Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
19. dubna 2018 v 16:40
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Ostravský dopravní podnik je progresivní. Skončí s dieselem, papírovými jízdenkami a začne používat umělou inteligenci

ZAJÍMAVOSTI ČESKO
Uložit Uložené

Ostravský dopravní podnik je známý svým pozitivním přístupem k novým trendům. Chce konkurovat automobilové dopravě.

Úrovně hromadné dopravy jako v moderních světových metropolích chtějí dosáhnout v Ostravě. Dopravní podnik tu bude zavádět další novinky, které by mohly být vzorem i ostatním velkým městům. Po jízdenkách na platebních kartách tu jsou i další progresivní změny, kterými se snaží konkurovat automobilům

Po průzkumech, které si podnik udělal na moravskoslezských krajanech, chce DPO pokrýt své vozy stabilním signálem Wi-Fi, osadit je USB konektory, aby si cestující mohli dobít své telefony, klimatizací i nepoškrabatelnými skly, které slouží jako opatření proti vandalům. Průměrná dojezdová doba je v Ostravě 20 minut, proto chce provozovatel hromadné dopravy nabídnout co největší komfort, aby cestující dávali přednost této formě pohybu po městě před auty.

Chce také skoncovat s papírovými jízdenkami. Místo nich bude prodávat plastové kartičky, jež budou sloužit na více použití. 

Ostravský dopravní podnik je progresivní. Skončí s dieselem, papírovými jízdenkami a začne používat umělou inteligenci
Zdroj: Harold17/Wikimedia Commons

S tím souvisí i nákup nových vozů. V aukci proto vydražila 40 švýcarských tramvají. V provozu by měly být už od srpna. Do dvou let chce pak chce nahradit své autobusy jezdící na dieselový pohon – ovšem trochu jinak, než se to děje v Praze. Ostravské autobusy mají jezdit na plyn. „Je to poměrně rychle návratné, vozidlo samo o sobě není dražší než dieselové, ale méně zatěžuje životní prostředí. A šetříte na palivu,“ uvedl pro Hospodářské noviny ředitel DPO Daniel Morys. 

Doporučeno
Rektorka Univerzity Karlovy se omluvila za odůvodnění výše odměn. Akademie ji ostře zkritizovala Rektorka Univerzity Karlovy se omluvila za odůvodnění výše odměn. Akademie ji ostře zkritizovala 20. února 2025 v 8:03

Mezi další novinky patří i využití strojového učení a umělé inteligence. O počtu cestujících, vytíženosti spojů a dalších aspektech MHD má podnik poměrně obsáhlou databázi informací. Umělá síla má těchto dat využít, zpracovat je a dopomoct k větší efektivitě dopravy

Ostravský dopravní podnik je progresivní. Skončí s dieselem, papírovými jízdenkami a začne používat umělou inteligenci
Zdroj: Jindrapeter/Wikimedia Commons

„Ostrava má 260 tramvají a v rámci optimalizace bude 200 tramvají dostačujících pro všechny linky. Podnik chce díky novému centrálnímu řídicímu systému lépe stanovovat směny a zjednodušit řídícím pracovníkům rozhodování, kam mají koho vyslat,“ říká Morys. Ušetří to peníze a navíc to umožní i dynamičtější jízdní řád. Když se v některých lokalitách bude vyskytovat více cestujících, umělá inteligence o tom informuje dispečink a ten pak může na místo poslat více vozů

Domů
Sdílet
Diskuse