Sobota 22. 9. 2018 svátek má Darina

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.

Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

Pokud toužíš být módním návrhářem, okopírovaný design ti může udělat více škody, než užitku.

17. červenec 2016, 18:04

Pokud toužíš být módním návrhářem, okopírovaný design ti může udělat více škody, než užitku.

Kopírovat outfity známých celebrit od hlavy k patě může být pořádné faux-pas ale protože všichni jsme jen lidé, je téměř nemožné ignorovat vliv okolního světa. Jinými slovy, každý z nás má určitý zdroj inspirace, se kterým se ztotožňuje a pomáhá nám vyjádřit svou osobnost. Hranice mezi zdravou inspirací a čistým kopírováním jsou však téměř neviditelné, což otevírá prostor pro novodobou vlnu módních copycats. Pokud přímo okopíruješ logo určité značky a použiješ ho na svůj produkt, poputuješ rovnou před soud, ale pokud se inspiruješ střihem, estetikou, barvami a v jistém směru i provedením daného kousku oblečení a vytvoříš tak jeho imitaci, v podstatě konáš zcela legálně. Móda je dnes zejména o značkách a celkovém vzhledu, ale protože smyslem oblečení je zakrýt nahotu, módní design slouží v první řadě na praktické účely, a tak není téměř vůbec chráněn autorským zákonem.
 
Hlavním smyslem podobného zařazení módy ve světě paragrafů je zejména to, aby se některé ze základních prvků oděvu (jako košile, tričko, sukně, límec, kapuce nebo podpatek) nestali vlastnictvím vybraných návrhářů a sloužily tak celému lidstvu. V módě už bylo totiž vše řečeno a většina nových střihů šatů tak ani nedisponuje dostatečným množstvím originality, která by jim zajistila ochranu autorským právem. Zákon je zde tedy od toho, aby dal návrhářům možnost budovat svou kariéru a zároveň dovolil lidem volně upravovat jejich kousky bez strachu ze soudů nebo porušení autorských práv. V opačném případě by ses totiž např. mohl dostat do vězení za ustřižené jeansy nebo za to, že sis bez dovolení návrháře počmáral své (jeho) tenisky. Zejména high fashion má však od funkčního využití často daleko a některé z výtvorů renomovaných módních domů vypadají více jako umění. Návrháři tak přece jen nejsou zákonem zcela odstavení na vedlejší kolej a své dílo mohou chránit několika způsoby.

A – Patenty ©

Jak jsme zmínili již v úvodu, střih bundy, košile nebo kalhot nelze chránit autorským právem, protože samotný kus oděvu již existoval dávno předtím. Pokud se ti však podaří vymyslet dosud neviděný druh oblečení nebo dokážeš přidat něčemu novou funkci a využití, můžeš požádat o patent.

 

Google denim ze spolupráce s Levi's, který má v látce zapletená elektricky vodivá vlákna, a tak můžeš přes bundu ovládat například svůj smartphone. Do prodeje by se měly první prototypy dostat začátkem roku 2017, ale Google si z bezpečnostních důvodů musel patenty vyřešit ještě předtím

 

Stejně tak mohou být patentovány i charakteristické prvky oděvu, které jsou samostatně rozeznatelné a slouží pro dekorativní účely. Např. opasek Versace je funkční kus oděvu, ale jeho přezka je vyrobena z drahých kovů, plní funkci šperku, její design je rozeznatelný i bez pásku, a tak může být patentovaný.
Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

B - Trademark™ (obchodní značka)

Pokud vlastníš módní značku, její název a logo je téměř úplně chráněno zákonem. Přesto bychom však našli tisíce fake výrobců, kteří prodávají produkty pod jménem známé značky - přitom zcela nelegálně. Trademark ve zkratce chrání zákazníky před tím, aby je falešný prodejce přesvědčil, že kupují určitou značku, i když tomu tak není. Jeho cílem není chránit design, ale samotnou značku. V reálném světě jde o jednu z nejlépe fungujících ochran, na které si zakládá většina brandů.

 

Monogram Louis Vuitton, kterým se můžeš inspirovat, ale ve stejné podobě jej použít nemůžešVykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

V případě, že se určitý design stane populární a lidé si ho spojují jen s jedním (původním) výrobcem, může být tento design také chráněný obchodní značkou, např. shell toe špička adidas Originals Superstar
Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

C – Látky a potisky

To, že oblečení má funkční roli je sice jedna věc, ale vzory, látky a motivy mohou existovat i samostatně, a tak jsou chráněny autorským právem. Pokud tedy vytvoříš originální motiv, látku nebo vzor, zákon tě chrání před tím, aby ho ostatní lidé kopírovali nebo prodávali bez tvého povolení. Někdy však stačí jen trocha úpravy a okopírovaný design se považuje za nový. To je také jedním z hlavních důvodů, proč vidí známí návrháři tolik imitací svých produktů po odhalení módní přehlídky. Pokud tedy nechceš, aby se tvůj motiv kopíroval na všechny strany, musíš si ho registrovat.

 

Kanyeho motiv k albu TLOP vypadá stejně jako motiv na tričku z Forever 21, ale protože obsah je jiný, podle zákonu jde o dvě díla
Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

Nike i adidas přišel na trh se štrikovanými materiály (Flyknit / Primeknit) na teniskách zhruba ve stejnou dobu, ale protože jejich výrobní proces trval již od roku 2002 a patent na tenisky s jednodílným štrikovaným svrškem je ještě starší, nedá se určit, kdo koho kopíroval . Obě látky i technologie na jejich výrobu jsou však již dnes registrovány
Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 


 

Copycats

Loga, názvy nebo motivy jsou chráněny, ale pouhé kousky oblečení obecně získají trademark ochranu až po měsících reklamních kampaní a celosvětovém úspěchu. Požádat o patent sice mohou téměř okamžitě, ale ten by musel být v první řadě schválen (viz bod A), což může trvat i 24 měsíců. Tím se dostáváme k hlavnímu kameni úrazu všech návrhářů, kteří sice mohou chránit své návrhy, ale než by soud schválil zvláštní patenty na každý kus oděvu nebo samostatně existující doplňky, jejich kolekce by už dávno nebyla trendy. Módním copycats tak stačí jen jedna fotka z internetu a během pár hodin jsou schopni odeslat své imitace high fashion kousků ke konečnému zákazníkovi. Téměř stejně to funguje i v rámci fast fashion, která se stala matkou všech copycats a kolekce ze Zary, H&M, Forever 21, Manga nebo Nasty Gal tak v posledních letech obsahují téměř výhradně kousky inspirované luxusními návrháři. Nemohou sice použít jejich loga, design musí projít jemnou změnou, materiály jsou kvůli ceně zcela odlišné ale pokud namíchají správné barvy a přidají i špetku estetiky daného brandu, ve výsledku je na ně zákon příliš krátký.

 

Outfit ze Zary vypadá téměř nevinně, ale i bez nápisu Vetements pomáhá dotvořit jejich look modelka s krátkými vlasy nebo roztřepené jeansy
Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

Gucci A/W15 x MangoVykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

Padělky a fake značky jsou samozřejmě nelegální, ale protože módní piráti jsou většinou jen "malé ryby", ze zákonu strach nemají a původní značka je v záplavě padělků i tak na 99% nenajde. Jedním z podobných případů je tak i domácí playmate Zuzka Plačková, která již několik let používá motiv od značky Crooks & Castels a pravděpodobně čeká jen na to, kdy ho konečně bude moci prohlásit za svůj. 1000 krát opakovaná lež se nakonec stane pravdou a Zuzka tak už asi i sama uvěřila tomu, že je z ní módní návrhářka. Mikiny a tepláky s okopírovaným potiskem od jedné značky však očividně nestačily, a tak si půjčila i jejich logo medúzy se šátkem.

 

Logo na obrázku vpravo má ořízlý šátek z pochopitelných důvodů

Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

 

Nebo máme věřit tomu, že u ní nakupoval i Puff Daddy?
Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

Zuzka nemá problém kopírovat i logo Chanel


A neuniklo jí ani dění na domácí scéně. Se 4letým zpožděním se tak rozhodla napodobit značku Life is Porno (příspěvek na facebooku však mezitím vymazala) Vykrádání módních značek: Fenomén moderní doby, se kterým si zákon neví rady

 

Pro více informací ze světa módy sleduj Restyler

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.