Některé vlakové stanice jsou jen přestupní uzly, jiné zase umělecká díla.
Ocenení Prix Versailles každoročně vyznamenávají stavby, které spojují architekturu, design a kulturní význam. Tento rok dominovaly projekty z Evropy a Blízkého východu.
Prix Versailles 2025 ocenila sedm výjimečných dopravních staveb, které spojují funkčnost, estetiku a symboliku moderní mobility. Tři z nich najdeš v Evropě, další v Asii a Austrálii, a každá z nich zaujme něčím zcela výjimečným.
7. Gadigal Station (Sydney, Austrálie)
Barevná stanice v srdci Sydney vzdává poctu původním obyvatelům Gadigal. Interiér oživují mozaiky v odstínech žluté, červené a fialové, které z prostoru tvoří umělecké dílo i dopravní uzel.
@sydneychronicles Už jsi viděl*viděla nový skvost veřejné dopravy v Sydney? 🚆✨ Gadigal Station je více než jen zastávka; je to revoluční přírůstek do městské sítě metra, který zvyšuje konektivitu a představuje nádherný architektonický design. Nachází se v srdci Sydney a pyšní se inovativním uspořádáním s dvěma vedlejšími nástupišti a dvěma nezávislými vchody, což usnadňuje přístup do živého centrálního obchodního kvadrantu. 📍 Lokalita: Gadigal Station, Sydney, New South Wales 👉 Oznám*oznam svému cestovatelskému parťákovi a naplánujte si návštěvu! #SydneyMetro #GadigalStation #SydneyLife #publictransport #sydney #metro ♬ Espresso - On Vacation Version - Sabrina Carpenter
6. Mons Station (Mons, Belgie)
Zrekonstruovaná v roce 2025, Mons Station vyniká elegantním obloukovým přístřeškem z oceli a skla. Porota ji označila za „katedrálu“ díky vzdušné architektuře a světelnému designu.
5. Baiyun Station (Guangzhou, Čína)
Moderní dopravní centrum s přidanými obchody a městským parkem. Slouží pro desítky vysokorychlostních tratí a ztělesňuje spojení funkčnosti a estetiky.
4. Saint-Denis – Pleyel Station (Francie)
Navržena japonským studiem Kengo Kuma & Associates, stanice připomíná uměleckou galerii. Kombinuje dřevo, sklo a přirozené světlo, které zaplavuje vícerozměrné prostory.
@dezeen Podívej se kolem stanice Saint-Denis Pleyel v severní Paříži, navržené japonským studiem Kengo Kuma and Associates a obklopené vertikálními dřevěnými lamelami. Vybudována jako součást Grand Paris Express – nového rychlého dopravního systému na okraji města – stanice slouží jako přestupní bod mezi čtyřmi linkami metra a má pojmout 250 000 denních cestujících. Stanice o rozloze 35 000 čtverečních metrů také navazuje na stávající městský most, přes nějž mohou cestující přistupovat ke stávajícím linkám RER D. Více na Dezeen.com #dezeen #paris #metrostation #kengokuma #transport ♬ original sound - dezeen