Plošný zákaz by mohl po Francii přijít i k nám.
Je tu začátek školního roku, což kromě zaplněných lavic a řinčících zvonků oznamujících začátek a konec hodiny, znamená i znovuotevření diskuze o používání mobilních telefonů na školní půdě.
Jedna strana vnímá tato zařízení jako zajímavou moderní technologii napomáhající k výuce, kdežto druhá, kritická strana, vidí ve smartphonech důvod nepozornosti žáků, zdroj nevhodné zábavy, která z nich dělá nemluvné asociály a tedy jako věc ve třídách nepatřičnou.
Objevují se studie, které proto ředitelům škol doporučují chytré telefony zakázat. „Čas strávený na obrazovce chytrého telefonu přináší psychologické, sociální a fyzické důsledky, ovlivňují učení studentů: zejména čtení, matematiku a vědu, jež vyžadují soustředění, pozornost a vytrvalost,“ myslí si renomovaný finský profesor Pasi Sahlberg.
Možná i proto vešlo od září letošního roku v platnost vskutku revoluční rozhodnutí: zákaz mobilních telefonů, chytrých hodinek a tabletů ve všech francouzských školách, které navštěvují děti mladší 15 let. Podobnou změnu v minulosti přinesly i jiné evropské země.
Jak už to tak bývá, nařízení dalo opět za vznik dvěma opozičním stranám, přičemž jedna pochvalovala, že se ze zlenivělých dětí konečně stanou vzoroví a vždy pozorní žáci, jiní zase návrh kritizují – přece si omladina musí nějak zavolat pomoc, když se dostane do nebezpečí.
Potřebujeme to v Česku?
Ze západu Evropy se dostáváme k nám, kde děti telefonům směle holdují, protože zatím mohou. Podle průzkumu tu většina prvňáků dostane svůj první mobil při nástupu do školy. Operátor T-Mobile si proto nechal vypracovat průzkum, kde se ptal českých rodičů a učitelů základních škol, jaký je jejich názor na mobilní telefony a jeho používání ve školních lavicích.
Dvě třetiny českých rodičů dětí do 18 let je pro napodobení francouzské restrikce a její zavedení i u nás. Myslí si, že chytrá zařízení žáky akorát rozptylují a umožní jim podvádět při testech, nehledě na prohloubení sociálních rozdílů – děti se rády předvádí s co nejdražším modelem.
Učitelé mají podle studie trochu jiný názor. Plošný zákaz si přejí hlavně starší učitelé, ti do 35 let v něm vidí i pozitivní důsledky. Internet a mobilní telefony podle nich dělají užitečné pomocníky a aktivně se snaží zapojit jejich používání do výuky. Nejčastěji se používá slovník, internet jako zdroj informací a interaktivní aplikace.
Čtvrtina učitelů vidí problém v používání mobilu o přestávkách, kdy žáci radši hrají hry místo toho, aby se připravovali na výuku nebo prohlubovali vztahy s ostatními. Pravidla pro používání telefonů se na českých školách prý moc nedaří dodržovat.
Budoucnost teprve ukáže, jestli úplný zákaz má ten správný vliv na to, aby se něco změnilo.
„Podle mě není otázka, zda mobilní telefony zakázat, nebo povolit, relevantní. Chceme, aby děti byly vybavené vhodně ho používat v životě. Kdo je k tomu dovede? Rodiče k tomu často nemají kompetence,“ řekl Bořivoj Brdička z Pedagogické fakulty UK.