRS, které nejenže dobře vypadají, ale také zaručí pohodlí a relativně dobré boční vedení. Osoby vyššího vzrůstu, včetně mě, by však ocenily, kdyby se daly posunout ještě o něco níže. RS 230 dále defaultně přináší tlačítko s možností měnění jízdních režimů, součástí jsou však i parkovací senzory na obou stranách, elektronicky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním nebo opravdu pěkný trojramenný sportovní volant, který má u 230 zploštělý věnec na spodku. Ten se mi fakt líbí. V našem případě nechyběl ani příplatkový (ale stále ne úplně největší) 6,5" barevný dotykový displej Amundsen včetně navigace, ale i například systém rozpoznávání dopravních značek, Lane assistant, bezklíčový přístup a startování, 2zónová automatická klimatiízia Climatronic či zvuková soustava Canton .

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Kapitolou samou o sobě by mohla být vnitřní prostornost, která je snad nejsilnější stránkou všech škodovek a ani nejvýkonnější RS na tom není jinak. S největší pravděpodobností nejpraktičtější auto ve své třídě nabízí opravdu nadprůměrný vnitřní prostor ve všech směrech, přičemž v případě zavazadlového prostoru to platí hned několikanásobně - o 590 litrech může v této třídě snít prakticky každý konkurent, navíc, díky přítomnosti karoserie typu liftback profitujete i z perfektního přístupu k uskladněné zavazadle. V souvislosti s danou karoserií třeba přitom ještě podotknout, že výhled směrem vzad je citelně lepší než byste čekali, respektive lepší, než tomu bylo u předchůdců, kde „liftbackové“ víko zavazadlového prostoru citelněji zasahovalo do výhledu.

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Motor & Jízda

Začnu negativně. Když otevřete kapotu a uvidíte tam motorovou soustavu s „poklopem“ ve stylu 1,4 ve Fabii, trochu vás to zamrzí. Vím, není to V8 s podpisem jejího stvořitele, ale daný koncernový agregát 2.0 TSI vnímám po stránce kvality v tom nejlepším světle a nejen proto by si prostě zasloužil lepší optické představení, zvláště v sportovně laděném autě. Naštěstí, i zde platí to, že důležitější je vnitřek než obal, a tudíž zde již slovy chvály rozhodně netřeba šetřit. Přeplňovaný dvoulitr dostal decentní, přesněji 10koňový doping, čímž se dostáváme na úroveň 169 kW / 230 koní a 350 N.m (vzhledem k pověsti finálního naladění tohoto motoru je více než pravděpodobné, že i v tomto případě může mít v reálu ještě o nějakého toho poníka navíc). Za zvýšeným výkonem stojí přemapování řídící jednotky či úprava výfukového potrubí, ale pokud napíšu, že na jízdní vlastnosti nemá tento nárůst v zásadě postřehnutelný dopad, asi nikoho nepřekvapí. Akcelerace na stovku se však zkrátila na úroveň 6,7 sekundy, zatímco maximálka se dotkla magické hranice, protože z původních 248 vzrostla na 250 km/h. Může za to právě pozměněny naladění - maximální výkon se dostaví až v 4700 ot/min.

 

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Motoricky asi nejlepší pohonná jednotka v rámci portfolia Škody nabízí skutečně chvályhodnou dynamiku - s 1445kilogramovým autem umí statečně zamávat a přitom vás nemusí položit na lopatky svým apetitem. 7,5 l/100 km v průměru není žádný problém a ani těch cca 12 litrů při plných nakládačkách na Pezinské Babe není v konečném důsledku nejhorší výsledek, škoda jen, že nádrž má jen chabých 50 litrů. Vypíchnout musím určitě přítomen 6stupňový manuál s dobrou kulisou, který najednou dělá z vozu opět o něco jezdecky atraktivnější počin, ba co víc, pedály máte vskutku blízko, takže si umíte představit, jak se dá s řazením vyhrát. Dobře, správný motor i převodovka by byla, ale co dál? Velkým limitem silných vozů s předním pohonem je totiž skutečnost, že v několika případech se jejich potenciál ztrácí někde mezi koly a vozovkou, nemluvě o problémech v zatáčkách skrze přítomnou nedotáčivost.

 

Ta se však zde víceméně vůbec nekoná! Pokud jste se dočetli až sem, tak to vám gratuluji, neboť právě jste se prokousali až k pointě této specialitky - samosvorný diferenciál VAQ. RS 230 dostala po vzoru Golfu GTI Performance elektronicky řízenou lamelovou spojku, která slouží ve stylu mechanického samosvoru. Ve zkratce řečeno, na rozdíl od koncernového systému XDS+ (pomáhá i zde) nebrzdí v zatáčkách vnitřní kolo (čili nedochází k časovým ztrátám), ale přerozděluje točivý moment podle potřeby - zatímco vnitřnímu kolu ho podle potřeb sníží, vnějšímu kolu je točivý moment o to zvýšený, čímž dochází k citelně lepší trakci a eliminaci nedotáčivosti (VAQ je tedy kvazi nejnovější Haldex, avšak ne mezi nápravami, ale předními koly).

 

Jaká je skutečnost? Ono to fakt funguje! Pokud zalovím v mé paměti a zkušenostech, asi nenajdu auto s předním pohonem, se kterým bych dokázal tak ostře řezat zatáčky a tak rychle z nich vycházet. Nejednou jsem nevěřil vlastním očím. S chválou musím pokračovat i v případě podvozku, který byl navzdory tužšímu naladění a devatenáctkám komfortnější, než bych čekal. Apropo zvuk. V závislosti na zvoleném režimu (Eco, Comfort, Sport) se mění i zvuková kulisa - RS 230 je díky novým tlumičům výfukové soustavy o cosi zvukově mohutnější a nebojí se si sem tam i střelit, musíte však na ni řádně zatlačit a dobře přeřadit. O zvuk není ochuzen ani interiér, právě naopak, div se však světu, exteriérová zvuková kulisa není zesilována uvnitř reproduktory, ale jakýmsi fyzickým rezonátorem, který se nachází u čelního skla.

  

Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)
Škoda Octavia RS 230: Pozor, není RS jako RS! (Test)

 

Závěr 

Víte, jaké je největší negativum tohoto auta? Je smutné, že tají své kvality a potenciál. Od standardní verze RS, a teď mám na mysli hlavně tu s TDIpod kapotou, která pro mě ze stále nepochopených důvodů tvoří většinový podíl prodeje „ostré“ Octavie, tuto specialitku prakticky nerozeznáte. Po černých detailech ostatně za příplatek sáhne i tak většina a zkoumat, zda je daná plaketa o několik milimetrů větší prostě nikdo nebude. Je mi jasné, že Octavia RS TDI se snaží být velmi rozumnou volbou a to včetně její kvalit jako takových vlastně ani nezpochybňuji (i když navenek se veze na „slávě“ benzínové alternativy), minimálně z jezdeckého hlediska je však o polovinu horším autem než je edice 230. Tedy, napíšu to diplomatičtěji. RS 230 je asi tak o polovinu lepší Octavia RS a je důkazem toho, že někdy stačí tak málo, aby se změnilo tak mnoho! Ne, teď nemyslím přírůstek těch „chabých“ 10 koní, ale přítomnost onoho diferenciálu, který, dovolím si tvrdit, radikálně změní jízdní vlastnosti přednokolky k lepšímu a vám nezbývá tedy nic jiného, ​​než jeho přítomnost vykřičet světu na „bojišti“, protože naoko se vám to nepodaří. Vychvalovat následně užitnou hodnotu Octavie RS jako takové nemá již asi význam a stejně bych se opakoval i v tom případě, pokud bych hovořil o jejím statusu denního auta, které má mezi sobě rovnými konkurenty prostě na nejvyšší úrovni a z racionálního pohledu bude vždy dominovat. A cena? Oproti benzínové verzi si připravte navíc pár desítek tisíc korun, za což dostanete skutečně bohatou výbavu včetně všech zmíněných předností, čili k ceně 29 290 eur (~800 tisíc korun) již nemáte velký důvod hodně přikládat.

 

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
1 Rozvolnění: Tyto restrikce se mění od pondělí 12. dubna
2 KDU-ČSL žádá předčasné volby. Jak to vidí ostatní strany?
3 Vědci z USA tvrdí, že našli pátou základní fyzikální sílu
4 Sčítání lidu 2021: Jak vyplnit formulář, kde jej sehnat a na co se připravit
5 V patnácti jí řekli, že je pro modeling moc „tlustá.“ Dnes česká modelka Jana Plesníková pracuje po celém světě (Rozhovor)
1 Rozvolnění: Tyto restrikce se mění od pondělí 12. dubna
2 Zemřel legendární americký raper DMX
3 Vědci z USA tvrdí, že našli pátou základní fyzikální sílu
4 V patnácti jí řekli, že je pro modeling moc „tlustá.“ Dnes česká modelka Jana Plesníková pracuje po celém světě (Rozhovor)
5 KDU-ČSL žádá předčasné volby. Jak to vidí ostatní strany?
1 Obrysy křivek i odhalené pozadí. Značka Mugler představila pokračování sexappealem nabité kolekce jaro/léto 2021
2 Nový film režiséra Lidské stonožky možná nikdy neuvidíme. Je tak nevhodný, že jej odmítají všichni distributoři
3 Únik dat Facebooku se týká i více než 1,3 milionu Čechů
4 V Iráku se narodil chlapeček s třemi penisy. Lékaři tvrdí, že jde o první zdokumentovaný případ na světě
5 Spojené státy zvedají varovný prst pro Rusko. Žádají, aby Moskva přestala „zastrašovat“ Ukrajinu
1 Jasminu Alagič znechutil vlastní manžel Rytmus i komička Simona: Drahý Paťko, svou reakcí jsi za ní skočil na dno
2 Vláda udělila výjimky pohybu pro některé okresy. V této mapě zjistíš, které to jsou
3 Obrysy křivek i odhalené pozadí. Značka Mugler představila pokračování sexappealem nabité kolekce jaro/léto 2021
4 Sčítání lidu 2021: Jak vyplnit formulář, kde jej sehnat a na co se připravit
5 Česká sériová vražedkyně s přezdívkou Krvavá blondýna vraždila pouze muže. Charakterizovala ji bezcitnost a arogance
více z témy tech
Z nového X6 M Competition nám spadla čelist. 625koňové BMW popírá fyzikální zákonyZ nového X6 M Competition nám spadla čelist. 625koňové BMW popírá fyzikální zákony
7 nejočekávanějších her, které vyjdou v dubnu a květnu. Pokud chceš hrát nejlepší hry tohoto roku, připrav si pár tisíc korun7 nejočekávanějších her, které vyjdou v dubnu a květnu. Pokud chceš hrát nejlepší hry tohoto roku, připrav si pár tisíc korun
Adresy či telefonní čísla více než 500 milionů uživatelů Facebooku se objevily na stránce pro hackeryAdresy či telefonní čísla více než 500 milionů uživatelů Facebooku se objevily na stránce pro hackery
více článků
Sponzorované články
Může pití alkoholu přispět ke vzniku rakoviny?Může pití alkoholu přispět ke vzniku rakoviny?
Toto je 10 nejzajímavějších párů tenisek s cenovkou do 2 600 korun pro muže i ženy Toto je 10 nejzajímavějších párů tenisek s cenovkou do 2 600 korun pro muže i ženy
Práce a hraní her má jedno společné. Poradíme ti, jak se lépe soustředit na obojíPráce a hraní her má jedno společné. Poradíme ti, jak se lépe soustředit na obojí
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Mercedes-Benz C 220d Coupé: Neodolatelný útok na smysly (Test)Mercedes-Benz C 220d Coupé: Neodolatelný útok na smysly (Test)
Nový Yeti se změní na Karoq, Škoda ale chystá i Kodiaq kupé. Důkazem toho je elektrická studie Vision ENový Yeti se změní na Karoq, Škoda ale chystá i Kodiaq kupé. Důkazem toho je elektrická studie Vision E
Škoda představila jméno nejlevnějšího SUV. Zaujme výraznou maskou a na trh dorazí už brzyŠkoda představila jméno nejlevnějšího SUV. Zaujme výraznou maskou a na trh dorazí už brzy
Kodiaq RS? Škoda nejvýkonnější verzi nevylučuje a takto by mohla vypadat!Kodiaq RS? Škoda nejvýkonnější verzi nevylučuje a takto by mohla vypadat!
Z nového X6 M Competition nám spadla čelist. 625koňové BMW popírá fyzikální zákonyZ nového X6 M Competition nám spadla čelist. 625koňové BMW popírá fyzikální zákony
Škoda poprvé v historii představuje oblíbenou verzi Sportline pro model OctaviaŠkoda poprvé v historii představuje oblíbenou verzi Sportline pro model Octavia
Mercedes-Benz CLS dostal v rámci modernizace sportovnější vzhled a Drift ModeMercedes-Benz CLS dostal v rámci modernizace sportovnější vzhled a Drift Mode
Nový Hummer se ukázal v další verzi. Má 3 elektromotory a výkon 830 koníNový Hummer se ukázal v další verzi. Má 3 elektromotory a výkon 830 koní
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.