30. března 2018 19:07
Sona O.

Čínská vesmírná stanice spadne na Zem už v sobotu. Vědci stále nedokáží určit, která místa zasáhne

TECH ČÍNA VESMÍR

Podle prvních výpočtů by Tiangong-1 měla na Zemi dopadnout někdy mezi sobotou odpoledne a nedělí ráno. Země obíhá neuvěřitelnou rychlostí, a to až 29 000 km/h, vědci proto nedokáží vypočítat, která města může zasáhnout.

Tiangong-1 je první čínskou vesmírnou stanicí. Měla být prvním krokem Číny v budování technologií na objevování vesmíru. Stanice byla naposledy obydlená v roce 2013, kdy dokončila svůj poslední životní cyklus. Spojení se Zemí se přerušilo. Nyní se nekontrolovatelně řítí atmosférou a při obrovské rychlosti, kterou obíhá planetu, je téměř nemožné vypočítat místo jejího dopadu.

Stroj měří 10,4 metru a váží 8,5 tuny. Většina stanice pravděpodobně shoří v atmosféře, pak se rozláme na menší kusy, které budou padat na Zemi v podobě meteoritického deště. Pravděpodobnost, že by zasáhla některé z obydlených míst, je velmi nízká, vědci předpokládají, že její části spadnou do oceánu, protože tvoří až 70 % zemského povrchu.

Tiangong 1

Německý expert na výzkum vesmíru Stijn Lemmens tvrdí, že reálná šance na ohrožení života je velmi nízká. „Pravděpodobnost, že vás zabije objekt padající z vesmíru, je 10miliónokrát nižší, než že vás trefí blesk.“ Zároveň doplňuje, že za 60 let vesmírného výzkumu na naši planetu nekontrolovatelně spadlo už 6 000 objektů a pouze jeden z nich zasáhl člověka, který ale neutrpěl žádné zranění.

KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? 30. října 2023 8:00

I přes optimistické předpovědi vědci připravili seznam nejobývanějších míst, kde hrozí dopad některé z částí satelitu. Z evropských zemí jsou nejvíce ohroženy ŠpanělskoFrancie. Zasažena může být Barcelona, Madrid, CannesMarseille. Italská Florencie a Řím se rovněž nacházejí na seznamu ohrožených lokalit. V Číně to přitom hrozí pouze v okolí Pekingu. V USA se v nebezpečné zóně nachází až 13 měst, jedním z nich je i New York. Celý seznam si můžete prohlédnout zde: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5562191/Will-control-space-station-hit-country.html

Jelikož bude Tiangong-1 roztříštěná v atmosféře Země, je jen velmi málo pravděpodobné, že úlomky dopadnou pouze na jedno místo. Podle předpovědí se od sebe části vzdálí i několik stovek kilometrů. Čínský ministr zahraničí Lu Kang uklidnil veřejnost slovy, že se nemají čeho obávat. „Pokud to bude nutné, okamžitě kontaktujeme zasažené země,“ řekl. Problémem však je, že zpráva přijde příliš pozdě, neboť včasné výpočty jsou nemožné. Čína na pozorování stanice používá ty nejmodernější teleskopy, ale ani ty nestačí k určení přesné trajektorie dopadu.

Chinese space place to fall on Earth soon causing huge destruction; No one knows where!

V současnosti se Tiangong-1 přibližuje k Zemi o 3,2 km každý den. Když vstoupí do vnitřní atmosféry, tlak z ní odtrhne solární panely, následkem extrémního tepla a tření její povrchové části buď shoří nebo vybuchnou. Většina úlomků se ztratí a pouze malé množství se dostane až k povrchu planety.

Astronom Jonathan McDowell informoval, že se jedná o 50. největší objekt nekontrolovatelně řítící se k Zemi od roku 1957. „Už sem padala i mnohem větší tělesa a nezpůsobila žádné vážnější problémy,“ tvrdí. „Je to jako havárie malého letadla.“

Co se stane, když člověk zemře ve vesmíru na dlouholeté misi? Tělo není možné pohřbít ani spálit na popel Co se stane, když člověk zemře ve vesmíru na dlouholeté misi? Tělo není možné pohřbít ani spálit na popel 26. srpna 2023 15:00

Dopad samotný skutečně nepředstavuje až tak velké riziko jako chemický odpad, který se na Tiangong-1 nachází. Sloučenina s názvem hydrazin se používá jako pohonná látka pro rakety. Ta se při kolizi stanice uvolní a dopadne na Zem. Pokud je člověk dlouhodobě vystaven hydrazinu, má rakovinotvorné účinky. Tato chemikálie je bezbarvá a olejovitá. Používá se i ve vojenském průmyslu. Krátkodobá expozice hydrazinu se projevuje únavou, nevolností, podrážděním nosu, očí, problémům s dýcháním, bolestmi hlavy a nakonec kómatem. Jedná se o vysoce toxickou látku. Hydrazin poškozuje ledviny, játra a centrální nervovou soustavu. Naneštěstí zde existuje určitá možnost, že odpad zasáhne obydlená města v ohrožených oblastech. Týká se to zejména New Yorku, Barcelony, Pekingu, Chicaga, Istanbulu, Říma a Toronta.

I když dosud nikdo nezemřel na následky srážky s vesmírným odpadem, jeden australský region žaloval NASA za znečištění, když u městečka Esper dopadly zbytky vesmírné výzkumné stanice v roce 1974.

Pád Tiangong-1 bude pozorovatelný pouhým okem v oblastech nejblíže k místu dopadu. Podle odhadů by měla stanice vstoupit do atmosféry zítra okolo 16. hodiny CET. Podle odborníků je nejvíce pravděpodobné, že dopadne na oblasti v okolí 43 stupňů zeměpisné šířky. Aktuální informace o současném stavu a místě stanice můžete sledovat na stránce: http://www.satflare.com/track.asp?q=37820#TOP