„Sex, snídaně šampionů.“
„Sex, snídaně šampionů.“ Tento nápis měl na závodním oblečení nezapomenutelný závodník britského původu James Hunt. Možná se divíte, proč by si někdo něco takového dával na kombinézu, když se na ní většinou vyskytují značky sponzorů. Ale pro britského jezdce to bylo jen odrazem toho, jak žil. Rychle a zběsile.
Když na své 18. narozeniny nasál poprvé atmosféru okruhu Silverstone a jeho kouzlo, věděl, čemu se plánuje v budoucnu věnovat. Rodiče byli striktně proti jeho fantaziím o závodění v F1 a brali to jako nesmysly, protože chtěli mít ze syna lékaře. Měli v plánu investovat do jeho vzdělání až 5 tisíc liber, ale James měl jiný návrh. Chtěl přesnou polovinu z této částky na nový automobil, s čímž rodina nemohla souhlasit. Poté, co ho rodina nepodpořila, sehnal si několik prací a díky nim si mohl později dovolit koupit Mini. Postupnými kroky ho předělal na závodní auto, ale jeho pokus startovat na závodech ztroskotal poté, co neprošel bezpečnostní prověrkou kvůli zahradní židli na místě jezdce. Musel najít jiný způsob, jak se postavit na startovní pole.
Závodění bylo jeho vášní.
Navzdory velké chuti závodit a nezpochybnitelnému talentu, mladého Angličana provázela hromada neštěstí. Při závodech v Oulton Parku ztratil kontrolu nad svým vozem a vyletěl přímo do jezera. Vůz byl zničen a následně musel splácet dva roky úvěr. Jak později přiznal, pravděpodobně by zemřel, kdyby byl připoután, protože by se utopil. V té době nebylo nařízeno mít bezpečnostní pásy a on ho tedy neměl. Ne z důvodu, že by nechtěl, ale protože si ho nemohl dovolit.
S přítelem a úhlavním konkurentem v boji o titul Niki Laudem.
Seznámil se tak s mladým aristokratem Baronem Heskethem, který se v raném věku dostal k velkému množství peněz a protože nevěděl, co s nimi, založil si vlastní tým. Byla to dvě mladá ucha, a tak se kromě závodění chtěli i bavit. Alkohol, kokain a ženy byly na denním pořádku. Proto se možná právem, možná ne, o nich začalo mluvit jako o králích večírků. Minimálně Jamesi Huntovi tato nálepka zůstala po celý zbytek života. Jejich společné zájmy se rozdělily až po sezóně 1975. Hunt opustil Hesketha a zamířil do McLarenu. Ten byl mnohem lépe financován a měl větší šanci dosáhnout přední pozice. Do té doby se nováček v F1 radoval jen dvakrát, ale vše nasvědčovalo tomu, že nadcházející rok bude o poznání lepší.
James holdoval nezdravému životnímu stylu. Cigareta nebo pivo před závodem nebylo nic netradičního.
Největší úspěch Jamesovi přinesla sezóna v roce 1976. O vítězi rozhodoval jeden závod, a to na japonském okruhu. Tomu, že ho čeká životní závod, by však zřejmě nikdo neuvěřil. Na okruhu se choval divně a v jednu chvíli močil před davem diváků. Jelikož byl velmi oblíbený, zamával jim a oni ho odměnili potleskem. Pro někoho zvláštní, u tohoto Angličana normálka. Dokonce i v den závodů myslel na úplně jiné věci a bylo mu jedno, kdo si co myslí. Spolumajitel týmu Williams Racing se šel ráno podívat na svůj monopost, ale omylem vstoupil do nesprávné garáže, v níž byl Hunt s japonskou dívkou. „Superstar“, jak se Huntovi přezdívalo, se jen pousmál na vetřelce a ten jen nevěřícně odešel. O několik minut později již vykonával typický předzávodový rituál - zvracení. Výsledek extrémních nervů v kombinaci s požitím alkoholu. A až po tomto rituálu byl konečně připraven vyrazit na závod svého života. Porazil Nikiho Lauda jen o jeden bod a mohl se tak radovat ze zisku premiérového titulu.
Televizní akci vidělo více než 30 milionů lidí a značilo to předzvěst velkých oslav. Hned po příchodu do domoviny ho na letišti čekalo přes 2 tisíce fanoušků. Nezůstal své pověsti nic dlužen a při výstupu se opilý potácel k matce a trpělivé přítelkyni. Ta ho viděla po dlouhé době, ale zřejmě netušila, že Hunt se během dvoutýdenního pobytu v Japonsku vyspal se spoustou dívek, od japonských fanynek až po letušky. Nedělalo mu problém vyspat se se ženou kdekoliv a kdykoliv, zřejmě i to je důvod, proč jich měl ve svém životě více než 5 tisíc.
O ženy rozhodně neměl nouzi.
Rok 1976 byl pro něj hektický, protože se o jeho osobním životě napsalo zhruba tolik, kolik o jeho sportovních úspěších. Nelze se divit, protože v té době měl za manželku modelku Suzy Miller, která mu zvýšila hodnotu v očích veřejnosti a začalo se o něm mluvit více v pozitivním duchu. Ale i ona se ho rozhodla opustit a to ze dvou důvodů. Kvůli častému pití a nové lásce, herci Richardu Burtonovi. Hunt byl velmi potěšen, když se o tom dozvěděl. Oba muži se po telefonu domlouvali o rozvodových záležitostech. Burton dokonce nabídl milion dolarů na náklady během rozvodu. Pro samotného Hunta to nemohlo dopadnout lépe. Zbavil se manželky, kterou nikdy nechtěl a ještě i ušetřil.
Jamesa Hunta na filmovém plátně ztvárnil herec Chris Hemsworth.
Poté, co se ocitl na výsluní, následoval strmý pád dolů a v následujících sezónách se postupně umístil na 5. a 13. příčce. Miloval závodění, ale zároveň se také řídil tím, že pokud nemáš šanci závodit o vítězství, nemá smysl jezdit. Bylo to zapříčiněno hlavně tím, že v té době byla vysoká úmrtnost na trati, a vzhledem k neuspokojivým výsledkům se mu nevyplatilo riskovat život. Dal se na dráhu komentátora Velkých Cen pro BBC. Stal se známým díky svým znalostem, poznatkům, suchým smyslem pro humor a kritikou jezdců, kteří podle něj nejezdili dostatečně dobře. Našel si tak novou fanouškovskou základnu. Věnoval se však i jiným aktivitám. Provozoval noční klub a také se několikrát pokusil o návrat do kokpitu, ale vždy to nějakým způsobem ztroskotalo. Kromě image rockové superhvězdy měl i jinou tvář. Byl to milující otec a jeho dva synové si na otce pamatují jen pozitivně s tím, že by ho nikdy nepoznali podle toho, co se o něm řeklo a napsalo.
V roli milujícího otce
Na sklonku života si našel o polovinu mladší přítelkyni Helen James, se kterou měl v plánu se i oddat. Zanedlouho však James Hunt dostává velmi silný infarkt a v 45 letech umírá. Nezkrotitelný živel v kokpitu, i mimo něj, takový byl elitní jezdec James Hunt. Překonal všechny překážky, které mu zkřížily cestu, aby se na konci sezóny 1976 mohl radovat z triumfu v jedné z nejdramatičtějších mistrovských bitev v historii F1. Kuriózní osobnost světového sportu bavila obdivovatele a urážela kritiky svým často pobuřujícím chováním. Stále však jde o kultovního závodníka F1, který dělal radost fanouškům po celém světě.