Ikonický bavorák přichází v nejnovější generaci.
Novou generaci řady 5 od BMW jsme poznali už loni, proto nadešel ten správný čas na příchod vrcholné varianty. Ta je očekávaným atributem již relativně dlouho, nemluvě o tom, že její příchod je nějaký ten pátek přetřásaný skrze vskutku revoluční technologii. V uplynulých hodinách se pomyslná plachta stahuje a my vám tak přinášíme konečně oficiální a kompletní informace o úplně novém supersedanu z Mnichova. Nová M5 opět přichází s agresivním zjevem a o něco masivnějším bodykitem. Blatníky se decentně rozšířily, zatímco přední nárazník dostal propracovanější otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Vzadu nechybí pověstná čtveřice výfuků s integrovanými klapkami a difuzor. Zajímavostí je, že za předními koly se již nenacházejí estetické „hokejky“, protože tento prvek je pro nové řady 5 a 7 typický. V tomto případě ho však vystřídal detail výše.
Podotknout je přitom třeba, že už v „základní“ ceně je součástí výbavy hliníková kapota, karbonová střecha, slitinové brzdy s vnitřním chlazením (za příplatek karbon-keramiky) či 19" disky (za příplatek 20" s pneumatikami o rozměrech 275/35 R20, respektive 285/35 R20). Pro fajnšmekry však BMW v úvodu připravilo 400 kusů v úvodní edici First Edition. Za necelých 20 tisíc € navíc dostanete nejen bohatou výbavu, ale i výjimečně matný lak Frozen Dark Red Metallic od BMW Individual. Pozměněnými detaily nakonec disponuje i interiér, kde přibyl hlavně karbonový dekor či sportovnější M volant s červenými tlačítky M1 a M2. Za nimi se ukrývá možnost si ve smyslu svých preferencí individuálně zvolit nastavení vozidla. Do oka následně padnou nově vyvinutá sedadla se skořepinovou konstrukcí či zcela nová hlavice páky převodovky.
Největší pozornost se nepochybně soustředí pod přední kapotu. Tam si trůní 4,4litrová V8 M TwinPower Turbo s výsledným výkonem 441 kW / 600 koní a točivým momentem 750 N.m (již od 1 800 otáček!). Agregát dostal nově vyvinutou dvojici turbodmychadel, elektronicky plně variabilně ovládané olejové čerpadlo a zvýšený vstřikovací tlak. Ve výsledku však nakonec M5 nepřekoná svého největšího rivala, tedy E 63 S z dílny AMG, ani po stránce rychlostních parametrů. I tak však můžeme hovořit o šokujících údajích, jelikož M5 akceleruje na stovku rychle - jen za 3,4 sekundy! Na 200 je za 11,1 sekundy, maximální rychlost je ostatně omezena na 250 km/h. V případě balíčku M Driver's Package se však ručička může dostat až na úroveň 305 km/h. Tajemstvím úspěchu je přitom zejména speciálně upravená 8stupňová převodovka M Steptronic s technologií Drivelogic - řidiči je umožněno, aby si charakter řazení převodovky nastavil podle svých vlastních preferencí. Ještě větší ruku k dílu však přiložil revoluční pohon...
Jak už bylo známo déle, novinka vůbec poprvé v historii přichází s pohonem všech čtyř kol. Specifický M xDrive slibuje nové dimenze dynamiky, větší využitelnost a lepší parametry. Vlastnosti pohonu se dají nastavit podle potřeb - na výběr je z několika kombinací režimů vzhledem ke stabilizaci (DSC on, M Dynamic, DSC off) a pohonu (4WD, 4WD Sport, 2WD). Pokud potřebujete perfektní trakci, volba padne na pohon všech kol, v režimu M Dynamic v kombinaci s 4WD Sport se systém postará o snadno kontrolovatelné drifty, zatímco při vypnuté stabilizaci a režimu 2WD si zdatní jedinci užijí čistě zadní pohon. BMW tak tvrdí, že jde o emocionálně nejintenzivnější druh pohonu všech kol mezi vysoce výkonnými vozidly. Za vším stojí mezinápravová rozvodovka s vícelamelovou spojkou, která podle aktuálních potřeb rozděluje točivý moment. Další přísadou je plně variabilní aktivní diferenciál Active M Differential na zadní nápravě s rozsahem uzamykání od 0 do 100 procent. Novinka přijde na trh za pár týdnů, doručování začne začátkem příštího roku, no a na závěr tu máme ještě cenu - od 118 tisíc €.