Ostravský dopravní podnik je známý svým pozitivním přístupem k novým trendům. Chce konkurovat automobilové dopravě.
Úrovně hromadné dopravy jako v moderních světových metropolích chtějí dosáhnout v Ostravě. Dopravní podnik tu bude zavádět další novinky, které by mohly být vzorem i ostatním velkým městům. Po jízdenkách na platebních kartách tu jsou i další progresivní změny, kterými se snaží konkurovat automobilům.
Po průzkumech, které si podnik udělal na moravskoslezských krajanech, chce DPO pokrýt své vozy stabilním signálem Wi-Fi, osadit je USB konektory, aby si cestující mohli dobít své telefony, klimatizací i nepoškrabatelnými skly, které slouží jako opatření proti vandalům. Průměrná dojezdová doba je v Ostravě 20 minut, proto chce provozovatel hromadné dopravy nabídnout co největší komfort, aby cestující dávali přednost této formě pohybu po městě před auty.
Chce také skoncovat s papírovými jízdenkami. Místo nich bude prodávat plastové kartičky, jež budou sloužit na více použití.
S tím souvisí i nákup nových vozů. V aukci proto vydražila 40 švýcarských tramvají. V provozu by měly být už od srpna. Do dvou let chce pak chce nahradit své autobusy jezdící na dieselový pohon – ovšem trochu jinak, než se to děje v Praze. Ostravské autobusy mají jezdit na plyn. „Je to poměrně rychle návratné, vozidlo samo o sobě není dražší než dieselové, ale méně zatěžuje životní prostředí. A šetříte na palivu,“ uvedl pro Hospodářské noviny ředitel DPO Daniel Morys.
Mezi další novinky patří i využití strojového učení a umělé inteligence. O počtu cestujících, vytíženosti spojů a dalších aspektech MHD má podnik poměrně obsáhlou databázi informací. Umělá síla má těchto dat využít, zpracovat je a dopomoct k větší efektivitě dopravy.
„Ostrava má 260 tramvají a v rámci optimalizace bude 200 tramvají dostačujících pro všechny linky. Podnik chce díky novému centrálnímu řídicímu systému lépe stanovovat směny a zjednodušit řídícím pracovníkům rozhodování, kam mají koho vyslat,“ říká Morys. Ušetří to peníze a navíc to umožní i dynamičtější jízdní řád. Když se v některých lokalitách bude vyskytovat více cestujících, umělá inteligence o tom informuje dispečink a ten pak může na místo poslat více vozů.