V minulém roce nám tvůrci dokázali, že strach se dá nahnat i jinak, než lekačkami a velkým množstvím krve.
Rok 2017 byl plný hororových počinů, ať už z dílny Hollywoodu nebo menších studii. Dočkali jsme se pár originálních příběhů a na druhou stranu nás potěšil i nějaký ten spin-off nebo nezávislák.
Po loňském výběru jsme pro vás vybrali desítku toho nejlepšího, co nás v roce 2017 potkalo, přičemž na výběru a sestavování žebříčku pracovali tři redaktoři. Mimochodem, připomínáme, že jsme do seznamu zařadili filmy podle jejich širší distribuce doma a v zahraničí, i když se mohly v ojedinělých případech například objevit na festivalových promítáních již v předminulém roce. Pojďme tedy na to.
10. Gerald's Game (režie: Mike Flanagan)
Po skvělém hororu It jsme se nakonec dočkali další kvalitní adaptace Stephena Kinga. Mike Flanagan se po slabších výkonech (Before I Wake) vrátil v kvalitní formě a doručil napínavou a herecky výbornou žánrovku. Fanoušci jistě ocení, že film se Kingovy knihy drží poměrně věrně, dokonce nechybí několik odkazů na jiná spisovatelova díla.
Carla Gugino v hlavní roli předvedla špičkový výkon a její postupný psychologický rozpad je podán mimořádně věrně. Milovníci hororů/thrillerů zkrátka nemají příliš nad čím váhat. Snad si i další chystané Kingovy adaptace udrží nastavenou laťku kvality.
9. Raw (režie: Julia Ducournau)
Je třeba říci, že Raw rozhodně nepatří ke klasicky střiženým hororům. Mnohem více se totiž blíží festivalovému filmu. Smiřte se s tím, že všechny ty řeči o obrovské brutalitě snímku jsou jen nafouklou bublinou. Na druhou stranu, vůbec to nevadí, protože Raw i tak stojí za zhlédnutí.
Mnohem lepší však bude, když se před zhlédnutím zbavíte jakýchkoli očekávání a půjdete do filmu s čistou hlavou. Pak si můžete užít pořádně znepokojivou atmosféru, kvalitní černý humor či geniální Garance Marillier v hlavní roli.
8. Better Watch Out (režie: Chris Peckover)
Better Watch Out patří k těm snímkům, o kterých je lepší před zhlédnutím nevědět vůbec nic. Děj tohoto svérázného mixu hororu a cynické komedie se totiž ubírá pořádně nečekanými cestami a diváka dokáže nejednou pořádně překvapit, což je téměř malý zázrak.
K výbornému nápadu je třeba připočítat skvělé herce - zejména mladý Levi Miller si svou roli dává s takovým přehledem, že budete jen nevěřícně zírat, kde se to v něm bere. Skvělí jsou však i Olivia DeJong a Ed Oxenbould.
7. It Comes at Night (režie: Trey Edward Shults)
Nezávislá nízkorozpočtovka, řeknete si. It Comes at Night je ale perfektním příkladem, že s dobrým scénářem dokážete zázraky a nepotřebujete k tomu téměř žádné lekačky či CGI. Temná atmosféra se dá vytvořit i úplně jinak, než je známo z mainstreamových hororů. Děj se točí kolem malé rodinky ve světě zpustošeném nákazou, která postižené mění na cosi děsivého.
Členové rodiny přebývají v horském domě a dodržují přísná pravidla, aby dokázali přežít. V jeden den se však klid změní na zoufalství, čistou paranoiu a strach, a vy společně s postavami nebudete věřit opravdu nikomu. Hodně muziky za málo peněz.
6. A Cure for Wellness (režie: Gore Verbinski)
Snímek byl od samotného počátku představován jako atmosférický horor plný krásného vizuálu švýcarských Alp či sanatoria pro nemocné. Zatímco první polovina buduje celkem mrazivý příběh podobný Scorseseho tajemnému Shutter Islandu, ta druhá už trochu kulhá.
Nic to však nemění na faktu, že Verbinski doručil více než dvouhodinovou lahůdku plnou mysteriózna, která ve výsledku skončí jako čirá fantasmagorie. Ale je jen na vás, zda si vás získá nebo ne. My jsme zůstali příjemně potěšeni a rádi uvidíme více podobných projektů.
5. Annabelle: Creation (režie: David F. Sandberg)
Řekněme si to upřímně. Jednotka si sice vydělala pořádný balík, ale ani zdaleka nedokázala naplnit očekávání náročného hororového diváka. Byli jsme překvapeni, že Sandbergův druhý počin dopadl mnohem lépe. Režisér už od začátku servíruje nepříjemnou atmosféru, ba co je důležitější, šetří lekačkami víc, než byste předpokládali a dbá na to, aby nebyly předvídatelné.
Jelikož je Annabelle: Creation prequelem, tvůrci si dali záležet i na přímém propojení s originálem, a to i na úkor velkolepého finále. Přesto jde o jednu z těch lepších duchařin tohoto roku.
4. Life (režie: Daniel Espinosa)
To, co zpočátku vypadalo jako mix Vetřelce a Gravitace, se nakonec proměnilo v zábavnou, napínavou a místy až pořádně nechutnou vesmírnou vyvražďovačku. Samotný film je o skupince vědců, kteří mají zkoumat vzorky z Marsu a snažit se probudit/najít v nich život. Úspěšně se jim to podaří a malá holčička ze Země tento organismus pojmenuje Calvin.
Nikdo však zpočátku netuší, jaké zlo v sobě skrývá. Obsazení snímky v podání Ryana Reynoldse, Jakea Gyllenhaala nebo Rebeccy Ferguson potěší nejednoho diváka a samotné finále je už jen třešničkou na dortu.
3. Split (režie: M. Night Shyamalan)
Nejlepší trojku otevírá famózní Split, který se spíše jeví být více thrillerem než hororem. Navzdory jeho žánrovému zařazení a kvalitě by byl hřích ho nezařadit. Jedná se o volné pokračování filmu Unbreakable, kde se tentokrát v hlavní roli představil vynikající James McAvoy jako muž, kterému se podaří unést tři dívky a skrýt je na neznámém místě.
Celá situace se začne zamotávat v momentě, kdy diváci zjistí, že v mužově hlavě žije 23 rozdílných osobností. Napětí, skvělé herecké výkony a zvraty dělají film hodný i opětovného zhlédnutí a my se už těšíme na jeho pokračování.
2. It (režie Andy Muschietti)
Opět snímek, který se dostal i do naší top desítky hollywoodských projektů roku 2017. Filmové adaptace knih od Stephena Kinga většinou nedopadnou tak, jak by si jejich fanoušci představovali, a proto jsme rádi, že se It stalo výjimkou.
Dnes už nejúspěšnější horor historie kinematografie nám představuje partu dětí bojující se svými největšími formami strachu a samozřejmě děsivým klaunem Pennywiseom zahraným brilantním Billem Skarsgårdem. Chemie mezi dětskými protagonisty funguje na výbornou a nouze není ani o pořádné napětí či intenzivní hororové sekvence. Pochválit je třeba i řádně vybudované dějové linie. Těšíte se na dvojku tak jako my?
1. Get Out (režie: Jordan Peele)
Kdo by to byl řekl, že se na samotném vrcholu našeho žebříčku objeví film s naprosto odlišnou formou strachu? Pětimilionový rozpočet a 254milionové tržby jsou pro rozjeté produkční studio Blumhouse jasným ziskem, a stejně tak i úspěchem v srdcích snad každého hororového fanouška.
Inteligentní horor pod velením nováčka Jordana Peelea je obohacen o prvky satiry, černého humoru a hlavně rasovou tematiku, která je v dnešní době obecně diskutována. Připočtěte si k tomu paranoiu a vybudovaný strach i v naoko běžných situacích, a máte ve výsledku geniální hru s divákem, která si vás namotává až do samotného konce.
Minulý rok se nesl převážně ve znamení duchařin a strachu z neznámého, letos nás však opět čeká velká porce husí kůže, o čemž jsme se přesvědčili v článku zde. Nezapomeňte hlasovat v anketě níže, případně se s námi podělte o svůj vlastní žebříček.