I tento měsíc jsme pro vás připravili průřez filmovou historií s více než třemi desítkami titulů, které se vyplatí zhlédnout.
Naše pravidelná rubrika pokračuje i v listopadu. Na každý den v měsíci vám souhrnně doporučujeme jeden film od 30. let po současnost. Z každé dekády vybíráme tři filmy a zbývající dny doplňujeme stále nějakými bonusy. Výběr je vždy různorodý, takže kromě největších pecek a klasik doporučujeme i méně populární, ale vždy zajímavé filmy z různých koutů světa, které se vyplatí vidět. Nejde o žádný žebříček, ale o tipy na rozšíření filmového vzdělání. Doufáme, že vás náš Filmový kalendář osloví a získáte množství inspirace na to, co zhlédnout. Prosincové, rozhodně ne jen vánoční tipy, jsou následující.
30. léta
Vrah mezi námi (M., režie: Fritz Lang, 1931)
Mrazivý krimi thriller o vrahovi dětí má již dlouhou dobu status kultovní klasiky, kterou by měl každý milovník pohyblivých obrázků vidět. Unikátní forma od tvůrce Metropolis a strhující příběh fungují na vícero úrovních. Třešničkou na dortu je herecký výkon slovenského rodáka Petera Lorra.
Dr. Jekyll a pan Hyde (Dr. Jekyll and Mr. Hyde, režie: Rouben Mamoulian, 1933)
Nejslavnější adaptace legendárního díla R. L. Stevensona. Na svou dobu mimořádně odvážné a progresivní dílo dokáže stále uchvátit. Lahůdka nejen pro fajnšmekry získala Oscara za nejlepší herecký výkon a stala se inspirací pro každou následující verzi tohoto nestárnoucího příběhu.
Přepadení (Stagecoach, režie: John Ford, 1939)
Referenční počin svého žánru udělal z do té doby druhořadého herce Johna Wayna hvězdu první velikosti. Výborná vizuální stránka jde ruku v ruce s napínavým obsahem a John Ford dokazuje, proč se stal jedním z nejvlivnějších tvůrců klasického hollywoodského vyprávění. V ohromně těžké konkurenci si tento western vystřílel dva Oscary.
40. léta
Obchod za rohem (The Shop around a Corner, režie: Ernst Lubitch, 1940)
Pokud máte v oblibě romantickou hitovku Láska přes internet, tak jste na správné adrese. Je totiž přímým remakem této u nás nepříliš známé vánoční klasiky. A jak je zvykem, i zde originál v mnohém svého nástupce překonává. Atmosférou, romantikou a i humorem. Nádherný film schopen rozjasnit den.
Život je krásný (It´s a Wonderful Life, režie: Frank Capra, 1946)
Když jsme už u v našich končinách nepříliš známých vánočních klasik, tak budeme pokračovat tou nejlepší. A opět s Jamesem Stewartem. Jeden z nejpopulárnějších amerických filmů všech dob má vše, co potřebujete během svátečního rozjímání vidět. Nefalšovaná nádhera a dílo, po kterém si budete pravděpodobně měnit tradiční vánoční playlist.
Zázrak v New Yorku (Miracle on the 34th Street, režie: George Seaton, 1947)
Ani další vánoční perle se nedostává v našich končinách zasloužené pozornosti. Příběh staříka, který možná je a možná není pravý Santa Claus je milý, vtipný i dojemný. A podobně jako výše zmíněný Obchod za rohem se dočkal v 90. letech méně zdařilého remaku.
50. léta
Největší představení na světě (The Greatest show on Earth, režie: Cecil B. DeMille, 1952)
Vynikající, velkolepá a místy až dokumentárně laděná studie fascinujícího prostředí od jednoho z největších megalomanů, jaké Hollywood měl. Zákulisí cirkusové show je stejně fascinující v zákulisí jako před očima diváků a tento držitel Oscara za nejlepší film vám celou dřinu i dechberoucí výsledek dokáže zprostředkovat strhující formou.
Silnice (La Strada, režie: Federico Fellini, 1954)
V cirkusovém prostředí zůstaneme i nadále, ale ne už v tak epické podobě. První oscarový triumf legendy Federica Felliniho je komornější, osobitější a divácky méně přívětivý než výše zmíněný, tematicky spřízněný příspěvek, ale vidět byste ho měli určitě. Minimálně kvůli skvělým hereckým výkonům Anthonyho Quinna a Giuletty Masiny, pozdější představitelky Jakubiskové Perinbaby.
Dotek zla (Touch of Evil, režie: Orson Welles, 1958)
Od slavného, téměř čtyřminutového úvodního záběru až po stejně legendární konec, úžasná ukázka režijního mistrovství a suverenity Orsona Wellese. Bohužel, stejně jako většina jeho děl, se i tento stal obětí producentských zásahů a v zamýšlené verzi se před obecenstvo dostal až 40 let od premiéry. Ale už v té původní nabízí to nejlepší, co kinematografie nabízí.
60. léta
Poklad na stříbrném jezeře (Der Schatz im Silbersee, režie: Harald Reinl, 1962)
První film podle knih Karla Maye vyvolal ve východním bloku nepředstavitelné šílenství, jaké si už nyní nedokážeme představit. Mladší ročníky už sice k němu nemají tak vřelý vztah, ale pozici nejnavštěvovanějšího filmu v československých kinech již tomuto německému westernu nikdo nedokáže vzít. Výborná kamera, chytlavé příběhy, překrásná hudba a perfektní casting zdokonalený kultovním dabingem.
Dr. Divnoláska... (Dr. Strangelove..., režie: Stanley Kubrick, 1964)
Jedna z nejlepších satir na studenou válku dokáže rozesmát a současně vás z ní bude mrazit. Nezapomenutelný Peter Sellers v trojroli mistrovského díla, kterému byste měli dát šanci i když vás další Kubrickova tvorba příliš neoslovila. Celý titul posledního černobílého filmu režisérské legendy zní Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu.
Obchod na korze (režie: Ján Kadar, Elmar Klos, 1965)
Naše domácí, Oscarem oceněná filmová pýcha, kterou prostě všichni musíte vidět. A ne jen ze slušnosti. Strhující drama z dob 2. světové války s fantastickým hereckým výkonem Jozefa Kronera dokáže i po více než půlstoletí od svého vzniku nadchnout a ukázat, že i u nás se může zrodit skutečný klenot.
70. léta
Piknik na Hanging Rock (Picnic at Hanging Rock, režie: Peter Weir, 1975)
Lahůdka pro milovníky mysteriózních příběhů ve stylu Akt X je dosud nejlépe hodnoceným australským filmem všech dob. Neuvěřitelný skutečný příběh má hlavně v první polovině téměř geniální práci s atmosférou, kde pozdější autor Truman show či Mastera a Commandera ukázal, že výjimečné počiny dokáže točit v každém žánru.
Dotek Medusy (Medusa Touch, režie: Jack Gold, 1978)
Mrazivý, pesimistický a atmosférický horor, při kterém vám přijde líto, že žánrově spřízněné filmy se v tomto duchu už netočí. Brilantní Richard Burton, parádní vygradovaný příběh a vynalézavá práce s časovými přechody. Doporučujeme nezjišťovat, o čem tento zapadlý poklad je a nechat se strhnout dějem. Ten zážitek stojí za to.
Star Trek (Star Trek-Motion Picture, režie: Robert Wise, 1978)
První výlet lodi Enterprise na filmová plátna tvrdě narazil na zábavnější a svižnější konkurenci v podobě Hvězdných válek. Stále však jde o velmi slušné vysokorozpočtové scifi a skvělou příležitost k seznámení se s úplně první posádkou, protože na původní seriál již v současnosti tak snadno nenarazíte. A rovnou pak si pusťte pokračování s podtitulem Khanův hněv a okamžitě se budete na novou trilogii dívat jinýma očima.
80. léta
Zloději času (Time Bandits, režie: Terry Gilliam, 1981)
Osobité fantasy od bývalého člena Monthy Python a budoucího tvůrce pecek jako Král rybář nebo 12 opic. Množství notoricky známých historických postav a událostí zde uvidíte v dosud neviděném světle. Navíc jsou obsazeny prvotřídním castingem a vyprávěno způsobem, na jaký nejste zvyklí. Výborná věc.
Road House (režie: Rowdy Harrington, 1987)
V jistých kruzích kultovní „akčňák“ s hříšným tanečníkem Patrickem Swayzem vytrhávajícím ohryzky svých nepřátel není sice bůhvíjaký film, ale pobavit dokáže. Příběh partie vyhazovačů bojujících proti mafii získává čím dál větší status a jeho připomínky v nové verzi Krotitelů duchů a Centrální inteligenci dávají tušit, že na dveře už klepe remake.
Letadla, vlaky, automobily... (Planes, Trains & Automobiles, režie: John Hughes, 1987)
Král teenagerovských filmů John Hughes si zde poprvé vyzkoušel příběh s dospělými postavami a hned trefil do černého. Velmi příjemná komediální oddechovka se sice odehrává kolem dne díkůvzdání, ale není problém přetransformovat ji na Vánoce. Steve Martin a John Candy patřily k dobové komediální špičce a zde to opět dokazují.
90. léta
Mnoho povyku pro nic (Much Ado about Nothing, režie: Kenneth Branagh, 1993)
Nesmírně zábavná adaptace romantické komedie Williama Shakespeara. Herecká elita si zde své úkoly nesmírně užívá a pod uvolněnou Branaghovou režijní taktovkou tak vzniklo roztomilé a pozitivní dílo. Bonusem je překrásný soundtrack z pera Patricka Doyla. Pokud si myslíte, že Shakespeare je nuda, tento počin vás vyvede z omylu.
Malá princezna (Little Princess, režie: Alfonso Cuarón, 1995)
Když byla mexickému režisérské talentu nabídnuta třetí část Harryho Pottera, většina fanoušků nevěřícně kroutila hlavou. Málokdo z nich totiž věděl, že pozdější držitel Oscara už jeden povedený dětský kousek má. Působivá a kouzelná adaptace míří primárně na dětské publikum, ale užít by si ji měli i starší diváci. Oscarové nominace za nejlepší kameru a výpravu.
Fargo (režie: Joel Coen, Ethan Coen, 1996)
Slavnou černohumornou krimi určitě mnoho z vás zná z nedávného stejnojmenného seriálu. Nesmíme však zapomínat, že před dvaceti lety vznikla obrovská filmová lahůdka. Vizuálně podmanivá, příběhově strhující, herecky úžasná a navíc okořeněna množstvím nezapomenutelných scén. Držitel Oscara za nejlepší scénář a herečku v hlavní roli. Celkově jeden z nejlepších filmů 90. let.
00. léta
Majestic (režie: Frank Darabont, 2001)
Po Shawshanku a Zelené míli se Frank Darabont rozhodl natočit něco odlehčenějšího. A vzniklo opět vynikající dílo, i když ne tak jednoznačně kladně přijato jako předcházející snímek. Jim Carrey jako scenárista s amnézií exceluje a celá tato pocta filmům Franka Capra dokáže pohladit po duši, rozesmát i rozplakat. Neprávem zapomenutá pecka.
Svěrací kazajka (The Jacket, režie: John Maybury, 2005)
Výborný mindfuck, kterému výrazně podráží nohy pouze nepříliš logický závěr. Téma cestování v čase je pro filmaře i diváky dostatečně lákavé, aby se k němu vraceli. A tento kousek patří k lepší polovině na toto téma. Depresivní, zamotané a velmi slušně zahrané.
Zredigováno (Redacted, režie: Brian DePalma, 2007)
Brian DePalma si rád hraje. A zde si zkusil opět něco nového. Hraný protiválečný film poskládán z francouzského artového dokumentu, home videa, TV reportáží a internetových videí. A funguje to výborně. Důležitý film, který bohužel upadne do zapomnění, protože téměř nikde na světě se nedostal do široké distribuce. A je pochopitelné proč, hlavně v USA.
10. léta
Správci osudu (The Adjustment Bureau, režie: George Nolfi, 2011)
Z adaptací P. K. Dicka se často stávají klasiky. Tento debut spolu scénáristy třetího Bourna se sice klasikou nestane, to však neznamená, že se nezdařil. Výborná žánrovka s úžasným nápadem a perfektně fungující chemií mezi ústřední dvojicí. Více než na sci-fi prvky se zde hraje na romantiku, takže je šance, že spokojené budou obě pohlaví. Škoda, že tento film tak zapadl a málokdo ho zná.
Oddělen (Detachment, režie: Tony Kaye, 2011)
Výborný film od režiséra Kultu hákového kříže. Velmi slušný nezávislák se pár vynikajícími scénami, hromadou režijních nápadů, zajímavou atmosférou a hlavně výborným castingem, kterému vládne fantastický Adrian Brody. Velká škoda, že Kaye netočí častěji, protože potenciál na geniální celovečerák v něm dřímá stále.
Zmizení Eleanor Rigbyové (The Disappearance of Eleanor Rigby, režie: Ned Benson, 2014)
Možná ne úplně nejlépe zvládnutý počin, v každém případě však jde o nesmírně zajímavý projekt. Tři filmy na jedno téma se stejnými scénami, ale s různými úhly pohledů. Rozchod Conora a Eleanor je prvně sledován očima muže, v druhém očima ženy a ve třetím očima společnýma. Minimálně kvůli konceptu a výborným hercům se tento menší experiment vyplatí zhlédnout.
Dokumentární bonus:
Nanuk - člověk primitivní (Nanook of the North, režie: Robert J. Flaherty, 1922)
Pokud vám někdy vrtalo v hlavě, proč se nanuk jmenuje nanuk, tak vězte, že je pojmenován právě podle hlavního hrdiny tohoto revolučního díla. První tradiční dokument patří k absolutním povinnostem každého diváka věnujícímu se kinematografii trochu více do hloubky. Otec dokumentárního Filmu Robert J. Flaherty zde položil základy žánru a natočil dílo strhující i v této době.
Němý bonus:
Zlaté opojení (The Gold Rush, režie: Charles Chaplin, 1925)
Jedna z nejslavnějších a nejlepších Chaplinovek existuje i ve zmodernizované verzi s voicoverem, takže pokud se bojíte němých filmů, zde vám dali tvůrci šanci si ho vychutnat i s mluveným slovem. A je třeba ji využít. Kvantum slavných scén pospojovaných do dalšího mistrovského díla tohoto výjimečného tvůrce.
Krátkometrážní bonus:
The Hire (2001-2016)
Geniální reklamní kampaň BMW se již dávno stala legendou. K původní osmičce spotů přibyl nedávno nový a vy tak máte příležitost si tyto kraťasy natočené režisérskou elitou s Clivem Owenem zopakovat. Každý je jiný, všechny mají specifický rukopis tvůrce a do jednoho jsou nesmírně zábavné.
Animovaný bonus:
Ukradené vánoce (The Nightmare before Christmas, režie: Henry Sellick, 1993)
Animovaný muzikál od Disneyho může vypadat i jinak, než je zvykem. Kultovní záležitost z produkce Tima Burtona rozhodně není tradiční vánoční pohádkou. O to více potěší. Dojemný, zábavný a současně pořádně morbidní loutkový animák se může pochlubit i jednou z nejlepších kompozic Dannyho Elfmana.
Které filmy jste z našich předcházejících tipů zhlédli a které vás zaujali z tohoto měsíce?
Dejte nám vědět v diskusi a vidíme se opět u lednové várky dalších skvělých filmů.