Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
8. srpna 2017 15:41
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Používáš pás, když sedíš vzadu? Jestliže ne, hazarduješ nejen se svým životem, ale i se životem posádky

TECH BEZPEČNOST
Uložit Uložené

Bezpečnostní pásy nejsou v autě pro srandu.

Bezpečnost v automobilovém průmyslu se za ostatní desetiletí výraznou měrou zlepšila, za což mohou nejen stále modernější asistenční systémy a prvky, ale i podstatně vylepšená odolnost a tuhost karosérií jako takových. Stále však platí, že prvním krokem pro bezpečnou jízdu je použití bezpečnostního pásu, který sice neprošel za poslední roky (téměř) žádným vylepšením, nadále jde o snad ten nejdůležitější prvek bezpečnosti. K jeho používání nabádají nejen světové organizace, příslušné zákony, ale i samotné automobilky, které se snaží vštípit do hlav posádce, že jsou nezbytné pro bezpečnost na cestách. Své ovoce to přináší, protože ve smyslu průzkumu neziskové americké instituce IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) se v současnosti na předních sedadlech v autě připoutává přibližně 90 % lidí.

Jak však ukazují další statistiky, při smrtelných nehodách více než polovina úmrtí připadá osobám, které v autě připoutané nebyly. Je zřejmé, že existuje stále velká skupina lidí, kteří se jednoduše za volantem nepřipoutají. Čím dál více organizací však poslední dobu vybízí k používání pásů i pro zbytek posádky. Průzkum IIHS totiž ukazuje, že pokud jde o místa vzadu, bezpečnostní pásy používá mnohem méně lidí. Mezi lidmi se zvykne tradovat, že zadní místa jsou mnohem bezpečnější, což do jisté míry dává smysl, protože v případě nárazu je přední dvojice pasažérů blíže čelnímu sklu, palubovce, a tedy i ke střetu s překážkou. Jenže, pravda je taková, že pokud osoba, která sedí za řidičem nepoužije bezpečnostní pás, tak v okamžiku srážky výraznou měrou neohrozí jen svůj život, ale i život řidiče.

Používáš pás, když sedíš vzadu? Jestliže ne, hazarduješ nejen se svým životem, ale i se životem posádky
Zdroj: www.iihs.org

Stejně jako v případě místa za volantem, pokud ve vyšší rychlosti dojde, řekněme, k čelní srážce, nepřipoutaná osoba může proletět přes přední okno, ba co víc, zároveň svou vahou doslova přitlačit osobu před ní na volant, respektive airbag. Několik průzkumů poukazuje na skutečnost, že bezpečnostní pásy nepoužívají osoby sedící vzadu zejména při cestě taxíky či jiným druhem krátkodobé přepravy osob. IIHS, jakož i mnohé přední společnosti tak vybízejí lidi k používání bezpečnostních pásů i ve městech či na krátkých trasách, protože riziko nehody a fatálních následků je v současnosti přítomné doslova za každým rohem. Téměř 40 procent dotázaných lidí uvedlo, že vzadu se nepoutá, protože neexistuje žádný zákon (v Česku však je), který by je vyžadoval, přičemž pokud by takový zákon v příslušné zemi byl, 60 procent respondentů uvedlo, že by je přesvědčil a zákon by respektovali. Dokonce, už i několik předních států a nejnovější legislativy vysloveně zdůrazňují, že pokud patříte mezi skupinu řidičů, kterým ze zákona nepřipadá nutnost nepoužívat pás, jeho použití vysloveně doporučují. V konečném důsledku, jak se vždy říká, jde o bezpečnost.

Používáš pás, když sedíš vzadu? Jestliže ne, hazarduješ nejen se svým životem, ale i se životem posádky
Zdroj: www.youtube.com

To, že na používání pásů i na sedadlech druhé či třetí řady apelují stále přísněji i automobilky a konec konců i legislativy, naznačuje přítomnost systémů na palubě. Už nějaký ten rok totiž téměř každá velká automobilka vybavuje své modely informačním výpisem pro řidiče o tom, zda je na příslušném obsazeném místě ve vozidle použit pás. Divit se tomu ani nemůžeme, protože, jak již zaznělo výše, nepřipoutaná osoba v autě neohrožuje jen sebe, ale i jiné v autě, a mělo by být tedy povinností řidiče nepřipoutanou osobu vyzvat k použití pásu. Dokonce, IIHS se snaží prosadit, že i pokud jde o osoby sedící vzadu, pokud nepoužijí pás, systém by měl vydávat upozorňovací tón, dokud se všechny osoby v autě nepřipoutají. Bohužel, momentálně to ve většině aut funguje pouze pro řidiče a spolujezdce, zejména v USA se ale věci mají již brzy změnit. Tak či onak, ať už takový systém vaše vozidlo má, či nemá, přiložené video vás snad přesvědčí o tom, že ani vzadu nejsou bezpečnostní pásy pro srandu!

Domů
Sdílet
Diskuse