Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
1. července 2018 v 16:56
Čas čtení 0:00
Tomáš Blahuta

700 km dlouhá železnice, po které jezdí extrémní vlaky. Pro Mauritánii je životně důležitá

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Pomalu, ale jistě. Jednokolejka bojuje s pouští a zároveň zachraňuje životy tisícům lidí.

Mauritánie je země na západě Afriky, a přestože je 13krát větší než Česko, žijí v ní jen 4 miliony obyvatel. Jde o muslimy a právě islám je základním pilířem země, podobně jako ve zbývajících severoafrických zemích. Proč je však v tak velkém státě tak málo lidí? Odpověď je jednoduchá a vnucuje se už při pohledu na mapu či satelitní snímky krajiny. Většina z ní je totiž v nehostinná a horká saharská poušť. Kdo by v ní chtěl bydlet?

700 km dlouhá železnice, po které jezdí extrémní vlaky. Pro Mauritánii je životně důležitá
Zdroj: www.flickr.com

Místo není bohaté na skvělé životní podmínky, ale spíše na lákavé suroviny jako například železnou rudu. Její naleziště se objevily v okolí města Zouérat hluboko v Sahaře. Dodnes se těží na hned několika místech, například v městečkách Fderîck, Tazadit či Rouesse. Hlavní slovo v těžbě mají bohaté západoevropské společnosti, ať už z Lucemburska nebo Švýcarska. V regionu se nachází také mnoho cizích pracovníků z jiných afrických zemí. Přicházejí sem za prací a lepším výdělkem.

Teploty kolem 30 °C až 40 °C nejsou ničím výjimečným. A protože je pořád „do čeho kopat“, je potřeba vytěžené suroviny odvážet. Nejvhodnější je přepravovat rudu vlaky.

700 km dlouhá železnice, po které jezdí extrémní vlaky. Pro Mauritánii je životně důležitá
Zdroj: en.wikipedia.org

A proto bylo třeba vybudovat trať vedoucí od pobřeží, kde se nachází veškerý život, do hluboké a vyprahlé pouště. V dobách, kdy ještě měla Francie ve zdejším regionu hlavní slovo, se rozhodlo o postavení železnice. Práce započaly na počátku druhé světové války, tedy v roce 1940, a s provozem se začalo v šedesátých letech minulého století. A jezdí se dodnes.

700 km dlouhá železnice, po které jezdí extrémní vlaky. Pro Mauritánii je životně důležitá
Zdroj: cs.wikipedia.org

Vlaky se vypraví od pobřeží z města Naudhibú a směřují téměř neustále jen rovně, dokud nedojedou k Šúmskému tunelu dlouhému téměř 2 kilometry. Následně se směr cesty stočí na sever do zmíněných oblastí těžby železné rudy. Délka trasy činí 704 kilometrů. Samozřejmě, není elektrifikována a je jen jednokolejná.

700 km dlouhá železnice, po které jezdí extrémní vlaky. Pro Mauritánii je životně důležitá
Zdroj: cs.wikipedia.org

Jedna sada dokáže přepravit až 17 000 tun suroviny, což je enormně mnoho. A právě proto bývají vlaky dlouhé i 3 kilometry a váží tisíce tun, což z nich činí jedny z nejdelších a nejtěžších na světě. Vedle kolejí žijí různorodé kmeny a společenství lidí. V těchto odlehlých regionech jim nezbývá nic jiného než se spoléhat na železnici, protože se jejím prostřednictvím častokrát dopravují i lidé a prodejci, kteří jim nesou potřebné věci k živobytí.

700 km dlouhá železnice, po které jezdí extrémní vlaky. Pro Mauritánii je životně důležitá
Zdroj: commons.wikimedia.org

Důležitá je i její údržba. Pracovníci musí pravidelně odhazovat písek z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr. Obsluha se musí zároveň potýkat i s velmi vysokými teplotami a suchem.

Pro lepší představu přikládáme krátký dokument od National Geographic. Obsahuje skvělé záběry i pár informací a ukázek ze životů lidí, kteří jsou nám velmi vzdáleni:

Domů
Sdílet
Diskuse